Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Lustigt, jag har inte blivit varnad trots att jag drar ca 20x mer bandbredd än "genomsnittskunden" per månad... Var har du denna info om folk som blivit varnade? Jag har nämligen inte hört om någon...

Sådär står det på B2(BBB):s avtal när man tecknar för deras fibertjänst med. I bostreams avtal står det VERKLIGEN att det är limit. B2(BBB) kommer dock inte ha någon limit och det är juh bra det. Satsa på B2(BBB) om du vill kunna tanka häcken av dig:)

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizzo^
Sådär står det på B2(BBB):s avtal när man tecknar för deras fibertjänst med. I bostreams avtal står det VERKLIGEN att det är limit. B2(BBB) kommer dock inte ha någon limit och det är juh bra det. Satsa på B2(BBB) om du vill kunna tanka häcken av dig:)

En annan formulering av exakt samma sak. Vad jag minns står det att det är limit i X-stream avtalet också, fast formulerat på ett annat sätt. Lev med att alla företag kan stänga av dig för att du använder din anslutning mer än vad de vill. Frågan är bara om de kommer göra det, vilket jag tvekar på att varken Bostream eller B2 kommer göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

_Visa vart det står_, annars tror jag dig inte för 5-öre. Jag väljer hellre bostream VDSL än BBB VDSL, jämför t.ex hur många som har blivit varnade för warez med bostream & bbb. Visst deras kundtjänst suger, men har man lite vett i skallen så behöver man inte kundtjänst, det fixar sig ändå. Vänta du bara, snart sitter du o tankar fullt med BBB och sen får du en fin varning hem i brevlådan. Du har inte försått att det här med limit är bullshit, vill dom stänga av dig gör dom det, du har inga som helst rättigheter.

Xaanin, håller med dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
_Visa vart det står_, annarväljer hellre bostream s tror jag dig inte för 5-öre. Jag VDSL än BBB VDSL, jämför t.ex hur många som har blivit varnade för warez med bostream & bbb. Visst deras kundtjänst suger, men har man lite vett i skallen så behöver man inte kundtjänst, det fixar sig ändå. Vänta du bara, snart sitter du o tankar fullt med BBB och sen får du en fin varning hem i brevlådan. Du har inte försått att det här med limit är bullshit, vill dom stänga av dig gör dom det, du har inga som helst rättigheter.

Xaanin, håller med dig

Varning med B2(BBB)? Kan säga att det är större chans att du vinner 1 miljon på lotto än att du blir varnad. Såg några siffror på det där och det var mycket få personer som blivit varnade.
Skulle gärna vilja se lite siffror som styrker det du skriver om att fler B2(BBB) kunder har blivit varnade än Bostreams?
Än en gång så har inte B2(BBB) limit.... Här i Umeå finns det många som har Bostream och dom är mycket stränga på hur mycket man får tanka. Brukar ligga på ca 5gb i veckan man får tanka utanför DMZ. Man får dock tanka hur mycket man vill inom DMZ:an. surfar man mest och spelar lite online spel kanske bostream duger men om man vill t.ex. Ser på webbtv lr lyssnar på webbradio kanske det inte är så lyckat.

Visa signatur

SYSTEM1 -AMD TB 1000@1500[AXIA]-Iwill KK266R-Silverrado-256mb mosel-Addtronics 7896A-

SYSTEM2 -SN45G + Silent powersupply -AMD Athlon 2800+ barton- 2x256MB Twinmos Winbond - 36gb RAPTOR - Pioneer A07-

Permalänk
Medlem
Citat:

Varning med B2(BBB)? Kan säga att det är större chans att du vinner 1 miljon på lotto än att du blir varnad. Såg några siffror på det där och det var mycket få personer som blivit varnade.
Skulle gärna vilja se lite siffror som styrker det du skriver om att fler B2(BBB) kunder har blivit varnade än Bostreams?
Än en gång så har inte B2(BBB) limit.... Här i Umeå finns det många som har Bostream och dom är mycket stränga på hur mycket man får tanka. Brukar ligga på ca 5gb i veckan man får tanka utanför DMZ. Man får dock tanka hur mycket man vill inom DMZ:an. surfar man mest och spelar lite online spel kanske bostream duger men om man vill t.ex. Ser på webbtv lr lyssnar på webbradio kanske det inte är så lyckat.

Bostream LAN genom norrnod? Sorry, det är för att du bor i Umeå som det är så, i övriga landet är det inte så däremot mig vetligen. Norrnod suger...

Jag vet ingen som blivit varnad med varken B2 eller Bostream, så jag kan inte säga huruvida risken är "större" hos någon av dem. Jag kan dock säga att båda kan stänga av dig om de vill det, samt ta ut högre pris av dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Bostream LAN genom norrnod? Sorry, det är för att du bor i Umeå som det är så, i övriga landet är det inte så däremot mig vetligen. Norrnod suger...

Jag vet ingen som blivit varnad med varken B2 eller Bostream, så jag kan inte säga huruvida risken är "större" hos någon av dem. Jag kan dock säga att båda kan stänga av dig om de vill det, samt ta ut högre pris av dig.

Vet inte om "suger" är rätt uttryck menmen iaf.... självklart kan de stänga av en.. dock får de inte höja priset för mig. När jag skrev avtal med dom så stod det att de inte fick höja priset. Dock är det inte så för kunder som tecknar avtal idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte om "suger" är rätt uttryck menmen iaf.... självklart kan de stänga av en.. dock får de inte höja priset för mig. När jag skrev avtal med dom så stod det att de inte fick höja priset. Dock är det inte så för kunder som tecknar avtal idag.

Antar att du menar Bostream? Vad spelar det för roll, både för Bostream och B2 så får båda bolagen ta ut extra om de anser att du använder för mycket bandbredd... (när det gäller VDSL dvs.)

Permalänk
Medlem

ni som beställt vdsl från B2 hur lång tid tog det innan ni hade bekräftelsen i brevlådan?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
ni som beställt vdsl från B2 hur lång tid tog det innan ni hade bekräftelsen i brevlådan?

ca 1 vecka

Citat:

cut the crap.. det är fan ingen limit på bostream, jag har igång webradio 24/7, orkar inte ens stänga av den när jag ska slagga(datorn är igång). Tankar ca 5GB i veckan och jag har _aldrig_ hört dom klaga det minsta.

Permalänk
Medlem

Maste tillagga att scream inte kommer ligga pa samma naet som xstream, utan pa samma som LAN-kunder i den staden. For ovrigt sa galler den dar begransningen som sagt bara Bostream LAN i Umea, eftersom NorrNod tar ut trafikavgifter. Alla ISP-kontrakt jag last har nagon motsvarande klausul BTW.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt upp mitt Telia abonnemang och beställt Bostream Scream - men jag börjar bli lite orolig:

Skrivet av Bostream:

Intresset för denna tjänst har varit enormt och vi arbetar för fullt med att bearbeta alla beställningar. För tillfället kan vi tyvärr inte informera dig om när vi kommer att kunna påbörja installation för just dig. Vi ber dig därför att inte ringa vår kundtjänst för frågor om status på din order eller avståndet till din telestation, utan avvakta tills vi kontaktar dig. Vår kundtjänst kommer inte att kunna ge dig någon ytterligare information.

Om 3 veckor kommer vi att kontakta dig igen med ett besked om förväntat installationsdatum.

//

Hmm - jag är rädd att det kan bli många veckor på ett 56k modem innan jag får Scream...

Permalänk

Kör Scream. "I will work for bandwidth"

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av mrc
[B]ca 1 vecka

ok men ajg har inte fåt min än gått över en vecka nu.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

hmmmm

Citat:

Såja,
Har haft deras fiberstream i 2veckor nu, och har maxat ganska hårt med Badbred så.. har inte fått nån varning eller blivit av stängd..
Jag skulle utan tveka välja Bostream...

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

seriöst den dagen bostream börjar varna sina kunder kommer folk bara byta till b2:s vdsl.. jag får ut 13mbit för en anslutningsavgift på 1000kr... känns inte som så mycket pengar om man skulle bli tvungen att byta.

Permalänk
Medlem

Uj uj! 26 Megabit klingade j*kligt fint i mina öron :]

Efter att ha läst hit och dit om Bostream's 26 megaupkoppling ville jag bara säga att detta måste vara bland de finaste lockbeten jag skådat på länge. Själv bor jag i centrala Malmö och har ca. 200 meter fågelväg till min telestation. Kabellängden var däremot 1.700 meter fick jag erfara. Då kunde dom erbjuda 8Mbit nedströms samt 1Mbit upp istället.

Frågan är då hur många som egentligen kan få 26Mbit upp och ner? Om jag har förstått det rätt måste man i princip bo på samma gatuadress som telestationen. Hur många gör det egentligen? Bostream har nog räknat med att det egentligen bara är 0.00000001% av deras kunder som kommer att ha 26Mbit uppkopplingar i slutet av dagen. Resten får "nöja" sig med 8Mbit.

Fint lockbete iaf :]

Nåja.. 8Mbit är juh minst sagt imponerade om man jämför med mitt nuvarande Telia på 0.5Mfiasko (Kommer väldigt sällan över 0.3Mbit och klyddar alltid med uppkopplingen/dns/dhcp unt so weiter.... Gått så pass långt att Telia insett hur bedrövlig min uppkoppling har varit och skall få ersättning. Tog bara 300 samtal till deras support... sagt upp skiten hursom.)

För min del lutar det åt BBB.
Hela deras grej verkar en aning mer seriöst.

Permalänk
Medlem

När jag beställde mitt Telia ADSL för något år sen passa jag på att fråga hur många meter koppar jag hade till stationen. Det visade sig att jag har drygt 500m så jag kommer minst få 13Mbits VDSL från Bostream.

Jag har idag X-Dream eller Xstream? (Fan heter det?)
Jag har de senaste veckorna tankat i snitt 50GB i veckan från en polare med B2.

Varken jag eller honom har fått någon varning.

Sen vet jag inte om B2 ping tider är de samma för VDSL som det är för LAN.

Jag tror det är skitsamma vilket man tar men 13Mbits+ och ett fast IP lockar mer än ett dynamiskt IP och 10Mbits-.

Permalänk

Man kan väl få sina servrar att fungera även om man kör NAT och har privata addresser internt? Gäller väl bara att konfa sin router rätt?

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Man kan väl få sina servrar att fungera även om man kör NAT och har privata addresser internt? Gäller väl bara att konfa sin router rätt?

Precis.

Permalänk
Medlem

men det blir jävligt mycket jobbigare, jag har en server som snart går på 24/7 och har bara 1 ip men det e fint det med, doch har jag bara 0,8 mbit upstream. vill gärna ha fast ip och 10 Mbit

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

nja...det är lite pill innan man får ihop allt ordentligt, men det är inget som lite RTFM inte löser, men klart; det är mkt lättare om man slipper NAT.

Permalänk

Man ska dock inte glömma att NAT (PAT) också är bra för säkerheten.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera