Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Viking
Skrivet av rugnut:

Vart då? Svarta marknaden? Nere på plattan? Känns ju konstigt att återförsäljare håller eller gömmer undan kort när efterfrågan är så stor och återförsäljare oftast vill sälja grejer och tjäna pengar.

Sweclockers marknad

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Riktigt illa detta. Skall man sätta grader i helvetet vill jag påstå att AMD's lansering är snäppen sämre än Nvidias dåliga lansering. Tråkigt!
För egen del har jag fått tag i tre 3080 utan att stå en sekund i kö eller svettas nämnvärt så Nvidias har fungerat bra för egen del. Ett har åkt tillbaka till butik, ett sitter i en dator och ett håller jag på till detta släppet (fick det för några dagar sedan). Hade jag fått tag på ett 6800XT till bra pris hade jag släppt ett 3080 men nu blir det att behålla.

Får man fråga hur du fick tag i 3st 3080 utan att köa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag håller i princip med, blir bara lite irriterad när Kreti & Pleti använder ord som dom inte förstår vad dom betyder. Folk som tror att tillgängligheten för högt eftertraktade produkter dag ett styr vad som är en "papperslansering" eller inte känns mer som dom är irriterade över att dom inte lyckades köpa en för mänskligheten rätt oviktig produkt när dom ville, och är ute och vevar i olika forum för att visa på sin missnöjdhet.

Så länge det finns folk som är beredda att betala vad många tycker är överpriser för grafikkort så kommer detta att fortsätta, att gnälla i ett forum över hur dåligt allt är kommer inte göra något för att förbättra, vinstdrivande företag förstår bara pengar, så det är där konsumenterna måste visa sin missnöjdhet genom att inte köpa sånt som man anser är fel.

Att folk använder ordet "papperslanserig" så frekvent nu beror kanske på att AMD gick ut kaxigt och påstod att dem skulle visserligen inte misslyckas med sitt lansering så som nvidia gjorde. Den skulle ha gott om exemplar till butikerna. Och vad gjorde dem sen när de väl skulle lansera sitt skit? Jo, dom lyckades bräcka t.o.m nvidia med färre enheter. Just det dem sade att dem inte skulle göra. Frank Azor använde t.o.m order papperslanserig när han skrev och skröt om amd lansering inte skulle vara en PAPPERSLANSERIG.

Så ja du amd fanboy du kan vara så trött så mycket du vill på folk som hånar amd just nu, amd har satt sig själva i den sitsen. Det är bara att gilla läget för dig=)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Priserna som Dustin hade till en början visar klart och tydligt att återförsäljarna blivit scalpers nu också. I alla fall i Sverige. Är väl inte förvånande med tanke på att folk köper upp korten oavsett pris.

Såg detta... Priset på 6800 XT TUF fick från 11 390 till 12 495

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En papperslansering är när det inte finns några produkter att köpa på det officiella releasedatumet. Alls. Någonstans.
Dvs, produkten är bara släppt på pappret men inte i verkligheten.

Man skulle ju nästan kunna påstå att det är så för de flesta. För att det inte finns en chans att få ett pga att de finns bara under en dag på hela året under ett par sekunder.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Viking
Skrivet av livsnjutaren:

Man skulle ju nästan kunna påstå att det är så för de flesta. För att det inte finns en chans att få ett pga att de finns bara under en dag på hela året under ett par sekunder.

Det är skillnad på ”nästan kunna påstå” och om det verkligen är det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Edin1984:

Att folk använder ordet "papperslanserig" så frekvent nu beror kanske på att AMD gick ut kaxigt och påstod att dem skulle visserligen inte misslyckas med sitt lansering så som nvidia gjorde. Den skulle ha gott om exemplar till butikerna. Och vad gjorde dem sen när de väl skulle lansera sitt skit? Jo, dom lyckades bräcka t.o.m nvidia med färre enheter. Just det dem sade att dem inte skulle göra. Frank Azor använde t.o.m order papperslanserig när han skrev och skröt om amd lansering inte skulle vara en PAPPERSLANSERIG.

Så ja du amd fanboy du kan vara så trött så mycket du vill på folk som hånar amd just nu, amd har satt sig själva i den sitsen. Det är bara att gilla läget för dig=)

Kan du länka vart de skröt om en bra lansering? Det enda jag sett är ett inlägg som tydligt misstolkats och ett där han köpt ett 6800 (som inte ens var svår att få tag i).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag röstar med plånboken och säger nej.
Mitt Vega 64 Nitro+ får hänga med ett tag till.
När 6800/6800XT kryper ner till under 6000 kan jag tänka mig ett köp.
Tills dess gör pengarna mer nytta på banken

Permalänk
Viking
Skrivet av Siimuliize:

Får man fråga hur du fick tag i 3st 3080 utan att köa?

Webhallen skriver här i forumet när kort utan kö kommer i lager.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra att butikerna höjer priserna. Det skulle de ha gjort med Nvidia GPUs också. Finns inte produkten i tillräckligt stor omfattning, då ska man höja priset så att endast de som verkligen behöver ett GPU och kan betala för dessa köper. Sen när tillgången är högre, då börjar man med rabatter.

Sätta artificiellt låga priser samtidigt inte erbjuda tillgång, jag förstår bara inte tankesättet här...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är skillnad på ”nästan kunna påstå” och om det verkligen är det.

Så är det, men min tolkning blir att det är en papperslansering för att saker inte finns tillhanda.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Får man fråga hur du fick tag i 3st 3080 utan att köa?

Absolut. Den korta historien är att alla 3 kommer från när Inet haft gröna bockar på sina kort. Dock har jag personligen "bara" fått tag på två kort. Ett tredje kort är inblandat bytesvägen men ursprungligen kommer alla från Inet.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Viking
Skrivet av livsnjutaren:

Så är det, men min tolkning blir att det är en papperslansering för att saker inte finns tillhanda.

Ja, dålig tillgång kallas det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

där han köpt ett 6800 (som inte ens var svår att få tag i).

I jämförelse med vad? 6800XT? För att 6800 var i princip lika MIA som sin storebror här i EU iaf. Om det fanns 10 kort istället för 5 hos en butik gör ingen direkt skillnad, slutsålt efter 1 sek oavsett vid lansering.

Permalänk
Viking
Skrivet av KalBumling:

I jämförelse med vad? 6800XT? För att 6800 var i princip lika MIA som sin storebror här i EU iaf.

Ca 5 min efter lansering fanns det ca 50 st kvar hos Komplett. Inte svår att få tag i jämfört med 3080 och 6800 XT.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ca 5 min efter lansering fanns det ca 50 st kvar hos Komplett.

Du menar att ordersystemet hade inte hunnit uppdaterats. Inet hade 3080 TUF "kvar i lager" vid 15:07 när jag gav upp och la en order hos Webhallen också (Inets checkout va fucked).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kan du länka vart de skröt om en bra lansering? Det enda jag sett är ett inlägg som tydligt misstolkats och ett där han köpt ett 6800 (som inte ens var svår att få tag i).

https://www.sweclockers.com/nyhet/30478-amd-radeon-rx-6000-bl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, dålig tillgång kallas det.

Lanseringar med begränsad tillgång brukar i teknikbranschen kallas en papperslansering, det vill säga att produkterna är lanserade på pappret men inte riktigt i praktiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Vad trodde du att dom var tidigare? Välgörenhetsorganisationer?

Vilken oerhört tragisk kommentar. Försökte du bara hitta en mening i mitt inlägg som du kunde spy galla över eller du kanske inte kunde få dina 25 IQ att samarbeta för att försöka förstå vad meningen med hela mitt inlägg var? Nämligen att många beter sig som om de INTE vore vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag röstar med plånboken och säger nej.
Mitt Vega 64 Nitro+ får hänga med ett tag till.
När 6800/6800XT kryper ner till under 6000 kan jag tänka mig ett köp.
Tills dess gör pengarna mer nytta på banken

Blir så trött på alla "mitt <insert random GPU> får hänga med ett tag till"-kommentarer.

Behöver vi alla veta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Shit, och för en månad sen tänkte jag att Nvidia satte ribban bra jäkla lågt för AMD. Synd att AMD visar sig superkassa på höjdhopp.

Bästa jag hört på länge hahaha! xD

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Lego Master

Man kan ju bara skratta åt det.
Som väl är handlar det om lyxvaror som ingen av oss behöver för att överleva dagen.

Det är såklart tråkigt att både AMD och Nvidia har haft såna problem att skyffla GPUer, men vad påverkar det på riktigt?
Inte ett skit.

Jämte alla andra problem 2020 har presenterat för oss, får vi väl ändå säga att detta är ett av de minsta in the greater scheme of things.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag röstar med plånboken och säger nej.
Mitt Vega 64 Nitro+ får hänga med ett tag till.
När 6800/6800XT kryper ner till under 6000 kan jag tänka mig ett köp.
Tills dess gör pengarna mer nytta på banken

Äntligen någon som har lite "cojones". Man köper ju sånt som det finns överflöd och därför pressas priserna ned. Blev 64GB Ram till burken. Just det där med grafikkortet. Är folk verkligen så desperata att man köper ett kort 2000-3000 kr över MSRP. Samtidigt så klagar man över att scalpers härjar och köper upp korten. Klart som korvspad att man bokar upp 5 stycken 4080 och sen kränger man av 4 och behåller 1. Då har man ju effektivt fått sitt kort gratis. Detta mina vänner, kallas för den fria marknaden.

Permalänk
Medlem

Helt rätt av återförsäljarna att scalpa. Det är i sådana här situationer man ska utnyttja sin ställning. Är man dum och säljer till under marknadspris så kommer privatpersoner köpa upp och återförsälja till marknadspris.

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Stora Enso’s aktie borde gått upp mer i år kan jag tycka med alla dessa papperslanseringar

Kanske därför Essitys aktie gick upp 4% igår då försäljning av papper för att torka tårarna kommer öka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Missade du förklaringen på det tweetet? AMDs representant såg inte nVidias lansering som en papperslansering. Sen att alla fanbois tolkade det som att AMD inte skulle göra en lansering likt nVidias är en helt annan sak.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
  1. Kapacitetsbrist på TMC.

  2. För varje GPU, kan de få ut flera CPUr, de väljer då att prioritera CPU:r.

  3. Av de GPUr som tillverkas, får ofta OEM första tjing.

Tycker ändå att det varit en bra höst, nu finns det flera bra produkter i röret, dessa kommer dessa att finnas på lager, inte nu men så småningom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ca 5 min efter lansering fanns det ca 50 st kvar hos Komplett. Inte svår att få tag i jämfört med 3080 och 6800 XT.

Även Inet hade 6800 kvar en stund, jag la min beställning 15:20 på ett PowerColor 6800 som gick igenom utan problem ( och det kom några dagar senare ).

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Missade du förklaringen på det tweetet? AMDs representant såg inte nVidias lansering som en papperslansering. Sen att alla fanbois tolkade det som att AMD inte skulle göra en lansering likt nVidias är en helt annan sak.

Om det behövdes en förklaring var det antingen klantigt skrivet eller så kom man på sig själv i efterhand.

Random snubbe: "Jag satsar en hundring på att AMD kommer göra en papperslansering."

Representant från AMD: "Jag ser fram emot din hundring."

Snälla förklara för klassen hur det går att tolka på något annat sätt än "vi kommer inte ha en papperslansering" + stämningen på internet sedan Nvidias bedrövliga launch. Självklart kommer det tolkas på det sättet och som professionell talesperson så ska du veta om det och ha den fingertoppskänslan.

Spola framåt i tiden till 25/11 och massor av återförsäljare i hela Europa har absolut noll kort från AMD i sitt lager.

Jag skiter i vad han har för tolkning av vad en papperslansering är. Företaget han representerar har inte levererat ett enda kort till flera återförsäljare. Punkt slut.

Och det är väl lite det som är kontentan av den sortens uttalande. Om man nu inte vill ha en skitstorm eller misstolkningar eller att man inte kan leva upp till det man säger så säg det inte då. Det är väldigt oproffsigt att fjanta sig på Twitter på det sättet och det har AMD fått kritik för många gånger från många olika profiler i teknikvärlden.

Tänk dig själv om Läderlappen Jensen skulle lägga ut en bild på lanseringsdagen av 3080 och skriva "Jag behövde trycka F5 en gång, men jag fick tag i ett kort på våran hemsida." Folk skulle bli helt.f-ing.bananas

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden. Men jag lyfter en tanke. Per Capita borde väl Sverige ligga väldigt högt upp över hur mycket vi konsumerar datorkomponenter för? Man kan tycka att vi således borde få en högre andel av korten av vad vi har fått. Gäller både nVidia och AMD.
Sydkorea, USA och Tyskland tänker jag är köpstarka och gigantiska marknader och har säkert fått merparten av tillgängliga kort. Men jag tror ändå att per capita borde nästa Sverige gå om i alla fall USA. Vi har nog högre ekonomiska förutsättningar än dom rent generellt.

Med det sagt. Så kommer jag ändå inte köpa något kort för dessa fantasipriser. För riktpriserna ja, där hade jag budgeterat. Men att gå 60-80% över sin budget är ju inte klokt.