Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

16GB ram och 1TB ssd är ju inte extremt på något sätt och då man uppe i nästan 20 000kr. Nu kanske dessa går att uppgradera i efterhand även om det lär vara svårt.

Med tanke på att MacBooks i många år nu har haft precis allt fastlött på moderkortet finns det nog ingen chans att de går att uppgradera överhuvudtaget i efterhand. Det enda jag ser som åtminstone inte omöjligt är att Mac mini kanske innehåller en vanlig NVMe SSD men även det känns nog tyvärr osannolikt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

” Mini är en tiondel av storleken av motsvarande PC-system, men erbjuder fem gånger bättre prestanda.”

Detta måste väl vara någon felskrivning? 4800U och 10710U (och modeller med i7-1165G7 är påväg ut) sitter ju i maskiner i nuc-formfaktorn? Eller vad är det egentligen Apple tycker är ”motsvarande”?

Man får nog ta Apple med en smula salt

Men 2.6Tflops i grafikkretsen motsvarar vad som sitter i PS4an. Inte illa!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Från någon som inte haft att göra med mac på runt 20 år - går det att installera vettigt OS på dem eller är man låst till macOS?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Känns som julafton och nu vet jag vad årets pott kommer att användas till! Hej Mac! Hejdå PC!

Ska bli intressant att se hur bra Davinci Resolve rullar på M1:an framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

” Mini är en tiondel av storleken av motsvarande PC-system, men erbjuder fem gånger bättre prestanda.”

Detta måste väl vara någon felskrivning? 4800U och 10710U sitter ju i maskiner i nuc-formfaktorn? Eller vad är det egentligen Apple tycker är ”motsvarande”?

Ja det är någon slags snabbskrivning.

"If you compare the Mac mini to the top-selling PC desktop in its price range, it's 1/10th the size with 5x performance, we are told." Skrev the verge, och det är så jag minns det från keynoten. Tror det var någon slide i keynoten om det.

Edit från keynoten är citatet snarare:
"If you compare the Mac mini to the top-selling PC desktop in its price range, it's 1/10th the size with up to 5x performance"

Skrivet av Herr Kantarell:

Man får nog ta Apple med en smula salt

Men 2.6Tflops i grafikkretsen motsvarar vad som sitter i PS4an. Inte illa!

Får nog snarare ta sweclockers med en förpackning salt, då det inte direkt var Apples ord

Edit2: Dock så är dom där jämförelserna fantastiskt intetsägande, definitivt det jag gillar minst med apples presentationerna. Rimligen borde man jämföra med sin tidigare produkt.

Permalänk
Medlem

Så trist, epoken med att plocka ihop sin egna dator är snart till ända, det som förenade oss entusiaster. Inga heta diskussioner mellan olika färgers entusiaster, inget letande efter de bästa komponenterna i pusslet - chassi etc, utan man väljer nu bara - Apple, that's all!

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Det är skillnad på svindyrt och mycket pengar. Med Apples bärbara behöver man se till vad man får för pengarna. Ta exempelvis videoredigering och encoding, det gör du supersmidigt även på en enklare Macbook Air tack vare T2 chippet. Så om det är målet så får du mycket för pengarna. Om du inte nyttjar fördelarna så blir det ju dyrt oavsett modell.

Videoredigering då behöver man mycket lagring.
Nå vad som är svindyrt kan diskuteras och tar man macbook Air 16GB med 512GB SSd för 18 000kr. Så är det en dator som duger åt nästan alla, speciellt i tider då folk ofta har deras laptop mer som en terminal.
Man kan lugnt säga att denna dator är värt pengarna och det är ett riktigt bra köp. (såvida Apple inte misslyckas med tangentbord eller liknande) Att jag själv inte köper en sådan handlar enbart om brist på pengar, då jag sparar till annat. (ett hus i Göteborg från runt 6 mille, så det behövs sparas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Från någon som inte haft att göra med mac på runt 20 år - går det att installera vettigt OS på dem eller är man låst till macOS?

Med dessa är du garanterat låst till OSX, vilket är ett vettigt OS.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Videoredigering då behöver man mycket lagring.

..och vet man något om videoredigering så vet man att man kör liten intern disk och redigerar på en extern disk. Så stor intern disk i datorn är ganska ointressant i just det användingsfallet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kommer iphone och ipad appar fungera med dessa datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Från någon som inte haft att göra med mac på runt 20 år - går det att installera vettigt OS på dem eller är man låst till macOS?

Vad är det som inte är vettigt med macOS?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Coolt att vara först ut med USB 4. Gillas skarpt!

Permalänk
Medlem

Det som är lite störande med apple är att det ska ha 2500kr extra för 8GB mer (16GB tot) nu vet jag inte vad det här är för minne då det är system-minne. Låter dyrt oavsett.

Sen 2500kr till för 250GB mer SSD. Kom igen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag funderade ett tag på om jag skulle upgradera min 2012 macbook air när väl dom nya ARM-baserade laptopsen släpptes, men självklart så är det samma pris som macbooks med intel-processorer och fortfarande 8gb, varför förväntade jag mig något annat?

2500 kronor extra för att byta upp från 8gb till 16gb låter väl ganska rimligt? Kanske ska köpa med mig en skärmfot i aluminium när jag ändå är i farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Kommer iphone och ipad appar fungera med dessa datorer?

Ja

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Vad ska Intel och AMD göra? Ska de bara sitta där och titta på medan Apple tar över processormarknaden?

Ska alla Mac användare slänga sina x86 datorer nu när MacOS kommer sluta stöda x86 inom fyra år?

Permalänk
Medlem

Plånboken blev lättare men det var dags att byta ut min gamla MacBook Pro från 2015.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Med dessa är du garanterat låst till OSX, vilket är ett vettigt OS.

Finns Webbläsaren Google Chrome till operativsystemet? Startar operativsystemet supersnabbt? Är operativsystemet underhållsfritt och bara fungerar? Finns det en drös VPN klienter och fjärranslutningsprogramvaror? Finns kompletta Officepaket till operativsystemet? Finns kompletta Adobe programvaror
Ja, Ja, Ja, Ja, Ja och Ja. D.v.s MacOs är ett riktigt bra operativsystemet. Speciellt när den får starka Ja på alla dessa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Med dessa är du garanterat låst till OSX, vilket är ett vettigt OS.

Källa? Vad jag hört ska det inte vara några större problem att slänga in Linux.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Med dessa är du garanterat låst till OSX, vilket är ett vettigt OS.

Hoppas att Parallels kommer med en smidig lösning för att köra både Linux samt Windows 10 (X) på dessa Macar framöver. Sedan hoppas jag att inte varje ny uppdatering av macOS kräver en uppgradering av Parallels

Det var 10 år sedan jag köpte en ny Mac (iMac 21.5"), så ser fram emot att köra Mac här igen

Permalänk
Skrivet av walkir:

Hoppas att Parallels kommer med en smidig lösning för att köra både Linux samt Windows 10 (X) på dessa Macar framöver. Sedan hoppas jag att inte varje ny uppdatering av macOS kräver en uppgradering av Parallels

Det var 10 år sedan jag köpte en ny Mac (iMac 21.5"), så ser fram emot att köra Mac här igen

One word: Terminalserver.
Terminalserver kör ett operativsystem som windows eller Linux. Sedan låter den folk logga in på en egen session och köra det den vill. Detta betyder att man ej behöver köra Windows lokalt på sin egen dator utan kan logga in på terminalserver och köra det man vill köra där. Så behovet av att virtualisera windows eller Linux på sin dator har minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det som är lite störande med apple är att det ska ha 2500kr extra för 8GB mer (16GB tot) nu vet jag inte vad det här är för minne då det är system-minne. Låter dyrt oavsett.

Sen 2500kr till för 250GB mer SSD. Kom igen?

Känner lite samma sak. Det är ju visserligen bra laptops, men för sånna som vill ha lite mer minne + lagring så gör det ont. Jag avvaktar till en uppdaterad 16tummare, då jag vill ha skärmen och 16gb/512gb. Men MBA är lockande som student, 11,6tkr i bas versionen är fortfarande riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Källa? Vad jag hört ska det inte vara några större problem att slänga in Linux.

Var har du läst det? Allt jag sett handlar om att man kommer kunna köra Linux virtuellt på något sätt, men jag har inte läst något som tyder på att Apple kommer tillåta andra operativsystem "native".

Väldigt roligt om det skulle fungera, inte minst för att det skulle innebära att datorn går att använda även efter det att Apple skrotar MacOS stödet för dem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är operativsystemet underhållsfritt och bara fungerar?

Det gör dock macOS lite tråkigt jfm Windows 10 och Linux. Jag gillar att konfigurera och optimera mina datorer, men på macOS har jag enbart behövt köra OnyX en gång och sedan rullar det på felfritt i åratal. Linux kräver lite mer kärlek i början och rullar sedan på fint där med.

Windows är som en 4-åring som måste passas hela tiden. Tittar man bort i 5 sekunder så har datorn hittat på något djävulskap!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur MacBook Air fungerar utan fläkt? Behöver den inte någon typ av kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Förstår inte riktigt hur MacBook Air fungerar utan fläkt? Behöver den inte någon typ av kylning?

iPad har inte heller någon fläkt.

Permalänk
Medlem

Frågan är om dom gjort något med effektivisering av användning av minne - t.ex. klarar man sig på 8GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

” Mini är en tiondel av storleken av motsvarande PC-system, men erbjuder fem gånger bättre prestanda.”

Detta måste väl vara någon felskrivning? 4800U och 10710U (och modeller med i7-1165G7 är påväg ut) sitter ju i maskiner i nuc-formfaktorn? Eller vad är det egentligen Apple tycker är ”motsvarande”?

Vi får väl se. De visade upp en fullstor HP desktopmaskin i jämförelsen. CPUerna du listade verkar vara inom range av 28W TDP och det med IGP så verkar väl rimligt att Apple menar att deras Mac mini bättre motsvarar ett klassiskt desktopsystem med 95W+ CPU samt separat dedikerad GPU.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jaqob:

Var har du läst det? Allt jag sett handlar om att man kommer kunna köra Linux virtuellt på något sätt, men jag har inte läst något som tyder på att Apple kommer tillåta andra operativsystem "native".

Jag tror inte det finns någon säker källa åt något håll. Det mest officiella verkar tyvärr vara att det är virtualization som gäller, men de nämner inte uttryckligen Linux utan pratar mest om att det ändå inte går att boota x86-Windows native på ARM, så virtualization är det man får köra. Mycket mer säger de inte.
Det låter ju definitivt inte bra, men jag tycker inte det är detsamma som att säga att det är omöjligt att köra något annat native.

De bekräftar åtminstone att det går att ändra Secure Boot med csrutil, vilket känns som ett gott tecken.
https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2020/10686/
Runt 19:08.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare

Tja, nu har vi bara Apples siffror. Men historisk har de snarare varit konservativa än gett glädjesiffror sett till deras ARM64-linje.

Ändå, är det någon som fortfarande tvivlar på att x86 har bromsat utvecklingen? Är det någon som tror att vi inte kommer få se en hårdsatsning från Microsoft runt ARM64 på Windows inom 2-3 års tid?

Apple M1 borde rimligen ha övertagit ledningen som världens snabbaste CPU-kärna, får se hur lång tid det tar för testerna att börja hitta ut.

Hade tänkt mig en iMac eller 16" MBP, ingen av dessa släpptes så får nöja med med denna för tillfället (är beställd och betald)

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer