Brist på Geforce RTX 3000-kort kan delvis bero på kryptoförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakimcarlsen:

Det är fortfarande väldigt lönsamt att mina eth med ett gammalt 1080ti och 1060 6gb.

Båda de korten genererar långt över sin elkostnad, framförallt nu när elpriserna är så låga. Med dessa 2 kort så står elkostnaderna för cirka 1/4 av totala intäkterna med väl överklockade och inställda kort. 1060 6gb @ 90w och 1080ti @ 200w. Genererar över 2 dollar/24h.

Nya seriens kort är överlägsna dessa tack vare snabba minnen och bra energieffektivitet. Ett 3090 drar ensamt in över 4$ om dagen på en effekt omkring 280w.

Vart kommer pengarna ifrån?
Är det spekulanter som köper upp kryptovaluta?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vart kommer pengarna ifrån?
Är det spekulanter som köper upp kryptovaluta?

Ja, på samma sätt som andra saker av värde, som aktier, guld, olja, metaller, vilka också värdesätts i pappersvalutorna som USD.

Permalänk
Medlem

Att fler personer köper grafikkort bör ju vara positivt för priser i längden, oavsett vad korten används till. Större volymer sålda kort borde ju kunna leda till lägre priser. Än så länge så har grafikkort bara blivit dyrare till följd av mining känns det som. Priserna höjdes ju rejält vid miningboomen 2016-2017? och har varit på höga nivåer sedan dess :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Ja, på samma sätt som andra saker av värde, som aktier, guld, olja, metaller, vilka också värdesätts i pappersvalutorna som USD.

hmm ja det du skriver, allting kan ha ett värde, det är ju sant. Men det var inte riktigt vad jag fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonclbrich:

Att fler personer köper grafikkort bör ju vara positivt för priser i längden, oavsett vad korten används till. Större volymer sålda kort borde ju kunna leda till lägre priser. Än så länge så har grafikkort bara blivit dyrare till följd av mining känns det som. Priserna höjdes ju rejält vid miningboomen 2016-2017? och har varit på höga nivåer sedan dess :/

Nvidia och AMD har ingen större anledning att sänka priserna för även om dom hade fått ut 5x så många kort så hade hyllorna säkerligen tömts ändå även med priser en bit över msrp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ethereum eller ethash är specifikt framtagen för att det ska vara mycket svårt att göra effektiva FPGA/ASICs
Tydligen kommer 3060ti vara snuskigt effektivt vad gäller ETH/W

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av EvonS:

Lyssnat lite runt på tuben och det finns ett par som säger sig ha uppgifter att Nvidia skeppar iväg dryga hälften av sina 3080 gpu rakt till tillverkare av kryptokort. De tjänar bra på dem och håller uppe priserna på konsumentmarknaden.

Det var detta som jag var lite intresserad av för det måste ju finnas stora spelare som köper direkt från grossist men att Nvidia skickar direkt till dessa aktörer känns ju sådär. Inte så transparant från NVidias sida.

What else is new in the news? Corporations just want to make money.

Frågan här är ju en kring trovärdighet snarare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Haha var du tvungen? XD
Hade helt missat denna och nu går den på repeat XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att flytta bitcoins mellan olika exchanges kan inte vara ett av skälen till varför så många anser att denna typen av valutor hör framtiden till.

Nej, tror inte någon påstått det? Frågan var vad större delen av blocken bestod av.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Ledsen att förstöra partyt, men argument som "My dudes, här är två källor som visar att jag har rätt" skulle sågas sönder och samman i forskningssammanhang.

Vilka källor har du som bevisar motsatsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det är mer än tio år sedan Bitcoin lanserades, och inga av de löften som kom med blockkedjan har förverkligats. Krypto-brytning drar årligen lika mycket el som ett medelstort I-land, och hittills är de enda användingsområdena valuta-spekulation samt betalningsmedel vid utpressning och illegal handel. Samtidigt blir börs efter börs hackad, och det finns inget att göra för den som är drabbad.

Allt eftersom fler och fler inser att blockkedjan inte har någon praktisk användning så antar den grupp som fortfarande klänger sig kvar vid tron på dem allt mer sektarianska kännetecken.

Haha god morgon, man hör lätt att du inte är insatt i det hela. Och nej jag tänker inte gå in på djupet, och de som inte förstår eller ser helheten de får vänta tills det kommer en Bitcoin for Dummies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tjänar folk fortfarande pengar på att minea kryptovaluta? Jag trodde detta hade minskat rätt så rejält sedan miningbomen.

Vilken miningbom? Nått du har läst på vanliga nyheter?

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Vilka källor har du som bevisar motsatsen?

Jag debatterar inte sakfrågan i sig. Kommentaren rör fenomenet med folk som tror att 1-2 källor är lika med att de har rätt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det stämmer ju? Bara ransomware hackare och kriminella nätverk som använder bitcoin. Vad har man för praktiskt användning för bitcoin? Bitcoin kommer aldrig realiseras som seriös valuta någonsin.

Det behövs många fler mätningar än så. Jag tvivlar starkt på att kriminella endast står för knappt 1% av alla bitcoin överföringar.

Du vet att dollarn är svårare att spåra än bitcoin och att det är den största valutan för kriminella. Komigen bättre kan du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag debatterar inte sakfrågan i sig. Kommentaren rör fenomenet med folk som tror att 1-2 källor är lika med att de har rätt.

Som svar på påståenden som helt saknar källa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Det finns en del kriminella aktiviteter på Bitcoin såklart, att använda bitcoin kräver inga tillstånd och ingen kan censurera dina transaktioner. Det brukar dock vara relativt enkelt att spåra kriminella via Bitcoinnätverket just med tjänster som chainanalysis erbjuder, varför dom skulle vilja tona ner nyttjandet av bitcoin hos kriminella är väldigt ologiskt för mig, dom tjänar sina pengar på att sälja tjänster till rättsväsendet.

Ni som tror att andelen kriminella transaktioner på Bitcoinnätverket är långt över 1%, vad baserar ni det på? Finns det någon sådan data?

Om undersökningen, som gör gällande att endast 1% av bitcoin användande sker i kriminella syften, räknar in köp/sälj i spekulations/investering kan man ju vända på det och säga att enda gången bitcoin faktiskt används som valuta är inom kriminell verksamhet.

Personligen har jag aldrig träffat på någon som använt bitcoin i vardagliga livet (que någon och alla hans vänner som gör det dagligen)

Permalänk
Medlem

Tanken med Ethereum 2.0 är ju att gå från POW (Mining) till POS (staking) och det som händer nu i december är att de stänger polen för stakers till "test miljön" för POS. Sen kommer dessa två miljöer köras samtidigt tills POS prodsätts om typ 2 år. Finns inga ökade krav för mer effektiva kort nu i december så förstår inte vad de syftar på.
När POS är sjösatt så kommer det inte gå att mina ethereum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som svar på påståenden som helt saknar källa...

Tar 5 minuter att googla och komma fram till att det finns mer än 1-2 åsikter/forskningsresultat om vilket givet ämne som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Haha var du tvungen? XD
Hade helt missat denna och nu går den på repeat XD

Tänkte om det fanns nån annan
själv tycker jag bättre om "påtår" eller "mc10" ^^

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av requiro:

Du vet att dollarn är svårare att spåra än bitcoin och att det är den största valutan för kriminella. Komigen bättre kan du.

Ni som försvarar Bitcoin måste ha investerat era surt förvärvade pengar i det annars hade ni inte försvarat det. Dollars är knappast perfekt men Bitcoin är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej, tror inte någon påstått det? Frågan var vad större delen av blocken bestod av.

Jag har vid ett par tillfällen i trådan frågat vad det är för nyttiga transaktioner som görs med bitcoin men det verkar inte vara någon som vet det.

Om vi då säger att 1% är kriminell aktivitet, 98% är spekulativa transaktioner och den sista 1% är normala köp man gör med en valuta så är plötsligt 1% kriminell aktivitet väldigt mycket.

Att en valutas enda fördel är att den går att spekulera i känns lite magert kan jag tycka. Dock vet jag inte detta då ingen av bitcoin-förespråkarna i denna tråden vill svara när det är man använder bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har vid ett par tillfällen i trådan frågat vad det är för nyttiga transaktioner som görs med bitcoin men det verkar inte vara någon som vet det.

Om vi då säger att 1% är kriminell aktivitet, 98% är spekulativa transaktioner och den sista 1% är normala köp man gör med en valuta så är plötsligt 1% kriminell aktivitet väldigt mycket.

Att en valutas enda fördel är att den går att spekulera i känns lite magert kan jag tycka. Dock vet jag inte detta då ingen av bitcoin-förespråkarna i denna tråden vill svara när det är man använder bitcoin.

Vet inte vad du fick 98% spekulativa transaktioner från, mer än att det passar ditt narrativ, är det din världsbild så får det vara så. Ibland känns det som att prata om fördelarna med internet med Ines Uusman

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vet inte vad du fick 98% spekulativa transaktioner från, mer än att det passar ditt narrativ, är det din världsbild så får det vara så. Ibland känns det som att prata om fördelarna med internet med Ines Uusman

Jag vet som sagt inte om det är 3%, 47% eller 98%. Det enda som verkar vara klarlagt är att kriminella minsann inte använder bitcoin, och om de ändå skulle göra det så är dollarn ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Vilken miningbom? Nått du har läst på vanliga nyheter?

...

Ja precis på sweclockers nyheter
https://www.sweclockers.com/nyhet/27158-grafikkortstillverkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag vet som sagt inte om det är 3%, 47% eller 98%. Det enda som verkar vara klarlagt är att kriminella minsann inte använder bitcoin, och om de ändå skulle göra det så är dollarn ännu värre.

Självklart använder kriminella bitcoin, men det passar rätt dåligt som ett instrument för att dölja transaktioner eftersom all transaktionshistorik lagras för vem som helst att se, och i de flesta fall kan länkas till en person. Jag kan inte komma på något större fall där man inte kunnat spåra transaktionerna på ett effektivt sätt av rättsväsendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jaha, den sidan. Det är en vanlig sida, en sida som knappt talar om krypto, blockkedja eller bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ni som försvarar Bitcoin måste ha investerat era surt förvärvade pengar i det annars hade ni inte försvarat det. Dollars är knappast perfekt men Bitcoin är sämre.

Ja jag har investerat.
Jag kommer knappast att spara mina pengar i nått som går ner i värde över tid, det är ju en dum investering. Så ja vanlig valuta är skit att investera i medans guld och bitcoin är bättre.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad folk tycker om bitcoin så är det knappast bitcoin man minar med dessa kort. Artikeln nämnde ethereum.

Men är verkligen nvidia 3000-serien mest prisvärda för mining?
https://whattomine.com/gpus
Jag hade nog köpt ett gäng 5700 eller 5700XT istället.
Om inte annat för att de är lättare att få tag på.

Jag har ett 5700XT men har inte provat mining på det.
Har tänkt ha det för videoredigering med davinci resolve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Jaha, den sidan. Det är en vanlig sida, en sida som knappt talar om krypto, blockkedja eller bitcoin.

Ja den passar ju mig, en vanlig person, en person som knappt talar om krypto, blockkedja eller bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Inser att jag antagligen matar trollet nu, men hur menar du att det är svårt att spåra dollar? Du menar kontanter?
För pengaöverföringar (oavsett valuta) mellan banker är väl sjukt lätt att spåra?
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/paradislackan-avsloj...
Det finns många fler exempel.
Hade det varit lätt att spåra Bitcoin hade väl inte de som blockar företagsdata (Garmin mfl) begärt utbetalning i just sådan valuta (säger inte just Bitcoin utan cryptovaluta)?
https://www.forbes.com/sites/leemathews/2020/07/23/garmins-al...

Visa signatur

/O