Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kort svar: Glöm One X. Den är obsolete.

Möjligen kan du fundera på Series S om du, initialt, vill spara pengar. Men hamnar du situationen att SSDn inte räcker är XSS ett dåligt köp ijmf med XSX.

Kör en billig mekanisk 4TB via usb. Installera favoritspelen på ssdn och resten på usb disken. Så stor skillnad är det inte mellan hårddiskarna XSX och XSS. Tankar man många spel på gamepass så kommer inte ssdn i XSX räcka speciellt långt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kör en billig mekanisk 4TB via usb. Installera favoritspelen på ssdn och resten på usb disken. Så stor skillnad är det inte mellan hårddiskarna XSX och XSS. Tankar man många spel på gamepass så kommer inte ssdn i XSX räcka speciellt långt heller.

Lite jobbigt bara att behöva hålla på att flytta över Series X/S optimerade spel varje gång bara. Men men, vad kan man göra.
Får hoppas på tredjepartslösningar lite längre fram. Jag menar storleken på spelen blir ju bara större och större.

"Microsoft is still doing 'very active research' on DirectML-powered AI upscaling similar to NVIDIA's DLSS for its Xbox Series consoles."
Lär väl dröja innan detta implementeras men det verkar väldigt lovande. Kommer ju krympa storleken på spelen avsevärt.

Som du sa, En billig stor usb HDD är nog det mest rimliga man kan göra för tillfället.

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative

Permalänk
Medlem

Nästa batch hos Webhallen utav Xbox Series X är nu förbokade.
Xbox Series X, Webhallen.
Hoppas ni hann boka era.

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative

Permalänk
Skrivet av Pho3nicX:

Nästa batch hos Webhallen utav Xbox Series X är nu förbokade.
Xbox Series X, Webhallen.
Hoppas ni hann boka era.

Hann bokq! Verkar som infon i tråden här är att de får in leverans tills 16e December, härligt ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kör en billig mekanisk 4TB via usb. Installera favoritspelen på ssdn och resten på usb disken. Så stor skillnad är det inte mellan hårddiskarna XSX och XSS. Tankar man många spel på gamepass så kommer inte ssdn i XSX räcka speciellt långt heller.

I dagsläget är skillnaden (mellan S och X SSD) 1350 kr, viket gör att prisargumentet för S blir svagt så fort man börjar expandera SSDn. Det var det som avsågs.

Permalänk

Jag undrar om ni känner till någon nackdel att använda Sony 1000XM3 kopplat via BT till LG GX när man spelar XBOX series X, istället för ett gaming headset kopplat direkt till XBOX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nicX:

Nästa batch hos Webhallen utav Xbox Series X är nu förbokade.
Xbox Series X, Webhallen.
Hoppas ni hann boka era.

Stod det något specifikt på sidan? Jag bokade igår under dagen men står fortfarande att produkten saknas i lager utan bekräftat leveransdatum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Assassins creed ezio Collection är billig nu. Jag äger 360 spelen men funderar på att uppgradera.
Är det någon som har en series x och äger samlingen som kan testa om det är värt det? Tänker om det är 4k och 60 fps.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kör en billig mekanisk 4TB via usb. Installera favoritspelen på ssdn och resten på usb disken. Så stor skillnad är det inte mellan hårddiskarna XSX och XSS. Tankar man många spel på gamepass så kommer inte ssdn i XSX räcka speciellt långt heller.

Varför köpa en mekanisk? Varför inte köpa en Extern SSD istället?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför köpa en mekanisk? Varför inte köpa en Extern SSD istället?

För att det är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Varför köpa en mekanisk? Varför inte köpa en Extern SSD istället?

4TB USB mekanisk 999kr
2TB USB mekanisk 600kr
2TB SSD kort (xbox:s lösning) 3800kr
2TB USB SSD 2599kr

(Hittade ingen 4TB ssd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att det är billigare?

Skillanden är ju ganska stor i laddningstider i spel - En extern SSD ger (i princip) samma prestandaförbättringar som att köra One/360-spel direkt från den interna SSDn.
Jag köpte en Samsung T7 500GB för drygt 600:- från Amazon igår, så det är ju inga monstersummor för bra externa SSDer nu för tiden. Men visst, det är klart att om man inte bryr sig om laddningstiderna så får man ju 5TB för en tusenlapp, så det är ju stor skillnad i kostnad/GB.

Permalänk
Medlem

Jag är fan förvånad över att även Series S verkar vara slut överallt, går ju inte ens att köpa direkt från MS.
Fick tag på en ny gästrums-tv idag efter att den tilltänkta sålde slut igår och kommer ersätta min One X med en Series S, trodde faktiskt att jag bara skulle kunna knata in i närmsta teknikbutik å köpa en S.. men så var det tydligen inte.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Skillanden är ju ganska stor i laddningstider i spel - En extern SSD ger (i princip) samma prestandaförbättringar som att köra One/360-spel direkt från den interna SSDn.
Jag köpte en Samsung T7 500GB för drygt 600:- från Amazon igår, så det är ju inga monstersummor för bra externa SSDer nu för tiden. Men visst, det är klart att om man inte bryr sig om laddningstiderna så får man ju 5TB för en tusenlapp nu för tiden.

Det är ju ett alternativ. Skillnaden blir dock långsamma laddningstider, vs långsamma nedladdningstider. Har du en 4TB, så kan du i stort sett klicka ner de flesta spelen. Sedan när spelsuget kommer så är spelen installerade och klara. Medan om du har en liten SSD så startar spelen snabbt men du kan komma att tvingas vänta på långa nedladdningstider eftersom ditt utrymme är mer begränsat.

Skrivet av issue:

Jag är fan förvånad över att även Series S verkar vara slut överallt, går ju inte ens att köpa direkt från MS.
Fick tag på en ny gästrums-tv idag efter att den tilltänkta sålde slut igår och kommer ersätta min One X med en Series S, trodde faktiskt att jag bara skulle kunna knata in i närmsta teknikbutik å köpa en S.. men så var det tydligen inte.

Hur kommer det sig att du byter från one x till series S?
Det logiska torde vara
One S -> Series S
One X -> Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag är fan förvånad över att även Series S verkar vara slut överallt, går ju inte ens att köpa direkt från MS.
Fick tag på en ny gästrums-tv idag efter att den tilltänkta sålde slut igår och kommer ersätta min One X med en Series S, trodde faktiskt att jag bara skulle kunna knata in i närmsta teknikbutik å köpa en S.. men så var det tydligen inte.

Se på sjutton, den verkar verkligen vara slut överallt den med - Undantaget Elgiganten som enligt hemsidan i alla fall har den i lager i butik.
Förstod att den skulle börja sälja som smör inför jul, men att det är brist redan nu var lite otippat. Men M$ har väl flaggat för brist på båda konsolerna, så det var ju bara en tidsfråga.

Skrivet av Elektron:

Det är ju ett alternativ. Skillnaden blir dock långsamma laddningstider, vs långsamma nedladdningstider. Har du en 4TB, så kan du i stort sett klicka ner de flesta spelen. Sedan när spelsuget kommer så är spelen installerade och klara. Medan om du har en liten SSD så startar spelen snabbt men du kan komma att tvingas vänta på långa nedladdningstider eftersom ditt utrymme är mer begränsat.

Jo, absolut - Det är ju en avvägning man får göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Skillanden är ju ganska stor i laddningstider i spel - En extern SSD ger (i princip) samma prestandaförbättringar som att köra One/360-spel direkt från den interna SSDn.
Jag köpte en Samsung T7 500GB för drygt 600:- från Amazon igår, så det är ju inga monstersummor för bra externa SSDer nu för tiden. Men visst, det är klart att om man inte bryr sig om laddningstiderna så får man ju 5TB för en tusenlapp, så det är ju stor skillnad i kostnad/GB.

Jag tolkade att syftet med den externa HDD:n var att ha ett billigt media för arkivering (så man slipper tanka ner spelen på nytt då SSD:n är full).

Men ja, är man intresserad av att spela last-gen på sin nya konsol så är förstås extern SSD the way to go.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att det är billigare?

Jag skulle ta SSD alla dagar i veckan trots att det är dyrare

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag skulle ta SSD alla dagar i veckan trots att det är dyrare

Ja vill man spela last-gen lir så är det som sagt ett extra rimligt val. Utgångspunkten för diskussionen var dock att "spara" så mkt pengar som möjligt (vi har bortsett från digital vs disc priser tillsvidare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Stod det något specifikt på sidan? Jag bokade igår under dagen men står fortfarande att produkten saknas i lager utan bekräftat leveransdatum.

Tidigare så stod det att 50+ var på väg in. Jag tror att dom kommer få en batch till i mitten av dec, så du borde få din omkring där.
Det är ju mer eller mindre turordning som gäller men dom har tidigare sagt att dom räknar med att få in tillräckligt med konsoler i mitten av december för att täcka samtliga förhandsbokningar.

Jag fick besked i dag att "Din beräknas komma med vår nästa leverans som är beräknad till början av december."
Så det verkar som att dom får in/fått en en batch nu i dagarna, antagligen dom dår "50+" som var på väg in.

Jag beställde 22/11 (söndag), så den som har beställt omkring där borde nog också få sina "i början av december"

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nicX:

Tidigare så stod det att 50+ var på väg in. Jag tror att dom kommer få en batch till i mitten av dec, så du borde få din omkring där.
Det är ju mer eller mindre turordning som gäller men dom har tidigare sagt att dom räknar med att få in tillräckligt med konsoler i mitten av december för att täcka samtliga förhandsbokningar.

Jag fick besked i dag att "Din beräknas komma med vår nästa leverans som är beräknad till början av december."
Så det verkar som att dom får in/fått en en batch nu i dagarna, antagligen dom dår "50+" som var på väg in.

Jag beställde 22/11 (söndag), så den som har beställt omkring där borde nog också få sina "i början av december"

Tackar!

Jag kontaktade dom igår och frågade om det finns en chans att få den innan jul, men det kunde supporten inte svara på.
Hoppas det är som du säger att de fått in tillräckligt för att täcka upp bokningarna som kommit in.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tackar!

Jag kontaktade dom igår och frågade om det finns en chans att få den innan jul, men det kunde supporten inte svara på.
Hoppas det är som du säger att de fått in tillräckligt för att täcka upp bokningarna som kommit in.

Ja vi får hoppas på det. Det är ju flera här som har fått det beskedet, att dom har sagt att dom förväntas att få in tillräckligt i mitten av dec.
Hellre vänta lite och köpa ett MSRP än att sponsra något scalper-drägg.
,

Visa signatur

Movies don't create psychos. Movies just make psychos more creative

Permalänk
Skrivet av Pho3nicX:

Ja vi får hoppas på det. Det är ju flera här som har fått det beskedet, att dom har sagt att dom förväntas att få in tillräckligt i mitten av dec.
Hellre vänta lite och köpa ett MSRP än att sponsra något scalper-drägg.
,

Får hoppas att man får sitt i December ja! Har förbeställt från webbhallen också, men ingen information ang leverans än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanbossfall:

Får hoppas att man får sitt i December ja! Har förbeställt från webbhallen också, men ingen information ang leverans än!

Min polare beställde sin på Webhallen för 10 dagar sen och valde hämta ut i butik, han fick den idag! Så orättvisst. Väntat längre än honom och inte fått den än. Dock förbeställt från Elgiganten och Mediamarkt, haha så webhallen verkar va ett säkert kort.

Permalänk

Spelar Fifa 20 på min series x och sedan igår står den bara och tuggar när jag försöker spela online, ansluta till ea servrarna

Testat anslutningen OK
Startat om hela xboxen

Men samma fel

Permalänk
Medlem

Webhallen levererar

Som tidigare nämnt så drog jag en chansning och beställde en förra helgen natten till söndag hos Webhallen. Skickades sedan direkt i måndags och fick hem den i onsdags. Uppgradering från One S och jämför man formfaktorn så trodde man innan man fick hem den att Series X skulle vara mycket större än vad den är. Provkört litegranna hittills och tillsammans med min Philips OLED854 så imponerar ljuseffekterna med mera i spelet Ori, riktigt snyggt.

Har en femåring som spelar Forza Horizon 4 och diverse spel från game pass ultimate och det är riktigt skönt med kortare laddningstider och bättre flyt även i alla äldre titlar jämfört med One S.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Trots 2 mail om avbokning för flera veckor sen är nu en till xbox series x på posten. Mediamarkt please 😂

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa den nya kontrollen och adapter, tydligen billgast hos MS själva:
https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/controllers/xbox-wirel...
Är det någon som vet hur frakten är? Hur lång tid det tar? På ett ställe så står det: "Få det redan 28 december om du väljer expressleverans" Så det låter ju som att det kan ta ett tag.

Annars får det nog bli härifrån, men då blir det lite dyrare med frakten: https://www.spelochsant.se/products/view/id/38730?ref=prisjak...

Permalänk

Nån fler som lagt en order på series X från elgiganten den 13/11 och kan berätta om de fått maskinen/ fått nån beräknat levdatum?

När jag la order stod det 3-5 dagars levtid från order. I orderbekräftelsen står den dock som reserverad och inget nytt datum har de kommit med.

Har en order inne på MM med lev under december, har dock inte hört något sedan jag la order.

Har man ”otur” får man två series X samtidigt om jag inte hinner avboka den ena utav dem.

Kan även blir ”otur”, om än mindre troligt, på mina beställda PS5or(Amazon & Dustin).... där är det också tyst som i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tänkte köpa den nya kontrollen och adapter, tydligen billgast hos MS själva:
https://www.xbox.com/sv-SE/accessories/controllers/xbox-wirel...
Är det någon som vet hur frakten är? Hur lång tid det tar? På ett ställe så står det: "Få det redan 28 december om du väljer expressleverans" Så det låter ju som att det kan ta ett tag.

Annars får det nog bli härifrån, men då blir det lite dyrare med frakten: https://www.spelochsant.se/products/view/id/38730?ref=prisjak...

Beställde här POWER i förrgår, fick meddelande att den var skickad igår. 749kr inkl. frakt.

Permalänk
Skrivet av Typoon9150:

Jag undrar om ni känner till någon nackdel att använda Sony 1000XM3 kopplat via BT till LG GX när man spelar XBOX series X, istället för ett gaming headset kopplat direkt till XBOX?

jag vet inte så mkt tekniskt hur man förlorar.
Men jag har samma lurar, spelade Guitar Hero live.
Näst intill omöjligt för mig att få till det så man träffade rätt

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd