3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Suprim är oändligt mycket bättre än Zotac-kortet.
För övrigt beställde jag en 5800X från NON och fick den dagen efter. Om du är ute efter en sådan så kan det vara värt att titta på

Där ser man, får omvärdera vilket jag ska ha till mig själv då
Har beställt 5900X, hoppas på leverans tills på tisdag. Det står så i orderbekräftelsen från Webhallen. Vore kul att få greja ihop en hel dator innan julafton!

Permalänk

Webhallen levererar! Bokat den 12:e december och uthämtat idag den 18:e december, mindre än en vecka senare! Ibland har man tur

Kan verkligen rekommendera att man kikar på de här mer udda modellerna alltså, verkar vara väldigt lågt tryck på dem.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Karate Taco:

K*ken.

Någon annans TUF 3080 OC som har coil whine? Tittar jag runt i Cyberpunk förändras karaktären av ljudet.

Kan vara din PSU som gör det också, om du har möjlighet prova byta ut PSU eller prova i en annan dator!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Gein:

@Webhallen Vet att frågan varit uppe många gånger, men jag har grön bock på
Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G order 14XXX642 med upphämtning i Bredden. Betyder grön bock i det här fallet att den finns i centrallagret eller vad kan man förvänta sig? Denna ska alltså inte postas utan jag hämtar den själv hos erat centrallager. OM det är sådan tur att det finns en tilldelad mig, kan man förvänta sig att den blir klar för hämtning över helgen eller får man snällt vänta tills nästa vecka?

Tyvärr ingen tilldelning :/ du har plats 15, det kom in 5 kort idag.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ser din poäng, men jag är tveksam att återförsäljare kommer sätta press på distributörsledet, distributörerna bestämmer inte över tillverkare som Nvidia och AMD, tyvärr. Inte för "små" marknader som Norden.

Med tanke på att det finns flertal varor man inte får returnera på grund av bruten förpackning, exempelvis in-ear hörlurar och andra varor så ser jag det mycket mer troligt än otroligt att det här kanske är något vi får se i framtiden.

Naturligtvis hoppas jag bara hela kedjan kan fungera bättre, att tillverkning för en GPU-krets tar 3 månader att genomföra är helt sinnesjukt, du kan skräddarsy en bil från fabriken och få den snabbare än att beställa ett 3080 grafikkort.

Ja kanske. Intressant ämne. Jag har svårt se att man sitter på grafikkorts-HQ just nu och tycker det var en briljant lanseringsstrategi, iaf ur ett ryktesriskperspektiv. En annan trolig variant på utfall av detta är ju naturligtvis att det bllr ännu dyrare i konsumentled så småningom om bi ser mer såfana här lanseringar som är så här besvärliga.

Ang in ear så stoppar man ju in dem i kroppen så det verkar logiskt att man inte får returnera det hur som helst. Likadant som tamponger eller underkläder på det sättet. Grafikkort tror jag det dröjer innan vi stoppar in i en bioport så det är nog lugnt ett tag till gissar jag.

Men jag har mest huvudbry hur man som tillverkare kan komma fram till att det är en nice strategi att (som det verkar) uppenbart spela ett tveksamt spel med lockpriser och vad som verkar vara planerad låg tillgång. Man får faktiskt tv-försäljarvibbar från 90 talet som någon skrev tidigare i tråden. Sagt av en som krängt tv åt onoff en gång i tiden för vad som känns mycket länge sefan

För övrigt vill jag kunna köra min cx48 i 120hz 4:4:4 anytime soon

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan vara din PSU som gör det också, om du har möjlighet prova byta ut PSU eller prova i en annan dator!

/Patrik

Visst kan det vara så. Men jag bytte _till_ detta PSU för att mina tidigare gav spoltjut.
Men visst, det kan vara så att detta ger spoltjut vid högre last, har ju aldrig tidigare belastat det med ett 3080 och en 5900X.

Men ljudet kommer definitivt från grafikkortet (trots det kan det såklart vara orsakat av PSU:n, I know). Och det låter förbannat jävla högt. Mer likt ett spolskrän än ett spoltjut. Provade The Witcher 3 och det är nästan komiskt vad högt det låter. Sekunden man stänger av spelet så försvinner ljudet. Hm.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

EVGA 3080 XC3 Ultra, leverans idag.
Beställde mindre än 2v sedan på Dustin.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Nice med 3080 men sjukt överpris för den burken, herregud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan vara din PSU som gör det också, om du har möjlighet prova byta ut PSU eller prova i en annan dator!

/Patrik

Det kan det vara, men det kan också vara någon annan datorkomponent också, t ex moderkortet.
Men nästan alla på Sweclockers tror alltid det beror på grafikkortet, vet inte varför det lyckats bli så.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med dej @muSashi

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

MSI RTX 3080 SUPRIM X för 9970kr på Amazon har dykt upp. Tillfälligt slut men antar att det finns en anledning till att den har dykt upp. Ett tips bara.

https://www.amazon.se/MSI-RTX-3080-SUPRIM-10G/dp/B08LTKLG5K/r...

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem

@Webhallen har försökt fått ett vettigt svar från er support men det verkar lönlöst om vilken plats jag har alternativt hur många kort har levererats.... det gäller ASUS 3080 TUF mitt beställningsnummer ****4309
Ha en god jul och ett riktigt gott nytt år!

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

@webhallen vilken köplats har jag egentligen.. detta börjar bli riktigt segt! har samma användarnamn hos er

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

För mig står det "Reserverad" under orderhistoriken. Jag hoppas att det betyder att den kommer packas idag. Jag valde expressfrakt dessutom. Återkommer ifall det ändras under kvällen

På min Beställningsbekräftelse är det bara blankt under "lagersaldo". Däremot om jag loggar in på hemsidan så står det reserverad lika som för dig. Ångrar som fan att jag inte valde expressfrakt, hade bara panik att försöka få igenom köpet så asap haha

Skrivet av Bjebben:

Mitt 3080 som jag beställde 17/9 stod det 100+ i webblager när jag beställde och det står fortfarande "Reserverad"

Har du fått det då?

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Adnerhill:

@webhallen vilken köplats har jag egentligen.. detta börjar bli riktigt segt! har samma användarnamn hos er

*gulp* 206

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan vara din PSU som gör det också, om du har möjlighet prova byta ut PSU eller prova i en annan dator!

/Patrik

Jag hade samma prolem, visade sig vara PSU, bytte på garanti, all coilwhine borta.

När jag startade spel började både min dator och microvågsugn på nedervåningen tjuta (sjukt konstigt), hade en elektriker hemma för att felsöka, men kunde inte hitta något fel på dragningarna i huset, så det blev till att kontakta corsair, vilket löste problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liteflax:

Ne sa dem så serriöst? för då avbokar jag hela skiten från dem. de roliga är att de säger olika allihopa, pratade med en nyss och han sa att det kommer rulla in en jävla massa i december och sen i januari, så han trodde typ mitten på januari... jag beställde hel dator den 23 sep.

I feel you man. Beställde en hel dator 21/9 från inet. Jag lyckades dock knipa ett tuf oc kort feån Netonnet igår. Så nu har jag grafikkortet även om jag fick betala 1400:- mer än om jag hade väntat. Ringde till inet idag och bad dom skicka allt som fanns i lager. Hade kvar grafikkortet tills jag hämtat det från Netonnet eftersom jag inte vågade avboka innan jag fick mitt Ska tilläggas att jag suttit med laptop under min väntan.
Håller verkligen tummarna för er som väntar för jag vet hur vidrigt det är att sitta och läsa här varje dag och hoppas att någon kommer med några bra nyheter.

Permalänk
Medlem

@webhallen Beställde detta kort för 2 dagar sen. Borde inte antalet kundbokningar vara 1...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Ser din poäng, men jag är tveksam att återförsäljare kommer sätta press på distributörsledet, distributörerna bestämmer inte över tillverkare som Nvidia och AMD, tyvärr. Inte för "små" marknader som Norden.

Med tanke på att det finns flertal varor man inte får returnera på grund av bruten förpackning, exempelvis in-ear hörlurar och andra varor så ser jag det mycket mer troligt än otroligt att det här kanske är något vi får se i framtiden.

Naturligtvis hoppas jag bara hela kedjan kan fungera bättre, att tillverkning för en GPU-krets tar 3 månader att genomföra är helt sinnesjukt, du kan skräddarsy en bil från fabriken och få den snabbare än att beställa ett 3080 grafikkort.

Jag tror knappast problemet är vad du vill få det till, med att folk tar hem flertalet kort för att sen returnera dem. Särskilt inte när du kan sälja varje kort med bra vinst. Att folk bokar kort på flera ställen och sen avbokar är inte heller en stor sak. Det gör det bara lite svårare att uppskatta när alla kort kan levereras. Återförsäljarna lär försöka ta in alla kort de kan få under i varje fall det kommande året.

Tillverkningen av en GPU är för övrigt MYCKET mer avancerad än tillverkningen av en bil. Vad som är sinnessjukt att man kan tillverka chipen på bara 2-3 månader.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Agamemnon_71:

@webhallen Beställde detta kort för 2 dagar sen. Borde inte antalet kundbokningar vara 1...?

I detta fall då hela backlogen är tömd och ingen väntar på kort som ej har kommit i lager så är det ingen på kö och lättare för mig att bara skriva 0

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

https://i.imgur.com/vLvbxG5.jpg

Webhallen levererar! Bokat den 12:e december och uthämtat idag den 18:e december, mindre än en vecka senare! Ibland har man tur

Kan verkligen rekommendera att man kikar på de här mer udda modellerna alltså, verkar vara väldigt lågt tryck på dem.

Grattis! Höll på att bli upprörd men sen såg jag beställt "GS" varianten av detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

https://i.imgur.com/vLvbxG5.jpg

Webhallen levererar! Bokat den 12:e december och uthämtat idag den 18:e december, mindre än en vecka senare! Ibland har man tur

Kan verkligen rekommendera att man kikar på de här mer udda modellerna alltså, verkar vara väldigt lågt tryck på dem.

@webhallen

Jag beställde exakt denna modell hos er 30 november. Varför fick jag aldrig mitt kort?

Permalänk
Avstängd

Kan informera er om att för 3 veckor sen hade jag köplats 84 hos Inet, igår frågade jag om kommande leverans och uppdaterad lista från dem via mail. Kan ju säga att jag fick ligga på dem rätt bra och va rätt så tjatig för att de skulle kunna nämna nåt, de skyllde på ej uppdaterade listor, att de inte får lämna ut information om leveranser (?!?!?!) osv. Men till slut så skrev de tillbaka att listan nu är uppdaterad och köplatsen ändrad till 82 med den nya listan....... Sista gången jag köper nåt av Inet iaf... kundservicen gick från 11/10 till 0 i mina ögon.

EDIT: 3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror knappast problemet är vad du vill få det till, med att folk tar hem flertalet kort för att sen returnera dem. Särskilt inte när du kan sälja varje kort med bra vinst. Att folk bokar kort på flera ställen och sen avbokar är inte heller en stor sak. Det gör det bara lite svårare att uppskatta när alla kort kan levereras. Återförsäljarna lär försöka ta in alla kort de kan få under i varje fall det kommande året.

Tillverkningen av en GPU är för övrigt MYCKET mer avancerad än tillverkningen av en bil. Vad som är sinnessjukt att man kan tillverka chipen på bara 2-3 månader.

Tycker däremot det är ett problem hur man än vrider och vänder på det, ta bara min kundupplevelse med RMA nu med komplett som exempel nu jämfört med i våras, återförsäljare får lida i alla led av det här, tyvärr. Hatten av för Webhallen för att sitta här också och hjälpa folk så gott de kan.

Ja det är helt otroligt egentligen, som extrem jämförelse tar en Koenigsegg att bygga för hand under optimala förhållanden cirka 3 månader per bil. Får hoppas det kommer nya framgångar inom tekniken för GPU-tillverkning Gärna inom Europa.
edit: bra val av profilbild

Permalänk
Medlem

@webhallen
Har en order på Asus 3080 Strix OC
Stod under förmiddagen att den skickades till butik som skulle vara framme imorgon.
Nu har den ändrats tillbaka att den väntar på kortet från dist och leverans den 29:e.
Missade jag gårdagens kort eller kan jag med tur få den inom kort?
Ordernr: ****6888

Edit: Eller vilken köplats har jag nu?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Red Onion:

@webhallen

Jag beställde exakt denna modell hos er 30 november. Varför fick jag aldrig mitt kort?

Vi har inte fått en leverans på länge, av vad jag ser så har det skett vilda västern med interflytt internt, troligen efter avbokningar i butik. Vet inte varför det inte skickats först i kön (15:19 17e sept) :/

Tyvärr händer små missöden med avbok och sen vart de korten tar vägen, oftast skeppas de tillbaka till centrallager men tyvärr ibland slinker det igenom några få. Jag leker målvakt så myket jag kan men det är på tok för många kort för mig att ha koll på simultant samtidigt som jag bedriver vanlig verksamhet som inköpare

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

*gulp* 206

Åh jesus.. Hade inte kyrkorna varit stängda hade jag banimej gått och bett till gud även fast jag är ateist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssonn:

Kan informera er om att för 3 veckor sen hade jag köplats 84 hos Inet, igår frågade jag om kommande leverans och uppdaterad lista från dem via mail. Kan ju säga att jag fick ligga på dem rätt bra och va rätt så tjatig för att de skulle kunna nämna nåt, de skyllde på ej uppdaterade listor, att de inte får lämna ut information om leveranser (?!?!?!) osv. Men till slut så skrev de tillbaka att listan nu är uppdaterad och köplatsen ändrad till 82 med den nya listan....... Sista gången jag köper nåt av Inet iaf... kundservicen gick från 11/10 till 0 i mina ögon.

Inet vann årets datorbutik så vi alla här inne har failat Patrik 😅 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har inte fått en leverans på länge, av vad jag ser så har det skett vilda västern med interflytt internt, troligen efter avbokningar i butik. Vet inte varför det inte skickats först i kön (15:19 17e sept) :/

Tyvärr händer små missöden med avbok och sen vart de korten tar vägen, oftast skeppas de tillbaka till centrallager men tyvärr ibland slinker det igenom några få. Jag leker målvakt så myket jag kan men det är på tok för många kort för mig att ha koll på simultant samtidigt som jag bedriver vanlig verksamhet som inköpare

/Patrik

Men killen ifråga hämtade ju inte kortet i butik utan fick sitt skickat. Vilket måste kommit från centrallagret?

Och då måste ni väl rimligtvis ha ett kösystem som betar av korten i tur och ordning?