Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mindfighter:

Sidospår men... Sparc är inte dött än, men utvecklingen drivs av Fujitsu numer:
https://www.fujitsu.com/global/products/computing/servers/uni...

Fujitsu hade ju sen länge sin egen variant Sparc64 som blev bättre än vad Sun/Oracle lyckades ta fram.

M.a.o är SPARC verkligen dött, Fujitsu har lagt ned sitt SPARC spår och gått till ARM64. Rätt val givet

"The A64FX is a 64-bit ARM architecture microprocessor designed by Fujitsu.[1][4] The processor is replacing the SPARC64 V as Fujitsu's processor for supercomputer applications.[5] It powers the Fugaku supercomputer, the fastest supercomputer in the world by TOP500 rankings as of June 2020."

Faktum är det fyra första placeringarna på Top500 listan är icke-x86.

Finns saker i A64FX som det spekuleras vad det lider kommer hitta in i Apples CPU-designer, SVE. Här borde Microsoft och Linux gänget (trots Torvalds avighet mot AVX-512) ta notis över hur Apple ofta tänker ett steg till.

Att Apple hyfsat enkelt kommer kunna byta CPU-arkitektur beror självklart delvis på att de har ovanlig stor kontroll över både HW och programvara. Lyfter man lite på stenarna ser man systemservices som t.ex. MacOS/iOS ramverk för SIMD.

På Windows-sidan tar det väldigt lång tid för AVX/AVX2/AVX-512 att etablera sig, även om det inte passar överallt finns det fler fall än man först anar där det faktiskt kan ge en boost. I saker utvecklade mot MacOS/iOS blir en sådan övergång mycket enklare då det räcker med att systembiblioteken uppdateras, i övergången från x86 (AVX2) till ARM64 (NEON) finns då redan SIMD för ARM64 på plats trots att det är en annan instruktionsuppsättning.

SVE är Arms "svar" på AVX-512, många skulle nog kalla det "AVX-stor-siffra-done-right". Varje gång man ökar bredden på AVX måste man lägga till lika många nya instruktioner som antal nya dataform som tillkom, det har resulterat i att det idag finns tusentals SIMD-instruktioner på x86 där många egentligen gör exakt samma sak fast på 128, 256 eller 512 bitar. SVE är en annan approach på problemet där man kör exakt samma instruktionsuppsättning oavsett bredd, HW kan däremot välja att göra implementationer 128-2048 bitar bred.

A64FX har en 512-bitars bred HW-implementation, SVE i en laptop kan mycket väl stanna på 128-256 bitar medan desktop-varianter väljer 256-512 i ett första steg. Direkt Apple stoppar in stöd för SVE kommer de applikationer som använder Apples SIMD-bibliotek börja se prestandafördelar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M.a.o är SPARC verkligen dött, Fujitsu har lagt ned sitt SPARC spår och gått till ARM64. Rätt val givet

"The A64FX is a 64-bit ARM architecture microprocessor designed by Fujitsu.[1][4] The processor is replacing the SPARC64 V as Fujitsu's processor for supercomputer applications.[5] It powers the Fugaku supercomputer, the fastest supercomputer in the world by TOP500 rankings as of June 2020."

Faktum är det fyra första placeringarna på Top500 listan är icke-x86.

Finns saker i A64FX som det spekuleras vad det lider kommer hitta in i Apples CPU-designer, SVE. Här borde Microsoft och Linux gänget (trots Torvalds avighet mot AVX-512) ta notis över hur Apple ofta tänker ett steg till.

Att Apple hyfsat enkelt kommer kunna byta CPU-arkitektur beror självklart delvis på att de har ovanlig stor kontroll över både HW och programvara. Lyfter man lite på stenarna ser man systemservices som t.ex. MacOS/iOS ramverk för SIMD.

På Windows-sidan tar det väldigt lång tid för AVX/AVX2/AVX-512 att etablera sig, även om det inte passar överallt finns det fler fall än man först anar där det faktiskt kan ge en boost. I saker utvecklade mot MacOS/iOS blir en sådan övergång mycket enklare då det räcker med att systembiblioteken uppdateras, i övergången från x86 (AVX2) till ARM64 (NEON) finns då redan SIMD för ARM64 på plats trots att det är en annan instruktionsuppsättning.

SVE är Arms "svar" på AVX-512, många skulle nog kalla det "AVX-stor-siffra-done-right". Varje gång man ökar bredden på AVX måste man lägga till lika många nya instruktioner som antal nya dataform som tillkom, det har resulterat i att det idag finns tusentals SIMD-instruktioner på x86 där många egentligen gör exakt samma sak fast på 128, 256 eller 512 bitar. SVE är en annan approach på problemet där man kör exakt samma instruktionsuppsättning oavsett bredd, HW kan däremot välja att göra implementationer 128-2048 bitar bred.

A64FX har en 512-bitars bred HW-implementation, SVE i en laptop kan mycket väl stanna på 128-256 bitar medan desktop-varianter väljer 256-512 i ett första steg. Direkt Apple stoppar in stöd för SVE kommer de applikationer som använder Apples SIMD-bibliotek börja se prestandafördelar.

Mer sidospår... Fujitsu är som IBM, de håller liv i flera saker parallellt. (IBM släpper Power10 nästa år)

Men absolut, som jag länkat tidigare satsar Fujitsu på A64FX på beräkningssidan, Sparc64 sidan är förstås för legacy plattformar, men den utvecklas och säljs fortfarande, M12 plattformen är rätt ny. Finns mycket "skumt" därute i världen, Mainframe utvecklas och frodas också fortfarande även om hålkorten har försvunnit. (https://www.ibm.com/products/z15)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Här är kan man se vad som är kompatibelt med M1 resp Rosetta 2:

https://isapplesiliconready.com/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu har jag använt Macbook Pro 13" M1 som jobbmaskin i tre dagar på en laddning, där jag i snitt använt den aktivt 6 timmar per dag under tre dagars tid, plus den pågående arbetsdagen idag. En av dagarna använde jag den under cirka 1,5 timme på kvällen också för lite artikelfix och chattande i Slack och på nätet, annars har den legat i viloläge. I förmiddags listades batterinivån som 18 procent, och nu är den nere på 12 procent. Belastningen innefattar två webbläsare med 12-13 flikar i den ena och cirka 20 flikar i den sekundära. Utöver detta har jag också använt:

  • Apple Mail (M1 native)

  • Pixelmator Pro (M1 native)

  • Slack (Intel)

  • Discord (Intel)

  • Microsoft Word (Intel)

  • Dropbox (Intel)

Prestanda har under nästan hela tiden varit fenomenalt bra, med undantag för ett ögonblick där muspekaren började lagga. Jag lyckades inte utröna exakt vad det var genom en optisk granskning av processerna i aktivitetskontrollen, men jag misstänker att det kan ha varit en minnesläcka i Chrome M1 relaterad till någon flik med krävande innehåll. Den aktiva kylningen har inte snurrat upp en enda gång, och jag har vid flertalet tillfällen tagit av mig hörlurarna i krävande situationer där fläktar typiskt går igång, men mina öron har mötts av tystnad varje gång.

Att testexemplaret håller sig till 8 GB LPDDR4 har hittills inte varit ett problem heller, och en titt på minnestrycket har väldigt sällan överstigit 50 procent faktiskt. Galet imponerande, och som @yoshman varit inne på flera gånger innebär de arkitektoniska fördelarna med Apples ARM64-design att det bara lär bli bättre i takt med att mer mjukvara skrivs direkt för Apple Silicon.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://i.pinimg.com/564x/0e/ae/31/0eae31011c604e408dea29f273851127.jpg
Nu har jag använt Macbook Pro 13" M1 som jobbmaskin i tre dagar på en laddning, där jag i snitt använt den aktivt 6 timmar per dag under tre dagars tid, plus den pågående arbetsdagen idag. En av dagarna använde jag den under cirka 1,5 timme på kvällen också för lite artikelfix och chattande i Slack och på nätet, annars har den legat i viloläge. I förmiddags listades batterinivån som 18 procent, och nu är den nere på 12 procent. Belastningen innefattar två webbläsare med 12-13 flikar i den ena och cirka 20 flikar i den sekundära. Utöver detta har jag också använt:

  • Apple Mail (M1 native)

  • Pixelmator Pro (M1 native)

  • Slack (Intel)

  • Discord (Intel)

  • Microsoft Word (Intel)

  • Dropbox (Intel)

Prestanda har under nästan hela tiden varit fenomenalt bra, med undantag för ett ögonblick där muspekaren började lagga. Jag lyckades inte utröna exakt vad det var genom en optisk granskning av processerna i aktivitetskontrollen, men jag misstänker att det kan ha varit en minnesläcka i Chrome M1 relaterad till någon flik med krävande innehåll. Den aktiva kylningen har inte snurrat upp en enda gång, och jag har vid flertalet tillfällen tagit av mig hörlurarna i krävande situationer där fläktar typiskt går igång, men mina öron har mötts av tystnad varje gång.

https://i.pinimg.com/564x/e7/e6/ed/e7e6ed95479b23fedc10c64bcf2b8c03.jpg

Att testexemplaret håller sig till 8 GB LPDDR4 har hittills inte varit ett problem heller, och en titt på minnestrycket har väldigt sällan överstigit 50 procent faktiskt. Galet imponerande, och som @yoshman varit inne på flera gånger innebär de arkitektoniska fördelarna med Apples ARM64-design att det bara lär bli bättre i takt med att mer mjukvara skrivs direkt för Apple Silicon.

https://i.pinimg.com/564x/e4/19/a8/e419a8c5eee7881f3b63ce8fcc3d36ac.jpg

Detta är exakt varför x86 är dött. Denna typ af effektivitet finns ingen annanstans. När den dessutom har den prestandan som krävs och är till och med ofta snabbast av alla processorer på marknaden och har effektiv användning av GPU som beräkningsresurs när det kan hjälpa...

Jag ska be om en ny jobblaptop så snart vi ser hur 16” ser ut. Kan nog bli denna ändå, men vi får se, ingen stress så jag kan vänta.

Helt givet är dock att jag villhöver denna laptop och att jag ska se till att skaffa en

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://i.pinimg.com/564x/0e/ae/31/0eae31011c604e408dea29f273851127.jpg
Nu har jag använt Macbook Pro 13" M1 som jobbmaskin i tre dagar på en laddning, där jag i snitt använt den aktivt 6 timmar per dag under tre dagars tid, plus den pågående arbetsdagen idag. En av dagarna använde jag den under cirka 1,5 timme på kvällen också för lite artikelfix och chattande i Slack och på nätet, annars har den legat i viloläge. I förmiddags listades batterinivån som 18 procent, och nu är den nere på 12 procent.

Det där är ju bara "sjukt", önskar att jag hade samma batteritid på min ipad pro!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vilken tur att jag gick in och läste här. Började se dessa videor som avrådde från 8 GB p.g.a. SSD swap. Har man råd kan man givetvis välja 16 GB RAM men för mig vore det att spräcka min budget. Jag vill video-/bildredigera men är precis som du skriver en amatör. Mest oroat mig för 4K videoredigering. Hade svårt för att köpa en Mac när iPad var bättre (samtidigt som jag inte ville ha en iPad).

Jag har kört en del videoredigering i FCP på min basmodell av Air M1, 4K klipp filmade med Mavic Air 2, och det flyter på fantastiskt bra. Det jag jämför med är när jag redigerar samma klipp på min stationära (i signaturen) i Premiere Pro.
Jag upplever det som natt och dag till MacBookens fördel och det är för mig galet hur bra det flyter på.
Sen att det inte är kompromissat på skärm, tangentbord, batteriet, ssd, kylning osv är ju ett plus i kanten

Istället för att ge 2500+ för 256GB extra disk så köpte jag en Samsung T7 500GB för 1100:-.
Kör allt media och FCP projekten direkt från externa disken och märker ingen skillnad.

Kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd hittills. Köpte maskinen främst för att ha till foto och videoredigering utan att behöva sitta framför den stationära. Sett till hur hårt man får stressa den för att märka av det på basmodellen med 8GB ram känner jag mig inte oroad då jag också är en glad amatör :). Tror även att om man vill byta upp sig i framtiden så har man god chans att sälja sin M1 maskin till hyfsat pris, men det får väl framtiden utvisa.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alu:

Jag har kört en del videoredigering i FCP på min basmodell av Air M1, 4K klipp filmade med Mavic Air 2, och det flyter på fantastiskt bra. Det jag jämför med är när jag redigerar samma klipp på min stationära (i signaturen) i Premiere Pro.
Jag upplever det som natt och dag till MacBookens fördel och det är för mig galet hur bra det flyter på.
Sen att det inte är kompromissat på skärm, tangentbord, batteriet, ssd, kylning osv är ju ett plus i kanten

Istället för att ge 2500+ för 256GB extra disk så köpte jag en Samsung T7 500GB för 1100:-.
Kör allt media och FCP projekten direkt från externa disken och märker ingen skillnad.

Kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd hittills. Köpte maskinen främst för att ha till foto och videoredigering utan att behöva sitta framför den stationära. Sett till hur hårt man får stressa den för att märka av det på basmodellen med 8GB ram känner jag mig inte oroad då jag också är en glad amatör :). Tror även att om man vill byta upp sig i framtiden så har man god chans att sälja sin M1 maskin till hyfsat pris, men det får väl framtiden utvisa.

Kul att höra. Tvivlar inte på att det blir ett bra köp. Avvaktar dock med att beställa p.g.a. kommande Black Friday rush. Apple rear aldrig ut sina senaste modeller så sitter lugnt i båten tills det blir mindre folk hos ombuden.

Ska också köpa basmodellen med 256 GB. Just nu klarar jag mig faktiskt på det (bara redigerat 1080p tidigare). Har också planer på att köpa Samsung T7 när behovet uppstår (när interna disken blir för liten). Tror jag kommer satsa på Touch-modellen då upplåsning med fingeravtryck låter smidigt.

Ska bli kul att äntligen få en Mac och MacBook igen. Har väntat på tok för länge men jag är glad att jag väntade efter WWDC. Hade behövt betala onödigt mycket mer för att få i närheten av samma prestanda (hade behövt köpa en MacBook Pro 13 då föregående Air inte höll måttet alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kul att höra. Tvivlar inte på att det blir ett bra köp. Avvaktar dock med att beställa p.g.a. kommande Black Friday rush. Apple rear aldrig ut sina senaste modeller så sitter lugnt i båten tills det blir mindre folk hos ombuden.

Ska också köpa basmodellen med 256 GB. Just nu klarar jag mig faktiskt på det (bara redigerat 1080p tidigare). Har också planer på att köpa Samsung T7 när behovet uppstår (när interna disken blir för liten). Tror jag kommer satsa på Touch-modellen då upplåsning med fingeravtryck låter smidigt.

Apple hemleverans är sjukt smidigt nu under corona, man får välja exakt hur man vill ha det lämnat o.s.v.

Samsung X5 extern SSD, Thunderbolt ansluten, sjukt snabb extern ssd om man inte nöjer sig med långsamma T5/T7.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har också planer på att köpa Samsung T7 när behovet uppstår (när interna disken blir för liten). Tror jag kommer satsa på Touch-modellen då upplåsning med fingeravtryck låter smidigt.

Power.se tar 799:- för Samsung T7 500GB med Touch just nu. Har precis klickat hem en själv.
https://www.power.se/datorer/haarddiskar-och-lagring/extern-l...

Nu ska jag bara bestämma mig för vilken MacBook jag ska ha också. Blir troligtvis MacBook Air med 8GB RAM.

För övrigt så verkar Samsung T7 vara betydligt snabbare än den SSD som sitter i min Dell XPS 13 (2019) just nu. Jag har även ett gäng mekaniska USB-HDD:s för långtidslagring (500GB-2TB).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Apple hemleverans är sjukt smidigt nu under corona, man får välja exakt hur man vill ha det lämnat o.s.v.

Samsung X5 extern SSD, Thunderbolt ansluten, sjukt snabb extern ssd om man inte nöjer sig med långsamma T5/T7.

Hur väljer man hemleverans?

Såg att om jag beställer nu så är leveranstiden 1-2 veckor så kanske kan lägga en beställning redan nu.

Tack fört tipset på ännu snabbare SSD. Får se vad det blir när behovet uppstår.

Är dock i behov av en USB-hubb från dag 1 men vet inte vilken jag ska välja. Önskar en hubb med en extra USB-C eftersom den ena upptas av hubben samt USB-A och SD-kortläsare. En hubb med sladd och ingen som fäster i sidan och upptar båda USB-C portarna. Funderar på Kingston Nucleum eller ev. Iiglo USB-C Multiport + Dock, men vet inte om jag behöver Ethernet-port. Annars tänkt ett pris på max 500 kr.

Skrivet av walkir:

Power.se tar 799:- för Samsung T7 500GB med Touch just nu. Har precis klickat hem en själv.
https://www.power.se/datorer/haarddiskar-och-lagring/extern-l...

Nu ska jag bara bestämma mig för vilken MacBook jag ska ha också. Blir troligtvis MacBook Air med 8GB RAM.

För övrigt så verkar Samsung T7 vara betydligt snabbare än den SSD som sitter i min Dell XPS 13 (2019) just nu. Jag har även ett gäng mekaniska USB-HDD:s för långtidslagring (500GB-2TB).

Sett det men jag avvaktar trots det då behovet inte finns än.

Redan bestämt mig för modell och färg.

För långtidslagring/backup har jag också en extern HDD i form av en LaCie Rugged.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är dock i behov av en USB-hubb från dag 1 men vet inte vilken jag ska välja. Önskar en hubb med en extra USB-C eftersom den ena upptas av hubben samt USB-A och SD-kortläsare. En hubb med sladd och ingen som fäster i sidan och upptar båda USB-C portarna. Funderar på Kingston Nucleum eller ev. Iiglo USB-C Multiport + Dock, men vet inte om jag behöver Ethernet-port. Annars tänkt ett pris på max 500 kr.

Själv har jag funderat på denna:
https://www.inet.se/produkt/8906817/satechi-slim-usb-c-multia...

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Inaktiv

Den såg bra ut, har ju alla portar jag kan tänkas använda.

Permalänk
Inaktiv

@Alu Tack tipset. Vilken tur att jag frågade här innan jag la ut 150 kr extra helt i onödan.

Permalänk
Inaktiv

Även ute efter en magnetisk USB-C adapter för säkrare laddning i stil med MagSafe.

Hittar endast hos Kjell bland svenska återförsäljare.

Förstår att magneten är ganska svag dock så kikar även på Amazon SE.

Finns ju de med större kontaktyta t.ex. denna, kanske den magneten är lite starkare?

Någon som använder detta och har tips/förslag?

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet om Tutanota fungerar? Fungerar det från App Store och/eller att ladda ner?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av anon315148:

Någon som vet om Tutanota fungerar? Fungerar det från App Store och/eller att ladda ner?

Det ser inte ut som det, kollade precis i App Store på M1-Macen och den listas inte där. Apple kommer sannolikt expandera IOS/Ipad OS-utbudet för Mac OS med Apple Silicon över tid, men just nu finns Tutanota inte där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Air M1 tester i WoW i 3440x1440

Skrivet av lambdan:

World of Warcraft fick en native version uppdatering här nyligen. Hur bra rullar den?

Svarar på min egna fråga, då jag har en egen M1 Air (8/8 kärnor, 8 ram, 512 ssd) nu. Spela WoW är egentligen inte något jag gör ofta men det är ett PC exklusivt spel så det kan hända förr eller senare att jag plötsligt får lust att köra det, kanske ska köra nya expansionen vem vet, så jag vill veta hur det fungerar på denna dator ifall jag skulle göra mig av med min PC (vilket jag funderar mer o mer på att göra då jag nästan aldrig använder den längre).

Iaf provade koppla in Airen till min fina Xiaomi 34" Ultrawide 3440x1440 skärm och sprang till Orgrimmar med en ny gubbe och testade (min subscription har gått ut så kan inte använda mina vanliga gubbar). Förvisso är det morgon nu så kanske inte lika mycket folk där som det brukar vara, men borde ge ett humm om prestanda iaf.

På vägen dit provade jag leka med inställningar. 3440x1440 och quality level = 1 får jag spikad 144 FPS:

Förvisso är det väldigt fult, men coolt att kunna punga ut 144 fps i 3440x1440 från en fläktlös maskin iaf. Bra start tycker jag.

Väl inne i Origrimmar ställer jag mig i centrum. Med QL 1 får jag 70 fps, fast man ser ju knappt 1 meter framför sig då:

Jag provar gå upp i QL och vid QL 3 har jag fortfarande över 70 fps, men QL 4 så går det ner i 48, och sen blir det bara värre och värre (QL 10 resulterar i <20 fps):

Så jag försöker då finna några inställningar som ger mig över >60 men inte är QL 1... landar på dessa:

Dessa settings fungerar ju även utanför Orgrimmar såklart:

Så ja, spelet ser bra ut, ~80 FPS i 3440x1440 (Macbookens egna skärm är 2560x1600 så borde ge något bättre prestanda, samt du mest troligt kör i typ 1440x900 då så det borde vara ännu bättre), och ingen fläkt låter! Tycker Blizzard ska ha en eloge för detta, finns inte många Mac spel som är så optimerade. Att de använder Metal API'n är nog anledningen till varför det funkar så bra.

Jag tror dock det kan vara smart att sätta max fps lägre än vad man kan få ut, då det inte finns någon fläkt så det kommer mest trolligt thermal throttla vid långa sessioner, så om du sätter max=60 t.ex. borde datorn hinna kyla ner sig lite mellan varven och inte throttla.

Jag är iaf väldigt nöjd med denna dator. Är så sjuuuuuukt skönt utan fläkt. Man kan göra vad som helst och det är lika knäpptyst ändå. Och även om den blir varm så blir den inte brännhet som tidigare Intel Macbooks, utan den blir mer ljummen bara.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

...Spela WoW är egentligen inte något jag gör ofta men det är ett PC exklusivt spel ...

Eh? Jag trodde det funkade på både mac och pc. Jag har iaf spelat det på mac förut utan problem. Eller menar du x86 vs ARM?
Det kommer säkert en ARM version snart. Blizzard har tidigare alltid stöttat mac för sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Eh? Jag trodde det funkade på både mac och pc. Jag har iaf spelat det på mac förut utan problem. Eller menar du x86 vs ARM?
Det kommer säkert en ARM version snart. Blizzard har tidigare alltid stöttat mac för sina spel.

Kanske läsa posten ovan din...

TL;DR Arm-native WoW finns redan för macos.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Eh? Jag trodde det funkade på både mac och pc. Jag har iaf spelat det på mac förut utan problem. Eller menar du x86 vs ARM?
Det kommer säkert en ARM version snart. Blizzard har tidigare alltid stöttat mac för sina spel.

Ja jag skrev fel. Dator exklusivt vore mer rätt kanske.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Kanske läsa posten ovan din...

TL;DR Arm-native WoW finns redan för macos.

Missade det, chocken blev för stor när jag läste att jag drömt att jag lirat WoW på mac i flera år

Permalänk
Medlem

Ifall man vill koppla in dubbla skärmar till en Macbook Air M1 vilken USB-C hubb/dockningsstation skulle ni rekommendera? Det verkar inte vara helt lätt att veta vad som fungerar.

Permalänk
Medlem

På tal om skärmar (som i föregående inlägg) - vad använder ni för extern skärm till era nya M1-datorer? Suttit halva dagen idag och försökt att hitta en skärm som "känns" given, men inte funnit något... Jag vill ansluta till dem bara med en USB-C kabel.

Dells Ultrasharp-skärmar verkar ha problem med att ha stabil koppling med bild och laddning av datorerna. Kikat lite på LG 27UL850 och det lutar väl mest mot en sådan i dagsläget, men även här verkar folk ha rapporterat problem med upplösning och färger emellanåt.

Några tips/tankar på något som funkar och som inte ruinerar en? (Som skärmar över 10k, vore trevligt men för dyrt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

På tal om skärmar (som i föregående inlägg) - vad använder ni för extern skärm till era nya M1-datorer? Suttit halva dagen idag och försökt att hitta en skärm som "känns" given, men inte funnit något... Jag vill ansluta till dem bara med en USB-C kabel.

Dells Ultrasharp-skärmar verkar ha problem med att ha stabil koppling med bild och laddning av datorerna. Kikat lite på LG 27UL850 och det lutar väl mest mot en sådan i dagsläget, men även här verkar folk ha rapporterat problem med upplösning och färger emellanåt.

Några tips/tankar på något som funkar och som inte ruinerar en? (Som skärmar över 10k, vore trevligt men för dyrt).

Jag kör denna
34 tum samsung

En thunderboltkabel för allt. 1440p 100hz. Inget strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Jag kör denna
34 tum samsung

En thunderboltkabel för allt. 1440p 100hz. Inget strul.

Kör du med USB-C kabeln som följde med skärmen, eller har du köpt till en egen för att koppla ihop det med din M1 Laptop?

Intressant, jag har själv denna skärm hemma och den funkar bra till det mesta. Tänkte att det kanske vore "roligare" med lite högre upplösning, men jag har kommit att gilla bredden samt upplösningen och färgerna på skärmen är helt ok (och de 34" UW skärmarna med högre upplösning är fruktansvärt dyra).

Kanske ska föreslå denna till farsan istället trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kör du med USB-C kabeln som följde med skärmen, eller har du köpt till en egen för att koppla ihop det med din M1 Laptop?

Intressant, jag har själv denna skärm hemma och den funkar bra till det mesta. Tänkte att det kanske vore "roligare" med lite högre upplösning, men jag har kommit att gilla bredden samt upplösningen och färgerna på skärmen är helt ok (och de 34" UW skärmarna med högre upplösning är fruktansvärt dyra).

Kanske ska föreslå denna till farsan istället trots allt.

Ja, jag kör med den kabel som följde med. Jag har haft skärmen sen den kom och har faktiskt varit supernöjd med den. Just att den kan ladda upp till 85w samt ljud, bild (100hz) och usb hubb i samma kabel är oslagbart. Har haft macbooken inkopplad några enstaka timmar bara men då har det bara funkat som det ska.

Har också varit sugen på högre upplösning, men hittar ingen skärm som motsvarar samsungens egenskaper, högre upplösning OCH till rimligt pris (en bit under 10000kr)

Permalänk
Medlem

Första gången jag ens övervägt en mac är den här M1n. Tyvärr verkar den ju inte stödja två externa skärmar native och tror inte att jag är något fan av ultrawide / superultrawide. (men kanske har fel). Vill nog inte ha en mac mini.

Någon som vågar spekulera när nästa dator kommer med stöd för detta? Pratar vi strax efter årsskiftet eller om ett halvår / ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Första gången jag ens övervägt en mac är den här M1n. Tyvärr verkar den ju inte stödja två externa skärmar native och tror inte att jag är något fan av ultrawide / superultrawide. (men kanske har fel). Vill nog inte ha en mac mini.

Någon som vågar spekulera när nästa dator kommer med stöd för detta? Pratar vi strax efter årsskiftet eller om ett halvår / ett år?

Det går ju via dockstation som visats i tråden redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det går ju via dockstation som visats i tråden redan

Jo fast det är ju ändå via duallink och då får du inte GPU stödet.