AMD Radeon RX 6000-serien hyllas för klassledande Linux-stöd

Permalänk
Medlem

Måste bara länka in vad Level1Tech nämnde lite hastigth.

Utvecklaren gnif på Level1tech forumet är dev jag nämnde förut som inte fick hjälp av AMD att göra färdigt sin kernel patch som för många fixade Navi reset buggen men inte alla så som mig.
Då den patchen var ofärdigt hack så godkänns den aldrig som en del av linux kernel, alltså kommer inte gå upstreams.

Han och en annan dev har nu själva tagit fram en ny kernel modul så man behöver inte patcha kernel, bara tanka hem och kompilera den efter man sett till att kernel har alla stöd som behövs.

Ni kan läsa vad han skriver här.
https://forum.level1techs.com/t/amd-polaris-vega-navi-reset-p...

Här är github sidan för att tanka ner den underbara mjukvaran.
https://github.com/gnif/vendor-reset
Projektet kallas "vendor reset"

jag fick kompilera om min kernel för en sak hade jag inte lagt till, sedan skippade jag "dkms install" och gick på gamla "make" och "make install"
Sedan la jag till modulen i min module.conf så den laddades vid nästa boot.

Nu har jag stängt av Windows 10 VM'et 3 gånger, starta om 2, har bara lyckats EN gång att boota upp VM'et en andra gång innan vad jag mins, i princip omöjligt.

Han säger att det fortfarande finns senarion där det inte fungerar men denna mjukvara är både enklare att installera då det inte krävs manuellt patchande av kernel och den verkar klara fler konfigurationer plus att den stödjer andra kort än RX5700, tror aldrig han helt stödde RX5600 på den andra utan la ner det projektet då AMD vägrade samarbeta, eller som han sa att AMD's devs ville men dom fick inte för lednigen pga en NDA, det trodde han var bullshit dock utan troligen ville dom fokusera på Navi2 och som han sa mest Navi3 vad han fick fram.

Jag ser ofta folk hylla AMD för opensource, hata nvidia för sina binära blobs men det har skrivits artiklar förr som förklarar hur svårt det är med Opensoruce grafik drivers, finns tom legala problem.

Oavsett kul att se att nån annan än AMD fixar AMD's skit men så ska det inte behöva vara.
Jag är 100% pro opensource senate 20 åren men jag tar hellre en binär blob driver som gör vad den ska och är ute strax efter launch och har samma features och fixar som windows inom någon månad och det är Nvidia.

AMD, ja man kan ju sitta och vänta tills ens kort är obsolite så vad är poägen då?
Så 1.5 år fick jag vänta för någon skulle fixa mitt AMD kort och det var inte AMD som gjorde det....

Följadne kort stöds av vendor-reset

Polaris 10, 11 & 12
Vega 10 (Vega56/64/FE)
Vega 20 (Radeon 7)
Navi 10 (5600XT, 5700, 5700XT)
Navi 12 (Pro 5600M)
Navi 14 (Pro 5300, RX 5300, 5500XT)

Permalänk
Medlem

Intressant! Men om man bortser från virtualisering med pass through så borde ett 5700 kort fungera lika bra dom ett 6800 under linux?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@pa1983
Har Nvidia fixat så PCI-E passthrough inte längre är aktivt blockerat på deras konsument kort? Inte riktigt behövt PCI-E passthrough ännu så har inte följt det så väl.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Måste bara länka in vad Level1Tech nämnde lite hastigth.

Utvecklaren gnif på Level1tech forumet är dev jag nämnde förut som inte fick hjälp av AMD att göra färdigt sin kernel patch som för många fixade Navi reset buggen men inte alla så som mig.
Då den patchen var ofärdigt hack så godkänns den aldrig som en del av linux kernel, alltså kommer inte gå upstreams.

Han och en annan dev har nu själva tagit fram en ny kernel modul så man behöver inte patcha kernel, bara tanka hem och kompilera den efter man sett till att kernel har alla stöd som behövs.

Ni kan läsa vad han skriver här.
https://forum.level1techs.com/t/amd-polaris-vega-navi-reset-p...

Här är github sidan för att tanka ner den underbara mjukvaran.
https://github.com/gnif/vendor-reset
Projektet kallas "vendor reset"

jag fick kompilera om min kernel för en sak hade jag inte lagt till, sedan skippade jag "dkms install" och gick på gamla "make" och "make install"
Sedan la jag till modulen i min module.conf så den laddades vid nästa boot.

Nu har jag stängt av Windows 10 VM'et 3 gånger, starta om 2, har bara lyckats EN gång att boota upp VM'et en andra gång innan vad jag mins, i princip omöjligt.

Han säger att det fortfarande finns senarion där det inte fungerar men denna mjukvara är både enklare att installera då det inte krävs manuellt patchande av kernel och den verkar klara fler konfigurationer plus att den stödjer andra kort än RX5700, tror aldrig han helt stödde RX5600 på den andra utan la ner det projektet då AMD vägrade samarbeta, eller som han sa att AMD's devs ville men dom fick inte för lednigen pga en NDA, det trodde han var bullshit dock utan troligen ville dom fokusera på Navi2 och som han sa mest Navi3 vad han fick fram.

Jag ser ofta folk hylla AMD för opensource, hata nvidia för sina binära blobs men det har skrivits artiklar förr som förklarar hur svårt det är med Opensoruce grafik drivers, finns tom legala problem.

Oavsett kul att se att nån annan än AMD fixar AMD's skit men så ska det inte behöva vara.
Jag är 100% pro opensource senate 20 åren men jag tar hellre en binär blob driver som gör vad den ska och är ute strax efter launch och har samma features och fixar som windows inom någon månad och det är Nvidia.

AMD, ja man kan ju sitta och vänta tills ens kort är obsolite så vad är poägen då?
Så 1.5 år fick jag vänta för någon skulle fixa mitt AMD kort och det var inte AMD som gjorde det....

Följadne kort stöds av vendor-reset

Polaris 10, 11 & 12
Vega 10 (Vega56/64/FE)
Vega 20 (Radeon 7)
Navi 10 (5600XT, 5700, 5700XT)
Navi 12 (Pro 5600M)
Navi 14 (Pro 5300, RX 5300, 5500XT)

Det där är mycket riktigt ett problem och har varit under alla år jag varit Linux-användare.
Då syftar jag inte på någon av tillverkarna specifikt utan att den legala aspekten och den generella hållningen hos företag nog satt många käppar i hjulen genom åren och kanske även bidragit till den förhållandevis långsamma utvecklingen som plågar oss användare -och utvecklare- fortfarande.

Tvärt om brukar jag tycka mig se att folk hyllar nVidia samtidigt som man sopar ev. problem på deras front under mattan och låtsas som att det regnar.
nVidia är väl dem som lovat gång på gång att de skall hjälpa till med utvecklingen av nouveau projektet men vad har hänt med de löftena?

Fanboy-ism är tyvärr lika rutten vilket håll den än kommer ifrån.
Hur många distros har inte nVidia-specifika lösningar för att göra det enklare att installera deras proprietära drivrutiner? Det är rätt mycket goodwill och feedback och problemlösning från communityt som banat väg för nVidias proprietära driver under flertalet gångna år.
För all del, drivern må vara bra featuremässigt men den är långt ifrån perfekt.
Det är nog snarare så att om man inte upplever några som helst problem med nVidias driver har man haft tur i urvalet med vilka applikationer eller ändamål man har för avsikt att tillgodose. Det samma gäller för AMD's Open Source driver som inte är perfekt den heller även om valet av applikationer/ändamål kan spela en stor roll där.

nVidia skall absolut hyllas för att de gjort bra grafikkort och levererar bra (proprietär)support därtill för Linux.
Lika mycket bör också AMD hyllas för sina initiativ med att göra bra presterande grafikkort samt support och stöd via Open Source drivrutiner. (Likaså Intel i det fallet, då de ofta har bidragit med mycket till Open Source i form av ledande marknadsaktör för x86-plattformen)

Ingen av dem är perfekt för det, finns alltid utrymme för förbättring. T.ex AMD bör, precis som du säger, bli snabbare på att råda bot på problem som uppdagas. Hur de hanterade 5000-serien på Linux var ingen bra marknadsföring sett till de tekniker som aldrig dök upp under perioden då serien var högaktuell.
En möjlighet för AMD där vore ev. att skippa sin proprietära Linux-driver helt, så att kraften kan läggas helhjärtat på Open Source utvecklingen istället, då fördelarna och framgångarna jag sett där de senaste åren är helt fantastiska!

I AMD's fall har det nog ofta handlat om pengar rätt och slätt, det är först nu som de lyckats får en återbäring på sina investeringar.
För 5-6 år sedan såg det inte så ljust ut för dem alls och då är AMD ett mindre företag än både nVidia och Intel men de konkurrerar med båda två på varsin front.
Fortsätter det att gå bra för AMD generellt på marknaden så förväntar i alla fall jag mig att de fortsättningsvis lever upp till måttet att ge bra stöd.
6000-serien är trots allt första gången jag kan minnas där de erbjudit bra kort och bra drivrutiner vid launch för Linux-plattformen och det ser iaf. jag som en god förbättring, sett till hur det varit dessförinnan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av krigelkorren:

Tvärt om brukar jag tycka mig se att folk hyllar nVidia samtidigt som man sopar ev. problem på deras front under mattan och låtsas som att det regnar.
nVidia är väl dem som lovat gång på gång att de skall hjälpa till med utvecklingen av nouveau projektet men vad har hänt med de löftena?

Ska man tro de som jobbar med nouveau har aldrig Nvidia aktivt hjälpt till, de har inte heller lovat att göra det. Vad Nvidia har lovat det projektet är tillgång till dokumentation, något man infriat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

En möjlighet för AMD där vore ev. att skippa sin proprietära Linux-driver helt, så att kraften kan läggas helhjärtat på Open Source utvecklingen istället, då fördelarna och framgångarna jag sett där de senaste åren är helt fantastiska!

Har för mig att OpenGL delen av Pro drivern inte går att göra open source, och det är en del CAD program och liknande som är cerifierade mot den implementationen. Sen verkar ju Mesa OpenGL vara snabbare i nästan alla tester, så det är kanske inte så mycket att gråta över för oss andra.
Lite mer konstigt då att man utvecklar flera Vulkan implementationer parallellt, lite slöseri med resurser kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska man tro de som jobbar med nouveau har aldrig Nvidia aktivt hjälpt till, de har inte heller lovat att göra det. Vad Nvidia har lovat det projektet är tillgång till dokumentation, något man infriat.

Ah, ser man på: "Turing and Ampere interrupt maps" - last month.
OK då är det väl kanske inte riktigt initiativ på samma nivå nej, men alltid något.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Har för mig att OpenGL delen av Pro drivern inte går att göra open source, och det är en del CAD program och liknande som är cerifierade mot den implementationen. Sen verkar ju Mesa OpenGL vara snabbare i nästan alla tester, så det är kanske inte så mycket att gråta över för oss andra.
Lite mer konstigt då att man utvecklar flera Vulkan implementationer parallellt, lite slöseri med resurser kan tyckas.

Tror du syftar på OpenCL-delen kanske?
Tidigare har man mycket riktigt behövt en del av AMDGPU-PRO drivrutninen för OpenCL, det kravet gick inte att runda för den typen av användning, men nyligen verkar det som att OpenCL fungerar via ROCm, och flera andra projekt ser ut att vara på gång, om än inte lika kompletta ännu.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-rx680...

"(Well, there is also OpenCL support via Clover Gallium3D but that is still a work-in-progress and lacking OpenCL image support among other features... And isn't officially supported by AMD. There are also the various open-source projects like CLSPV for running OpenCL kernels atop Vulkan, but those too tend to be in early stages... So unlike the OpenGL/Vulkan AMD Linux driver and the multiple viable options, the ROCm OpenCL path is the de facto solution for now and far less confusing for Linux consumers.)"

Skall dock låta det vara osagt då jag inte är så värst insatt i OpenCL, men jag har planer på att börja så smått när det ges tillfälle framöver.
Skadar ju inte om stödet redan finns då.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

eller så gör man som Intel där man ser till att få in stöd för nya kretsar 6-12 månader innan släpp (GPU i Ice Lake fanns nästan ett år innan lansering, även Xe som är en helt ny mikroakritektur fanns i kernel.org kärnan långt innan släpp av första krets).

Finns ju inget motsatsförhållande mellan öppen källkod och certifierad drivrutin. AMD har trots begränsade resurser valt att jobba på flera olika drivrutinsstackar under Linux, det är både förvirrande för användarna och dåligt utnyttjande av resurser. Nvidia har en officiell stack, den propretära där man byter ut även saker som Mesa.

Intel har gjort två byten genom åren, men de har bara aktivt arbetet på den senaste stacken och för userland delen har de kört Mesa i princip sedan projektet startade i mitten på 90-talet. Intel har certifierat sina implementationer av OpenCL, OpenGL och Vulkan hos Khronos. AMD borde välja en av sina stackar och göra detsamma.

Visst finns det utrymme för förbättringar från AMD men det är just GPGPU för apu:er som är det stora bekymret, trots det anser jag att AMD nu mer har hyfsat stöd när hårdvaran släpps.
Jag hade inte blivit förvånad om AMD öppna drivrutiner ersätter de stängda med tiden men än så länge så finns det användare med behov av det patchade lapptäcke jag anser den stängda drivrutinen vara.
Nu är Intels stöd för Xe MAX riktigt uselt trots att hårdvaran lanserades redan i oktober.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Intel-Xe-...
https://dgpu-docs.intel.com/devices/iris-xe-max-graphics/inde...