Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Testa stänga av AI trafik om du har det på, samt se till att glass cockpit refresh rate e på medium.

AI traffic är redan avslagen...en fps dräpare. Ska kolla justera lite med cockpit.

Permalänk
Inaktiv

De jag har läst om vad som krävs så är de svårt att uppnå 60 fps oavsett dator i Ultra läge och då är de bästa AMD och Intel samt bästa grafikkort som gäller, (Inte senaste 3000 serien).
Jag kör på High och de är nog de bästa läget för dom flesta.

https://www.tomshardware.com/features/microsoft-flight-simula...

Permalänk
Medlem

När ni pratar om FPS, hur ser ni det, ni som köpt det via MS store?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Efter bytt grafikkort, från Titan X till...guess what rtx 3080 så upplever jag kraftiga dippar i fps, ner mot 10-15fps korta perioder, ngt jag inte upplevde tidigare. Eller med Titan då jag bytte för att kolla efter senaste patchen.

Första inlägget här så det kanske har avhandlat tidigare men ngn som upplever ngt liknande?

Kör i 1440 med high-end maskin.

Kan det vara värmeproblem och 3080-kortet throttlar? Kolla gpu-frekvens i MSI Afterburner så du kan se vad som händer då spelet börjar dyka i fps.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

När ni pratar om FPS, hur ser ni det, ni som köpt det via MS store?

Jag använder x-box game bar som finns i Windows 10.
Där kan man ställa in så fps visas i alla spel.

Permalänk
Bildexpert

Går också att se genom nVidia GeForce Experience.

Permalänk
Hedersmedlem

Många alternativ här
Jag kör dels MSI Afterburner för att visa FPS i spel i allmänhet, men i just MSFS är utvecklarverktygen bättre. Settings -> General -> Developer mode, sen kan man slå på FPS-display i den nya menyn längst upp.
Den visar dels framerate och frametimes, och dels hur lång tid de olika delarna i kedjan tar (som CPU för att beräkna fysik och sånt, CPU för att rendera, GPU osv) samt vad som begränsar prestandan för varje frame.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Många alternativ här
Jag kör dels MSI Afterburner för att visa FPS i spel i allmänhet, men i just MSFS är utvecklarverktygen bättre. Settings -> General -> Developer mode, sen kan man slå på FPS-display i den nya menyn längst upp.
Den visar dels framerate och frametimes, och dels hur lång tid de olika delarna i kedjan tar (som CPU för att beräkna fysik och sånt, CPU för att rendera, GPU osv) samt vad som begränsar prestandan för varje frame.

Jo den har jag också testat men vill man bara ha några små siffror längst ner i valfritt hörn så tycker jag inbyggda i Windows är bäst om du enbart vill se frame rate.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

De jag har läst om vad som krävs så är de svårt att uppnå 60 fps oavsett dator i Ultra läge och då är de bästa AMD och Intel samt bästa grafikkort som gäller, (Inte senaste 3000 serien).
Jag kör på High och de är nog de bästa läget för dom flesta.

https://www.tomshardware.com/features/microsoft-flight-simula...

Mitt problem var dessa extrema fps-drops. Annars tuggar det på bra runt 45. Men dipparna ner mot 10 är inte ok med ett rtx 3080.

Permalänk
Medlem

FS 2020 är dött. https://store.steampowered.com/app/931310/Airplane_Mode/

Spelhistoriens sämsta spelidé?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

FS 2020 är dött. https://store.steampowered.com/app/931310/Airplane_Mode/

Spelhistoriens sämsta spelidé?

förstod först inte din ironi när man bara läser rakt av. Riktigt kul detta
Riktigt sköna recensioner av spelet: PC makes more realistic airplane sounds than the game itself"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad gäller för VATSIM? Testade flyga för första gången igår ett varv runt Umeå, men osäker på om jag hade rätt inställningar. Är det live trafic i spelet som gäller, och vad det gäller väder eller har de eget väder på vatsim som man kan hämta hem på något sätt?

Permalänk

.....och DÄR var skiten avinstallerad. *Lycka*

Har ALDRIG träffat på ett spel med så mkt problem. Trots grafiken och allt annat "lull-lull" (hej, Glenning) så blir jag sugen på att dra in mitt gamla X-Plane 11 igen! Då är något fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av JeagerX73:

Mitt problem var dessa extrema fps-drops. Annars tuggar det på bra runt 45. Men dipparna ner mot 10 är inte ok med ett rtx 3080.

Har inget hår kvar efter att jag försökt laborera med i princip alla inställningar för både GPU, CPU och annat, pillat med "Lasso" och gud vet vad. Det är inte värt det i nuläget - därav mitt förra inlägg med. Ork int.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Inaktiv

Jag har hittat bästa inställningen för mig, kör på high men jag har dragit ner allt som finns på marken till medium, ligger runt 50-60 frames som mest men dippar ner till betydligt lägre ibland men inget som stör mig så mycket, man flyger ju oftast på 30 000 fot eller mer och allt som oftast är de bara himmel och moln och då ligger jag alltid på minst 60 frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

FS 2020 är dött. https://store.steampowered.com/app/931310/Airplane_Mode/

Spelhistoriens bästa spelidé?

Jag rättade åt dig! Är ju hur nyskapande som helst, jämfört med det 70-elfte fps-spelet som släpps...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

.....och DÄR var skiten avinstallerad. *Lycka*

Har ALDRIG träffat på ett spel med så mkt problem. Trots grafiken och allt annat "lull-lull" (hej, Glenning) så blir jag sugen på att dra in mitt gamla X-Plane 11 igen! Då är något fel.

Hejdå, synd det inte passade.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

@Don_Tool Det var väl lite onödigt?
Jag skulle ha lagt ner för länge sen om spelet varit helt ospelbart FPS-mässigt sedan launch. Vilket jag också gjorde för typ 3 veckor sen trots att jag haft klart bättre flyt än spacedebree.
Jag hoppas att återkomma om ett par månader med bättre prestanda, om inte annat pga datoruppgradering, men förhoppningsvis så är MSFS även lite bättre optimerat då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag gillar buschflygningen, men har en fundering kring det här märket/badge om man inte använder back on track.
Har klarat mig bra hitills men med vissa felflygnignar som är korrigerade själv. Dock undrar jag om märket kan saboteras av om man råkar landa på fel flygplats eller bara gör någon slentrianlandning här och där, som jag gjort bara för skoj skull
Ska jag flyga om allting för att få märket eller kan jag fortsätta i lugn och ro tror ni?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Don_Tool Det var väl lite onödigt?
Jag skulle ha lagt ner för länge sen om spelet varit helt ospelbart FPS-mässigt sedan launch. Vilket jag också gjorde för typ 3 veckor sen trots att jag haft klart bättre flyt än spacedebree.
Jag hoppas att återkomma om ett par månader med bättre prestanda, om inte annat pga datoruppgradering, men förhoppningsvis så är MSFS även lite bättre optimerat då.

Alltså jag har inte avinstallerat det, jag kommer aldrig sluta spela detta Funkar skitbra för mig och bara älskar det
Eller du refererar till annat

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Tog in X-Plane 11 - och jag måste säga att förutom grafiken och detta med att allt "stämmer överens" med verkligenheten och ser "bättre ut", så kändes det proffsigare på något sätt. Nu har ju även Vulcan lanserats i tidigt stadium, men oj - det flyter ju som något helt annat. Inte alls detta microstutter jag konstant (ja, konstant) har i FS2020. Ska gotta ner mig i hur man kan göra XP 11 snyggare tills dess att FS återuppstår till vad det skulle varit från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

32Nx modden kör jag med. Grym bild på nya 4k skärmen!! Har bara flugit b737 zibo före msfs2020 så har ingen större vana med airbus.
Har kollat lite youtube hur man går till väga från top of decent men får inte till det. Jag har koll på att mycket funktionalitet saknas ännu men hur är proceduren för approach och ils-landning? En bra youtube som förklarar för en amatör vore bra

Permalänk
Medlem

Hej jordbor!

Ett första inlägg från en ny medlem.
Jag tänker på det här med buggeriet det skrivits om i tidigare poster i denna tråd. Jag tror, eftersom nu MSFS är så pass nytt som det är, att vi lång tid framöver får räkna med med buggar, i synnerhet med tanke på hur pass komplext och nydanande nu MSFS faktiskt är. Lyckligtvis är MS duktiga på att väga betydelsen av buggar i jämförelse och därför också duktiga på hur de skall prioriteras.

Trots att jag själv stångats med MSFS/FSX sedan -89 så har jag lagt band på mig själv och väntat med att köpa nya MSFS ända tills för knappt en vecka sedan. Och visst, jag drabbades också av några buggar. En av dem lyckades jag spåra själv rätt omgående men också hitta en lösning på. Kanske ni som t.ex:

Skrivet av JeagerX73:

...mitt problem var dessa extrema fps-drops. Annars tuggar det på bra runt 45. Men dipparna ner mot 10 är inte ok med ett rtx 3080

som drabbats av korta oförklarliga fall i FPS är hjälpta av detta:

Öppna upp enhetshanteraren. Gå genom allt ni hittar som har anknytning till saker som är anslutna till ert system så som möss, tangentbord, spelkontroller etc. som finns under raderna Bluetooth, HID (Human Interface Device), Möss och andra pekdon, Tangentbord samt USB-styrenheter. Högerklicka på varje enhet ni hittar för att sedan välja egenskaper i högerklicksmenyn. Om fliken Energisparfunktioner finns, bocka ur rutan Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström. Starta om datorn, det krävs av vissa av ändringarna trots att det inte uttryckligen står så.

Detta förhindrade att jag upplevde så pass kraftiga pauser i uppdateringen av skärmen så att jag i början trodde att MSFS hängt sig. Det hade det inte, det var bara mitt mediokra grafikkort (GTX 1060 med all grafik ställd på Ultra i MSFS) som tog lång tid på sig att återhämta sig från förvirrade instruktioner från MSFS (buggen). MSFS har tydliga problem med att vissa enheter tar sig ur viloläge (den egentliga orsaken till buggen). Ni som har feta grafikkort upplever sannolikt inte att MSFS hänger sig, snarare bara ett tillfälligt fall av FPS. Kanske kan ovanstående lösning förhindra att det händer?

ratata

Permalänk
Skrivet av ratata:

Hej jordbor!

Ett första inlägg från en ny medlem.
Jag tänker på det här med buggeriet det skrivits om i tidigare poster i denna tråd. Jag tror, eftersom nu MSFS är så pass nytt som det är, att vi lång tid framöver får räkna med med buggar, i synnerhet med tanke på hur pass komplext och nydanande nu MSFS faktiskt är. Lyckligtvis är MS duktiga på att väga betydelsen av buggar i jämförelse och därför också duktiga på hur de skall prioriteras.

Trots att jag själv stångats med MSFS/FSX sedan -89 så har jag lagt band på mig själv och väntat med att köpa nya MSFS ända tills för knappt en vecka sedan. Och visst, jag drabbades också av några buggar. En av dem lyckades jag spåra själv rätt omgående men också hitta en lösning på. Kanske ni som t.ex:

som drabbats av korta oförklarliga fall i FPS är hjälpta av detta:

Öppna upp enhetshanteraren. Gå genom allt ni hittar som har anknytning till saker som är anslutna till ert system så som möss, tangentbord, spelkontroller etc. som finns under raderna Bluetooth, HID (Human Interface Device), Möss och andra pekdon, Tangentbord samt USB-styrenheter. Högerklicka på varje enhet ni hittar för att sedan välja egenskaper i högerklicksmenyn. Om fliken Energisparfunktioner finns, bocka ur rutan Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström. Starta om datorn, det krävs av vissa av ändringarna trots att det inte uttryckligen står så.

Detta förhindrade att jag upplevde så pass kraftiga pauser i uppdateringen av skärmen så att jag i början trodde att MSFS hängt sig. Det hade det inte, det var bara mitt mediokra grafikkort (GTX 1060 med all grafik ställd på Ultra i MSFS) som tog lång tid på sig att återhämta sig från förvirrade instruktioner från MSFS (buggen). MSFS har tydliga problem med att vissa enheter tar sig ur viloläge (den egentliga orsaken till buggen). Ni som har feta grafikkort upplever sannolikt inte att MSFS hänger sig, snarare bara ett tillfälligt fall av FPS. Kanske kan ovanstående lösning förhindra att det händer?

ratata

I mitt fall var det ett defekt 3080 som var orsaken till de grymma dropsen.

Permalänk

Någon här som har bokat upp sig på kommande Honeycomb Throttle, ser väldigt intressant ut. Kör just nu med deras yoke och har en beställning liggandes sedan september på deras throttle.

Permalänk
Medlem

hur är det med vr läst något om att open betan öppnat? Någon som testat?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

hur är det med vr läst något om att open betan öppnat? Någon som testat?

Closed beta är det väl?
22 Oktober:

Citat:

Good news! We are on track with our upcoming VR build and will be sending out emails next week to our first wave of VR testers. As a reminder, Wave 1 is for WMR (Windows Mixed Reality) VR users only and Wave 2 will be for non-WMR users. Stay tuned and we look forward to working with you.

Jag är någorlunda säker på att det är NDA som gäller där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Closed beta är det väl?
22 Oktober:
Jag är någorlunda säker på att det är NDA som gäller där.

VR lär bli spännande att se hur det får till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeagerX73:

VR lär bli spännande att se hur det får till det.

Ja, jag är ärligt talat väldigt skeptisk åtminstone före DX12.
VR-duglig framerate är ju svårt oavsett hårdvara och går väl i princip bara att uppnå i lättare plan med grym CPU (9900K/10900K och Zen 3?) och grym GPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Ja vr är rätt så krävande så beror mycket på hur de optimerar om man ska få någon slags skärpa. Det går ju subsampla men till slut blir det ett blur.

Vore kul om det kunde läcka ut lite benchmark iaf. Blir ampere eller rdna 2 framöver

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x