Två strömkontakter för processorn men har bara en kabel

Permalänk

Två strömkontakter för processorn men har bara en kabel

Halloj !

Jag gjorde en liten uppgradering från Intel i7 6700K till en i7 10700k.

Jag bytte till moderkort Asus Prime z490p.

Men nu är det ju så att det finns Eatx 1 (8pin) och Eatx 2 (4pin) strömkontakter högst upp.
Jag har bara en 8 pins kontakt där ifrån mitt nätagg.
Måste jag köpa nytt nätagg för att det ska funka ?

Och varför har moderkort B460 bara 1st 8 pins kontakt tex...

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Visa signatur

Windows 10 Home | Asus 1080ti | CoolerMaster 700W SilencePro M | Asus P6X58D-E | Intel i7-6700K | 12Gb Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz | Samsung EVO 850 240Gb | 2 x Seagate 2TB Green SATA3 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Kontakten med fyra pinnar kan användas efter behov vid extrem överklockning. Du behöver annars ingen sådan kontakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vissa moderkort som är till för extremare form av överklockning kan ha en extra CPU kontakt (EATX2) för att kunna leverera tillräckligt med effekt i extrema fall. Det är inget krav att ha någonting anslutet till den för normal användning utan större överklockningar.
I manualen till ditt moderkort på sidan 1-10 står det bara att man skall se till att 8-pins kontakten är inkopplad, så den andra är inte absolut nödvändig att använda.

Antar att B460 kortet inte har något för att det inte är riktat till "extrema" överklockare, en 8-pins räcker gott för de flesta.

Permalänk

åh låter ju kalas bra... ! Då ljög hon skapligt på komplett chatten... Man måste ha den för cpun sa hon.
Skapligt blåst.. hade inte handlat nytt nätagg av henne iaf om jag skulle behövt det
Jag antog att det kunde vara så att det räckte med den till 8pins bara... Men vågade inte chansa.

Men då kopplar jag bara in 8 pins i Eatx 1 då för jag kommer inte överklocka något alls nu vad jag vet.
Och skulle jag av förmodan vilja göra det så är det ett nytt nätagg som behövs då om jag har fattat rätt ?

Visa signatur

Windows 10 Home | Asus 1080ti | CoolerMaster 700W SilencePro M | Asus P6X58D-E | Intel i7-6700K | 12Gb Kingston DDR3 HyperX 1600Mhz | Samsung EVO 850 240Gb | 2 x Seagate 2TB Green SATA3 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maximus2005:

åh låter ju kalas bra... ! Då ljög hon skapligt på komplett chatten... Man måste ha den för cpun sa hon.
Skapligt blåst.. hade inte handlat nytt nätagg av henne iaf om jag skulle behövt det
Jag antog att det kunde vara så att det räckte med den till 8pins bara... Men vågade inte chansa.

Men då kopplar jag bara in 8 pins i Eatx 1 då för jag kommer inte överklocka något alls nu vad jag vet.
Och skulle jag av förmodan vilja göra det så är det ett nytt nätagg som behövs då om jag har fattat rätt ?

8-pinnen räcker för att börja överklocka också. Jag vet inte om det finns några tester på när exakt den sista 4-pinkabeln börjar behövas på riktigt men som de andra redan har sagt är det när du verkligen börjar pressa komponenterna.

Permalänk
Medlem

EATX är ett format på moderkort, inte en typ av strömkontakt (oavsett vad ASUS säger i sin manual), men jag förstår vilka kontakter du menar.

För de allra flesta moderkort så är det så att om man har 8-pin EPS12V kontakten inkopplad, så behöver 4-pin ATX12V kontakten bara användas ifall man överklockar rejält så det behövs extra ström.
Moderkort som inte är avsedda att användas med överklockade värstingprocessorer har oftast bara en 8-pin kontakt, eller en 4-pin kontakt, inte bägge.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av maximus2005:

Sannolikheten att personen du chattade med trodde sig veta eller antog, men hade fel är betydligt större än att personen ifråga ljög. Visserligen är det betydligt bättre att isåfall svara att man inte vet, men att anklaga personen för att ljuga är bara tramsigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hijackar tråden med en liten fråga eftersom jag likt TS har köpt 10700K och Asus Prime Z490-P.

Till skillnad från TS så har jag ett XFX XXX ProSeries 650W (https://www.komplett.se/product/760107#technical-details), som jag tror har stöd att använda både 8- och 4-pin (rätta mig här om jag har fel). Frågan är: Bör jag koppla in båda om jag kan? Eller är det onödigt eftersom att jag inte till en början planerar att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixxen:

Jag hijackar tråden med en liten fråga eftersom jag likt TS har köpt 10700K och Asus Prime Z490-P.

Till skillnad från TS så har jag ett XFX XXX ProSeries 650W (https://www.komplett.se/product/760107#technical-details), som jag tror har stöd att använda både 8- och 4-pin (rätta mig här om jag har fel). Frågan är: Bör jag koppla in båda om jag kan? Eller är det onödigt eftersom att jag inte till en början planerar att överklocka?

Om både moderkortet och nätagget har såväl 8-pin som 4-pin strömkontakter så finns det inte mycket anledning att inte koppla in bägge.
Kanske onödigt att koppla in bägge, men det kan definitivt inte skada.