Permalänk
Medlem

RAM med olika hastighet och CL.

Tjena,

Jag försöker kolla runt lite på nätet men hittar inget vidare bra. Alla verkar säga olika "NEJ, Kanske, JA!".

Idag har jag 16GB ram av den sorten från Inet. Jag funderar på om jag kunde köpa detta kittet från Webbis och fortfarande kunna lira eller om det är bättre att bara byta ut och köra 32GB istället för 48GB.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
https://www.webhallen.com/se/product/238450-Corsair-Vengeance...

Nuvarande stickor är 2x8GB 3000mhz CL15 (de körs i detta atm enligt CPU-Z).
Nya stickor är 2x16GB 3200mhz CL16.
Vad jag antar här är att om jag blandar så är det osäkert på om det fungerar men ifall det gör det så kommer alla lira i 3000Mhz och CL 16 iom att det är den slöare standarden av de båda.

Vad tycker folket?
Jag var inte sugen på att köpa något nytt till datorn men iom att jag nu startar ett spel (Call to Arms) som är ganska o-optimiserat och drar 9.3GB ram utan mods så blir det tufft. Mitt memory (16GB stickor och 16GB nvme paged) slår i taket och vid 99% så krashar spel men även andra applikationer på datorn pga memory issues.

Tack för hjälpen i förhand!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska det fungera, så länge du sätter i dem i rätt ordning i moderkortet. Det ska stå i manualen kring detta.

Nu är det olika timings på de gamla vs nya så möjligen att du får köra alla i CL16.

Annars i värsta fall om det ändå skulle strula så har du då 32 GB och kan sälja de gamla minnena begagnat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Vad jag vet ska det fungera, så länge du sätter i dem i rätt ordning i moderkortet. Det ska stå i manualen kring detta.

Nu är det olika timings på de gamla vs nya så möjligen att du får köra alla i CL16.

Annars i värsta fall om det ändå skulle strula så har du då 32 GB och kan sälja de gamla minnena begagnat.

Låter rimligt. Får helt enkelt testa. Ville mest se vad swec tycker iom att det alltid verkar vara en så polariserande fråga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att du får alla att fungera ihop, men knappast genom att använda XMP. Då får du göra alla inställningar manuellt och kanske i 2666. Du får ju två dubbelranks och två singleranks.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B