Permalänk

Konstiga problem, spel crashar

Visste ej vilket rubrik som passade..

Jag brukar alltid hjälpa till men nu sitter även denna skruven hårt..

Hårdvara :
MSI b450 gaming AC plus
Ryzen 3600 @ 4ghz 1.27v
8x2 ddr4 @ 3200mhz
EVGA Gtx 1080 ti sc2
Sff corsair 600w platinium
Windows 10 64bit senaste version

Problemet:
Allt började för över 1 månad sen, startade pubg och fick en net framwork uppdatering för att kunna starta spelet.
Så uppdaterat de såklart, men då började pubg random crasha till desktop utan error kod..
Aja gav upp på pubg efter x antal ominstallationer.
Så startade cs och de hade inputlags och bilden frös fast ljudet va igång.
Felsökte 1000000ggr och massa ominstallationer.
Aja sket i de gick vidare till roe och de crasha direkt i menyn..
Och Diablo crashade ut till desktop men hoppa in i spelet av sig själv sen ut o om o om igen..
Installerade om hela steam.
Testade olika nvidia settings.
Testade debug mode nvidia.
Testa över/underklocka cpu o gpu.
Testat defult bios..
Testat olika timings på ram.
Testat olika nvidia versioner och Windows versioner..

Samt har sett att vid spel crasher hoppar gpu 3D upp i 100% och power use 110%..

Och har fått cs att funka nu men inga andra spel.. Och inget i event logs heller..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

Kommit fram till att de som crashar är nvlddmkm och återställer sig.. och testat alla lösningar, men såg att min Vram gick upp i taket, sen ner i botten och höll på så under crasherna, så ska slänga in ett annat 10x0 serie kort imorgon och se va som händer.. Misstänker nu att de är vramen som failar.

Sen testade jag diablo 3 men efter ca 1min game minimerade spelet sig till skrivbord för att sedan hoppa in i spelet igen och gjorde detta om och om och om igen allt mer tätare intervaller tills hela datorn frös..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då detta händer ?
Har du överklockning på ? stäng av isf.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då detta händer ?
Har du överklockning på ? stäng av isf.

Cpu max 63 grader gpu 73 grader,
Testat både oc och default på bägge och nvidia Base clocks på gpun.
Utan att de gjorde något bättre..

P. S gjort memtest med och de va inga konstigheter där

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

nvlddmkm crash ska vara "driver conflict, incorrect memory timings or voltages, overheating, corrupted driver installed or faulty graphics card."
Så om du nu provat precis "allt" så skulle jag föreslå en formatering

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Testa att installera Display Driver Uninstaller och kör den i felsäkert läge, avinstallera allt som har med grafikdrivers att göra.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Visste ej vilket rubrik som passade..

Jag brukar alltid hjälpa till men nu sitter även denna skruven hårt..

Hårdvara :
MSI b450 gaming AC plus
Ryzen 3600 @ 4ghz 1.27v
8x2 ddr4 @ 3200mhz
EVGA Gtx 1080 ti sc2
Sff corsair 600w platinium
Windows 10 64bit senaste version

Problemet:
Allt började för över 1 månad sen, startade pubg och fick en net framwork uppdatering för att kunna starta spelet.
Så uppdaterat de såklart, men då började pubg random crasha till desktop utan error kod..
Aja gav upp på pubg efter x antal ominstallationer.
Så startade cs och de hade inputlags och bilden frös fast ljudet va igång.
Felsökte 1000000ggr och massa ominstallationer.
Aja sket i de gick vidare till roe och de crasha direkt i menyn..
Och Diablo crashade ut till desktop men hoppa in i spelet av sig själv sen ut o om o om igen..
Installerade om hela steam.
Testade olika nvidia settings.
Testade debug mode nvidia.
Testa över/underklocka cpu o gpu.
Testat defult bios..
Testat olika timings på ram.
Testat olika nvidia versioner och Windows versioner..

Samt har sett att vid spel crasher hoppar gpu 3D upp i 100% och power use 110%..

Och har fått cs att funka nu men inga andra spel.. Och inget i event logs heller..

Det du beskriver samt nämnt "nvlddmkm" tyder på att det är något problem med grafikkortet.
Antingen är det grafikkortet som håller på att gå sönder, inte ovanligt att några lödningar börjar spricka, kanske internt i något chip, eller drivrutiner som strular.

Du skriver "Testat olika nvidia versioner", menar du då flera versioner från nvidia.com?
Om ja, är du säker på att dessa drivrutiner har installerats, så inte Windows automatiskt har uppdaterat dem till senaste ändå?
Om jag inte missminner mig så måste man i Win10 ställa in att Windows inte får uppdatera dessa.

Att både CPU och GPU går upp på max strömförbrukning när det blir problem med drivrutier är inte helt ovanligt.

Jag har inte någon maskin med Win10, så jag kan inte bekräfta följande, men om du trycker Winknapp+"pause/break" (oftast vid scroll lock), så bör "systemegenskaper ploppa upp. Man kan även komma till denna ruta genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja "Egenskaper".
Sedan på vänster sida väljer man "Avancerade systeminställningar".
Den andra fliken "Maskinvara"
Nedre Rutan "Inställningar fr enhetinstallation"
Välj "Nej" i denna ruta.

Det bör förhindra att Windows automatiskt laddar ner och uppdaterar drivrutiner för olika komponenter. Nackdelen är att det inkluderar alla komponenter, men det är ett smidigt sätt att felsöka grafikkortet med olika drivrutiner.

Du kan även skippa guiden ovan och helt enkelt rycka nätverkskabeln, se bara till att du har någon mjukvara/spel att testa med när datorn är i "offline-läge". Se även till att du slår över steam i offline-läge före du rycker kabel, så det inte vill att du loggar in online...

Efter du gjort detta, kör du DDU, plockar bort befintliga drivrutier och installerar äldre.
Om det fungerar så är det mest troligt att det är något problem med senaste versionen av drivrutinerna och ditt grafikkort, forsätter det att strula, så ligger min gissning på att det kan vara något problem med grafikkortet.

Man ska inte glömma bort att PSUer också kan ställa till problem, så, om du har möjlighet att prova en annan PSU, eller ditt grafikkort i en annan dator så skulle jag rekommendera det.
Så simpelt som att släpa med det till en kompis och testa det där om möjligt.

Permalänk

@CaptainRedbeard har formaterat om och rensat helt, som de står i de jag skrivit testat olika versioner av Windows dvs olika versioner av win 10

@frunten har gjort en DDU på grafikkortet och testat äldre drivrutiner

@Viita Ja jag är säker på att dem har installerats och ja jag har tagit hem dem äldre från nvidia.com.
Har kört DDU och installerat om OS med äldre version av 10 och äldre nvidia versioner.
Csgo funkar ju galant, men efter ny installationen av OS så testa jag pubg och då kom windows features upp och bad mig ladda hem net framwork 3.5 vilket inkluderar 2.0/3.0 och så såg jag att jag hade bara 4.0 men Windows sa att spelet krävde att jag installerade detta annars så startade ej spelet, vilket de ej gjorde så installerade de igen och spelet bara casha till desktop i lobby efter de utan error kod och event log skrev att de va nvlddmkm som slutat fungera.
Likaså diablo 3 kraschar efter någon min game play,
De som händer är ju att de minimerar sig om o om o om igen och varje gång jag kommer in i spelet efter minimering så är all UI borta med "fadas" tillbaks, så håller de på tills hela datorn fryser sig med grå bild.

P. S Hade ett RTX 2070 super innan och de fungerade galant dock så hade de alldeles för mkt coilwine så därav jag bytte kort.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk

Har nu gjort en noggrann DDU på gpun men nu kan jag ej installera gpun för nvidia påstår att de finns inget hårdvara som matchar till dem och de inte är kompitabelt med mitt windows 10..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Har nu gjort en noggrann DDU på gpun men nu kan jag ej installera gpun för nvidia påstår att de finns inget hårdvara som matchar till dem och de inte är kompitabelt med mitt windows 10..

Det här och det du beskrev ovan, tyder på att problemet är grafikkortet. Gissningsvis är det någon av del av strömförsörjningen på grafikkortet som inte fungerar som det skall. (Under förutsättning att PSU matar rätt spänning till 6/8-pins-kontakten.)
Sådant går att laga om man har kunskaper och utrustning. Det är dock mycket svårt utan lämplig utrustning.
Jag kan inte ens gissa vad det skulle kosta att lämna in för reparation eller ge tips om verkstäder.

Permalänk

@viita
Gpun har hittats efter scan av hardware och installerad men har crasher av nvlddmkm än men bara på diablo 3, pubg och roe, csgo som sagt funkar galant

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

@viita
Gpun har hittats efter scan av hardware och installerad men har crasher av nvlddmkm än men bara på diablo 3, pubg och roe, csgo som sagt funkar galant

Du kanske skulle prova Windowsversion 2004 eller 1909 för att utesluta att senaste versionen av Windows är problemet.
Det du beskriver är lite hur mitt GTX570 dog, men i mitt fall dog grafikkortet på mindre än en vecka.
Först fungerade det bra att installera drivrutiner, sedan ville inte grafikkortet indentifieras av nvidias installationsprogram men man kunde söka upp det och ändå installera drivrutiner. Det fungerade några dagar innan installation av drivrutiner började orsaka blåskärmar.

Något som även kan ha en inverkan på om det krashar eller ej, om det är problem med grafikkortet är tex vilken grafikrenderare som används. Directx-version, opengl, vulkan etc.
Om jag förstått det rätt så körs både pubg och D3 på DX11, roe? Ring Of Elysium? Dx12? och CSGO verkar vara DX9.
Du kan ladda hem tex https://benchmark.unigine.com/heaven Unigine Heaven Benchmark, i denna kan du välja mellan DX9, DX11, OpenGL, som jag förstått det och undersöka om någon DX-version är mer krashbenägen.

Det kan givetvis vara andra problem än grafikkortet, såsom att PSUn inte levererar tillräckligt stabil spänning, det kan vara taskig spännning/ström i vägguttaget, det har ju trots allt blivit kyligare den senaste tiden och det kan vara saker som värmeväxlare etc som slår till/från som orsakar tillräckligt stora spänningsfall i vägguttaget som i sin tur orsakar diverese problem i datorn, men detta skulle snarare orasaka "slumpvisa krasher" och inte som du beskriver med D3.

Du skulle kunna installera HWinfo eller HWmonitor och titta på hur sensorerna på moderkortet identifierar spänningsnivåerna.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Mycket mer tips än så här vet jag inte riktigt om jag kan komma på.
Jag har svårt att se att det skulle vara något annat än grafikkortet, men om du inte provat att köra med endast 1 RAM-sticka, så kan du alltid prova det.
Fungerar det, så prova med endast den andra stickan.
Om det fungerar bra med båda stickorna separat, så prova båda stickorna på ena kanalen. (Om ditt moderkort har 4 platser för RAM).
Nackdelen är att det endast ger Single Channel RAM-mode, men om det fungerar bra med två minnen i single channel men inte i dual channel så är det ett tecken på att det kan vara något problem med minneskontrollern i CPU:n.

Permalänk

Kommit till rätta med problemet, har undersökt nästan 99% och kom fram till att vramen är kasst på mitt EVGA 1080ti sc2..

Satte kortet i en annan dator och gav samma sumptomer på den som min.
Satte ett 1060 6gb i min dator och alla spel och tester klarade av galant.
De förklarar varför vramen hoppade till 100% sen ner till nästan 0% fram och tillbaks under krascher.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...