Läckt produktplan avslöjar Apples ARM-processorer och grafikkrets

Permalänk
Melding Plague

Läckt produktplan avslöjar Apples ARM-processorer och grafikkrets

En läckt produktplan avslöjar tre ARM-processorer och Apples egen grafikkrets, vilka ska ta plats i Imac- och Macbook-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande, hoppas mest på att det sänker priset på en bärbar Mac

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Spännande, hoppas mest på att det sänker priset på en bärbar Mac

Med det vi sett från Apple tror jag det handlar uteslutande om förbättringar med samma pris eller t o m prishöjningar. Ner än sådan här drake har etablerat ett prisintervall går priserna aldrig ner utan konkurrens eller andra affärsmässiga hot.

Jag tror dock att vi kommer se revolutionerande utveckling inom prestanda / energikonsumtion och smarta funktioner de närmaste åren.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Med det vi sett från Apple tror jag det handlar uteslutande om förbättringar med samma pris eller t o m prishöjningar. Ner än sådan här drake har etablerat ett prisintervall går priserna aldrig ner utan konkurrens eller andra affärsmässiga hot.

Jag tror dock att vi kommer se revolutionerande utveckling inom prestanda / energikonsumtion och smarta funktioner de närmaste åren.

Kan jo också vara att de vill att så många som möjligt börjar köpa mac och går över till arm så de får större fäste i början.

Det kan vara en anledning att de kommer med så låga priser som de kan.

Sen gå upp i pris med nyare modeller

Permalänk
Medlem

Ingen Macbook Pro i år alltså

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Även om jag inte har någon som helst intresse av att köpa en mac eller någon annan apple produkt så är det här den lansering jag mest kommer hålla koll på, ARM i datorer på bred front är verkligen något stort.

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen på nya iPad pro samt ett tangentbord/mus till den. Känns som om det täcker alla mina datorbehov plus att jag får en kompetent ritplatta på köpet

(Fast helt ärligt lär iPad air räcka för mig, men men... Man vill ju alltid ha det senaste/coolaste även i detta produktsegmentet )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

känns som att det blir en ipad i macbook format, mobil grafik inte så imponerad än så länge, får se utifall de lyckas skala upp total prestanda & frekvens också, så det inte är som vanligt med arm att de bara är energi-effektiva. men kommer definitivt hålla ögonen öppna ,även om jag inte är nåt mac fan eller ens intresserad av att köpa en. (igen, min mac mini får så sakta dö ut )
P.s men blir intressant med den 12 kärniga & med riktig grafik kan man hoppas, istället för mobilt-skräp

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ingen Macbook Pro i år alltså

Kunde man nästa än räkna ut att det skulle bli en förklädd iPad som första datorn. Känna surt att köpa en MacBook Pro men samtidigt gissar jag på att det kommer ta minst ett år från och med första datorn släpps tills vi ser några proffsp program fungera bra. Tog ganska lång tid för Adobe att få igång intel när de gick över. Men nu står de först i kön men känner jag Adobe rätt har de hetsat ut någon halvdan betaversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kan jo också vara att de vill att så många som möjligt börjar köpa mac och går över till arm så de får större fäste i början.

Det kan vara en anledning att de kommer med så låga priser som de kan.

Sen gå upp i pris med nyare modeller

Helt rätt men det kan också vara så att en lansering av arm till väsentligt lägre pris signalerar budget och beta, något Apple aldrig skulle vilja förknippa sig med eller sammankoppla med sin egna cpu. Den som lever får se )

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Kunde man nästa än räkna ut att det skulle bli en förklädd iPad som första datorn. Känna surt att köpa en MacBook Pro men samtidigt gissar jag på att det kommer ta minst ett år från och med första datorn släpps tills vi ser några proffsp program fungera bra. Tog ganska lång tid för Adobe att få igång intel när de gick över. Men nu står de först i kön men känner jag Adobe rätt har de hetsat ut någon halvdan betaversion.

Jo det var rätt väntat för Macbook. Jag hade dock nöjt mig med Macbook Pro 13 med 12 core cpun och mobila gpun.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Alltså vänta lite här nu? Skriver vi en hel artikel om ett nytt kodnamn nu? Vi vet inget mer om Tonga än namnet?

Okej om det hade varit läkta specs/frekvenser/prestanda, men detta är väl inget nytt utom ’Tonga’?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är sjukt sugen på nya iPad pro samt ett tangentbord/mus till den. Känns som om det täcker alla mina datorbehov plus att jag får en kompetent ritplatta på köpet

(Fast helt ärligt lär iPad air räcka för mig, men men... Man vill ju alltid ha det senaste/coolaste även i detta produktsegmentet )

Vilket just nu är iPad Air (A14 CPU vs A12Z i iPad Pro) d.v.s. senast/coolast.

Jag kör en iPad Pro som arbetslaptop med magic keyboard + mus, fungerar bra för min del och nu kommer office med bättre mus-stöd också:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/office-apps-blog/new-o...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nihilist71:

Med det vi sett från Apple tror jag det handlar uteslutande om förbättringar med samma pris eller t o m prishöjningar. Ner än sådan här drake har etablerat ett prisintervall går priserna aldrig ner utan konkurrens eller andra affärsmässiga hot.

Jag tror dock att vi kommer se revolutionerande utveckling inom prestanda / energikonsumtion och smarta funktioner de närmaste åren.

Inte sant, det kommer att bli lägre pris vilket de redan har kommunicerat.

Skrivet av tankjunior:

Även om jag inte har någon som helst intresse av att köpa en mac eller någon annan apple produkt så är det här den lansering jag mest kommer hålla koll på, ARM i datorer på bred front är verkligen något stort.

Varför inte? Varför är höjden av teknik på swec en vattenkyld x86 med Windows NT i en fractal design-låda?

Istället för UNIX på världens snabbaste processorer i en industriell design?

Skrivet av Ase:

känns som att det blir en ipad i macbook format, mobil grafik inte så imponerad än så länge, får se utifall de lyckas skala upp total prestanda & frekvens också, så det inte är som vanligt med arm att de bara är energi-effektiva. men kommer definitivt hålla ögonen öppna ,även om jag inte är nåt mac fan eller ens intresserad av att köpa en. (igen, min mac mini får så sakta dö ut )
P.s men blir intressant med den 12 kärniga & med riktig grafik kan man hoppas, istället för mobilt-skräp

Skrivet av Dumbullen:

Helt rätt men det kan också vara så att en lansering av arm till väsentligt lägre pris signalerar budget och beta, något Apple aldrig skulle vilja förknippa sig med eller sammankoppla med sin egna cpu. Den som lever får se )

Jag har aldrig hört eller sett det här "argumentet" förutom här, att de höjer priset för att sälja mer.

De förknippar sig med sina egna CPUer och det kommer att bli billigare än med Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikerik:

Inte sant, det kommer att bli lägre pris vilket de redan har kommunicerat.

Vi får väl se vad "lägre pris" innebär i Apples vokabulär.
Utmaningen blir kanske att kunna jämföra gammal mot ny rakt av för att i slutändan faktiskt kunna avgöra om det verkligen ÄR ett lägre pris.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Härligt med ny tech! Det ska bli roligt att se vad de lyckas med rent prestandamässigt.

Kanske blir dags att uppgradera från min gamla trotjänare Power Mac G5 nu då.. Den fungerar faktiskt fortfarande, såhär 15 år senare.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Datavetare

Mina "källor" säger att Tonga i A14X kommer vara rätt exakt dubbelt så snabb som Sicilian i A14. Precis som fallet i varje AnnX GPU stått sig mot Ann historiskt

Var väl lite väntat att återupplevande MacBook skulle dela A14X med Ipad Pro. Värt att notera här är ändå att A14 verkar ha en GPU i nivå med iGPU i AMDs Renoir. Även om det är en liten bit efter Iris Xe i Tiger Lake, är det med betoning på "lite".

Allt pekar på att A14X kommer vid lansering vara den snabbaste iGPU som går att få tag i utanför PS5/XSX (som har en tresiffrig TDP, vilket inte riktigt fungerar i något som MacBook).

För egen del blir det en Ipad Air 4 + nya 24" iMac. Hoppas iMac inte tar allt för lång tid, men är nog för mycket att hoppas på att den hinner ut innan 2020 är slut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilket just nu är iPad Air (A14 CPU vs A12Z i iPad Pro) d.v.s. senast/coolast.

Jag kör en iPad Pro som arbetslaptop med magic keyboard + mus, fungerar bra för min del och nu kommer office med bättre mus-stöd också:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/office-apps-blog/new-o...

Syftar givetvis på nya iPad pro som kommer strax. Några månader är supersnart i min konsumtionstakt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Intressant med ARM. Gillar inte att Apple har börjat löda fast SSD:n på logikkortet under de senare åren. I min MacBook Pro 15" 2015 går den att byta ut men inte från 2016 och senare. Skulle de besluta sig för att inte löda fast den kan det nog bli en uppgradering, annars kommer jag hålla fast vid min nuvarande så länge som möjligt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Skulle de besluta sig för att inte löda fast den kan det nog bli en uppgradering, annars kommer jag hålla fast vid min nuvarande så länge som möjligt.

Du kan nog glömma att de någonsin skulle gå tillbaka till lösa lagringsenheter, framförallt i det bärbara segmentet. De tog ju t.om. bort det från den senaste iMacen som nyligen släpptes. I nuläget är det bara 21" iMac och Mac Pro som har utbytbara diskar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Du kan nog glömma att de någonsin skulle gå tillbaka till lösa lagringsenheter, framförallt i det bärbara segmentet. De tog ju t.om. bort det från den senaste iMacen som nyligen släpptes. I nuläget är det bara 21" iMac och Mac Pro som har utbytbara diskar.

De större modellerna verkar ha en expansionsplats för flashlagring. https://www.macrumors.com/2020/08/07/27-inch-imac-storage-aff...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Om den lille iMac blir en 24 tums model, spekulerar jag på att den store iMac:en blir en 32 tums model när den väl kommer ut.
Kan inte tänka mig att dom behåller 27 tums modellen med endast tre tums skillnad mellan dom.
Har jag rätt med min spekulation, blir det väl 6K display i den strore iMac:en.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013