Permalänk
Skrivet av lhugo:

Jag har försökt gå tillbaka i tråden för att försöka få klarhet i vad du egentligen försöker säga här. Jag är ledsen men det är ytterst svårt att följa vad du försöker få fram:

• Först har du synpunkter på att jag skriver att länder inte valt total lockdown bland annat pga inskränkning på frihet och minskat psykiskt välmående. [1]

• Du önskar att dessa faktorer ställs i proportion till "något" och drar in munskydd (vilket jag ej nämnt alls i diskussionen). [2]

• Du vill att jag kommer med en modell som beskriver dessa faktorer relaterar till graden av karantän så att resten av forumet kritiskt kan granska denna modell. [3]

• Sen menar du att på samma sätt som vissa i tråden ej är beredda att ta till sig vetenskap så är jag oförmögen att utveckla hur graden av karantän relaterar till inskränkning av frihet/isolation [4]

Vill du ha fram modeller på varför länder ej tillämpar total lockdown så får du snällt fråga respektive myndigheter - inte mitt jobb. Att aspekterna frihet, ekonomi och psykisk hälsa är med i dessa kalkyler är ju helt självklart och okontroversiellt.

Har letat igenom dina inlägg tidigare i tråden och ser att du är rätt insnöad på just lockdown [5,6,7,8]. För mig är detta rätt ointressant och om du inte är mer konkret i vad du vill få fram får du ta diskussionen vidare med någon annan.

1. Japp, lockdown eller inte bestämdes av belastningen på sjukvården. Sen försökte man mha vetenskap stödja att det var rätt/fel beslut. Vetenskapen har aldrig legat bakom(vi pratar LIVE och inte efterhand) vad som är rätt beslut utan det har styrts av kapaciteten på sjukvården.
2. Precis, den kritik och engagemang som har funnits för att visa nackdelar och fördelar med munskydd har aldrig funnits när de kommit till lockdown. Dvs man har skrapat på toppen istället för att göra en djupare analys.
3. Nej det vill jag inte, jag menar att det inte ens har pratats i dessa banor vilket är synd.
4. Nej det var ingen direkt känga mot dig snarare att det finns tendenser i "vetenskapssidan" som inte alls kan tänka på positiva effekter av en lockdown och då undrar jag om man använder sig av vetenskap för att konfirmera, eller vetenskap för att faktiskt reda ut något. Jag vill tro att jag tillhör de som vill reda ut något, men det verkar vara en stor andel som vill använda vetenskap för att bekräfta egna åsikter. Och det är för mig lika illa som du anser att folk inte är beredda att ta till sig vetenskap.

Jag är insnöad på varför positiva aspekter av en lockdown inte pratas om eller försöker tas reda på. Planering och förberedelser är något många mår bra av och ställer sig positiva till.
Det jag konkret vill få fram är att Sverige kunde ha haft en mer "optimerad" strategi. Om man tog hänsyn till lite fler komplexa aspekter, men det är kanske för mycket begärt verkar det som. T.ex. antal pers på nattklubb, arenor, kollektivtrafiken osv

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av FlytPojken:

Jag är insnöad på varför positiva aspekter av en lockdown inte pratas om eller försöker tas reda på.

Det finns ju facit för det i andra länder som haft "lockdown". Skulle det fungerar annorlunda Sverige?

Sveriges lagar tillåter lyckligtvis inte en generell "lockdown" utan det är smittskyddslagen 1988:1472 som är tillämplig - och även den är ifrågasatt då man hållit HIV-positiva 7 år i förvar och fått pisk för det då det innebär inskränkningar av mänskliga rättigheter (FN resolutionen 1997/27).

Munskydd blir inte bättre än människan som bär det.

För övrigt tycker jag att vajerräcken, varningskyltar för hastighetsskyltar, fartkameror och Kartago borde förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Utan att ha läst noga så tror jag att artikeln räknar ganska annorlunda, och därför blir siffrorna inte jämförbara. Författaren verkar dels ha tittat på förväntad livslängd givet den ålder då personen dog, som är högre än medellivslängden. Sen är redan medellivslängden kortare i USA än i Sverige, ca 79 år (källa) jämfört med ca 83 år i Sverige.

Jag gjorde ett förmodligen liknande excelpulande som du gjort och beräknade medelåldern på de som dött. Jag fick den till 81.5 år för Sverige baserat på dina siffror, så jag tror att vi räknat ganska likvärdigt (jag valde något orealistiskt mittpunkten på varje åldersintervall som representant för det åldersspannet, i övrigt använde jag samma antaganden som du).

Sen gjorde jag samma sak på data för USA från CDC (Table 1) - jag kunde inte räkna på exakt samma sätt då de anger andra intervall, men om jag buntar ihop alla under 45 och antar att de dog i medeltal vid 40, och alla över 85 och antar att de var 85 när de dog, så får jag att de som dött var i genomsnitt 74 år gamla.

Det betyder att om jag räknar ungefär som du, och så likt som möjligt för Sverige och USA, så blir den genomsnittliga förlusten i livslängd 5 år (79 minus 74) för USA, att jämföra med 1.5 år för Sverige. Det är alltså en skillnad på 3.5 år eller en faktor 3.33, betydligt mindre än 1 år vs. 13 år. OBS att jag inte anser att detta är en tillförlitlig siffra på hur många år det kostar en att dö i Covid, eller ens att det är en bra måttstock för att jämföra länderna - jag ville bara se hur det blir om man räknar på det sätt du gjorde.

Jag hade gärna sett en beräkning för Sverige utförd på samma sätt som i artikeln som @sAAb länkade, av hur många år en person som dör i Covid i genomsnitt förlorar. Att döma av beräkningen ovan så kan vi vänta oss en betydligt större siffra än 1-2 år, men förmodligen lägre än 13 år.

Här finns data som möjliggör beräkningar som tar hänsyn till dödsfall av covid-19 vid en viss ålder - https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

Imponerande nog har de tom grupperat dem efter utbildningsnivå.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

Här är ett exempel, Återstående medellivslängd vid 30 års ålder efter utbildningsnivå 2000–2019, för män

Så, medellivsängden ökar snabbare än jag väntat mig. Men, det här diagrammet visar att en manlig trettioåring med gymnasial utbildning som dör i covid i år räknas som runt 52 förlorade personår, osv.

Den här veckan har jag inte tid med kalkylark, igen... Det känns märkligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, ungefär dubbelt så smittsamt (reproduktionstal 2,5 jämfört med 1,3), men det är extremt svårt att göra noggranna uppskattningar eftersom R beror så mycket på omständigheterna. Influensas R-tal varierar också mellan åren, och har som mest varit runt 2,0 vid t.ex. pandemin 1918 och 1,7 pandmin 2009.

En skillnad mellan SARS-CoV-2 och olika influensavirus är att smittbenägenheten hos den förra verkar vara mycket mer heterogen. Vad detta betyder är att om man gör ett histogram över hur många som varje smittad individ för smittan vidare till, så skulle de flesta för influensa ligga nära 1,3, medan för covid-19 så skulle fördelningen vara mycket bredare med många runt 0 oich 1 men med en svans av "superspridare" på betydligt högre tal. Som konsekvens sprider sig covid-19 mer klustervis istället för homogent över befolkningen.

Mycket av den datan som talar om klustersmitta kommer väl visserligen från en period av olika restriktioner. Här känns det som att man missar det rör sig om två olika system. Tidigare års influensor har ju spridits i befolkningar som har betydligt fler nära kontakter än vad vi har nu. Nu sker våra nära kontakter i till en större del i kluster, därav borde en klusterspridning nog snarare vara ett resultat av det än att viruset är särskilt unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Mycket av den datan som talar om klustersmitta kommer väl visserligen från en period av olika restriktioner. Här känns det som att man missar det rör sig om två olika system. Tidigare års influensor har ju spridits i befolkningar som har betydligt fler nära kontakter än vad vi har nu. Nu sker våra nära kontakter i till en större del i kluster, därav borde en klusterspridning nog snarare vara ett resultat av det än att viruset är särskilt unikt.

Så kan det kanske vara! Att reproduktionstalet R vid restriktioner blir en bredare fördelning p.g.a. restriktionerna, eftersom de påverkar individer olika. Det illustrerar väl svårigheten att definiera R0, eftersom den är beroende på omständigheter som kultur och miljö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Ja, ungefär dubbelt så smittsamt (reproduktionstal 2,5 jämfört med 1,3), men det är extremt svårt att göra noggranna uppskattningar eftersom R beror så mycket på omständigheterna. Influensas R-tal varierar också mellan åren, och har som mest varit runt 2,0 vid t.ex. pandemin 1918 och 1,7 pandmin 2009.

En skillnad mellan SARS-CoV-2 och olika influensavirus är att smittbenägenheten hos den förra verkar vara mycket mer heterogen. Vad detta betyder är att om man gör ett histogram över hur många som varje smittad individ för smittan vidare till, så skulle de flesta för influensa ligga nära 1,3, medan för covid-19 så skulle fördelningen vara mycket bredare med många runt 0 oich 1 men med en svans av "superspridare" på betydligt högre tal. Som konsekvens sprider sig covid-19 mer klustervis istället för homogent över befolkningen.

Jo, men ett R-tal varierar ju under en sjukdoms spridning för att sluta mot noll i de flesta fall. Vad jag menar är att det verkar vara mindre smittsamt just eftersom det inte har spridit sig i samhället som en våg. Sen kanske det beror på restriktionerna förstås, och de s.k. superspridarna kanske är personer som inte följer restriktionerna. Men i början var ju restriktionerna väldigt milda, och ändå var det inte alls den typen av samhällsspridning som exempelvis influensa, förkylningar eller vinterkräksjukan. Får man in de sjukdomarna på en arbetsplats exempelvis så blir många smittade. Covid-19 verkar inte vara riktigt så, även om det förstås är väldigt svårt att skilja på effekter av åtgärder och själva smittsamheten hos viruset.

Skrivet av Vesh:

Jag vet inte om jag håller med. Folk träffar betydligt fler människor i sin vardag idag än för hundra eller femtio år sedan liksom. Däremot efter restriktionerna så har förstås sociala kontakter minskat, men samtidigt verkar det ju inte göra jätteskillnad om man har hårda restriktioner eller relativt milda, om man jämför Sverige med andra länder exempelvis. Sen har väldigt hårda restriktioner visat sig minska smittspridningen rätt mycket, men samtidigt är det inte hållbart att ha sådana restriktioner så länge, och då kommer viruset tillbaka när man släpper på dem eller folk börjar ignorera dem, som i Tjeckien nu exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men ett R-tal varierar ju under en sjukdoms spridning för att sluta mot noll i de flesta fall. Vad jag menar är att det verkar vara mindre smittsamt just eftersom det inte har spridit sig i samhället som en våg.

Jag borde kanske förtydligat att jag hela tiden avsåg uppskattningen av R0, dvs reproduktionstalet i en befolkning som saknar immunitet. Allteftersom immunitet byggs upp så sjunker R mot noll. Det man uppskattat i publikationen jag refererade är precis det du frågar efter, hur effektivt covd-19 och influensa smittar. Det man kommit fram till är att covid-19 är ungefär dubbelt så smittsam som säsongsinfluensan. Detta gäller förstås i avsaknad av restriktioner och immunitet i befolkningen.

Detta betyder att om inga restriktioner införts så är förväntningen att covid-19 skulle spritt sig betydligt snabbare än influensan. Eftersom spridningen initialt är exponentiell gör en liten skillnad i R-tal en stor skillnad i antal fall. Efter bara 10 generationer är skillnaden mellan en faktor 2 i R en faktor 1000 i antal smittade. Inkubationstid och smittbarhetsfönster spelar förstås också roll för hur snabbt detta går.

Permalänk
Medlem

McKinsey-analys av pandemin

Hittade en intressant analys av hur pandemin kan antas utvecklas över tid. Givetvis är denna artikel spekulativ, men jag tycker ändå att den innehåller många intressanta tankar och observationer. Sammanfattningsvis pekar artikeln på att det finns mycket som talar för att det dröjer minst ett år, till andra halvåret 2021, innan pandemin kan sägas vara över.

"Both the epidemiological and normalcy ends to the COVID-19 pandemic are important. The transition to the next normal will mark an important social and economic milestone, and herd immunity will be a more definitive end to the pandemic. In the United States, while the transition to normal might be accomplished sooner, the epidemiological end point looks most likely to be reached in the second half of 2021. Other advanced economies are probably on similar timetables."

https://www.mckinsey.com/industries/healthcare-systems-and-se...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Sammanfattningsvis pekar artikeln på att det finns mycket som talar för att det dröjer minst ett år, till andra halvåret 2021, innan pandemin kan sägas vara över.

Tycker det känns som att sådana siffror kastades runt en del i feb-april också, kan ha fel. Men sades det inte runt 18-24 månader i början? Jag misstänker att de som tänker sig att sportlov och sommarsemester 2021 ska kompensera för årets hemestrande kommer få tråkiga besked under början på nästa år.

Det sades väl på presskonferensen idag att man förlänger rådande förordningar om ordning och begränsningar till maj nästa år? Skulle inte bli förvånad om det blir en förlängning till efter det eftersom det verkar gå med en jädra fart och spridning lite överallt och inte direkt verkar sakta ner.

Själv är jag lite fundersam hur detta kommer påverka matpriser och tillgång på importvaror under 2021, tycker handlandet känns lite dyrare redan nu men det kanske bara är att man är lite less och köper roligare saker?

Finner det fascinerande att vi inte har några maskrekommendationer ännu, många länder har infört det i någon grad så det känns som eventuella lätta poäng för regeringen att ta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Tycker det känns som att sådana siffror kastades runt en del i feb-april också, kan ha fel. Men sades det inte runt 18-24 månader i början? Jag misstänker att de som tänker sig att sportlov och sommarsemester 2021 ska kompensera för årets hemestrande kommer få tråkiga besked under början på nästa år.

Det sades väl på presskonferensen idag att man förlänger rådande förordningar om ordning och begränsningar till maj nästa år? Skulle inte bli förvånad om det blir en förlängning till efter det eftersom det verkar gå med en jädra fart och spridning lite överallt och inte direkt verkar sakta ner.

Själv är jag lite fundersam hur detta kommer påverka matpriser och tillgång på importvaror under 2021, tycker handlandet känns lite dyrare redan nu men det kanske bara är att man är lite less och köper roligare saker?

Finner det fascinerande att vi inte har några maskrekommendationer ännu, många länder har infört det i någon grad så det känns som eventuella lätta poäng för regeringen att ta.

Jo, jag tycker mig också minnas att det ofta nämndes en tidsperiod på 18-24 månader i början av pandemin. Hur som helst, så det som jag tycker gör McKinsey-analysen intressant är att den visar på tre olika scenarier och vad som krävs för att varje scenario ska bli verklighet (försökte länka till en bild - men bildformatet funkade inte med forumet, se länk nedan):

https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Industries/Healthca...

Min egna värdering är att sannolikheten för det mest positiva scenariot, att det skulle vända q2 2021, framstår som låg - det är väldigt mycket som måste gå rätt för att det ska bli så, ffa relaterat till vaccinering. I takt med att vi får mer info från vaccinstudier och liknande, så lär det ju klarna vilket av de andra scenarierna som är mest sannolikt.

När det gäller matpriser så tycker jag också att det har blivit dyrare. Jag vet inte om det är relaterat, men det finns rapporter om påtaglig matbrist i Kina:

https://www.forbes.com/sites/salgilbertie/2020/07/28/china-fo...

/M

Permalänk
Medlem

Studie över olika åtgärders effekt på R-talet

The Lancet har precis publicerat en studie av en forskargrupp vid University of Edinburgh som går igenom data från en stor mängd policy-förändringar (790 förändringar från 131 länder) och hur detta har påverka R-talet. Enligt studien är den mest effektiva åtgärden att förbjuda publika evenemang - det minskar R-talet med 24 %.

"790 phases from 131 countries were included in the analysis. A decreasing trend over time in the R ratio was found following the introduction of school closure, workplace closure, public events ban, requirements to stay at home, and internal movement limits; the reduction in R ranged from 3% to 24% on day 28 following the introduction compared with the last day before introduction, although the reduction was significant only for public events ban (R ratio 0·76, 95% CI 0·58–1·00); for all other NPIs, the upper bound of the 95% CI was above 1. An increasing trend over time in the R ratio was found following the relaxation of school closure, bans on public events, bans on public gatherings of more than ten people, requirements to stay at home, and internal movement limits; the increase in R ranged from 11% to 25% on day 28 following the relaxation compared with the last day before relaxation, although the increase was significant only for school reopening (R ratio 1·24, 95% CI 1·00–1·52) and lifting bans on public gatherings of more than ten people (1·25, 1·03–1·51); for all other NPIs, the lower bound of the 95% CI was below 1. It took a median of 8 days (IQR 6–9) following the introduction of an NPI to observe 60% of the maximum reduction in R and even longer (17 days [14–20]) following relaxation to observe 60% of the maximum increase in R. In response to a possible resurgence of COVID-19, a control strategy of banning public events and public gatherings of more than ten people was estimated to reduce R, with an R ratio of 0·71 (95% CI 0·55–0·93) on day 28, decreasing to 0·62 (0·47–0·82) on day 28 if measures to close workplaces were added, 0·58 (0·41–0·81) if measures to close workplaces and internal movement restrictions were added, and 0·48 (0·32–0·71) if measures to close workplaces, internal movement restrictions, and requirements to stay at home were added."

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099(20)30...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

The Lancet har precis publicerat en studie av en forskargrupp vid University of Edinburgh som går igenom data från en stor mängd policy-förändringar (790 förändringar från 131 länder) och hur detta har påverka R-talet. Enligt studien är den mest effektiva åtgärden att förbjuda publika evenemang - det minskar R-talet med 24 %.

"790 phases from 131 countries were included in the analysis. A decreasing trend over time in the R ratio was found following the introduction of school closure, workplace closure, public events ban, requirements to stay at home, and internal movement limits; the reduction in R ranged from 3% to 24% on day 28 following the introduction compared with the last day before introduction, although the reduction was significant only for public events ban (R ratio 0·76, 95% CI 0·58–1·00); for all other NPIs, the upper bound of the 95% CI was above 1. An increasing trend over time in the R ratio was found following the relaxation of school closure, bans on public events, bans on public gatherings of more than ten people, requirements to stay at home, and internal movement limits; the increase in R ranged from 11% to 25% on day 28 following the relaxation compared with the last day before relaxation, although the increase was significant only for school reopening (R ratio 1·24, 95% CI 1·00–1·52) and lifting bans on public gatherings of more than ten people (1·25, 1·03–1·51); for all other NPIs, the lower bound of the 95% CI was below 1. It took a median of 8 days (IQR 6–9) following the introduction of an NPI to observe 60% of the maximum reduction in R and even longer (17 days [14–20]) following relaxation to observe 60% of the maximum increase in R. In response to a possible resurgence of COVID-19, a control strategy of banning public events and public gatherings of more than ten people was estimated to reduce R, with an R ratio of 0·71 (95% CI 0·55–0·93) on day 28, decreasing to 0·62 (0·47–0·82) on day 28 if measures to close workplaces were added, 0·58 (0·41–0·81) if measures to close workplaces and internal movement restrictions were added, and 0·48 (0·32–0·71) if measures to close workplaces, internal movement restrictions, and requirements to stay at home were added."

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099(20)30...

/M

Det var en spännande studie! Studien har även ett supplement som beskriver varje land i mer detalj.

https://www.thelancet.com/cms/10.1016/S1473-3099(20)30785-4/a...

Här är tre länder, Sverige, Spanien och Schweitz.

De röda fälten beskriver vilka de tidsperioder man har haft olika restriktioner. Dessa beskrivs i diagrammet högra axel.

Här kan vi se att de länder som har haft restriktioner under våren har haft en snabbare ökning på senare tid.

Vi ser också att R-värdet var på nedgång redan innan restriktionerna infördes.

Jag drar slutsatsen att många införda restriktioner mest hjälpte politiker att se handlingskraftiga ut. De har inte haft någon reell effekt på antalet döda.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är i Beijing Kina just nu och tycker inte det är så jättekul och hoppas att det inte blir något problem med hemresan. Är inte så orolig att bli smittad annars då jag inte varit i Wuhan, har mask och undviker att vara ute.

Det verkar som virus är farligast för äldre och sjuka människor. Problemet är också inkubationstiden på 2-14 dagar. Dvs man kan smitta andra utan att veta det.

Jag blir lite sur på svenska myndigheters slappa syn.
https://samnytt.se/svenske-mickael-kan-bara-pa-corona-viruset...

Jag tror själv jag ska jobba hemifrån X antal dagar när jag kommer tillbaka då man inte vet var de andra på flyget har varit.

Hur gick det för dig?

Sitter och läser inläggen i början av tråden och först tror inte skribenterna att det är farligt och WHO kommer få ordning på det..

Skrivet av XXXX:

Känns överdrivet som vanligt. Skrämselpropaganda för att kontrollera massorna. Detta lär vara bortglömt om nån vecka!

(Famous last words *Queue Walking Dead Theme* 🤣)

Skickades från m.sweclockers.com

.. men rätt snabbt börjar folk bli oroliga. Fast gäller nog inte de som festat bland folk i sommar/höst och hjälpt till att få smittan till riskgrupperna igen. Svårt det där med att vara ung och inte få göra som man vill.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mighty Mic:

Hittade en intressant analys av hur pandemin kan antas utvecklas över tid. Givetvis är denna artikel spekulativ, men jag tycker ändå att den innehåller många intressanta tankar och observationer. Sammanfattningsvis pekar artikeln på att det finns mycket som talar för att det dröjer minst ett år, till andra halvåret 2021, innan pandemin kan sägas vara över.

"Both the epidemiological and normalcy ends to the COVID-19 pandemic are important. The transition to the next normal will mark an important social and economic milestone, and herd immunity will be a more definitive end to the pandemic. In the United States, while the transition to normal might be accomplished sooner, the epidemiological end point looks most likely to be reached in the second half of 2021. Other advanced economies are probably on similar timetables."

https://www.mckinsey.com/industries/healthcare-systems-and-se...

/M

Personligen spekulerar jag att COVID-19 kommer att bli endemisk, dvs., som influensa, dvs., något vi får lära oss leva med. Mycket skrämmande tanke i och med hur smittsam sjukdomen är utan några större symptom vilket betyder att den kan mycket lätt smittas vidare till sårbara grupper i samhället "under ytan". Varför jag främst tror att detta kommer att bli fallet är en kombination av virusets höga smittsamhet "under ytan" och vår tids människor. Kombinationen är ett utmärkt recept för att sjukdomen kommer att finnas kvar precis som könssjukdomar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen spekulerar jag att COVID-19 kommer att bli endemisk, dvs., som influensa, dvs., något vi får lära oss leva med. Mycket skrämmande tanke i och med hur smittsam sjukdomen är utan några större symptom vilket betyder att den kan mycket lätt smittas vidare till sårbara grupper i samhället "under ytan". Varför jag främst tror att detta kommer att bli fallet är en kombination av virusets höga smittsamhet "under ytan" och vår tids människor. Kombinationen är ett utmärkt recept för att sjukdomen kommer att finnas kvar precis som könssjukdomar.

Utläst samma när jag ibland hör folk från FHM i media. Att vi i framtiden får bygga om städerna med hänsyn till Covid-19 och andra sjukdomar. Har dock inte hängt med riktigt hur läget är i Storbritannien med stundande LockDown igen men såg en kompis lägga upp det här på YouTube.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Någon la upp data på dödlighet i Sverige sedan 1851, för att få perspektiv

https://twitter.com/VoidSurf1/status/1313781479172964357

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Självklart kan det vara spännande ur ett historiskt perspektiv. Vår medicinska kunskap och arsenal med behandlingar har fullkomligt exploderat på kort tid. Jag har knappt hört om patienter som avlidit i dysenteri/svält utan att ha varit riktigt risiga på annat vis. Vidare var exempelvis lunginflammation ytterst dödligt under första hälften av förra seklet bara.

Dock skall man akta sig från att använda grafen för att tona ner den pågående krisen. Lite som följande scenario: att jämföra antal personer anslutna till telenätet över tid. Under ett enormt strömavbrott konstateras att trots alla som förlorat möjlighet att ringa var det mycket färre som hade fungerande telefon för 100 år sedan. Inte perfekt analogi men jag tror att ni förstår vad jag vill åt.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kan inte se Asiaten och Hongkong-pandemin (1957 respektive 1968) i grafen. Undrar om han missat nåt eller om dom kanske inte var så farliga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det förekommer mer på kontot https://twitter.com/VoidSurf1

Graferna för USA och Sverige:

Data för Sverige lär komma från https://pastebin.com/c9YvbEyZ

Sources for data on Swedish deaths and population

- 2020 preliminary deaths per month (more reliable):
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subjec...

- 2020 preliminary deaths per day by age group (more current, but only includes deaths whose exact day of death is known. Requires upwards adjustment for comparability with monthly data):
https://www.scb.se/en/finding-statistics/statistics-by-subjec...
* Download the spreadsheet "Preliminary statistics on deaths"

- Monthly deaths, 1851-2019:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/en/ssd/START__BE_...

- Annual deaths and population, 1749-2019:

- Monthly population, 2000-2020:

- Annual deaths by age group, 1968-2019:

Dold text

Det som slår mig är att data verkar visa att dödligheten är generellt högre i Sverige än i USA, t.ex. under 1980-talet. Stämmer verkligen det och vad kan det bero på om det stämmer? Ålderspyramiden?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Källa: https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Så exploderade nya registrerade fall worldwide...över 500K idag, en ökning på 100K dagliga fall i löppet av 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem

Verkar som att andra vågen globalt kommer bli värre än den första, precis som var fallet med Spanska Sjukan.

Sen är frågan om man ens kan prata om "vågor", vissa länder är fortfarande kvar i den första och vissa länder kommer antagligen bara ha sporadiska lokaliserade utbrott.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Verkar som att andra vågen globalt kommer bli värre än den första, precis som var fallet med Spanska Sjukan.

Sen är frågan om man ens kan prata om "vågor", vissa länder är fortfarande kvar i den första och vissa länder kommer antagligen bara ha sporadiska lokaliserade utbrott.

Jag är också tveksam till att prata om vågor. Det ter sig mer som att man i en del länder dämpat den tidiga smittspridningen och sen har den tagit fart igen. Jag vet inte om det beror på att man öppnat upp igen, om folk har tröttnat och inte orkar hålla i, eller om väderlek eller nånting annat spelar in.

Jag undrar varför t.ex. Thailand, Kambodja och Vietnam har klarat sig såpass bra. Vad jag kan förstå så uppvisar dom ingen tendens till någon "andra våg" (eller första våg kanske det borde kallas för dem).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

21 nya intensivvårdsfall senaste veckan. Håller den på att gå åt pipan igen? Jäklar va trött man börjar bli på det här nu.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

21 nya intensivvårdsfall senaste veckan. Håller den på att gå åt pipan igen? Jäklar va trött man börjar bli på det här nu.

Du slog huvudet på spiken; det är just därför det håller på att gå åt pipan igen.

7 månader av relativt snälla restriktioner och trots det håller folk (i allmänhet, ingen specifik utpekad) på att tröttna och bete sig som att pandemin var över.
I våras såg jag hur folk var rätt försiktiga och aktivt höll avståndet om det var möjligt, men nu går folk tätt förbi en ute på trottoarerna, i livsmedelsbutikerna, etc. igen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du slog huvudet på spiken; det är just därför det håller på att gå åt pipan igen.

7 månader av relativt snälla restriktioner och trots det håller folk (i allmänhet, ingen specifik utpekad) på att tröttna och bete sig som att pandemin var över.
I våras såg jag hur folk var rätt försiktiga och aktivt höll avståndet om det var möjligt, men nu går folk tätt förbi en ute på trottoarerna, i livsmedelsbutikerna, etc. igen.

Jag följer alla restriktioner fullt ut. Men det är ju uthålligheten som är det jobbiga för många precis som du säger. Jag trodde att det skulle bli värre nu i vinter igen men just nu tycker jag det går väl fort åt fel håll

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Här är länk till data https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-daglige...

Det går att bryta ned data från de olika avdelningarna på flera olika sätt - Sjukvårdsregion, Region, Organdonationsregion, Bokstavsordning och Avdelningstyp.

Det verkar vara på väg upp i hela landet, alla regioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Aldrig sett så mycket folk som igår i stora köpcentrat norr om stockholm (lönehelg). Inget konstigt iofs, folk har ”attention-span” som guldfiskar nuförtiden när allt går ut på på att scrolla social-media i tid och otid. Vart själv knuffade på igår i mataffären för att jag väntade in ett par pensionärer som skulle ta sina korgar, personen bakom tyckte väl att jag var en seg-apa. Egentligen borde vi vara förvånade att folk ”klarade” av att hålla ut hela våren.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Lär bli mer ju närmare jul vi kommer, var så säker.

Permalänk
Inaktiv

sedan ska man ju komma ihåg att vi testar x antal gånger fler nu än vi gjorde i våras. så självklart stiger siffrorna på smittade, det är ju logiskt, och i somras var ju många lediga från jobb och vi vistades mer ute, så tänker man efter lite så förstår man nog att antal smittade stiger nu.

Sedan ka man ju alltid igen rita fan på vägen och räkna jordens dagar osv osv osv , om man väljer den linjen. Jag fortsätter leva mitt liv i princip som vanligt, med hänsyn till andra såklart, och håller avstånd osv, men jag rör mig precis som tidigare och går ut och äter de få gånger jag nu gör det per år, och går på det där tråkgymmet ibland, hälsar på mina föräldrar imellanåt, precis som tidigare, umgås med mina kompisar, fiskar osv osv.

Permalänk
Medlem

Var länge sedan någon höll avstånd i mina matbutiker. Inte ens i kassakön trots markeringar i golv och skyltar, står både ungdomar och äldre och flåsar en i nacken.
Vet inte hur många gånger jag hört i frukt/grönt-avdelningen eller vid potatislådorna, då äldre kommit fram och och plockat samtidigt som jag står där. -"Man ska ju hålla avstånd, men......." :-/

Själv har jag en fru som är i riskzonen, en äldre mamma som jag hjälper ofta och träffar många äldre i mitt jobb. Så man vill ju helst inte åka på något igen... Hade troligtvis Covid-19 i våras, men fick inte testa mig då. Sedan hör man ju om folk som får det igen.

Enda positiva med Covid-19 som jag upptäckt, är att om man tröttnar på långpratare, så är det bara att glida in på Covid-ämnet och sedan nämna att "när jag var dålig...", så backar de och avbryter samtalet ganska snart.
Att man var dålig för flera månader sedan spelar ingen roll.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD