Permalänk
Medlem

Köpråd: 1440p, 144 Hz, 27 tum

Hejsan!

Skulle vilja ha tips på en prisvärd skärm med ovanstående specs!

Gör såklart inget om skärmen är lite större eller om den har en lite högre refresh rate så länge det inte ökar priset för mycket.

Ändamålet är gaming, så responstiden får väl gärna låg (1 eller 2 ms är väl det typiska?)

Sen bör det tilläggas att jag tänker skaffa ett RTX 3070-kort, så jag borde väl ha en skärm med G-sync, eller i alla fall en som är G-sync compatible? Eller Freesync kanske också fungerar, jag är lite förvirrad där.

Budgeten: Vet inte riktigt, men runt 5000 verkar väl vara rätt rimligt? Gör ju såklart inget om det finns en billigare skärm som uppfyller önskemålen. Om jag är helt ute och cyklar så accepterar jag det.

Permalänk
Medlem

LG 27GL83A är ett populärt val av skärm med de egenskaperna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SimonX52:

Hejsan!

Skulle vilja ha tips på en prisvärd skärm med ovanstående specs!

Gör såklart inget om skärmen är lite större eller om den har en lite högre refresh rate så länge det inte ökar priset för mycket.

Ändamålet är gaming, så responstiden får väl gärna låg (1 eller 2 ms är väl det typiska?)

Sen bör det tilläggas att jag tänker skaffa ett RTX 3070-kort, så jag borde väl ha en skärm med G-sync, eller i alla fall en som är G-sync compatible? Eller Freesync kanske också fungerar, jag är lite förvirrad där.

Budgeten: Vet inte riktigt, men runt 5000 verkar väl vara rätt rimligt? Gör ju såklart inget om det finns en billigare skärm som uppfyller önskemålen. Om jag är helt ute och cyklar så accepterar jag det.

Specade responstider kan du ignorera. Säger ingenting om hur skärmen beter sig. Går igenom ämnet här: https://www.sweclockers.com/artikel/30553
I princip alla spelskärmar idag har adaptiv synk. Den förkrossande majoriteten kör VESA Adaptive som teknik. Går igenom ämnet här: https://www.sweclockers.com/artikel/28892

5000 kronor räcker bra för den typen av skärmar. Det blir ett val mellan IPS, TN och VA-paneler baserat på vilka egenskaper du prioriterar och vilka nackdelar du kan leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Hejsan!

Skulle vilja ha tips på en prisvärd skärm med ovanstående specs!

Gör såklart inget om skärmen är lite större eller om den har en lite högre refresh rate så länge det inte ökar priset för mycket.

Ändamålet är gaming, så responstiden får väl gärna låg (1 eller 2 ms är väl det typiska?)

Sen bör det tilläggas att jag tänker skaffa ett RTX 3070-kort, så jag borde väl ha en skärm med G-sync, eller i alla fall en som är G-sync compatible? Eller Freesync kanske också fungerar, jag är lite förvirrad där.

Budgeten: Vet inte riktigt, men runt 5000 verkar väl vara rätt rimligt? Gör ju såklart inget om det finns en billigare skärm som uppfyller önskemålen. Om jag är helt ute och cyklar så accepterar jag det.

Här är några skärmar som jag tittat på då jag också funderar på att köpa en ny skärm.

https://www.sweclockers.com/testpilot/30218-testpilot-lg-27gn...
https://www.sweclockers.com/testpilot/28972-testpilot-lenovo-...
https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Jag har också små tittat på ASUS PG279Q men den är dyrare och man målar då in sig på att köra enbart Nvidia Kort. Hade varit intressant vad man säger om den skärmen nu då den har några år på nacken. Jag spelar inte direkt snabba spel där det krävs höga FPS men det hade varit trevligt med en bättre skärm. Det är svårt att avgöra vad som skulle bli ett bra köp. Man köper ju inte ny skärm så ofta. Det finns en hel del hemsidor som enbart gör tester på skärmar som man kan jämföra och se vad de tycker så att man har något att jämföra med. Ta en titt och se vad du hittar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NightFred:

Här är några skärmar som jag tittat på då jag också funderar på att köpa en ny skärm.

https://www.sweclockers.com/testpilot/30218-testpilot-lg-27gn...
https://www.sweclockers.com/testpilot/28972-testpilot-lenovo-...
https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Jag har också små tittat på ASUS PG279Q men den är dyrare och man målar då in sig på att köra enbart Nvidia Kort. Hade varit intressant vad man säger om den skärmen nu då den har några år på nacken. Jag spelar inte direkt snabba spel där det krävs höga FPS men det hade varit trevligt med en bättre skärm. Det är svårt att avgöra vad som skulle bli ett bra köp. Man köper ju inte ny skärm så ofta. Det finns en hel del hemsidor som enbart gör tester på skärmar som man kan jämföra och se vad de tycker så att man har något att jämföra med. Ta en titt och se vad du hittar.

Dessa skärmar är inte bättre än PG279Q. De kostar mindre pengar. På de 4–5 åren som gått har priserna gått från ca 8–9000 kronor ned till ca 4–5000 kronor för samma prestanda. Sådan är utvecklingen på datorskärmar. Samma gamla för mindre pengar.

Nyare modeller kan ha sådant som större färgrymd och HDR-kapacitet vilket är rätt minimala fördelar. En Asus PG279Q har tack vare G-Sync-modulen den bättre prestandan ifall man prioriterar adaptiv synk och spel med höga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dessa skärmar är inte bättre än PG279Q. De kostar mindre pengar. På de 4–5 åren som gått har priserna gått från ca 8–9000 kronor ned till ca 4–5000 kronor för samma prestanda. Sådan är utvecklingen på datorskärmar. Samma gamla för mindre pengar.

Nyare modeller kan ha sådant som större färgrymd och HDR-kapacitet vilket är rätt minimala fördelar. En Asus PG279Q har tack vare G-Sync-modulen den bättre prestandan ifall man prioriterar adaptiv synk och spel med höga grafikinställningar.

Tack för informationen. Bra att veta.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Hej
Hur skulle denna, något billigare, Asus fungera tror ni?
Asus tuf 27

Söker efter en skärm med typ samma specs så billigt som möjligt. Planerar för en rig med Rtx 3070 och 5600x, om jag nu för tag i en.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av radams:

Hej
Hur skulle denna, något billigare, Asus fungera tror ni?

Förmodligen fungerar den också. Det mesta talar för att dessa skärmar med 1440p/IPS och 144+ Hz fungerar bra alltihop. Och att det skiljer sig på finesser och form, likt kvaliteten på stativet, RGB-belysning etc. HDR400 och större färgomfång. Vissa har "överklockning" likt 165 Hz istället för 144 Hz om man ser det som en finess.

Det som talar för att välja en viss skärm är hur mycket information man kan få tag på i förväg.När vi har 50 eller så produkter som är nästan likadana och kostar nästan lika mycket, då handlar det om just detta. Hur testad och bekräftad är den? Vill du betala för något som kanske är lika bra – fast du vet i inte säkert. Eller vill du betala för något som du vet exakt hur bra det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen fungerar den också. Det mesta talar för att dessa skärmar med 1440p/IPS och 144+ Hz fungerar bra alltihop. Och att det skiljer sig på finesser och form, likt kvaliteten på stativet, RGB-belysning etc. HDR400 och större färgomfång. Vissa har "överklockning" likt 165 Hz istället för 144 Hz om man ser det som en finess.

Det som talar för att välja en viss skärm är hur mycket information man kan få tag på i förväg.När vi har 50 eller så produkter som är nästan likadana och kostar nästan lika mycket, då handlar det om just detta. Hur testad och bekräftad är den? Vill du betala för något som kanske är lika bra – fast du vet i inte säkert. Eller vill du betala för något som du vet exakt hur bra det är?

Närmast filosofisk frågeställning, men det optimala är ju att betala så lite som möjligt för den prestanda man inriktat sig på.::

Permalänk
Medlem

https://www.expertreviews.co.uk/acer/1409596/acer-nitro-vg270...

Acer Nitro VG270UP review: Verdict
At £350, you simply won’t find a better value gaming monitor anywhere. No other display at this price delivers as keen a balance between colour accuracy and suitability for competitive gaming as the Acer Nitro VG270UP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914084

3700 kr

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

https://www.expertreviews.co.uk/acer/1409596/acer-nitro-vg270...

Acer Nitro VG270UP review: Verdict
At £350, you simply won’t find a better value gaming monitor anywhere. No other display at this price delivers as keen a balance between colour accuracy and suitability for competitive gaming as the Acer Nitro VG270UP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914084

3700 kr

Enda kruxet är väl att den inte är gsync compatible?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av radams:

Närmast filosofisk frågeställning, men det optimala är ju att betala så lite som möjligt för den prestanda man inriktat sig på.::

Blir svårt om du inte vet vilket prestanda du faktiskt får. Betala 5000 kronor för en skärm som du vet motsvarar dina krav. Eller betala 4000 kronor för en skärm som kanske motsvarar kraven? Alla är vi nog rätt olika vad vi ser som det optimala där.

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Dell S2721DGF. Gjorde rejält med research med samma krav som du.

Permalänk
Medlem

Vet inte om du vill ha en kurvad skärm men ett tips är att det finns en del Samsung G7 Odyssey 27" till salu just nu. Folk fick med dom när dom köpte en ny tv så det finns helt nya oöppnade till salu på t.ex blocket. Köpte just en för 4000:- nypriset verkar ligga på 6290.

Visa signatur

i7-7700K + be quiet! Pure Rock // --- // Corsair Vengeance LPX 32Gb DDR4 // ASUS ROG STRIX Z270E // be quiet! Straight Power 10 600W // Samsung 850 Evo 500GB // Samsung 840 Evo 250GB // Fractal Define C // Win 10 // Samsung G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Hej,

Passar på att låna tråden lite. Är ute efter samma sak som TS. En ny monitor, 27", 1440p och 144 hz och IPS. Med pris runt 4000-6000 kr. (Ju mindre desto bättre så klart).

Jag har varit inne och kollat på antingen: ASUS PG279QE eller LG 27GL850.
Sitter på en jobbmonitor nu, 1080p, 60 hz. Innan dess hade jag en cirka 10 år gammal monitor, så jag är inte direkt kräsen.

Monitorn är till för dels jobb (jobbar ju hemifrån i dessa tider) samt även spelande. Spelar inte snabba FPS-spel. Utan det blir mest dota och kanske en del Red Dead Redemption 2 och så småningom Cyberpunk 2077 och liknande spel.

Vilken av ovanstående skärmar hade ni rekommenderat?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Quikster:

Vilken av ovanstående skärmar hade ni rekommenderat?

Båda är bra val men bra på lite olika sätt. Sskillnaderna beskriv längre upp i tråden. Du kommer förmodligen bli lika nöjd med båda om du känner att det svårt att formulera krav.

PG279Q är dock en skärm med G-Syncmodul och kommer bara fungera fullt ut med Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har precis satt upp min Lg 27GL850 och den är fantastisk kör med MSI RTX 3070 Gaming X Trio och Ps4 Pro kostar 6290 på inet men finns även som Lg 27GN850 samma skärm men utan usb-c och kostar då 4800 från Amazon.de inkluderat shipping dock är det inte kul om man får ett pixelfel därav att jag köpte från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Båda är bra val men bra på lite olika sätt. Sskillnaderna beskriv längre upp i tråden. Du kommer förmodligen bli lika nöjd med båda om du känner att det svårt att formulera krav.

PG279Q är dock en skärm med G-Syncmodul och kommer bara fungera fullt ut med Nvidia-kort.

Har försökt läsa på lite. Men det är väldigt mycket tekniskt som jag inte är fullt insatt i.
Har väl inga övriga krav. Vill att de ska fungera både till vardags samt när man spelar. Gärna att de är hållbara några år (byta monitor gör man ju inte för ofta).

Jag har ju tidigare varit nöjd med en 10 år gammal Dell-skärm så jag tror ju personligen att allt är bättre än den.

Webhallen har en fyndvara klass 2 ASUS PG279QE för 4600 kr. En LG 27GL850 kostar i dagsläget 6300 kr. En skillnad på cirka 1800 kr. Med ett sådan stor prisskillnad bör ju ASUS PG279QE vara den mer prisvärda av de bägge för en amatör?

Permalänk
Medlem

För de som funderar på en LG 27GL850 skulle jag nio gånger av tio rekommendera den billigare LG 27GL83A istället.

I stort sett identiska skärmar, med den huvudsakliga skillnaden att 27GL83A inte har den utökade färgskalan som 27GL850 har. (Tror även att 27GL850 har någon extra USB-port för de som tycker det är viktigt.)
Utökad färgskala låter ju bra och kan i vissa fall även vara mycket bra att ha, men om inte mjukvaran du använder förstår sig på olika färgskalor blir resultatet ofta bara att du får felaktiga och alldels för mättade färger på skärmen - ett potentiellt problem man slipper med 27GL83A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Har försökt läsa på lite. Men det är väldigt mycket tekniskt som jag inte är fullt insatt i.
Har väl inga övriga krav. Vill att de ska fungera både till vardags samt när man spelar. Gärna att de är hållbara några år (byta monitor gör man ju inte för ofta).

Jag har ju tidigare varit nöjd med en 10 år gammal Dell-skärm så jag tror ju personligen att allt är bättre än den.

Webhallen har en fyndvara klass 2 ASUS PG279QE för 4600 kr. En LG 27GL850 kostar i dagsläget 6300 kr. En skillnad på cirka 1800 kr. Med ett sådan stor prisskillnad bör ju ASUS PG279QE vara den mer prisvärda av de bägge för en amatör?

Var ser du att priset ligger på 6300? Ser ut att ha legat på runt 5400 på Prisjakt några veckor. Funderar också på denna LG

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

Var ser du att priset ligger på 6300? Ser ut att ha legat på runt 5400 på Prisjakt några veckor. Funderar också på denna LG

Den som kostar 5400 är en äldre modell utan nano IPS: https://www.power.se/datorer-och-gaming/datorer-och-bildskarm...

Den dyrare är nano ips: https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Permalänk
Medlem

Jag ser att ingen ännu har rekommenderat Asus TUF VG27AQ (1440p 144Hz IPS med adaptiv sync). Den får bra betyg av rtings.com och är i alla fall i Finland för tillfället en av de billigare IPS-skärmarna i denna klass (rea på just den på många ställen). Jag själv hade tänkt köpa denna men en kollegas PC bang sålde en begagnad Samsung C27JG50 för 150 € så jag tog den istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Nej, det är nästan garanterat samma panel i bägge fallen, och LG 27GL850 har för övrigt använt vad LG kallar Nano-IPS ända sedan lanseringen.
Det finns flera olika varianter av IPS, men oftast kallas allihopa bara för "IPS".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, det är nästan garanterat samma panel i bägge fallen, och LG 27GL850 har för övrigt använt vad LG kallar Nano-IPS ända sedan lanseringen.
Det finns flera olika varianter av IPS, men oftast kallas allihopa bara för "IPS".

Känns ju väldigt konstigt att den ena är 1000 kr dyrare om det skulle vara exakt samma utrustning. Något måste ju skilja. Tror inte marginalerna är så stora att man kan ligga 1000 kr under konkurrenter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns bara en 27GL850 så det är samma skärm. Att det skiljer sig 1000 kronor mellan butikerna har samma förklaring som att en Dubbeldaim kostar 6:90 kr på Willys men 8:90 kr på ICA Supermarket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns bara en 27GL850 så det är samma skärm. Att det skiljer sig 1000 kronor mellan butikerna har samma förklaring som att en Dubbeldaim kostar 6:90 kr på Willys men 8:90 kr på ICA Supermarket.

Det var som fan... Jag kan förstå om det skiljer någon hundralapp. Men 1000 kr är ganska mycket.

Då var ju mitt köp av Asus PG279QE inte lika bra som jag trodde. (4390 kr med 5% rabatt).

Permalänk
Medlem

Köpte en 27GL850 nu för 5300. Hoppas man blir nöjd, tack för era råd!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om GIGABYTE G27C för 3699kr? https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-G27Q...
(27", 144Hz, 1440P, IPS, Freesync)
Finns inte så mycket reviews om den men de jag kan hitta så tycker de skärmen är okej. Men varför kommer det sig att denna skräm är flera hundra kronor billigare än den näst billigaste på prisjakt? Dålig panel, mycket BLB....? Det enda jag kunde se och avläsa vara tt skärmen hade något bredare kanter, något som jag dock är van vid med min gamla skärm. Vad tror ni på?

https://www.displayspecifications.com/en/model/c7111ec7

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Vad tror ni om GIGABYTE G27C för 3699kr? https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-G27Q...
(27", 144Hz, 1440P, IPS, Freesync)
Finns inte så mycket reviews om den men de jag kan hitta så tycker de skärmen är okej. Men varför kommer det sig att denna skräm är flera hundra kronor billigare än den näst billigaste på prisjakt? Dålig panel, mycket BLB....? Det enda jag kunde se och avläsa vara tt skärmen hade något bredare kanter, något som jag dock är van vid med min gamla skärm. Vad tror ni på?

https://www.displayspecifications.com/en/model/c7111ec7

https://www.pcgamer.com/gigabyte-g27q-gaming-monitor-review/

The G27Q isn't perfect but there's not too much to fault here, beyond it's rather boring looks. Whether you use it for work or play, the G27Q excels with a sharp, vibrant and smooth picture. The additional features are genuinely useful and you get a lot for $330. It's certainly one of the best 27-inch gaming monitors around right now, and is easy recommend.

En annan gillar ju tråkig design. Man kan också kalla det subtil.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077