Sony plockar bort Cyberpunk 2077 från Playstation-affären

Permalänk
Melding Plague

Sony plockar bort Cyberpunk 2077 från Playstation-affären

Kritiken mot Cyberpunk 2077 får Sony att helt avlägsna spelet från Playstation-affären och erbjuda pengarna tillbaka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra lansering måste jag säga. Detta årets lanseringar har verkligen varit super bra

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Förvånande, men bra att dem tillåter folk att få pengarna tillbaka ifrån ett spel som helt klart inte funkar som det ska på konsolerna ännu.

Lär nog funka någon gång i framtiden, men just nu funkar det ju absolut inte.

Permalänk
Medlem

PlayStation 5 Digital Edition

Permalänk
Medlem

Med specs som PS4 förstår inte jag hur ett ambitiöst spel som Cyberpunk någonsin ska rulla bra. Där har CD Project Reds programmerare något att bita i efter julledigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Med specs som PS4 förstår inte jag hur ett ambitiöst spel som Cyberpunk någonsin ska rulla bra. Där har CD Project Reds programmerare något att bita i efter julledigheten.

Efter? Lär vara ett gäng chefer som står och skriker sig blåa just nu, Sonys beslutet måste ju vara PR-mässig katastrof för CDPR.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Egentligen sjukt att Sony lät certa igenom det frn början, dom brukar väl vara rätt hårda?

Permalänk
Medlem

Trodde det berodde på att det fanns för mkt dildos i spelet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Cyberpunk 2077 på min PS4 (inte PRO modellen). Jag tänkte strategiskt att detta blir sista spelet innan jag byter till en X-Box X Series och en 4k projektor samt en 4k receiver.

Spelet fungerar bra (inga buggar än så länge), jag har inte så höga krav på denna gamla konsol. Kanske dumt att kasta bort en grym spelupplevelse på denna gamla konsolen.

Permalänk
Medlem

Spelet funkar inte på en av dom största plattformarna PS4. PS5 finns inte att köpa i närtid. OPS

Hur fungerar det på förra generationens X-Box?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mindfighter:

Efter? Lär vara ett gäng chefer som står och skriker sig blåa just nu, Sonys beslutet måste ju vara PR-mässig katastrof för CDPR.

Cheferna har ansvaret för kvaliteten på den slutgiltiga produkten och när den får grönt ljus. Går inte att klandra utvecklarna för vad som uppenbarligen är extremt bristfällig styrning. Ledningen har sig själva att skylla och om de är förvånade över responsen av spelet kanske de inte bör jobba kvar på företaget, eftersom de uppenbarligen saknar förståelse för spelarbasen och har bristfällig insyn i spelutveckling.

Ingen raketforskning att folk skulle bli missnöjda av en suddig sörja som rullar på i 15 FPS. Att dra in julledigheten och ytterligare pressa de stackars utvecklarna som enligt utsago crunchat 6-dagarsveckor i några månader nu, lär enbart leda till dålig leverans och är ytterligare ett tecken på rutten styrning.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Med specs som PS4 förstår inte jag hur ett ambitiöst spel som Cyberpunk någonsin ska rulla bra. Där har CD Project Reds programmerare något att bita i efter julledigheten.

Med tanke på hur många riktigt snygga titlar det faktiskt finns på Playstation 4/pro så är det lite förvånande att de inte lyckats göra nått som funkar. Horizon zero dawn, red dead redemption 2, the last of us 1/2, god of war, spider man.
Men så är det kanske när man är mer fokuserad på att bygga världen och quests än att optimera. Eller har man helt gått in i Nvidia failworks?

Och bara som ett perspektiv. Ps4 och xbox one har 1.5 gånger fler konsoler än vad steam har aktiva konton.

Permalänk
Medlem

Nya patchen för konsoler är redan släppt!

Change log finns här

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Men sen även som nämnts tidigare, ett av generationens mest ambitiösa projekt. Det kanske är för mycket att begära att det ska funka bra på en PS4? Går ju inte att trolla.
Men folk kanske anser att en 25 år gammal Svensson-budgetbil ska kunna tävla i Formel1 också?

Det var väl tyvärr den ekonomiska girigheten som tog överhanden, 100 mille (eller vad nu ps4 sålt) potentiella kunder gick ju inte att bortse från.

Dom skulle struntat i last gen och bara utvecklat det direkt mot Series X och PS5.

Permalänk
Medlem

Hur gick detta spel igenom interna tester innan det skulle släppas, sony måste väl ha vetat om detta ?

När hade vi senast ett så här trasigt spel vid launch, vad det Batman arkham knight eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Med specs som PS4 förstår inte jag hur ett ambitiöst spel som Cyberpunk någonsin ska rulla bra. Där har CD Project Reds programmerare något att bita i efter julledigheten.

Spelet annonserades 2012. Ps4 och xbox one släpptes 2013. Spelet körs i 10-15 fps i sub 720p....

Det har ju bokstavligen annonserats INNAN lastgen ens släpptes och måste ha utvecklats för det.

Sen att recensenterna bara fick recensera pc-versionen så att alla dessa problemen var dolda gör ju inte det hela bättre.

Förtroendet för cd project red är inte på topp nu... Det har lovats guld och gröna skogar men har levererats en gyttjig sörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur gick detta spel igenom interna tester innan det skulle släppas, sony måste väl ha vetat om detta ?

När hade vi senast ett så här trasigt spel vid launch, vad det Batman arkham knight eller?

Varför är det sonys fel?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kommit ut till förra generationens konsoler. Inte så många som har nya konsolerna än, vilket kanske var anledningen, men dåligt val ändå. Det borde ha varit ganska uppenbart under utvecklingen att det inte var tillräckligt med prestanda för de äldre enheterna, de sköt upp spelet två gånger, förmodligen mycket på grund av detta.

Hade de slopat de konsolerna i april eller när de nu först sköt upp spelet, så hade de kunnat lägga massa mer tid på att fixa buggar istället.

Fortfarande ett av de bästa spelen på länge enligt mig (PC), men hade ju varit ännu bättre med mindre buggar.

Edit: Och för att svara vissa här, spelet kanske började utveckling för länge sedan, men om det kommer ut i 2020, så förväntas 2020 grafik. Cyberpunk är helt enkelt väldigt krävande, även på PC. Till skillnad från vissa andra spel som varit krävande på PC, så är detta inte ett spel som bara är en dåligt portning från konsolerna, det är faktiskt krävande fast att de säkerligen har spenderat mycket tid att optimera det. Last gen konsolerna är helt enkelt potatisar när det kommer till prestanda, och lite orealistiskt att de ska klara det. De ville väll heller inte göra kompromisser för att det just ska fungera där, vilket jag är glad för.

Permalänk
Medlem

Lider med de anställda, tror inte de får ledigt över jul.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Tur att man.är åskådare i detta och inte lagt ner pengar på cyberpunk. Blir väl som vanligt att man köper det för 200kr 6 månader senare när det i alla fall rullar runt. Jäkla konstigt av dem att släppa det i detta skick isället för att vänta.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hevin:

Skulle aldrig kommit ut till förra generationens konsoler. Inte så många som har nya konsolerna än, vilket kanske var anledningen, men dåligt val ändå. Det borde ha varit ganska uppenbart under utvecklingen att det inte var tillräckligt med prestanda för de äldre enheterna, de sköt upp spelet två gånger, förmodligen mycket på grund av detta.

Hade de slopat de konsolerna i april eller när de nu först sköt upp spelet, så hade de kunnat lägga massa mer tid på att fixa buggar istället.

Fortfarande ett av de bästa spelen på länge enligt mig (PC), men hade ju varit ännu bättre med mindre buggar.

Som @Nasso skriver så annonserad de ut spelet 2014 och då tror jag PS5 och nya Xbox bara fanns på ett papper. Men att då misslyckas helt med att utveckla ett spel som faktiskt fungerar på konsolerna för den generationen är ett stort misstag kan man väl lugnt säga.

Spelmarknaden är enorm på konsolerna och de säljes garanterat fler av dessa än high end PC datorer som krävs för spelet så just nu är det väldigt få som faktiskt kan spela spelet. Next gen konsolerna där spelet ändå tycks flyta ok finns inte ens att köpa om man nu inte beställde en gris i säcken under sommaren. Grafikkorten som krävs för att få spelet att kunna sträcka ut finns inte heller att köpa.

Just nu är det inte många av årets släpp som gått som tillverkare och utvecklare räknat och hoppats på kan jag lugnt säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Tur att man.är åskådare i detta och inte lagt ner pengar på cyberpunk. Blir väl som vanligt att man köper det för 200kr 6 månader senare när det i alla fall rullar runt. Jäkla konstigt av dem att släppa det i detta skick isället för att vänta.

För att de gjorde misstaget i att lova folk. De hade lovat två eller tre gånger och att bryta det ännu en gång...

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Tur att man.är åskådare i detta och inte lagt ner pengar på cyberpunk. Blir väl som vanligt att man köper det för 200kr 6 månader senare när det i alla fall rullar runt. Jäkla konstigt av dem att släppa det i detta skick isället för att vänta.

Menar du på dessa last gen konsolerna, nya konsolerna eller PC? Kan inte riktigt svara för nya konsolerna, men på PC är det fortfarande ett riktigt bra spel enligt alla jag känner, och jag har den åsikten också.

Lite irriterande buggar ibland, kanske får spara och loada för att lösa visa buggar ibland, men jag har mycket hellre det nu till vintersemestern än att det skulle blivit uppskjutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hur gick detta spel igenom interna tester innan det skulle släppas, sony måste väl ha vetat om detta ?

När hade vi senast ett så här trasigt spel vid launch, vad det Batman arkham knight eller?

Maffia 3 var väl också en launch katastrof?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Deadly Premonition 2, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Spelet funkar inte på en av dom största plattformarna PS4. PS5 finns inte att köpa i närtid. OPS

Hur fungerar det på förra generationens X-Box?

Fungerar ännu sämre på basversionen av Xbox, där snackar vi farligt nära ensiffrig fps i vissa lägen, i 720p.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HenrikM:

Varför är det sonys fel?

Cdpr är förstås ytterst ansvariga. Vad personen du citerar syftar på är nog att både MS, Sony och Nintendo har certifieringsprocesser på plats för alla spel som släpps på deras plattformar.

Processen innefattar att titta på att spelet innehåller det som det utger sig för att innehålla (i grova drag) men man testar också saker som teknisk prestanda inte minst om det påverkar konsolens stabilitet etc.

Det handlar helt enkelt om att plattformsägarna vill kunna garantera sina kunder någon slags lägstanivå och att spel inte ska krascha konsoler eller innehålla kod som kan användas för att exploita konsolerna etc.

I den här soppan har CDPR själva hintat om att de med cyberpunk fick någon slags frisedel från Sony o MS helt enkelt med löftet om att en day1 patchen skulle lösa problem som uppenbarligen fanns där.

Sen är förstås grundproblemet 100% CDPRs fel, inte Sonys.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raymond:

Tur att man.är åskådare i detta och inte lagt ner pengar på cyberpunk. Blir väl som vanligt att man köper det för 200kr 6 månader senare när det i alla fall rullar runt. Jäkla konstigt av dem att släppa det i detta skick isället för att vänta.

Det är inte samma problem på alla plattformar.

Kritiken är rimlig på de äldre konsolerna. Spelet rullar inte bra nog. Och spelet crashar på konsolerna. Not good enough alltså.
Har flera vänner med PS5 och det crashar för dem stup i kvarten.

Men på PC tycker jag det funkar bra. Spelet är snyggt, rullar på bra när man satt inställningarna och inga crasher.
Buggfritt är det inte. Men upplelvelsen är i grunden bra på PC.
Hört att det funkar bra på stadia också ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta borde CDPR gjort själva egentligen, fast innan spelen släpptes skarpt. Sen fokuserat på PC-versionen, sen fixa PS5/Xbox versionen och sist ordna PS4/One versionen, om det nu är praktiskt genomförbart ens, annars skippa det helt.

Bäst hade nog vart att enbart ha det som en "next gen"-titel. Jag förstår att det är lockande att släppa till förra generationen med tanke på alla potentiella kunder. Men uppenbarligen var det inte praktiskt genomförbart på den hårdvaran med tiden de hade.

De hade ju ändå fördelen av att kunna släppa ett hett efterlängtat spel tidigt till en ny generation liksom. Det kommer med tiden generera mycket försäljning.

De såg väl detta som en för stor risk eller något men allvarligt talat...nu sket det sig ordentligt istället så de gjorde en riktigt dålig riskanalys.

Med det sagt tror jag det löser sig. Deras fina anseende för sig ju en ordentlig törn, men upp till dem att ordna detta nu och reparera det bäst de kan så tror jag vi är tillbaka på banan. Jag är övertygad om att när de fixat spelet och all DLC är på plats har vi ett grymt jävla spel! Men nu är de inte där ännu så man bör helt enkelt undvika det om man inte vill riskera att sabba sin egen upplevelse för tillfället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som @Nasso skriver så annonserad de ut spelet 2014 och då tror jag PS5 och nya Xbox bara fanns på ett papper. Men att då misslyckas helt med att utveckla ett spel som faktiskt fungerar på konsolerna för den generationen är ett stort misstag kan man väl lugnt säga.

Spelmarknaden är enorm på konsolerna och de säljes garanterat fler av dessa än high end PC datorer som krävs för spelet så just nu är det väldigt få som faktiskt kan spela spelet. Next gen konsolerna där spelet ändå tycks flyta ok finns inte ens att köpa om man nu inte beställde en gris i säcken under sommaren. Grafikkorten som krävs för att få spelet att kunna sträcka ut finns inte heller att köpa.

Just nu är det inte många av årets släpp som gått som tillverkare och utvecklare räknat och hoppats på kan jag lugnt säga.

Som jag sen editerade mitt inlägg, så har det inte någon större betydelse när de började utveckla, för de satsade på runt 2020 launch, och ville ha grafik etc som var passande för det.

Alla spel är inte utvecklade direkt med konsolerna som utgångspunkt. Ganska säker på att de utvecklade för PC och sen försökte få det att fungera på last gen konsolerna.

Det är helt enkelt för gammal och kass hårdvara i de konsolerna, och för att det skulle fungera bra där, behövs förmodligen en stor del av spelet anpassas just för det. Kommer väll lite optimeringar i patchar, men kommer fortfarande vara krävande även på PC, för att det är ett ambitiöst spel.

Förstår inte riktigt varför så många vill att utvecklare ska anpassa alla spel för att fungera med teknik från stenåldern, vilket PS4 och Xbox One är idag.