Behövs heatsink för M2 SSD?

Permalänk
Medlem

Behövs heatsink för M2 SSD?

Köpte precis en Samsung evo 970 och började undra om det behövs en heatsink? Har hört att dom blir jäkligt varma och försämrar prestandan men behövs det verkligen en heatsink?

Om det är ett ja vad ska man då köpa?

Permalänk
Medlem

Hade det behövts en hade det följt med. På diskar som riktar sig till 1337 finns det ofta en från heatsink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Hade det behövts en hade det följt med. På diskar som riktar sig till 1337 finns det ofta en från heatsink.

Skruvar för att fästa SSD'n följde inte ens med

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jehuty:

Skruvar för att fästa SSD'n följde inte ens med

De tillhör moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De tillhör moderkortet.

Jag har sparat ALLT från mina två senaste moderkort och har kanske 5-6 olika typer av skruvar och INGEN passade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har sparat ALLT från mina två senaste moderkort och har kanske 5-6 olika typer av skruvar och INGEN passade.

Det är typ värdens minsta skruvar i en ny sort som inte är standard i datorer i övrigt, helt magiskt att ngn tyckte det var en bra idé med en ny sorts skruv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag har sparat ALLT från mina två senaste moderkort och har kanske 5-6 olika typer av skruvar och INGEN passade.

Hittar du distansen som skall vara mellan moderkortet och m2 enheten? Möjligt att skruven sitter i denna redan. Också möjligt att både distans och skruv sitter på moderkortet redan monterat. Vad är det för modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Hittar du distansen som skall vara mellan moderkortet och m2 enheten? Möjligt att skruven sitter i denna redan. Också möjligt att både distans och skruv sitter på moderkortet redan monterat. Vad är det för modell?

Har inga distanser kvar bland alla mina skruvar jag har sparat. Finns heller ingen distans som sitter i vid M2 platsen heller. Har en TUF gaming X570-PLUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har inga distanser kvar bland alla mina skruvar jag har sparat. Finns heller ingen distans som sitter i vid M2 platsen heller. Har en TUF gaming X570-PLUS

Ok i manualen står detta under Package contents:
"Accessories: 1 x M.2 screw package"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Permalänk
Viking

Den ska finnas i en liten plastpåse. Inte blandad med alla andra skruvar.
Hittar du den inte kan du köpa det här:
https://www.inet.se/produkt/8903674/delock-monteringskit-31-d...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ok i manualen står detta under Package contents:
"Accessories: 1 x M.2 screw package"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Hmmm.... Får gå igenom allt igen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ok i manualen står detta under Package contents:
"Accessories: 1 x M.2 screw package"

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/TUF_GAMING_X5...

Holy f*ck! Skruvarna fanns på moderkortet gömd bakom en heatsink som ingick med moderkortet. Tack för hjälpen att du tog reda på att det skulle ingå skruvar så att jag blev tvungen att utreda lite mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Holy f*ck! Skruvarna fanns på moderkortet gömd bakom en heatsink som ingick med moderkortet. Tack för hjälpen att du tog reda på att det skulle ingå skruvar så att jag blev tvungen att utreda lite mer

Se där. Nu har du både skruvar och kylfläns. Lycka till

ps.
Det skall nog iaf medfölja en separat påse med fler skruvar så du kan montera i den andra m2 platsen också.