SweClockers alternativa julkalender år 2020: "Veckans pryl" – varje dag

Permalänk
Skrivmaskin

SweClockers alternativa julkalender år 2020: "Veckans pryl" – varje dag

Det finns många sätt att hålla koll på antalet dagar som återstår till dagen D (julafton), men ett av de bästa är ju SweClockers alternativa julkalender. I två år har läsk stått på menyn, men det kanske är dags att testa något nytt? Vad sägs om att kika på prylar varje dag fram till jul, i stil med "Veckans pryl"-segmentet från Fredagspanelen?

Utan kameravana, manus och med en vag plan om vad som bör rymmas i videon, har jag nu snickrat ihop den första luckan, som är öppen och ute på extrakanalen på Youtube. Den första prylen jag plockar fram ur gömmorna är min första och relativt nyinköpta 3D-skrivare, Creality Ender 3 Pro, som jag pratar några minuter kring och visar en vintrig time-lapse av en utskrift. Felsägningar och det rasande tempot skyller jag helt på min ovana framför kameran, men förhoppningsvis kan det bli bättre med tiden

Spellistan från år 2020

Har du några roliga prylar hemma – stort som smått, nytt som gammalt – gör en egen videolucka och klistra in i tråden vetja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det finns många sätt att hålla koll på antalet dagar som återstår till dagen D (julafton), men ett av de bästa är ju SweClockers alternativa julkalender. I två år har läsk stått på menyn, men det kanske är dags att testa något nytt? Vad sägs om att kika på prylar varje dag fram till jul, i stil med "Veckans pryl"-segmentet från Fredagspanelen?

https://youtu.be/y4xNFYAJ18M

Utan kameravana, manus och med en vag plan om vad som bör rymmas i videon, har jag nu snickrat ihop den första luckan, som är öppen och ute på extrakanalen på Youtube. Den första prylen jag plockar fram ur gömmorna är min första och relativt nyinköpta 3D-skrivare, Creality Ender 3 Pro, som jag pratar några minuter kring och visar en vintrig time-lapse av en utskrift. Felsägningar och det rasande tempot skyller jag helt på min ovana framför kameran, men förhoppningsvis kan det bli bättre med tiden

Spellistan från år 2020

Har du några roliga prylar hemma – stort som smått, nytt som gammalt – gör en egen videolucka och klistra in i tråden vetja!

Det här är riktigt bra! Gillar konceptet, men har inget att dela just nu. Ska nog kunna hitta på något

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Det här är riktigt bra! Gillar konceptet, men har inget att dela just nu. Ska nog kunna hitta på något

Kul, tack! Det behöver inte alls vara något avancerat vare sig i produktion, pryl eller snack – det roliga är ju att delta och att se vilka nördiga prylar SweClockers har i gömmorna. Det kan vara så att jag har råkat köpa både Macbook Air M1 och Oculus Quest 2, så det kan hända att de dyker upp bakom någon lucka, vad vet jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Heh, Köpte också en Ender 3D Pro i våras. Den står nu på Gotland som andra-skrivare. Det blir ingen videolucka för mig (för trött) men mitt köp idag är faktiskt då också en 3D-skrivare. Stöttade Creality CR6 SE på kickstarter och har haft den hemma några veckor. Skrivaren har sina problem men i stort sett har den varit ett lyft. just nu skrivs det ut små klappar för barnens adventskalender som vi sätter ihop varje år. Ett antal Among Us nyckelringar som jag målat plus några bläckfiskar med rörliga armar har det blivit.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Har ett par hörlurar på väg men de är fast i tullen, så jag väntar med spänd förväntan på dem! Kan lägga upp några bilder åtminstone när jag väl får tag på dem.

Permalänk

Jag kan dela med mig hur min ständigt växande skärm får mig att snickra ut en ö från skrivbordet. Av gamla secondhandbord sågar jag av bitar för att komma bort från den ständigt växande skärmen jag får av andra. Med min nya lg cx 55 tv som skärm kommer utbyggnaden sticka ut som en pir ut i oändligheten. Bilden kommer på ruta 24 om jag lyckas flytta sängen och inte hamna i nån form av vortum flux.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Beställde en Mingda D3 pro på Black Friday, skulle enligt recensioner vara som en mer prisvärd Sidewinder x1.

Blir spännande att se om det är skit eller något att ha :).

Permalänk
Medlem

Inkommande:
Laing DDC pump från Aquatuning
AMD fäste för en Swiftech Apogee Drive II från Florida USA
Fäste fick jag bra Tech Monday rabatt på. Men sen kom frakten.
Bäställde en tämligen dyr skärm via Amazon.se, markant billigare än svenska butik, rätt skum faktiskt. Undrar hur det blir?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Då var det dags för mig att bidra med en lucka i den alternativa julkalendern! Jag körde väldigt quick n' dirty-inspelning här, och klämde bokstavligt talat in inspelningen mellan nyhetsskrivande och lunchätande. Hoppas att den går att beskåda ändå!

OBS: I videon säger jag att den externa SSD:n ansluter till PS5 via USB Type-A. PS5 har även USB Type-C-port, men då den befinner sig på konsolens framsida är jag inte sugen på att låta en sladd löpa där framme. I och med att det oavsett vilket handlar om USB 3.2 Gen 2 spelar det ingen roll.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://www.youtube.com/watch?v=rUdJSrNpXrs

Då var det dags för mig att bidra med en lucka i den alternativa julkalendern! Jag körde väldigt quick n' dirty-inspelning här, och klämde bokstavligt talat in inspelningen mellan nyhetsskrivande och lunchätande. Hoppas att den går att beskåda ändå!

OBS: I videon säger jag att den externa SSD:n ansluter till PS5 via USB Type-A. PS5 har även USB Type-C-port, men då den befinner sig på konsolens framsida är jag inte sugen på att låta en sladd löpa där framme. I och med att det oavsett vilket handlar om USB 3.2 Gen 2 spelar det ingen roll.

Gillar hur du försökte dodgea kameran i TV-reflektionen haha

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

på tal om SSD till PS5 så beställde jag denna som ska husera en 960 Pro 1TB som jag haft i PC men ersatt med en 970 Evo Plus 2TB.

https://www.amazon.co.uk/SSK-Aluminum-Enclosure-Adapter-Exter...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://www.youtube.com/watch?v=rUdJSrNpXrs

Då var det dags för mig att bidra med en lucka i den alternativa julkalendern! Jag körde väldigt quick n' dirty-inspelning här, och klämde bokstavligt talat in inspelningen mellan nyhetsskrivande och lunchätande. Hoppas att den går att beskåda ändå!

OBS: I videon säger jag att den externa SSD:n ansluter till PS5 via USB Type-A. PS5 har även USB Type-C-port, men då den befinner sig på konsolens framsida är jag inte sugen på att låta en sladd löpa där framme. I och med att det oavsett vilket handlar om USB 3.2 Gen 2 spelar det ingen roll.

Hur är laddningshastigheterna av din externa SSD jämfört internlagringen i PS5? (För PS4 spel då)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

https://www.youtube.com/watch?v=rUdJSrNpXrs

Då var det dags för mig att bidra med en lucka i den alternativa julkalendern! Jag körde väldigt quick n' dirty-inspelning här, och klämde bokstavligt talat in inspelningen mellan nyhetsskrivande och lunchätande. Hoppas att den går att beskåda ändå!

OBS: I videon säger jag att den externa SSD:n ansluter till PS5 via USB Type-A. PS5 har även USB Type-C-port, men då den befinner sig på konsolens framsida är jag inte sugen på att låta en sladd löpa där framme. I och med att det oavsett vilket handlar om USB 3.2 Gen 2 spelar det ingen roll.

Förstår inte varför Sony endast väljer att ha en USB Type-C port i fronten på maskinen? Enligt mig hade det varit bättre med 1x USB Type-A och 1x USB Type-C i bak plus Type-C porten i fronten. It's the future!

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Cenorida:

Hur är laddningshastigheterna av din externa SSD jämfört internlagringen i PS5? (För PS4 spel då)

Jag har inte testat att installera och starta samma spel på den interna och externa SSD-lagringen, så jag kan inte direkt jämföra de två, men min upplevelse av att starta The Last Guardian på PS5:ans interna SSD kontra mekanisk lagring i PS4 Pro var klart hurtigare ställt mot att starta Detroit: Become Human på extern PS5-SSD kontra mekanisk lagring på PS4 Pro. Jag misstänker att Detroit skulle starta något snabbare på den interna, men då spelet inte byggts för SSD-lagring ser det nog ingen monumental skillnad när den externa också är så pass mycket snabbare än ett mekaniskt dito för PS4:ans konventionella lagringssystem.

Sony har ju optimerat några gamla PS4-spel för PS5, bland annat God of War 2018 om jag inte minns fel, och där skulle man förmodligen se större skillnad. Men alla spel som har laddningskärmar där utgivare, utvecklare, licensierade verktyg och annat otyg presenteras kommer ju ta lika lång tid att starta upp innan man kommer till startskärmen och kan ladda sparfiler oavsett intern eller extern SSD.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av lamerman:

Förstår inte varför Sony endast väljer att ha en USB Type-C port i fronten på maskinen? Enligt mig hade det varit bättre med 1x USB Type-A och 1x USB Type-C i bak plus Type-C porten i fronten. It's the future!

Det är förmodligen för att man ska ha en USB Type-C i fronten för smidig laddning av Dualsense-kontrollerna och att resterande portar ska fungera med äldre tillbehör (hörlurar med USB Type-A för sändare/mottagare, etc), men jag håller med om att ditt upplägg låter vettigare!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har inte testat att installera och starta samma spel på den interna och externa SSD-lagringen, så jag kan inte direkt jämföra de två, men min upplevelse av att starta The Last Guardian på PS5:ans interna SSD kontra mekanisk lagring i PS4 Pro var klart hurtigare ställt mot att starta Detroit: Become Human på extern PS5-SSD kontra mekanisk lagring på PS4 Pro. Jag misstänker att Detroit skulle starta något snabbare på den interna, men då spelet inte byggts för SSD-lagring ser det nog ingen monumental skillnad när den externa också är så pass mycket snabbare än ett mekaniskt dito för PS4:ans konventionella lagringssystem.

Sony har ju optimerat några gamla PS4-spel för PS5, bland annat God of War 2018 om jag inte minns fel, och där skulle man förmodligen se större skillnad. Men alla spel som har laddningskärmar där utgivare, utvecklare, licensierade verktyg och annat otyg presenteras kommer ju ta lika lång tid att starta upp innan man kommer till startskärmen och kan ladda sparfiler oavsett intern eller extern SSD.

Hade varit intressant och se hur mycket snabbare en vanlig SSD är jämfört med den interna SSDn i PS5an, som jag har hört ska vara så mycket bättre än "vanliga" SSD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade varit intressant och se hur mycket snabbare en vanlig SSD är jämfört med den interna SSDn i PS5an, som jag har hört ska vara så mycket bättre än "vanliga" SSD

Typ samma som den interna Gamespot:

Game PS5 (Internal) PS5 (External SSD) PS5 (External HDD) PS4 (Internal)
Bloodborne 0:36 0:36 0:49 0:58
Days Gone 1:05 1:06 2:03 2:21
Final Fantasy 7 Remake 0:44 0:44 1:37 1:08
Final Fantasy XV 1:10 1:07 2:15 2:40
Ghost of Tsushima 0:57 0:55 1:12 1:07
Monster Hunter World 0:51 0:50 2:10 1:58
Red Dead Redemption 2 1:04 0:59 2:01 2:16

Samma sak med Series X för icke optimerade spel FZ

En SSD med 550MB/S räcker för bakåtkompabilitet, när filer ska läsas i spel(det går inte snabbare med snabbare extern lagring).
Ska filer skrivas så går det dock fortare med snabbare SSD, det teoretiska taket för PS5(USB 3.1 Gen2) är 1250MB/S och 625MB/S för Series X(USB 3.1 Gen1), men filöverföring(skyffla spel emellan interna och externa lagringen) är sällan lika viktigt som laddningstider i spel eller vid start av spel.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Köpte inte ett jota detta året. Eller ja jag köpte ju ett RX 6800, som att vinna på lotto, men i övrigt blev det ingenting...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag lyckades knipa en M.2-enhet från Inet under Black Friday som jag fortfarande inte har kopplat in. Borde få det gjort innan nyår tänker jag... men lovar inget.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Prylfesten fortsätter, och idag kikar vi närmare på Nvidias FCAT som används i labbet för att mäta effektuttaget på grafikkort.

Permalänk
Skrivmaskin

Bakom lucka 5 plockar @Loevet fram dubbelt upp med Apple Silicon, i form av Ipad Pro och Macbook Pro M1. Om du har några frågor om de nya Macbook-datorerna har både jag och Andreas alltså varsitt exemplar (Air respektive Pro), och i den dedikerade tråden svarar vi på en del frågor. Framöver vankas också större test presenterade i artikelform

Permalänk
Skrivmaskin

Idag blir det VR-lucka, där jag snackar lite om intrycken av mitt första headset. Spelar du i VR, eller har du planer på att börja? Berätta i tråden!

Permalänk

Både spelar och tittar på filmer i VR. Dock blir det inte så värst mycket användning i praktiken men ändå är det en pryl som bara måste finnas i hemmet. Backlogen är brutal även i 6-gradersbiblioteket och inte blev den mindre med gratiskopian av Asgard's Wrath.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Idag blir det VR-lucka, där jag snackar lite om intrycken av mitt första headset. Spelar du i VR, eller har du planer på att börja? Berätta i tråden!

https://youtu.be/QdhoZT8WMOw

Du kanske skulle köra med ett par såna här: https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/oculus-quest...

Virtual Desktop för trådlös PCVR är också väldigt trevligt.

Originalstrapen gör sig inte så bra för långvarigt spelande men den går att uppgradera på lite olika vis. Just nu kör jag denna snålvariant fram till att FrankenQuest-adaptrarna kommer och det funkar förvånansvärt bra: #18789633

Permalänk
Medlem

Spelar nästan dagligen med min Oculus Quest 2.
Har även en Oculus Quest 1 och har tidigare haft det enklare WMR-headsetet Lenovo Explorer som är ett PCVR-headset
Vad som fick mig in på VR var efter att testat PSVR och HTC Vive hos kompis och på ett "event".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Oculus lite DOA för mig på grund av deras TOS/EULA. Blev istället ett Index som jag beställde i måndags och anlände på fredagen, men förlängningskablarna jag fick beställa från tyskland (20m) kommer först på onsdag så inte använt det ännu. Förvånad över hur snabbt indexet anlände, trodde det skulle tag veckor men det måste skickats direkt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tyvärr är Oculus lite DOA för mig på grund av deras TOS/EULA. Blev istället ett Index som jag beställde i måndags och anlände på fredagen, men förlängningskablarna jag fick beställa från tyskland (20m) kommer först på onsdag så inte använt det ännu. Förvånad över hur snabbt indexet anlände, trodde det skulle tag veckor men det måste skickats direkt.

20m fungerar med så lång förlängning?
Är det med förstärkning?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

20m fungerar med så lång förlängning?
Är det med förstärkning?

Optisk displayportkabel och USB 3.0 5Gbps kabel med intergrerade förstärkare. Kostar en hel del, men alternativet är en till dator så fortfarande billigare. Mitt hemkontor har inte tillräckligt med utrymme för room scale så behöver dra det till vardagsrummet. Tror inte displayport förstärkare hade fungerat särskilt bra för 20m så optisk är ett mycket säkrare val.

Förtydligande rörande USB kabeln.
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Optisk displayportkabel och USB 3.0 5Gbps med förstärkare. Kostar en hel del, men alternativet är en till dator så fortfarande billigare. Mitt hemkontor har inte tillräckligt med utrymme för room scale så behöver dra det till vardagsrummet. Tror inte displayport förstärkare hade fungerat särskilt bra för 20m så optisk är ett mycket säkrare val.

Låter som en perfekt lösning

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag måste ha VR nån gång. Har hoppats på att PS5 skulle släppa någon billigare lösning, men då måste jag köpa konsollen också. Det är framför allt till mina barn. De har sett så mycket av det på Youtube och hade blivit överlyckliga om de hade haft ett. Fått höra så mycket om job simulator, vacation simulator och jag vet inte vad.

Quest 2 har ändå närmat sig ett helt acceptabelt pris om man jämför med vad de kostade från början. Eller om man kollar på en Index. 8000 spännolitos är jävligt saftigt alltså.

Och så kommer den eviga frågan: Hur mycket tror ni Facebook samlar in med dessa?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?