RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Mjo det är sant, men jag är intresserad av mått, framförallt tjocklek på kylaren bland de olika modellerna och tillverkarna.
Gigabytes kort är 40 mm så där är det klart, men vi vet ju inte ens vilka tillverkare som kommer att säljas var, och om de ens finns hemma vid release. Framförallt PRISET på de olika modellerna som kommer skilja mellan tillverkare.
Nä, det lutar alltmer att köra på ett RTX kort faktiskt. Orkar inte med allt detta mek och stress.

Om du ska köpa ett referenskort så är alla kort identiska förutom klistermärken då alla tillverkas av Sapphire. Det innebär att alla referenskort av modellen 6800 XT tar upp 2.5 kortplatser, alla referenskort av modellen 6800 tar upp 2.0 kortplatser (och är det enda kortet som passar i Ghost S1 av referenskorten).

Är du intresserad av exakta mått så finns all info om referenskorten på AMD:s hemsida samt i princip alla märkens respektive hemsidor (Sapphire, Asrock, Gigabyte m.fl.). Sapphire har exakta mått i 3 dimensioner.

AMD om RX 6800

Sapphire om RX 6800

PS. Jag förstår inte problemet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem

moment 22 detta verkar det som, vad dom än gör/inte gör så får dom skit av alla 🧐

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

moment 22 detta verkar det som, vad dom än gör/inte gör så får dom skit av alla 🧐

Jag tycker ändå AMD:s åtgärder för att försvåra för bot:ar är bra, det gör ju förhoppningsvis att majoriteten av de som är på hugget och vill köpa kort vid release också får ett kort. Lyckas man med sitt första köp så kommer man ju inte beställa från flera ställen parallellt.

Det enda jag tycker är mindre bra är att de släppte NDA på recensioner och försäljningsstart samtidigt på Ryzen 5000, där tycker jag kunder ska få i alla fall några timmar eller ett dygn på sig att överväga sitt köp vid release. Hoppas de inte gör likadant med RX 6000 serien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk

Hur brukar denna typen av release gå tillväga? Korten läggs upp på hemsidan dagen innan och sedan vid en specifik tid så sitter alla och uppdaterar sidan och hoppas de kan hinna köpa ett kort så snabbt som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Hur brukar denna typen av release gå tillväga? Korten läggs upp på hemsidan dagen innan och sedan vid en specifik tid så sitter alla och uppdaterar sidan och hoppas de kan hinna köpa ett kort så snabbt som möjligt?

Typ, fast inte dagen innan tydligen utan samma dag, strax före utsatt tid :X ush vad jag gnäller.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag tycker ändå AMD:s åtgärder för att försvåra för bot:ar är bra, det gör ju förhoppningsvis att majoriteten av de som är på hugget och vill köpa kort vid release också får ett kort. Lyckas man med sitt första köp så kommer man ju inte beställa från flera ställen parallellt.

Det enda jag tycker är mindre bra är att de släppte NDA på recensioner och försäljningsstart samtidigt på Ryzen 5000, där tycker jag kunder ska få i alla fall några timmar eller ett dygn på sig att överväga sitt köp vid release. Hoppas de inte gör likadant med RX 6000 serien.

Jag kan bara hålla med om det 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Låter ju endast positivt att få slippa botar som köper upp allt. Enda jag inte gillar är att reviews inte släpps före release, borde alltid släppas åtminstone 1 dag före release.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte mailet är riktigt, men såg här https://www.techpowerup.com/273610/amd-issues-anti-scalping-g... att man läckt mailet ifrån AMD till sina Partners angående att förhindra scalpers.

Står ju inget om att man inte får visa produkter eller priser innan release, däremot att man ska tex filtrera bort trafik ifrån kända bot-addresser, använda tex max 1 / kund, använda captcha med ev. enklare matteproblem att lösa, begränsa tiden en vara kan ligga i kundkorgen.

Men det kanske har kommit fler mail.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Typ, fast inte dagen innan tydligen utan samma dag, strax före utsatt tid :X ush vad jag gnäller.

Hu får jag reda på utsatta tiden? Hoppas att jag inte behöver sitta och spamma alla sidor hela dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Hu får jag reda på utsatta tiden? Hoppas att jag inte behöver sitta och spamma alla sidor hela dagen

Ryktet är väl 15:00.
Tror inte det har kommit ut något officiellt.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av crypot:

Ryktet är väl 15:00.
Tror inte det har kommit ut något officiellt.

AMD bekräftade släpp kl 15:00 (svensk tid) på deras twitter.
https://twitter.com/Radeon/status/1327373096332918784?s=20

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Idag släpps tydligen "unboxing embargot". Tänka sig, ett embargo för att packa upp en vara. Helt sjukt egentligen. Men men, unboxing videor lär ju komma i mängder snart!

https://twitter.com/VideoCardz/status/1328290341280227328

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Verkligen inte. De kunde låta oberoende testare reviewa produkterna dagarna innan. Vi ska som konsumenter inte vara ”förståeliga” till vad som helst.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Verkligen inte. De kunde låta oberoende testare reviewa produkterna dagarna innan. Vi ska som konsumenter inte vara ”förståeliga” till vad som helst.

Haha jaa, det känns verkligen konstigt att vi som konsumenter inte skall ha en aning om hur korten funkar och vad dom kostar innan vi köper dom på releasdatumet, gör man inte det får man vänta ett par månader innan nästa chans kommer.
Vi har endast AMDs egna siffror att gå på samt några faketester på youtube.
Ser man hur T.ex nya Xboxen fick testas av FZ.se innan release känner man ju sig säkrare på att man inte gör bort sig när man handlar.

Nä, jag coolar nog. Mitt gtx 970 får tuffa på tills jag sett några oberoende reviews på rx 6800, speciellt i kombo med ryzen 5600x.
Är prestandan väldigt likt ett rtx 3070 kan jag lika gärna köra på rtx som troligtvis blir lättare att få tag på.

EDIT: Nu får man iaf 2 träffar på prisjakt...inga priser eller butiker, men något händer I morse fick man ingen träff alls om man sökte.
https://www.prisjakt.nu/search?search=AMD%20Radeon%20RX%20680...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vilket dilemma. Jag är inte alls nöjd med alternativen jag som presumtiv köpare har just nu. Antingen köper man grisen i säcken för 7000-8000 kr eller så får man vackert vänta tills korten finns i lager igen, när det nu kan tänkas bli.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vi har endast AMDs egna siffror att gå på samt några faketester på youtube.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30801-amd-radeon-rx-6800-xt...

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Lite smått störigt att man inte kan se produkterna hos våra återförsäljare när det bara är 2 dagar kvar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vill ha, hoppas jag får!!

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed bekräftar att AIB-modeller lanseras den 25:e i sin video och att det bara är referensmodellerna som lanseras på onsdag 18.

Permalänk
Medlem

Jag var inte så hype över referensdesignen, men den ser faktiskt rätt ok ut!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lmann:

Hardware Unboxed bekräftar att AIB-modeller lanseras den 25:e i sin video och att det bara är referensmodellerna som lanseras på onsdag 18.

Sa Steve verkligen det? Jag hörde bara "one week later". Vet inte om jag orkar lyssna igenom en gång till.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kommer AMD subventionera AIB-kort så som Nvidia gjorde med 3080 vid release? Annars lär det här bli en mycket dyr historia.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på referenskorten som släpps 18e kontra de som kommer en vecka senare? Jag har behövt ett nytt kort ett bra tag nu, och överväger mellan att försöka ligga på nu på onsdag och få hem mig ett AMD kort eller gå den enklare vägen och beställa hem ett av NVIDIAs kort istället. Känns nästan enklare att bara dra hem ett RTX efter allt jag läst här de senaste sidorna, speciellt då jag hittat en återförsäljare som kommer ha RTX 3070 inne till ett bra pris inom snar framtid. Vad tycker panelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

När brukar partnerkort med egna kylarlösningar dyka upp?

För AMD är det olika men denna gång ryktas det om den 23:e~ish

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För AMD är det olika men denna gång ryktas det om den 23:e~ish

Någon youtuber jag tittade på sade 25:e om jag inte minns fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raggeboi:

Vad är det för skillnad på referenskorten som släpps 18e kontra de som kommer en vecka senare? Jag har behövt ett nytt kort ett bra tag nu, och överväger mellan att försöka ligga på nu på onsdag och få hem mig ett AMD kort eller gå den enklare vägen och beställa hem ett av NVIDIAs kort istället. Känns nästan enklare att bara dra hem ett RTX efter allt jag läst här de senaste sidorna, speciellt då jag hittat en återförsäljare som kommer ha RTX 3070 inne till ett bra pris inom snar framtid. Vad tycker panelen?

Referenskort från partners vid release (Tillverkarna får byta klistermärken på fläktarna, kanske sätta sin logga nånstans)

Partnerkort med egen design senare (Partners får skapa egen PCB, kyllösning, modifiera BIOS mm.)

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Någon youtuber jag tittade på sade 25:e om jag inte minns fel.

Låter vettigt, AMD gillar ju Onsdagar så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Betyder det alltså att om jag lyckas köpa ett kort vid release den 18e så måste jag fixa kylningen separat på egen hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raggeboi:

Tack! Betyder det alltså att om jag lyckas köpa ett kort vid release den 18e så måste jag fixa kylningen separat på egen hand?

Nej då. Det ingår alltid fläktar till grafikkorten. Det man inte vet är hur bra fläktarna i Founders Edition presterar dock. Därför väljer vissa partners att slänga på fläskigare och bättre kylarlösningar, överklockar de lite och drämmer till bling bling för ett högre pris. Det är nog detta som tidigare skribent menar när han förklarar skillnaderna mellan partnerkort/referenskort.

Så det är bara att tuta och köra. Om du lyckas knipa ett kort den 18e så får du ett komplett kort som du kan använda. 🙂

Tillägg