Brist på Geforce RTX 3000-kort kan delvis bero på kryptoförsäljning

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dixon:

Ethereum eller ethash är specifikt framtagen för att det ska vara mycket svårt att göra effektiva FPGA/ASICs
Tydligen kommer 3060ti vara snuskigt effektivt vad gäller ETH/W

För just Ethereum är det enkelt att räkna ut MH/s hastigheten då algoritmen specifikt är designad för att vara "memory hard", d.v.s. helt beroende på bandbredd mot RAM/VRAM. Cache gör i praktiken noll skillnad, åter igen p.g.a. att algoritmen är specifikt designad för att det inte ska gå att göra en vettig HW-specifik lösning.

3060Ti kan mycket väl få bra MH/W, den kommer i stock få en MH/s på ~56 MH/s (är teoretiskt max vid en bandbredd om 448 GB/s). Man kommer i praktiken rätt nära teoretisk max i praktiken.

3080 är inte speciellt effektiv, sett till MH/W, i stockutförande. Men då den har beräkningskraft i överflöd för detta lär man köra det kortet med väldigt nedklockad GPU samtidigt som man klockar upp VRAM.
I stock får detta kort 95 MH/s.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

I så fall skulle man se en ENORM ökning av bitcoinfarmer, och det är extremt tveksamt. De vet nu att de kan sälja varenda produkt, så det är bara för dem pumpa upp tillverkningen.

Varje företagare och global jätte skulle älska att vara i den situationen och dra nytta av den till fullo. De kan just nu trycka pengar. Frågan som behöver ställas är varför de inte gör det.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag lite sen, men detta låter som ren skit snack allt för att skylla ifrån sig för att öka priserna.

Jag som trodde detta år skulle blir grymt, har bara blivit besviken.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Inser att jag antagligen matar trollet nu, men hur menar du att det är svårt att spåra dollar? Du menar kontanter?
För pengaöverföringar (oavsett valuta) mellan banker är väl sjukt lätt att spåra?
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/paradislackan-avsloj...
Det finns många fler exempel.

Problemet är att det ofta går att gömma sig bakom banksekretess och målvakter. Krävdes ju en läcka för att uppdaga just det du hänvisar till, men det lär vara en väldigt liten del av all penningtvätt och olagliga transaktioner.

https://www.cbsnews.com/news/bank-scandal-2020-2-trillion-tra...

Detta sker i det "öppna" och rapporteras men ingen gör något. Mängden olagliga transaktioner som görs med bitcoin ter sig rätt liten i jämförelsen

Skrivet av MrWIB:

Hade det varit lätt att spåra Bitcoin hade väl inte de som blockar företagsdata (Garmin mfl) begärt utbetalning i just sådan valuta (säger inte just Bitcoin utan cryptovaluta)?
https://www.forbes.com/sites/leemathews/2020/07/23/garmins-al...

Misstänker att det stora problemet i det fallet är att brottslingarna finns i ett land där man har svårt att dra någon inför rätta, och inte att dom använt sig av bitcoin.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag sysslar inte med krypto, men kommer med i mina ögon en hel del nonsens. Bankkort blir skimmade, RFID-taggar kopieras, folk blir rånade på gatan. Vanliga banker blir också hackade med t.ex pistoler och hästar eller maskingevär och bilar. Vanliga pengar har använts för kidnappning, utpressning, drogförsäljning, etc.

Det används mycket el för att skapa dem. Hur mycket el används för annonser eller för katt-tittning på internet. Hur mycket el används för servrar till multiplayerspel, cloudstorage för selfies och frukostbilder från telefoner, lampor, te och kaffe-kokning, etc?

Om kontanter uppfunnits idag hade de också vart olagliga. Bitcoin är ett alternativ enbart till kontanter, vilket är ytterligare ett argument att det inte behövs.

På energiåtgången får vi får nog jämföra äpplen med äpplen. Enbart Bitcoin drar 35x mer el än ex. Visas nätverk. Visa kan trycka igenom 10,000 transaktioner i minuten, och Bitcoin mustar med 7 ...

Om Visas transaktioner skulle göras genom Bitcoins blockkedja skulle det kräva i runda slängar 5,000 kärnkrafterk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jösses vilken förnekelse av verkligheten...

Det var precis min poäng. Ju längre tid som går utan att blockkedjan löser något verkligt problem, desto mer verklighetsfrånvänd måste man bli för att fortsätta tro på den. Jag var väldigt entusiastisk där runt 2010.

I verkligheten har aldrig någon börjat med ett problem för att sedan upptäcka att blockkedjan var en perfekt lösning. Folk börjar i andra änden, likställer blockkedjan med Jesus återkomst, och letar sedan desperat efter problemen som teoretiskt sett skulle lösas, men de lyser med sin frånvaro ... Så då återstår bara blind tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Haha god morgon, man hör lätt att du inte är insatt i det hela. Och nej jag tänker inte gå in på djupet, och de som inte förstår eller ser helheten de får vänta tills det kommer en Bitcoin for Dummies.

Det är väl ungefär så en sekt resonerar? Andra ser inte "sanningen", men vänta bara tills vi tar över världen, då ska vi allt visa dem. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om Visas transaktioner skulle göras genom Bitcoins blockkedja skulle det kräva i runda slängar 5,000 kärnkrafterk.

Du har missförstått hur Bitcoin fungerar, mer datorkraft ökar inte bitcoins transaktionsvolym på baslagret. Funktionellt så kan du använda en dator för att driva runt bitcoin, säkerheten blir dock lidande.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om kontanter uppfunnits idag hade de också vart olagliga. Bitcoin är ett alternativ enbart till kontanter, vilket är ytterligare ett argument att det inte behövs.

På energiåtgången får vi får nog jämföra äpplen med äpplen. Enbart Bitcoin drar 35x mer el än ex. Visas nätverk. Visa kan trycka igenom 10,000 transaktioner i minuten, och Bitcoin mustar med 7 ...

Om Visas transaktioner skulle göras genom Bitcoins blockkedja skulle det kräva i runda slängar 5,000 kärnkrafterk.

Kontanter och kryptovalutor behövs för privatlivets skull. Alla vill inte bli övervakade i allt man gör. Att vilja ha ett privatliv är inte samma sak som att man är kriminell. Varför vill folk att staten och bankerna ska kunna se varenda liten pryl man har köpt?

Men nu är det inte bitcoin i nuvarande form som är lösningen. Det är Monero och liknande kryptovalutor som inte lika lätt kan övervakas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kontanter och kryptovalutor behövs för privatlivets skull. Alla vill inte bli övervakade i allt man gör. Att vilja ha ett privatliv är inte samma sak som att man är kriminell. Varför vill folk att staten och bankerna ska kunna se varenda liten pryl man har köpt?

Men nu är det inte bitcoin i nuvarande form som är lösningen. Det är Monero och liknande kryptovalutor som inte lika lätt kan övervakas.

Kan vi skippa det här anarkokapitalist-snacket i varenda tråd som ens nuddar ämnet kryptovalutor? Oavsett var man står i den frågan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kan vi skippa det här anarkokapitalism-snacket i varenda tråd som ens nuddar ämnet kryptovalutor? Oavsett var man står i den frågan.

Det handlar om övervakningssamhället.
Samma sak som att folk använder VPN.
Eller att man inte tycker om att FRA övervakar oss.

Men då kanske vi kan slippa snacket om att det bara är för kriminella också?
Och gå på sakfrågan istället.

Vilket kort är bäst för mining tycker ni?

Permalänk
Medlem

Vilket otyg för alla gamers! 🙄

Tycker Nvidia m.fl. bör segmentera sina teknologier, så miners kan köpa sitt, och gamers sitt! 👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det handlar om övervakningssamhället.
Samma sak som att folk använder VPN.
Eller att man inte tycker om att FRA övervakar oss.

Men då kanske vi kan slippa snacket om att det bara är för kriminella också?
Och gå på sakfrågan istället.

Vilket kort är bäst för mining tycker ni?

Sakfrågan borde vara hur kan vi hindra miners från att ta kort från gamers

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att det stämmer?

175mille blir ju typ 250000 rtx3080.

Varför jag undrar är för att jag såg en nyhet om att en scalper köpt 3500 PS5 i England vilket kag också tyckte lät konstigt.
Någon har alltså köp konsoler för 19miljoner för att sälja vidare.
Kanske är sant men låter märkligt i mina öron.

Samma här hur miners kunde köpa så många kort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sakfrågan borde vara hur kan vi hindra miners från att ta kort från gamers

Eller att gamers försöker hindra miners att köpa kort. Var och en som vill betala för en vara ska få köpa tycker jag. Varför ska just gamers prioriteras?

Permalänk

Mycket okunskap och generaliseringar om kryptovalutor i denna tråd. XRP (ODL sv Ripple) används varje dag av många storbanker för FX överföringar. Likaså deras blockchain baserade Ripplenet utan ODL.

Bitcoin används av flera länder (Venezuela, Iran) med både inflationsproblem, korruption eller då de har sanktioner. En decentraliserad valuta är inte en dum idé i sig.

Det finns många shitcoins och most likely så kommer ett fåtal att bli något konkret av. BTC kommer bli en store of value (liksom guld) och ETH + XRP har sina egna USPs. Efter att ha varit farligt nära Donald Trump's USA där vi nästan nådde oanade oåterkalleliga höjder av korruption för både en grund för fascism och censursamhälle var inom räckhåll så tror jag att decentraliserade appar (dappar på eth) är än mer viktiga idag och i framtiden. XRP har lyckats fylla ett mycket riktigt syfte inom bankväsendet men får lite mothugg då den hjälper bankerna. Något som purister inte riktigt gillar.

Santander och Ripple: https://ripple.com/customer-case-study/santander/
Decentraliserade appar: https://ethereum.org/en/dapps/
Nasdaq om Iran och Bitcoin: https://www.nasdaq.com/articles/is-iran-becoming-a-bitcoin-na...
Censur och blockchain: https://hackernoon.com/censorship-resistant-digital-goods-aka...

Finns oerhört många appliceringsområden för både blockchain och även en del kryptovalutor. Jag är inte så politisk av mig men om något så visade Donald Trump hur läskigt det kan bli när man drar "fake news" retoriken så pass långt att folk inte längre litar på utfallet av ett demokratiskt och korrekt utfört val... Där skulle jag hellre lita på blockchain och dess immutability och decentraliserade nätverk som kryptografiskt visar att resultatet är korrekt och det finns en tillit för ett system som anses i USA (om omvärlden) att vara 100% bipartisan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

På energiåtgången får vi får nog jämföra äpplen med äpplen. Enbart Bitcoin drar 35x mer el än ex. Visas nätverk. Visa kan trycka igenom 10,000 transaktioner i minuten, och Bitcoin mustar med 7 ...

Fast då jämför du inte riktigt Äpplen med Äpplen.
Det är ganska väletablerat nuförtiden att Bitcointransaktioner direkt på blockkedjan inte kommer att fungera som ett globalt betalnätverk för köp i affärer (likt Visa) och att lager ovanpå kedjan är vägen att gå.

Med olika betalnätverk som utvecklas ovanpå Bitcoin kan du samla ihop tusentals transaktioner till ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

Ja jag har investerat.
Jag kommer knappast att spara mina pengar i nått som går ner i värde över tid, det är ju en dum investering. Så ja vanlig valuta är skit att investera i medans guld och bitcoin är bättre.

"Oavsett vilken modell som använts för att värdera bitcoinhar forskare uttryckt det som sannolikt att bitcoins pris i hög grad påverkas av spekulativa investeringar."
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1223257/FULLTEXT0...

Rätt intressant läsning. Jag har skumläst en del, 50 sidor totalt så det finns ju en del att läsa.

När det kommer till investeringar så är det väl ingen som eftersöker negativ avkastning. Det är dock svårt att spå framtiden. Det man kan göra är att kika på historiken. Om jag inte är helt ute och cyklar så brukar risk beräknas ifrån volatilitet. Jämför vi då tex Bitcoin med guld med avseende på volatiliteten så ser Bitcoin ut att vara en betydligt mer riskfylld investering.

Permalänk
Medlem

Bitcoin saknar väl helt värde egentligen? Den där "kronan" man brutit går väl inte använda till något praktiskt?

Guld i sin tur har ju kemiska egenskaper som gör den till en attraktiv metall, och har därför ett värde även utanför valutamarknaden.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Guld i sin tur har ju kemiska egenskaper som gör den till en attraktiv metall, och har därför ett värde även utanför valutamarknaden.

Guld måste inte ha ett värde utanför "valutamarknaden", inte Bitcoin heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Guld måste inte ha ett värde utanför "valutamarknaden", inte Bitcoin heller.

Så då är det ett luftslott vi betalar med i mina ögon.
Varför ska vi bryta bitcoins när det räcker med att lägga på en nolla i bankkontot

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så då är det ett luftslott vi betalar med i mina ögon.

Är SEK också ett luftslott? Det har inte heller något som backar upp det.

Skrivet av CubaCola:

Varför ska vi bryta bitcoins när det räcker med att lägga på en nolla i bankkontot

Om alla skulle lägga till en nolla på sitt bankkonto så skulle Bitcoinkursen gå upp 10x. Tro det eller ej, det finns många som värderar Bitcoins egenskaper. Du behöver såklart inte göra det, men att dissa dem är inte speciellt intelligent.

Att pengar är värda något har inte så mycket med att det backas upp av något annat, det handlar om andra egenskaper, bland annat att penningmängden är förutsägbar och finit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så då är det ett luftslott vi betalar med i mina ögon.
Varför ska vi bryta bitcoins när det räcker med att lägga på en nolla i bankkontot

Blir lätt en filosofisk fråga i slutändan hur man värderar saker. Många verkar ha problem att värdera något som är digitalt, även om infrastrukturen som ligger till grund för bitcoin självklart har ett monetärt värde. Men visst du kan klona bitcoinkoden och minea den själv om du ser att det är lika värdefullt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Men visst du kan klona bitcoinkoden och minea den själv om du ser att det är lika värdefullt.

Japp och om man gör det så kanske man inser snabbt att nätverkseffekten är en drivande kraft bakom Bitcoin.
...och alla andra valutor.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vart kommer pengarna ifrån?
Är det spekulanter som köper upp kryptovaluta?

Missade att du skrivit.

I mitt fall så säljer jag "hashpower" och får betalt i bitcoin.