Permalänk

1 gbit/s eller 2.5 gbit/s?

Har fått hem en ny router från Comhem där jag kan välja port 1-3 med 1 gbit/s eller port 4 med 2.5 gbit/s.

jag är lite okunnig vad som menas med detta.

Vilken port är bäst?

Permalänk
Medlem

Såvida du inte har en anslutning som överstiger 1000mbit/s från din internetleverantör kommer det inte spela någon roll.
Men ja, port 4 är "bäst" men har du inte gigabitnät i övrigt kommer du inte märka någon skillnad

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

1.0 gigabit är en beprövad standard.

2.5 gigabit är en trevlig standard som går att köra över samma nätverkskablar. (cat 5e) Men din dator och eller router måste stödja det hela.

Då de "nya" intel chippen drar så pass lite el så kan man få passvt kylda som hemanvändere. Finns en liten recention här på Swec av en q något.

Desvärre så har många nya bärbara datorern inte rj45 utag så även om tanken var/är att ska kunna koppla in sin bärbara med 2.5Gbit/s så är det inte så vanligt

Om du köper ett nytt moderkort och bara behöver betala några hundringar extra för ett extra nätverskort som även har 2,5 så tror jag de 200kr är värt det.

Edit:
var tydligen qnaps switch jag tänkte på.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30016-qnap-slapper-natverks...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att det finns en port på 2.5Gbps för att man ska kunna utnyttja deras snabbaste bredband på 1.2Gbps.
Annars beror det ju på vad du kopplar in för något i respektive port. Om den enheter som sitter i andra änden av nätverkskabeln bara stödjer 1Gbps så kommer det ju inte göra någon skillnad om du kopplar in den i port 1-3 eller port 4

Permalänk

Har detta moderkort :https://www.inet.se/produkt/1901296/asus-rog-strix-z390-i-gaming

Men om det är som ni säger att jag inte riktigt kommer märka någon skillnad med mitt 300/10 internet så är det ju inte så spännande med 2.5 gbit/s

Tackar för all info

Permalänk
Medlem

Det är väl lite som när 1Gbit/s kom. Det var dyrare och om man behövde fråga så behövde man troligen inte det. Men det är trevligt att det börjar hitta sig ner till mer och mer produkter nu och börjar bli standard i vissa segment. Snabbare tjänster än 1Gbit/s internet har ju börjat säljas så på sikt kommer det. Annars det man har användning för det idag är väl i stort sett vid stora filöverföringar via tex en NAS/klienter. En del spelklienter stödjer lite snabbare än 1Gbit/s men man installerar inte spel hela dagarna direkt.