AMD slutar tillverka referenskort av Radeon RX 6800 och RX 6800 XT tidigt 2021

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk cherry picking! CDON hade igår ett Powercolor 6800XT, det gick på nästan 12000:-.

Det är inget dåligt kort, men faktum kvarstår att 3080 är bättre över lag, har fler features och framförallt inga bluffpriser.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag kollar random folk på youtube också men du får jättegärna hjälpa mig med svar

Det ser ut som att 6800xt är bättre i nyare spel än i äldre(generellt bättre,säger inte bättre än någonting annat) och har det jobbigt i 4k.
i 1080p och 1440p ser det ut att vara ett bra kort(baserat på mina random observationer på Youtube och diverse siter)

Edit: Det är bara mina observationer inga absoluta sanningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

AMD: so, instead of a launch we will have a pre launch launch! Everyone else: Isn't that a badly disguised launch?
AMD: No.

Inte speciellt konstigt egentligen, vi har en pandemi som gör att folk sitter hemma och beställer fler/dyrare saker än någonsin tidigare, och som sannolikt påverkar produktionen från första till sista underleverantör oavsett vad företagen säger till sina aktieägare.

Klart som fan de kommer bli pannkaka. Personligen stör ja mig nog mest på hur båda aktörerna gör med sina priser. 650$ vs 700$... Snarare 750 vs 900 bara någon månad senare.

Nu sitter man här med ett 6800 xt och inser att man egentligen borde ha ett 3080 för att man lirar i 4k, aja man kan inte få allt.

Vet inte om jag köper pandemi-förklaringen.
PS5 har ju sålt slut fort på alla marknader och de som redovisar siffror visar ju en betydligt lägre tillgång.

Japan senast som sålde 112k ps5 på release mot 240k ps4 och då tog de inte slut lika fort.

Så visst är pandemin en orsak men måste nästan vara brist på kisel också?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det ser ut som att 6800xt är bättre i nyare spel än i äldre(generellt bättre,säger inte bättre än någonting annat) och har det jobbigt i 4k.
i 1080p och 1440p ser det ut att vara ett bra kort(baserat på mina random observationer på Youtube och diverse siter)

Edit: Det är bara mina observationer inga absoluta sanningar.

Då har vi samma uppfattning. Verkar som att nvidia tar amd i 3 o 4k

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vet inte om jag köper pandemi-förklaringen.
PS5 har ju sålt slut fort på alla marknader och de som redovisar siffror visar ju en betydligt lägre tillgång.

Japan senast som sålde 112k ps5 på release mot 240k ps4 och då tog de inte slut lika fort.

Så visst är pandemin en orsak men måste nästan vara brist på kisel också?

Kul siffror med antal sålda enheter, var kan ja hitta dom? Alla siffror jag sett hitintills är lite äpplen och päronen i jämförelsen.

Men ja förstår inte ditt resonemang. Vilken del av förklaringen köper du ej? (Säger absolut inte att pandemi är den enda förklaringen, men att den inte är en stor del av situationen med tillgång/efterfrågan, tror jag är fel, på grund av den dubbelverkande effekt ja skrev om ovan, men det är en vild gissning och inget annat).

Permalänk
Medlem

Frågan är hur stor tillgång det kommer bli med kort från partnertillverkare?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Frågan är hur stor tillgång det kommer bli med kort från partnertillverkare?

Räkna med kass så blir du inte besviken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Kul siffror med antal sålda enheter, var kan ja hitta dom? Alla siffror jag sett hitintills är lite äpplen och päronen i jämförelsen.

Men ja förstår inte ditt resonemang. Vilken del av förklaringen köper du ej? (Säger absolut inte att pandemi är den enda förklaringen, men att den inte är en stor del av situationen med tillgång/efterfrågan, tror jag är fel, på grund av den dubbelverkande effekt ja skrev om ovan, men det är en vild gissning och inget annat).

Det var för att jag skrev fel siffror. Det ska cara 118k ps5 och 320k ps4

https://www.neogaf.com/threads/famitsu-ps5-sold-118k-units-an...

Sedan borde ju många ha mindre pengar att handla för men vi säljer slut på grafikkort och kobsoler som är dyrare än någonsin.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Räkna med kass så blir du inte besviken.

Japp, har reserverat en annan gpu utifall som kommer nästa vecka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Märkligt att avsaknaden av Raytracing gjorde sig påmind. Undrar hur det kommer sig?

Raytracing lika viktigt som HairWorks, egentligen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Raytracing lika viktigt som HairWorks, egentligen.

RT kommer nog att spela in lika mycket som phisics framöver. Just nu väldigt beräkningstungt, men kommer att lätta upp för varje generation.
Smått revolutionerande att realistiskt kunna ljussätta 3D-miljö i realtid, kommer säkert vara rätt stämningshöjande i CyberPunk t.ex.
Vi kan ju hoppas att RT just nu lider lite av för lite utvecklingstid AMD och utvecklare emellan. Hoppas båda lagen kan komma att börja producera spel som inte kraschar ihop till diabildsspel med realistisk ljussättning och skuggor inom kort. Utan att behöva göra allt för stort avkall på bildkvalitet i övrigt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

RT kommer nog att spela in lika mycket som phisics framöver. Just nu väldigt beräkningstungt, men kommer att lätta upp för varje generation.
Smått revolutionerande att realistiskt kunna ljussätta 3D-miljö i realtid, kommer säkert vara rätt stämningshöjande i CyberPunk t.ex.
Vi kan ju hoppas att RT just nu lider lite av för lite utvecklingstid AMD och utvecklare emellan. Hoppas båda lagen kan komma att börja producera spel som inte kraschar ihop till diabildsspel med realistisk ljussättning och skuggor inom kort. Utan att behöva göra allt för stort avkall på bildkvalitet i övrigt.

Keyword kommer, ser inte hur det har någon plats i snabba FPS-titlar i dagsläget och då särskilt inte när det kostar så mycket fps att ha det på oavsett AMD eller Nvidia.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Keyword kommer, ser inte hur det har någon plats i snabba FPS-titlar i dagsläget och då särskilt inte när det kostar så mycket fps att ha det på oavsett AMD eller Nvidia.

Stämmer väl. Typiskt en funktion som kommer vara avstängd i titlar som CS och Fortnite etc, men där är kanske inte grafiken det primära. Hoppas lite på att RT kommer vara spelbart i cyberpunk, som jag själv inte riktigt känner att jag behöver köra i 144 fps, kan tom tänka mig att falla ned på 30 om RT inte tillåter mer. Back in the old: "But will it play?" men vi kommer nog byta ut Crysis mot de RT-tyngsta titlarna. Med hopp om optimering för spelet kommer jag avvakta tills vilket kort som anses bli bäst kan fastslås.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

Vilka partners släpper korten? Finns det nån lista med bilder å specs nånstans eller är det på dagen som man får se det i paniken när man ska köpa har sett nåt från sapphire på nån engelsk sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffmaister:

Vilka partners släpper korten? Finns det nån lista med bilder å specs nånstans eller är det på dagen som man får se det i paniken när man ska köpa har sett nåt från sapphire på nån engelsk sida

Ryktas väl att dom AMD trogna tillverkarna får störst tilldelning, vilket verkar logiskt.
Sapphire, XFX & Powercolor borde vara med på den listan.
Finns bl.a lite billder på Sapphire här https://videocardz.com/newz/sapphire-unveils-radeon-rx-6800-xt-nitro-and-pulse-graphics-cards

Permalänk
Medlem

@ddelin

Nice med bilder. Pulse-korten var betydligt snyggare än Nitro-korten. Dock kändes inga lika stilrena som den tidigare generationen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Hur många fixar ett blindtest om de får se en sekvens från ett spel och ska säga om Raytracing är aktivt eller inte?
Säg att man får se en sekvens från 10 olika spel, 5 körs med Ultra, 5 körs med Ultra + Raytracing.
Speciellt om man inte har nördat ner sig och vet exakt vad man ska leta efter.

Många som köper företagens säljargument om du frågar mig.
Men ser säkert jättebra ut med Raytracing på 8k skärmen....

Hur många märker skillnad på skillnader i upplösning eller framerate? Hur många märker skillnader i render-settings?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra! Då blir det större del partnertillverkade kort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bra! Då blir det större del partnertillverkade kort.

Den kommentaren åldrades inte väl 😭😆

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP