Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur förvarar man "reservdelar" smidigast?

Permalänk
Medlem

Hur förvarar man "reservdelar" smidigast?

Det dröjer inte länge förrän man får "för många" delar som hört till nya datorer men som inte behövdes just då. Det kan vara kablar, skruvar, fästen, manualer, cd-skivor, ja allt möjligt. Men vad gör man med allt man inte behövde just när man satte ihop datorn? Jag har svårt att slänga saker och sakta men säkert så har jag fyllt på på förrådet både i bostaden och utanför. Men, nu kommer mitt förråd att krympa så jag måste effektivisera lösningen.

Hur gör ni? Hur förvarar ni alla saker som är viktiga eller bara "bra att ha". Har ni struktur med tydliga lådor med markeringar. Men stora saker som gamla chassin, extra sidoplåtar till en ny dator, osv? Gamla skärmar? Jag börjar tappa perspektivet på vad som är bra att ha. Måste jag ha 27 SATA-kablar i olika längder? Måste jag ha 139 chassi-skruvar?! Vad är rimligt? Jag har efter inköp av nya datordelar häromveckan ytterligare två dussin småpåsar med olika skruvar. Skall jag sortera dem intelligent, eller? Djuup suck.

Hur gör man?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

- M3 och 6-32-skruv i ett par eltejpsdosor. Tänk stora transparenta snusdosor. Ligger snart 30 år av samlande bakom de dosorna. Det finns även en dosa för blandat småmög, typ jumpers och sånt. Har även snusdosor för "fläktskruv" och små plåtskruv.
- Instickskort individuellt i ESD-påsar i en kraftig papplåda från Ikea.
- Minnen i boxar jag designat och 3D-printat. Har rätt mycket sådant i egenskap av retrodatornörd.
- CPUer i boxar enligt ovan.
- Moderkort i sina kartonger. Funderat på att bygga/printa nån mer utrymmeseffektiv specialare, som utnyttjar det faktum att alla moderkort har samma hålbild.
- Har inga reservchassin, men de hade väl i sådana fall fått bo i källaren.
- En reservskärm, som står lätt åtkomlig i en garderob. Brukar användas lite då och då när man ska figga upp nån headless maskin eller så.
- Kablar i lådor i källaren. Uppdelat i allmänna datakablar (SATA, USB, IDE, parallell/seriekablar etc) A/V-kablar (HDMI, VGA, DVI, varianter med RCA-kontakter, ljudkablar, etc), strömförsörjning (apparatkablar etc), samt övrigt.
- Tillbehör till chassin etc i en låda, samlat tillbehör till varje pryl separat i påsar/askar i lådan, beroende på tillbehörens storlek och karaktär. Givetvis uppmärkt.

Det finns i övrigt riktigt ingående och bra trådar om förvaring på vogons.org, som förmodligen är världens största retrodatorforum. Retronördar brukar i allmänhet hoarda gammalt IT-mög i absurda mängder, förvaring är ett problem för många

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Just för skruvar mm kan jag rekommendera en billig sortimentlåda från tex jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/verktygs-...

Det är lite segt att sortera in nya skruvar efter köp av tex chaasi, men det är guld värt när man ska mongera ny ssd eller fläkt eller liknande.

Sedan är väll ett bra råd att lära sig slänga/skänka bort saker, insåg efter ett tag att 20 vga-kablar är mer än vad som är "bra att ha".

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

När jag läser ditt inlägg slås jag snabbt av hur det är tydligt ångestrelaterad problematik runt fenomenet.

Du behöver öva på att slänga saker som tar din energi och hindrar dig från att fokusera på vad som är viktigt i livet.

De där skruvarna är inte viktiga.

Ge bort eller sälj ALLTING till folk som behöver dem. Ta dem till röda korset eller "Ta till vara" vid närmaste återvinningscentral.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

När jag läser ditt inlägg slås jag snabbt av hur det är tydligt ångestrelaterad problematik runt fenomenet.

Du behöver öva på att slänga saker som tar din energi och hindrar dig från att fokusera på vad som är viktigt i livet.

De där skruvarna är inte viktiga.

Ge bort eller sälj ALLTING till folk som behöver dem. Ta dem till röda korset eller "Ta till vara" vid närmaste återvinningscentral.

Haha, kanske den smartaste lösningen för den rationelle.

Men så ska man ju vara rationell också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När man vet att man inte agerar rationellt så.. ja, gissa.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hur gör man?!

Man behåller ett lagom stort antal och gör sig av med resten. Det är ingen dum idé att ha några sata-kablar liggandes, men just mer än några stycken behövs inte. Sedan ska man inte underskatta hur mycket som får plats i en banankartong. Har själv en låda under sängen med diverse prylar, och trots att många av dessa saker används ganska sällan, så när de behövs finns det sällan några andra alternativ.

Permalänk

Det blir väldigt lätt att man samlar på sig men mycket är nog beroende på situationen, familj och dylikt, vad man prioriterar. Har man en präktig yta och förvaringsutrymme *HUS* visst kan man hålla i grejerna men när man jämt och ständigt påminns av att man borde ta tag i försäljning eller skänkes till bättre behövande då ska man ta sig dedikerad tid för de.

Påsar och kablar och skärmar m.m är ett gissel Zip-tie påsar alt. sortimentask samlade i en separat låda kanske. Man kanske inte måste ha mycket men att ha nödvändigt material i mindre skala är ju aldrig fel. 1st bra skärm är bättre än 27st randomskärmar

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ser att du har ett modulärt nätagg. Kablarna till den som kopplas i datorn som du inte använder måste du spara och veta vilket nätagg dom tillhör (märke och modell om du har flera modulära nätagg).

Saker att fundera på.

Hur många fungerande datorer behöver du?
Vilka tex SATA kablar behöver dom för att fylla SATA portar?
Vad behöver du spara för att kunna bygga ihop 1 extra dator med skärm, kablar, skruvar mm?

Permalänk

Kan rekommendera toapappersrullar att vika ihop kablar och trycka in i
Fördel där att man kan stapla de på hylla eller ställa de i en låda, samt att man kan skriva på vad det är för

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Skaffa större boende? Slänger ner allt i källaren, organiserat i lådor och liknande.

Sparar alltid bra kartonger, typ skolådor och dylikt, bra för förvaring.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det man just har slängt är oftast det man saknar några dagar senare

Skruvar och liknande tar liten plats och är lätt att hålla ordning på. Större saker är värre så där får man vara lite restriktiv med vad som sparas och vad som säljs/skänksbort/skrotas.

Sortimentlådor är bra till småpryttlar
Banankartonger är min favorit för halvstora saker som ska långtidsförvaras, väldigt stapelbara och tåliga.
Chassin och annat större, ställ på en hylla i lämpligt förråd.
Kablar förvaras oftast bäst i mindre kartonger eller lådor.

Och ja, hus är bra grejer. Speciellt om de har ett drygt 20 kvadratmeter stort rum i källaren som ingen annan i familjen vill lägga beslag på

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara tillbehören i originallådan, då är det enkelt att veta vad som tillhör vad vid försäljning eller om man tex behöver en komponent till nätaggregatet så kan man enkelt kika i nätaggregatlådan.

Permalänk
Medlem

Jag sparade också allt förr men har fått sluta med det. Kartonger, skivor, manualer och sånt som aldrig kommer användas slängs ganska omgående. Skruv tar inte så mycket plats så det hamnar i en låda.
Lite extra kablar och tillbehör som kan komma att användas eller som behöver vara med om/när det säljs åker också ner i lådor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."