Nytt nätagg, konstant pipande ljud?

Permalänk

Nytt nätagg, konstant pipande ljud?

Fick mitt nya nätagg på posten idag, vilket är ett Thermaltake Toughpower PF1 750W. 80+ Platinum.

Problemet är att det piper konstant, oavsett om datorn är i standby.
Vet inte hur jag ska beskriva det pipande ljudet, lite som coilwhine fast konstant, och ganska hög pitch..

Mitt gamla nätagg hade inte detta problem, och det är ett 10 år gammalt Fractal Design Newton R2 650w.

Specs:
Z490-p
i5-10600
RX 5700 XT
Samsung 970 evo plus 500gb + Samsung 860 evo 500 GB
Corsair 16 GB 3200 MHz
Cooler Master ML240R + några cooler master fläktar till.

Kan det finnas en lösning på detta eller bara att kontakta Thermaltake och hänvisa till garantin?

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att fixa. Spela in ljudet och kontakta Thermaltake för att få byta agget.

Permalänk
Medlem

Nä, fy fan, det skulle jag inte palla oavsett om det är fel eller inte. Är det som det ska så tycker jag du ska göra ett återköp. Helt oacceptabelt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med Be Quiet Dark Power Pro 10 som också skall vara ett riktigt kvalite agg.

Efter 2,5år med detta ljudet så började agget till slut att ge upp, det kunde hända att datorn vägrade starta eller att den dog helt utifrån ingenting.

Skickade in till Inet som kunde konstatera problemet och efter detta så kommer jag aldrig att behålla ett agg som låter, utan då är det Öppet köp som gäller till ett tyst.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av Wipen:

Hade liknande problem med Be Quiet Dark Power Pro 10 som också skall vara ett riktigt kvalite agg.

Efter 2,5år med detta ljudet så började agget till slut att ge upp, det kunde hända att datorn vägrade starta eller att den dog helt utifrån ingenting.

Skickade in till Inet som kunde konstatera problemet och efter detta så kommer jag aldrig att behålla ett agg som låter, utan då är det Öppet köp som gäller till ett tyst.

Aa misstänker att det här nätagget kan ställa till det rejält. Kör med mitt trogna gamla agg sålänge..
Ska ladda upp en video på hur det låter när datorn är i standby.

Skrivet av Elfsberg:

Nä, fy fan, det skulle jag inte palla oavsett om det är fel eller inte. Är det som det ska så tycker jag du ska göra ett återköp. Helt oacceptabelt.

Aa, så himla frustrerande när man lägger 2 papp på ett nätagg för att få kvalitet, så får man sådan här skit.
Skakade lite på agget och verkar som att något är löst dessutom.

Har kontaktat Thermaltake, så får vi se vart det leder.

Permalänk

https://imgur.com/gallery/cLI1bb2

Här har ni en video, här är alltså datorn i STANDBY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelnugg:

https://imgur.com/gallery/cLI1bb2

Här har ni en video, här är alltså datorn i STANDBY.

Det där hade jag verkligen inte accepterat. Jag hade returnerat direkt!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelnugg:

Kan det finnas en lösning på detta eller bara att kontakta Thermaltake och hänvisa till garantin?

Med tanke på att det är defekt redan vid leverans hade jag vänt mig till inköpsstället. Borde gå betydligt fortare om de har fler exemplar av samma modell i lager, eller byt till någon annan…

Visa signatur

Mostly Harmless