Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan det finnas någon vinnare i debatten kring var gränsen dras för en papperslansering?
Jag tänker att ingen kommer ge sig utan båda sidor kommer rimligen framhålla sin syn på saken. Något exakt svar finns ju egentligen inte.

Jag kan tycka det är viktigare att fråga sig varför ordet papperslansering ens finns.
Min (högst subjektiva) tanke här är väl för att beskriva ett problem eller ett mindre önskvärt läge.
En produkt lanseras - men kunderna får inte tag i produkten.

Jag hade nog inte kallat alla grafikkortslanseringar senaste tiden för papperslanseringar.
Men det spelar kanske mindre roll, för jag kan nog tycka att tillgänglighetsproblemet ser precis likadant ut oavsett om man kallar det papperslansering eller ej.

Bristen på tillgänglighet är väl det som egentligen irriterar.
Inte hårklyveriet kring om exakt var gränsen ska gå för när ett visst ord får användas eller ej.

Eller är jag för tråkig nu kanske?

Det är skillnad på en produkt som släpps där efterfrågan är så stor att produkten säljer slut direkt, för att sedan (inom kort) fyllas på... = varan finns.

I detta fallet inträffar ovan, alltså produkten säljer slut direkt, men tillgängligheten vid lanseringen är extremt minimal och finns inte tillgänglig återigen inom kort.

Tillgänglighet är ofta ett problem även inom andra branscher - men det blir patetiskt att skeppa "en handfull" grafikkort. Då har man liksom pushat sin release för tidigt. Anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin1984:

Det är isf din egen definition. Du får gärna länka källan vart du har hittat definitionen av papperslansering inom teknikbranschen.

Skrivet av Donnerstal:

Det första som kommer upp när man googlar:

” What is a paper launch? In general, the phrase is used to denote product announcements that explicitly compare the "new product" with other actually available products, despite the fact that the newly announced product is not actually available to consumers.

Läser du delar av frågan eller? Vad är en papperslansering inom teknikbranschen frågade jag? Länka gärna till en svensk språkig definition

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Oavsett vems definition av begreppet "papperslansering" som är den korrekta och oavsett om du tycker att AMD är Guds gåva till mänskligheten eller att Nvidia är djävulen själv, kan vi kanske komma överens om allihopa att situationen är allt annat än önskvärd?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Oavsett vems definition av begreppet "papperslansering" som är den korrekta och oavsett om du tycker att AMD är Guds gåva till mänskligheten eller att Nvidia är djävulen själv, kan vi kanske komma överens om allihopa att situationen är allt annat än önskvärd?

Tack! Bland det bästa som skrivits i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Hur har Nvidia fallerat egentligen? De har ju pumpat ut nya kort med jämn takt sedan dag 1? Att de inte kan förse marknaden med det som begärs är en helt annan sak.

Pumpat ut är väl att ta i, det finns väl fortfarande människor som beställde för 1,5 månad sedan som inte fått sina kort ? Har inte beställt något själv, men man ser ju fortfarande folk som klagar på detta.

Att det inte finns hundra tusentals kort dag ett är ju helt OK enligt mig, finns ju ingen ekonomi för Nvidia att ligga på grejor i flera månader innan släpp, det är ju vad som händer veckorna/månaden efter som är mer intressant, och vad jag hör väller det inte direkt in nya kort trots att det gått en bra stund sedan lanseringen. Tittar man ex. hos Komplett går det inte ens att beställa något av deras 3080 kort.

Permalänk
Viking
Skrivet av Edin1984:

Läser du delar av frågan eller? Vad är en papperslansering inom teknikbranschen frågade jag? Länka gärna till en svensk språkig definition

Haha, varför skulle det vara någon skillnad inom teknikbranschen. Är det skillnad på vad tekniknördar definierar det som och hur annat folk definierar det?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Som @Rico01 skriver är det väl inte så meningsfullt att hålla på med hårklyverier. Situationen är skit, lanseringarna helt kapsejsade, i princip inga produkter finns att tillgå och priserna har varit all over the place.
Skräp helt enkelt.

I någons värld är en papperslansering att det finns 0 kort en hel månad efter lansering i andras att det bara finns 100 kort dag 1.

Kan bara säga från eget perspektiv att när jag jobbade som redaktör tidigt 2000-tal så betydde papperslansering i regel att tillverkaren "lanserade" en produkt: berättade pris, specar o allt annat och skickade ut recensionsexemplar men säljstarten kanske skedde en månad eller tre efter det. Då kallade man det papperslansering och det var inte så stor negativ laddning i uttrycket.

Nuförtiden senaste tio+ åren så har ju lansering/recensionsembargo/säljstart etc blivit ett och samma datum och en "papperslansering" då är något betydligt mer negativt. Exakt hur många exemplar av produkten som ska finnas tillgängliga inom exakt hur många dagar känns ganska ointressant.

Debatten blir då istället en om språket snarare än det oönskade beteendet, och det flyttar ju bara fokus till "fel" sak enligt mig, där "rätt" sak istället är att fokusera på att rikta kritik mot de parter som är ansvariga för att inte se till att det blir såhär.

Eller om inte språket så blir det hårklyvierier om den ena tillverkaren hade 12 kort och den andra 34 eller den ena fick in lite fler kort efter en vecka men det kommer dröja två för den andra - det blir så sjukt menlösa distinktioner i ett större sammanhang och någon slags tribalism bara och i slutändan är det ju de i praktiken precis lika djäkla dåligt i båda läger, om den ena är 0,1% sämre än den andra spelar ju ingen roll.

Vi borde istället samlas kring att båda leverantörer bör ta sig i kragen och fixa sin skit.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Shit, och för en månad sen tänkte jag att Nvidia satte ribban bra jäkla lågt för AMD. Synd att AMD visar sig superkassa på höjdhopp.

Jag vet inte vilka nyheter ni följt. Men hoppet mellan RTX 2000 serien och 3000 serien är enormt. Jag tycker att Nvida har gjort ett extremt bra jobb denna gång. ett 3060TI kommer utprestera ett 2080 super. Ett sånt prestandahopp har inte hänt på väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi borde istället samlas kring att båda leverantörer bör ta sig i kragen och fixa sin skit.

Alla dom stora seriösa recensions siterna skulle kunna gadda ihop sig och vägra recensera eller posta nyheter om produkter från leverantörer som satt detta i system. Blir nog svårt i praktiken, men det hade varit intressant att se reaktionen hos tillverkarna.
Sen kommer så klart nån Quisling att bryta mot en sån överenskommelse, men om nästan alla dom stora välkända håller tätt skulle det ju se rätt illa ut för tillverkarna, och mycket gratis PR skulle försvinna.
Och sen givetvis att konsumenterna använder, eller snarare inte använder sina plånböcker för att påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Haha, varför skulle det vara någon skillnad inom teknikbranschen. Är det skillnad på vad tekniknördar definierar det som och hur annat folk definierar det?

Jo, för jag läser i stort sett bara tekniktidningar/artiklar och där kan man ofta läsa om så kallade papperslanseringar, dvs lanseringar där det är VÄLDIGT begränsad upplaga till salu vid lanseringen. Hur resten av branscherna definierar papperslansering skiter jag i för vi pratar om teknik och teknisk hårdvara här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, Sapphire Radeon RX 7900 XTX NITRO+ 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Viking
Skrivet av Edin1984:

Jo, för jag läser i stort sett bara tekniktidningar/artiklar och där kan man ofta läsa om så kallade papperslanseringar, dvs lanseringar där det är VÄLDIGT begränsad upplaga till salu vid lanseringen. Hur resten av branscherna definierar papperslansering skiter jag i för vi pratar om teknik och teknisk hårdvara här.

Läs UnaCs inlägg ovanför. Det är också teknikrelaterat. Men den här diskussionen kan hålla på i evigheter, så jag tycker det räcker nu. Jag kommer i alla fall utgå från vad papperslansering egentligen betyder, och så får du definiera det på ditt sätt. (BTW så behöver inte journalister veta bättre bara för att de skriver artiklar.)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Pumpat ut är väl att ta i, det finns väl fortfarande människor som beställde för 1,5 månad sedan som inte fått sina kort ? Har inte beställt något själv, men man ser ju fortfarande folk som klagar på detta.

Att det inte finns hundra tusentals kort dag ett är ju helt OK enligt mig, finns ju ingen ekonomi för Nvidia att ligga på grejor i flera månader innan släpp, det är ju vad som händer veckorna/månaden efter som är mer intressant, och vad jag hör väller det inte direkt in nya kort trots att det gått en bra stund sedan lanseringen. Tittar man ex. hos Komplett går det inte ens att beställa något av deras 3080 kort.

Att de som beställde först fortfarande inte har fått kort är ju något som ÅF får stå för.
Även att komplett inte har öppet för att beställa kort är ju något som vilar på dem och inte Nvidia. Att det känns som att inget händer beror väl på att det är en sån fruktansvärd efterfrågan.
Med tanke på att AIBs har sagt att det skeppas ungefär lika mycket volym som under släppet av Turing kan man nog anta att en hel del har skickats ut. Kanske mer med tanke på att Nvidia har rampat upp produktionen under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Att de som beställde först fortfarande inte har fått kort är ju något som ÅF får stå för.
Även att komplett inte har öppet för att beställa kort är ju något som vilar på dem och inte Nvidia. Att det känns som att inget händer beror väl på att det är en sån fruktansvärd efterfrågan.
Med tanke på att AIBs har sagt att det skeppas ungefär lika mycket volym som under släppet av Turing kan man nog anta att en hel del har skickats ut. Kanske mer med tanke på att Nvidia har rampat upp produktionen under tiden.

ÅF har ju beställt mängder med kort som dom inte får levererade, det kan väl inte gärna vara deras fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

ÅF har ju beställt mängder med kort som dom inte får levererade, det kan väl inte gärna vara deras fel ?

Det är väl deras fel om personer som har beställt sent får sina kort före de som beställde dag 1? Det var ju det du skrev om. Och det är ju det som man har satt folk som beställde tidigt bli lite sura över.

Eller trodde du att det inte har skeppats ett enda TUF-kort på 2 månader?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nekrol:

Med tanke på att AIBs har sagt att det skeppas ungefär lika mycket volym som under släppet av Turing.

Har sett Nvidia och AMD säga liknande saker men inte AIB (säger inte att de inte gjort det bara att jag måste ha missat det isf) men av vad vi sett är det en ren lögn oavsett vem som påstår det.

Vad vi sett både i Norden och i andra länder är att det är sjukt hög efterfrågan. Om jag bara ska ta en siffra ur tomma intet ser det ut att vara typ 3x normal efterfrågan.
Och det är såklart tufft att hålla jämna steg med.
Men mycket värre än efterfrågan är att tillgången ser ut att vara kanske en tiondel av som är normalfallet.

Så båda är illa men tillgången är den otvetydigt större boven i dramat. (Och i fallet Rx 6800 tredjepart så är ju tillgången kanske 1/300-del av normalfallet så där är efterfrågan inte ens med i ekvationen)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Det är väl deras fel om personer som har beställt sent får sina kort före de som beställde dag 1? Det var ju det du skrev om.

Jag utgick från att ÅF levererar kort i den ordning dom fått in dom, allt annat vore ju märkligt. Isåfall har ju ÅF fått färre kort efter 1,5 månader jämfört med vad som beställdes dag ett, om dom fortfarande har en kö från dag ett, vilket är Nvidias fel.
Eller går det att köpa kort på annat sätt och "gå före i kön" ? Jag förstår nog inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har sett Nvidia och AMD säga liknande saker men inte AIB (säger inte att de inte gjort det bara att jag måste ha missat det isf) men av vad vi sett är det en ren lögn oavsett vem som påstår det.

Vad vi sett både i Norden och i andra länder är att det är sjukt hög efterfrågan. Om jag bara ska ta en siffra ur tomma intet ser det ut att vara typ 3x normal efterfrågan.
Och det är såklart tufft att hålla jämna steg med.
Men mycket värre än efterfrågan är att tillgången ser ut att vara kanske en tiondel av som är normalfallet.

Så båda är illa men tillgången är den otvetydigt större boven i dramat. (Och i fallet Rx 6800 tredjepart så är ju tillgången kanske 1/300-del av normalfallet så där är efterfrågan inte ens med i ekvationen)

Såvitt jag vet så var det väl Gamers Nexus som hade fått information om volymen av tillverkare.
Men det kan ju såklart ha ändrats efter det.

Skrivet av ddelin:

Jag utgick från att ÅF levererar kort i den ordning dom fått in dom, allt annat vore ju märkligt. Isåfall har ju ÅF fått färre kort efter 1,5 månader jämfört med vad som beställdes dag ett, om dom fortfarande har en kö från dag ett, vilket är Nvidias fel.
Eller går det att köpa kort på annat sätt och "gå före i kön" ? Jag förstår nog inte riktigt.

Alla gör tydligen inte det, eller så blir det helt enkelt missar när de skeppar ut korten. Är nog lätt att begå ett misstag i dessa tider, de har nog rätt mycket att stå i.
Sen så vettefan, varje ÅF har ju flera tusen kort till intropris beställda. Tar nog ett tag att uppfylla en sån order globalt. Men ja, efterfrågan är stor och som UndaC skrev här över så är väl tillgången mycket värre än vad som har påståtts från vissa källor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Jag vet inte vilka nyheter ni följt. Men hoppet mellan RTX 2000 serien och 3000 serien är enormt. Jag tycker att Nvida har gjort ett extremt bra jobb denna gång. ett 3060TI kommer utprestera ett 2080 super. Ett sånt prestandahopp har inte hänt på väldigt länge.

Jag pratar inte om produkten i sig. Den kan vara hur bra som helst (och 3080 är bra!), men fortfarande är det svårt att få ut prestandan om kortet inte sitter i datorn. Jag pratar om att det varit en sådan otrolig brist på kort kontra efterfrågan, så hade AMD kunnat leverera snarlik prestanda och tillgång så var ju målet öppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Nej, hoppet är inte enormt. Du bör kolla in AdoredTV's jämförelse av alla toppkort sedan 400-serien, om jag inte missminner mig. Det bara verkar som ett vettigt steg eftersom 2000-serien sög snase och var det absolut sämsta prestandahoppet och största prisökningen någonsin.

3090 är sämre på precis alla fronter. Prestandaökning mellan generationer, prestanda per dollar, och prestanda per watt är alla helt i dass jämfört med 1000-seriens hopp över 900-serien, t.ex.

Högre pris, medelmåttig prestandaökning. Definitivt inga 2x eller vad det nu var Jensen "Läderjackan" Huang dillade om.

Och de kör samma fula spel som AMD när det gäller prissättningen. Önskepriser på sina founders edition som också bara trycks i begränsad upplaga, för att sedan försvinna för evigt. Det är rätt lugnt att göra en bra, dyr kylare när man bara tänkt sälja några få ex, och plocka in resten från partnertillverkare, och låta dem ta smällen för att ordna en kylare.

Men oavsett så tycker jag AMD har gått ner sig ett par hack i mina ögon. Trist, men inte oväntat. Glad att jag inte ska uppgradera nu i dagarna iaf.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Var så säker på att jag skulle köpa 6800xt men för priserna vi ser nu så avaktar jag en generation till då jag bara spelar dota2 och csgo.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk

O där börjar folk leta febrilt efter alternativ Ett 5700 skulle bli ett tillfälligt kort, de får sitta kvar på obestämd tid!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa snack om att stöda "the underdog", finns ingen sådan som synes. En gammal sanning i PR-branschen är att när Avis gick om Hertz som världens största biluthyrare på 70-talet böt man ut sin slogan/motto "we try harder" med "worlds largest". Mycket riktigt störtdök dom och Hertz var snart mycket större igen. Samma kan hända AMD, och specifikt RTG som verkar ha tagit i lite extra från tårna vs cpu gruppen. Snart kanske bara Nvidia finns kvar i alla fall, för att AMD bröstade sig för mycket.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Var så säker på att jag skulle köpa 6800xt men för priserna vi ser nu så avaktar jag en generation till då jag bara spelar dota2 och csgo.

Om du bara spelar Dota2 och CSGO så finns det ingen anledning att köpa nytt ett grafikkort. Ett billigt begagnat driver dom spelen högre än din skärm kan uppdatera.

Permalänk
Medlem

En intressant aspekt i sammanhanget är att Nvidia (enligt officiell ekonomisk rapport till sina investerare) verkligen pumpar ut massor av GA102-kretsar, men en betydande andel av dessa går direkt till att bryta kryptovaluta.
Om de i stället mättade efterfrågan på RTX 3080 skulle priset sjunka, och det vill man undvika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

En intressant aspekt i sammanhanget är att Nvidia (enligt officiell ekonomisk rapport till sina investerare) verkligen pumpar ut massor av GA102-kretsar, men en betydande andel av dessa går direkt till att bryta kryptovaluta.
Om de i stället mättade efterfrågan på RTX 3080 skulle priset sjunka, och det vill man undvika...

har du en länk till denna rapporten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Vad är det för oficiell rapport som påstår detta?

Mig veterligen väljer inte nvidia ut vad korten ska användas till för att tillåta kunderna att köpa dem. Om mycket hamnar i miners händer hänger väl helt på om miners köper korten - men de måste ju finnas tillgängliga i handeln ändå. Eller?

Eller menar du att nvidia inte säljer korten de producerar alls utan istället satsar på egna bitcoinfarmar?

Kan man få lite förtydligande på vad som menas - och källor kanske?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är det för oficiell rapport som påstår detta?

Mig veterligen väljer inte nvidia ut vad korten ska användas till för att tillåta kunderna att köpa dem. Om mycket hamnar i miners händer hänger väl helt på om miners köper korten - men de måste ju finnas tillgängliga i handeln ändå. Eller?

Eller menar du att nvidia inte säljer korten de producerar alls utan istället satsar på egna bitcoinfarmar?

Kan man få lite förtydligande på vad som menas - och källor kanske?

Det ska tydligen vara så att Nvidia säljer silikonet direkt till miningföretagen, dvs utan kylare eller bios. Så Samsung producerar själva GPUn, som sen säljs direkt till miners av Nvidia istället för att skeppas till Asus mm. För att byggas till "vanliga" kort att sälja till konsumenter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Militias:

Det ska tydligen vara så att Nvidia säljer silikonet direkt till miningföretagen, dvs utan kylare eller bios. Så Samsung producerar själva GPUn, som sen säljs direkt till miners av Nvidia istället för att skeppas till Asus mm. För att byggas till "vanliga" kort att sälja till konsumenter

Aha. Det var kanske så det var tänkt.
Det är nog inte riktigt silikon nvidia säljer utan det är väl snarare chip gjorda av kisel (silicon).

Länk till underlaget är högst efterfrågat ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det är nog inte riktigt silikon nvidia säljer utan det är väl snarare chip gjorda av kisel (silicon).

https://wccftech.com/nvidia-allegedly-sold-175-million-worth-...

Wccftech... Men det är vad jag hittade snabbt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det är nog inte riktigt silikon nvidia säljer utan det är väl snarare chip gjorda av kisel (silicon).

https://www.barrons.com/articles/how-cryptocurrency-miners-bo...
Enligt denna rapport utgjordes ~7,5% av deras grafikkretsomsättning i kvartalet av försäljning till kryptominers. Vilket kan betyda att det är en stor mängd Ampere (till och med mer än vad som sålts till vanliga kunder eller systemintegratörer), men vi vet inte det. 175 miljoner dollar skulle tex kunna innebära cirka 300 000-350 000 RTX 3080-kretsar.

Om alla 175 miljoner dollar var ampere-kretsar så har Nvidia utan tvekan sålt fler kort till miners än vanliga konsumenter.

Tar och mailar dem direkt och ber dem komma med ett uttalande i frågan.

Visa signatur

240p är livet