Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Misstänker att du redan testat men väldigt många användare har fixat problem genom en DDU av gpu drivarn & färsk install av nyaste, har själv haft 0 krascher på 38h speltid, körde 8h igår med 1.05 utan strul och detta med GFE igång och med RT på max. Nu återställde jag original exe filen eftersom jag hade pillat lite med exen genom hex edit innan jag uppdaterade till 1.05 om nu det kan påverka kanske. Sen finns såklart standard felsökning nr1 stäng av overlays.

Mjo, saken är att jag gjorde DDU och manuell rensning av filer samt reg lean ca 10h in då jag bytte från 2080S till 6800XT, har därefter kört ytterligare 45h med ram OC, GPU OC, PBO på CPU, amd's overlay igång och instant replay samt instant gif inspelandes utan att det kraschat annat än om jag försökt överklocka kortet lite för långt. Har även pushat systemet rätt hårt genom att köra AMD VSR för att testa att köra spelet i 5120x2880 med olika subsamplikgs osv för att hitta bästa möjliga läge för att bli av med visuella artefakter från TAA, inget strul.

Installerade 1.05 och körde en very integrity för att se till att den bytte ut filer osv, där efter har jag inte kunnat spela mer än 15min åt gången utan krasch- oberoende av inställningar osv. Ska börja senare idag när jag hinner med att köra ram i vanilla XMP då min gissning är att det är där det strular då cyberpunk känns som exakt ett sådant spel som har konstiga minnesläcker osv. Hoppas det inte är det dock då jag spenderat bokstavliga timmar med att testa in dessa timings i 20+ spel, benchmarks of stress tests. Har dock redan noterat samma med annat- OC på GPU som funkar i benchmarks och i alla andra spel behöver sänkas för att Cyberpunk ska vara stabilt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet till og xbox, installerade och läste kommentarerna om hur dåligt det funkade...startade inte ens det, köpte till pc istället och vilket fantastisk spel det var. Jag inväntar konsol patchar och kör det gärna igen när det rullar ok.

Edit: betalade 2 ggr för spelet, efter witcher 3 så tror jag stenhårt på att cdpr fixar det..och förmodligen slänger in några gratis DLC

Permalänk
Medlem

Något är riktigt konstigt med deras uppdateringsprocess- 1.06 var 993MB nerladdning för mig, men den vägrade installera med 14GB ledigt, tog bort spel efter spel utan att den vill köra och tog till sist bort COD: MW så det vart 220GB ledigt.
Direkt när uppdateringen börjar ladda ner allokerade den 49GB på disken på något vis- efter nerladdning tog den över en minut att installera så antar att det var någon komplicerade decrypt eller uppackande som pågick- därefter friade den upp hela utrymmet som just allokerats direkt. Inte graciöst precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Något är riktigt konstigt med deras uppdateringsprocess- 1.06 var 993MB nerladdning för mig, men den vägrade installera med 14GB ledigt, tog bort spel efter spel utan att den vill köra och tog till sist bort COD: MW så det vart 220GB ledigt.
Direkt när uppdateringen börjar ladda ner allokerade den 49GB på disken på något vis- efter nerladdning tog den över en minut att installera så antar att det var någon komplicerade decrypt eller uppackande som pågick- därefter friade den upp hela utrymmet som just allokerats direkt. Inte graciöst precis.

Nu är inte detta direkt ovanligt bland speluppdateringar utan nästan mer vanligt än just ovanligt ärligt talat, speciellt bland spel där man slipper tanka ner hela skiten så fort det kommer en uppdatering, själv föredrar jag att behöva ha lite ledigt utrymme än att behöva tanka ner massiva mängder data så fort något pyttelitet ska uppdateras. Men det är klart att smaken är som baken.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu är inte detta direkt ovanligt bland speluppdateringar utan nästan mer vanligt än just ovanligt ärligt talat, speciellt bland spel där man slipper tanka ner hela skiten så fort det kommer en uppdatering, själv föredrar jag att behöva ha lite ledigt utrymme än att behöva tanka ner massiva mängder data så fort något pyttelitet ska uppdateras. Men det är klart att smaken är som baken.

Är det inte det då? enda spelet jag vet där det verkligen kommer så stora patchar regelbundet är väl COD, vet inget spel som kräver mer extra uttrymme än patchen + några gig eller något, definitivt inte 49 GB fritt för en 993MB patch till ett spel som i sin helhet är 62GB och där det enbart handlade om att ersätta filer, inget tillägg. Nu är jag på gång att byta ut några mindre SSD's mot ett par större igen snart ändå, men är inte särskilt hype över iden att behöva hålla 50GB fritt på varje disk ifall att något spel behöver 50x patchens storlek för andrum liksom.

Tror dock inte att detta var något avsiktligt- har sett väldigt spridda rapporter om allt mellan 1-50GB allokerat medan vissa på konsol verkar ha fått bokstavligt ladda ner hela skiten igen, skulle snarare gissa att någon funktion för checksum är trasig och ger vilda resultat som i sin tur resulterar i att den allokerar för mycket space för att fixa filer som inte behöver fixas, eller något.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tips till alla med Radeon 6800 (XT) och som kör på 4k eller liknande högre upplösningar är att prova testa med följande inställningar under Resolution Scaling:

DLSS OFF
Dynamic Fidelity/FX CAS ON
Target FPS 120 (mitt högsta)
Min Res 75
Max Res 100
Static Fidelity Off

Bra flyt med allt på High etc och märker inte av nedskalningen något speciellt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av X078:

Tips till alla med Radeon 6800 (XT) och som kör på 4k eller liknande högre upplösningar är att prova testa med följande inställningar under Resolution Scaling:

DLSS OFF
Dynamic Fidelity/FX CAS ON
Target FPS 120 (mitt högsta)
Min Res 75
Max Res 100
Static Fidelity Off

Bra flyt med allt på High etc och märker inte av nedskalningen något speciellt.

Just nu (eller iaf i 1.05 och det står inget om det i 1.06 changelogen) så fungerar inte de där inställningarna som de ska. Min res är de facto den upplösning spelet håller sig till.
Dvs den dynamiska biten fungerar inte. Så även om du har prestanda över kommer spelet ”bara” att renderas i 75% ändå.

Jag skulle nästan hellre rekommendera att man testar den statiska varianten och pressar upp basupplösningen så högt som det går.

I vilket fall i 4K lär man ju inte nå några 120 fps ändå så även om inställningarna hade fungerat hade de ju i praktiken varit samma som statisk 75% om man sätter så högt framerate-target

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Just nu (eller iaf i 1.05 och det står inget om det i 1.06 changelogen) så fungerar inte de där inställningarna som de ska. Min res är de facto den upplösning spelet håller sig till.
Dvs den dynamiska biten fungerar inte. Så även om du har prestanda över kommer spelet ”bara” att renderas i 75% ändå.

Jag skulle nästan hellre rekommendera att man testar den statiska varianten och pressar upp basupplösningen så högt som det går.

I vilket fall i 4K lär man ju inte nå några 120 fps ändå så även om inställningarna hade fungerat hade de ju i praktiken varit samma som statisk 75% om man sätter så högt framerate-target

Intressant, då jag ser skillnad på grafiken med dynamic resolution men kan vara så att den inte går upp till native då.
EDIT
Verkar stämma, den tar endast min res, hade flyt med 75% då det verkar vara sweetspot för mig ser ingen märkbar skillnad på högre samt att det flyter på bra.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Just nu (eller iaf i 1.05 och det står inget om det i 1.06 changelogen) så fungerar inte de där inställningarna som de ska. Min res är de facto den upplösning spelet håller sig till.
Dvs den dynamiska biten fungerar inte. Så även om du har prestanda över kommer spelet ”bara” att renderas i 75% ändå.

Jag skulle nästan hellre rekommendera att man testar den statiska varianten och pressar upp basupplösningen så högt som det går.

I vilket fall i 4K lär man ju inte nå några 120 fps ändå så även om inställningarna hade fungerat hade de ju i praktiken varit samma som statisk 75% om man sätter så högt framerate-target

Hur funkar det förutom då att den dynamiska biten är trasig, renderas hud osv i native? Hur är uppskalningen? Bättre att köra på 50% om man har en 2160p skärm än att köra 1080p i upplösning?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Hur funkar det förutom då att den dynamiska biten är trasig, renderas hud osv i native? Hur är uppskalningen? Bättre att köra på 50% om man har en 2160p skärm än att köra 1080p i upplösning?

Ju högre desto bättre skulle jag säga, självklart såklart men ändå.
50% ser inget vidare ut alls. Suddigt och dessutom överskärpa med haloing etc. Det jag testade med var 70-90%. 80+ ger helt ok resultat men det börjar ju också nästan bli ”menlöst” då prestandavinsterna inte blir särskilt påtagliga.
Ta inte det som ett uttömmande slutgiltigt svar från sweclockers så att säga. Vi har inte testat det tillräckligt mycket eller under särskilt kontrollerade former.

Jag gjorde alla tester med HUDen avstängd när jag höll på som mest där så jag vet faktiskt inte hur den hanteras.

Kanske vore intressant att följa upp med nån miniartikel som kollar lite på både DLSS och FidelityFX CAS men känns lite bortkastat att titta för noga på just nu då jag antar att de kommer patcha till den dynamiska inställningen snart.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Rullade igång spelet idag och fick 35 FPS ungefär i 2560x1440 med ultra preset, 1600X och Vega 64, helt okej, spelbart ändå, slog på AMDs dynamic resolution scale grej på 75-100% target 60fps och får då ut 45 fps ungefär och jag ser ingen skillnad, men jag är ju halvblind också.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ju högre desto bättre skulle jag säga, självklart såklart men ändå.
50% ser inget vidare ut alls. Suddigt och dessutom överskärpa med haloing etc. Det jag testade med var 70-90%. 80+ ger helt ok resultat men det börjar ju också nästan bli ”menlöst” då prestandavinsterna inte blir särskilt påtagliga.
Ta inte det som ett uttömmande slutgiltigt svar från sweclockers så att säga. Vi har inte testat det tillräckligt mycket eller under särskilt kontrollerade former.

Jag gjorde alla tester med HUDen avstängd när jag höll på som mest där så jag vet faktiskt inte hur den hanteras.

Kanske vore intressant att följa upp med nån miniartikel som kollar lite på både DLSS och FidelityFX CAS men känns lite bortkastat att titta för noga på just nu då jag antar att de kommer patcha till den dynamiska inställningen snart.

Jo, såklart 80% ser bra ut med 2160p, men det är ju då fortfarande mycket pixlar som ska renderas.

Sitter med ett 1070, och i andra spel så tycker jag det har gett rätt bra resultat att köra 50% (rendera i 1080p) framför att få dra ned till low eller bara köra 1080p. I andra titlar (t ex rdr2 och gears 5) så har det iaf vart bättre att köra med en lägre res scale än att ställa ner upplösning, men så kanske inte är fallet här.

Men jag får helt enkelt prova själv om en månad eller två när det är dags att köpa (beror väl lite på hur fort dom lyckas patcha upp spelet), funkar inte 1080p mediumish så får det väl bli ett nytt grafikkort också.

Permalänk
Medlem

Tech Jesus släppte idag en grafikguide

https://youtu.be/TEVXVf4Hu0U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Trots mitt gamla 1080 ti så har jag uppnått bra FPS och "High" inställningar enbart genom att välja att köra 1080p istället för 1440p.
Trodde det skulle se förjävligt ut, men det ser faktiskt helt okej ut!

Samma!
I 1440p så får datorn HIV och i 1080p så rullar det på hur bra som helst. Jag upplever inte alls tappet från 1080p till 1440p i andra spel så brutalt som i Cyberpunk.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har dock redan noterat samma med annat- OC på GPU som funkar i benchmarks och i alla andra spel behöver sänkas för att Cyberpunk ska vara stabilt.

någon som vet någon fix på detta jag får sänka rätt mycket för att få spelet stabilt.
Min överclockning funkar klockrent i alla andra spel och benchmarks.

rätt surt att behöva ändra Klock hastighet när jag ska spela cyberpunk.
ska se om man på något sätt kan ställa in klock profil beroende på vilket program som körs.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

någon som vet någon fix på detta jag får sänka rätt mycket för att få spelet stabilt.
Min överclockning funkar klockrent i alla andra spel och benchmarks.

rätt surt att behöva ändra Klock hastighet när jag ska spela cyberpunk.
ska se om man på något sätt kan ställa in klock profil beroende på vilket program som körs.

Förmodligen inget som hjälper dig direkt- slutade med att jag gjort en färsk install av windows helt då reliability report rapporterade att .sys filer från nvidia-driver som inte ens kan finnas på disken kraschade, så något var nog rätt trasigt någonstans.

Nästa sak jag behövde ändra vara att helt ta bort ram OC och bara köra XMP- spelar ingen roll hur länge ram kunde testas utan errors, cyberpunk hänger sig till slut om jag kör något annat än XMP. Nu med XMP och färsk installation funkar det bättre och kan undevolta och överklocka lite mer, men det är ändå instabilt vid en nivå som inte andra spel eller benchmarks är, så jag är redo att säga att Cyberpunk bara inte är värt att försöka sig på OC för just nu, för mig iallafall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Detta spel är verkligen dödsdomen för mitt kära 1080 Ti. Vill man köra i 1080p och knappt ha 60 FPS och vissa saker ser ut som skit, eller vill man ha 30 FPS och det mesta ser bra ut?

https://imgsli.com/MzY2NzE

(Kör i övrigt med DF optmized settings https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs&t=796s )

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Detta spel är verkligen dödsdomen för mitt kära 1080 Ti. Vill man köra i 1080p och knappt ha 60 FPS och vissa saker ser ut som skit, eller vill man ha 30 FPS och det mesta ser bra ut?

https://imgsli.com/MzY2NzE

https://lambdan.se/img/2021-01-06_14-56-48.810.jpg

(Kör i övrigt med DF optmized settings https://www.youtube.com/watch?v=pC25ambD8vs&t=796s )

Men du, det finns saker du kan sänka som ger mer fps som du inte inte ens märker av att du sänkt.
Sen finns det ReShade med filter som gör spelet snyggare.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men du, det finns saker du kan sänka som ger mer fps som du inte inte ens märker av att du sänkt.
Sen finns det ReShade med filter som gör spelet snyggare.

Aa jag får försöka hitta något mellanting. Satte preset på medium och satte dynamic CAS FPS target på 50 ist för 60, och låter minimum resolution vara 50% (1080p) och max 70% (1512p). Jig Jig skylten såg acceptabel ut då och 50 fps är lättare att träffa än 60, och det känns hyfsat OK med Gsync.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P