Guide: Dessa proffsfunktioner gömmer sig i enterprise-NAS

Permalänk
Melding Plague

Guide: Dessa proffsfunktioner gömmer sig i enterprise-NAS

Nätverkslagring på enterprisenivå ruvar på avancerade filsystem som ZFS, med finesser som självläkande lagring och deduplicering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har en QNAP och en sak är säker, vilka jävla skitappar för synkning man får till. Trodde att det skulle fungera bättre nuförtiden, men gjort är gjort. Får bli en synology nästa gång.

Hade velat kunna synka alla mina foton från alla devicer på ett vettigt sätt med apparna, men fan alltså. Man får göra någon egen lösning med OwnCloud eller nått annat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av kelthar:

Jag har en QNAP och en sak är säker, vilka jävla skitappar för synkning man får till. Trodde att det skulle fungera bättre nuförtiden, men gjort är gjort. Får bli en synology nästa gång.

Hade velat kunna synka alla mina foton från alla devicer på ett vettigt sätt med apparna, men fan alltså. Man får göra någon egen lösning med OwnCloud eller nått annat.

Eftersom jag laborerade med så avancerade funktioner i den här guiden hann jag inte leka runt med synk-apparna. Har du testat om det är bättre med QTS 4.5? Har en enkel Synology-NAS hemma, använder inte synkfunktioner särskilt ofta där men de gånger jag lekt med det har det fungerat bra. Använder mest min NAS till att dumpa över stora projekt, fotomappar, videoprojekt, ISO-filer, etc.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fungerar det att installera unRaid på de här maskinerna?
Kör det på min nuvarande server som inte nog med att den är energitörstig, dessutom börjar bli till åren, den midner av dem är ju helt klart intressant som ersättare...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nbwu:

Fungerar det att installera unRaid på de här maskinerna?
Kör det på min nuvarande server som inte nog med att den är energitörstig, dessutom börjar bli till åren, den midner av dem är ju helt klart intressant som ersättare...

Jag har inte koll på om just TS-653D stöder Unraid, men jag vet att släktingen TS-653A stöder det så det är inte omöjligt i alla fall!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Eftersom jag laborerade med så avancerade funktioner i den här guiden hann jag inte leka runt med synk-apparna. Har du testat om det är bättre med QTS 4.5? Har en enkel Synology-NAS hemma, använder inte synkfunktioner särskilt ofta där men de gånger jag lekt med det har det fungerat bra. Använder mest min NAS till att dumpa över stora projekt, fotomappar, videoprojekt, ISO-filer, etc.

Nej, jag har QTS 4.4.3. Problemet som jag upplevt är väl snarare att apparna lämnar mycket att önska. Man kan synka genom flera olika appar vad jag förstår. Du kan ju prova dem och se hur ekosystemet runt om NAS:en fungerar också för en komplett review.

En jämförelse med Synology hade inte varit helt fel där.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av kelthar:

Nej, jag har QTS 4.4.3. Problemet som jag upplevt är väl snarare att apparna lämnar mycket att önska. Man kan synka genom flera olika appar vad jag förstår. Du kan ju prova dem och se hur ekosystemet runt om NAS:en fungerar också för en komplett review.

En jämförelse med Synology hade inte varit helt fel där.

Den här guiden fokuserar ju på QNAP:s NAS-enheter för enterprise och prosumernivå, och det är lite utanför scopet att göra jämförelser med andra produkters mjukvarumiljöer. Men det är ett uppslag till en framtida artikel om hur de olika NAS-miljöerna står sig mot varandra, och vad man själv kan koka ihop med egenkomponerad hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

För er som gillar att mecka och fulhacka så rekommenderar jag https://xpenology.org/ , då kan ni använda en vanlig dator (eller en NAS med full x86) och sätta upp Synologys OS på och leka och labba utan den dyra investeringen. Kan vara lite meck att få till dock med vissa nätverkskort och CPU:n så detta är för dem som har lite koll och kan läsa på.

Bra sätt iaf att testa Synology OS och prova på olika appar och lösningar. Kör det själv on metal på två maskiner, en HP Microserver och en Supermicro rackserver med Raid10-arrayer och det fungerar kanon utan prestandaproblem.

Detta är dock inte supportat på något sätt av Synology så kör det på egen risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

För er som gillar att mecka och fulhacka så rekommenderar jag https://xpenology.org/ , då kan ni använda en vanlig dator (eller en NAS med full x86) och sätta upp Synologys OS på och leka och labba utan den dyra investeringen. Kan vara lite meck att få till dock med vissa nätverkskort och CPU:n så detta är för dem som har lite koll och kan läsa på.

Bra sätt iaf att testa Synology OS och prova på olika appar och lösningar. Kör det själv on metal på två maskiner, en HP Microserver och en Supermicro rackserver med Raid10-arrayer och det fungerar kanon utan prestandaproblem.

Detta är dock inte supportat på något sätt av Synology så kör det på egen risk.

Har det blivit mindre riskfyllt att uppdatera mjukvaran nu för tiden än vad det har varit förr?
Att hoppa från en äldre version av DSM till en nyare kunde ju resultera i en, låt oss säga intressant situation.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har det blivit mindre riskfyllt att uppdatera mjukvaran nu för tiden än vad det har varit förr?
Att hoppa från en äldre version av DSM till en nyare kunde ju resultera i en, låt oss säga intressant situation.

Har faktiskt inte uppdaterat mina nu på ett par månader, men det har oftast inte varit några problem såvida du inte går till en ny major-version. Men följer man forumet så ser man ofta rapporter om uppgraderingar och ev problem, exempelvis om Synology tagit bort drivers osv. Men det är inte ofta man behöver uppgradera heller såvida det inte är en kritisk säkerhetsuppdatering.

Permalänk
Medlem

Har själv en Qnap TS453a som bara kör iscsi mot filservern hemma som backup. Fungerar riktigt bra. Testade virtualisering på den vilket (inte helt oväntat) var undermåligt. Hade varit intressant att se hur maskinen med Xeon-D löser det. Finns typ inga reviews på detta.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Efter att Synology kom på marknaden och körde om QNap har de väl aldrig riktigt tagit igen "glappet", konstaterar med denna artikel att det inte verkar finnas någon anledning att köpa QNap jämfört med Synology nu heller.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Efter att Synology kom på marknaden och körde om QNap har de väl aldrig riktigt tagit igen "glappet", konstaterar med denna artikel att det inte verkar finnas någon anledning att köpa QNap jämfört med Synology nu heller.

Nja, jämför tex vad det kostar med en nas som kan kör 10 Gb ethernet, då qnap vessentligt billigare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Efter att Synology kom på marknaden och körde om QNap har de väl aldrig riktigt tagit igen "glappet", konstaterar med denna artikel att det inte verkar finnas någon anledning att köpa QNap jämfört med Synology nu heller.

Kanske inte riktigt så...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har själv både Synology och QNAP-enheter och upplever Synology som det bättre alternativet. Gränssnittet är bättre, hårdvaran känns rappare och kvaliteten likaså. Har fått reparera flera av QNAP-enheterna med Synology bara rullar på. T.om min HP Microserver med XPenology har varit stabilare än två av mina original QNAP-enheter :).

Permalänk
Medlem

@loevet, Hur mycket sparar en "vanlig användare" in på om denna använder deduplicering på en hemma dator i teorin? Är tekniken effektiv för sådant som t.ex. spel, film och musik? Finns det något som hindrar att Windows 10 bygger in detta som en standard för all data som man inte bryr sig om skrivhastigheten på? (För jag antar att skrivhastigheten måste bli något lidande på något sätt när det krävs att disken genomsöks efter dupliceringar varje gång något ska skrivas till den?) Och hur mycket av resterande funktioner av "QuTS Hero" paketet skulle kunna appliceras direkt in i ett operativsystem som Windows 10 där fördelarna överväger eventuella nackdelar?

Permalänk
Medlem

Trevlig guide! Bra info om ZFS! Man kan få gjort en hel del utan en dyr QNAS eller Synology om man orkar/har tid med att sätta upp en egen lösning med Ubuntu, ZFS 0.8.3, rsync (eller fpsync för stora dataset), ett par SSD och några roterande diskar. Alla avancerade funktioner finns, utan GUI. Det sker nämligen mycket inom ZFS på sistone så viktigt att hålla det uppdaterat. Det kommer nya features!

Anledningen jag säger Ubuntu är att det är en av få distros (en annan Proxmox) som inkluderar ZFS-kärnmodulen i sin mainline kernel, vilket gör uppgraderingsprocessen väldig smidig, och har en modern version som stödjer speciala metadata enhetsklasser som bara lagrar metadata. Detta är starkt rekommenderat då det ökar prestanda för rsync och liknande filsync/kopiering/läsningsprogram avsevärt då de ofta är läs-intensiva, särskilt om man blandat flash och roterande diskar i sin pool. Hur mycket lagringsplats som din metadata enhet behöver beror på hur dina datasets ser ut. Wendel@Level1Tech har skrivit en bra guide här:
https://forum.level1techs.com/t/zfs-metadata-special-device-z...

Vill man ha schemalagda jobb som backar upp data som är OS-agnostiskt kan man installera något som Ansible (gratis och öppet) och skriva enkla playbooks för sina Linux/Windows/Mac maskiner i hushållet. Ansible ansluter från din NAS till din enhet och utför ett (eller flera) jobb, tex backa upp dina projekt/dokument osv till ett filsystem, uppdatera ditt OS, osv.

Ja, det är en del att göra, men tycker man det är kul så

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Dessa NASar i all ära men finns faktiskt inget bättre på marknaden än https://www.truenas.com/truenas-core/

Kan köras på gammal hårdvara och gör minst allt som dessa två i recensionen. Har själv kört FreeNAS sedan 0.6 så vet vad jag pratar om!

Hade varit intressant att någon på swec testat t.ex. https://www.amazon.com/iXsystems-TrueNAS-Mini-E-Diskless/dp/B...

Permalänk
Medlem

ZFS är väl opensource? Hur kan det bli så dyrt?

Permalänk
Medlem

Jag sitter och ska göra en uppgradering hemma nu och har utvärderat.
Jag kör med en Synology DS1817+ och planen är att ersätta den med den kommande DS2421+ (som inte har annonserats än).
Det som framförallt stör mig på prosumer modellerna från Synology är att de fortfarande kör med 1GE interface och inte 2,5GE eller till och med 5GE. Jag håller med om att 10GE är lite överdrivet men jag slår i taket för 1GE direkt med 8 diskar SHR2 samt (SATA) SSD-cache. Jag kör med IronWolf 10TB diskar som är riktigt trevliga med hastigheten men låter lite för mycket för mitt arbetsrum.

För mig har mjukvaran från Synology varit bra även om jag mest använder NFS och iSCSI. Allt har varit stabilt och rullat på bra under åren.

DOCK hade jag den äldre DS1815+ tidigare och den hade den buggiga Intel CPUn men det löste sig hos Webhallen.

Min KÄNSLA som jag har är att QNAP är mer innovativa med hårdvara medans Synology leder i mjukvara.

Dock hoppas jag på att båda leverantörerna blir bättre för de som vinner i längden är vi konsumenter.

Min nästa lösning ser ut att bli en DS2421+, Rocket Lake mini-ITX-server och en Mikrotik CRS309-1G-8S+IN switch för att hoppa upp till 10GE utan en överdriven kostnad.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Något jag saknar i produktutbudet är en maffig NAS i otroligt simpelt utförande, utan massa extra lullull och appar. Har i dagsläget en synology DS1821+ och det känns rejält overkill med tanke på funktionerna den erbjuder men det var den enda 8-bay NAS jag hittade som inte kostade skjortan. Jag behöver bara en kompakt låda att streama material från till hemmabion, gärna med plats för 10 diskar eller mer, har ingen nytta alls av alla andra funktioner den erbjuder än så länge.

Visst, det finns DIY-NAS men jag gillar plug&play och de kompakta lösningar tilverkarna erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riste:

Dessa NASar i all ära men finns faktiskt inget bättre på marknaden än https://www.truenas.com/truenas-core/

Kan köras på gammal hårdvara och gör minst allt som dessa två i recensionen. Har själv kört FreeNAS sedan 0.6 så vet vad jag pratar om!

Hade varit intressant att någon på swec testat t.ex. https://www.amazon.com/iXsystems-TrueNAS-Mini-E-Diskless/dp/B...

Finns ju typ samma att köpa i SE.
http://mullet.se/product.html?product_id=346951

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

Något jag saknar i produktutbudet är en maffig NAS i otroligt simpelt utförande, utan massa extra lullull och appar. Har i dagsläget en synology DS1821+ och det känns rejält overkill med tanke på funktionerna den erbjuder men det var den enda 8-bay NAS jag hittade som inte kostade skjortan. Jag behöver bara en kompakt låda att streama material från till hemmabion, gärna med plats för 10 diskar eller mer, har ingen nytta alls av alla andra funktioner den erbjuder än så länge.

Visst, det finns DIY-NAS men jag gillar plug&play och de kompakta lösningar tilverkarna erbjuder.

Jag håller med dig. För mig privat behöver jag inte apparna. Jag behöver iSCSI och NFS.
Men jag ser många som behöver hjälpen som apparna ger helt klart, speciellt småföretag som vill köra lokal backup. Men ja Synologys office-program känns lite löjligt

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

QNAP till hemmet går väl an om man har backup. Men köp inte deras NAS-lösningar till företaget.

Har dålig erfarenhet där cron-job hängt sig, snapshots upphört att gå utan förvarning/anledning som gått att logga.
Volymer i diskpoolen var blivit korrupta i tystnad ("metadata corruption") = skräckscenario då detta sedan backats upp.
Volymen som det var fel på var man tvungen att radera efter att QNAP's tagit bort viss metadata. Det hela upptäcktes när NAS'en kerneldumpade när ett reclaim-jobb gick på de tunna volymerna (whitespace)

Sen rök diskar på löpande band, tydligen så drog fläktarna upp från 40% till 70% först när hårddiskarna blivit heta av belastning. De klarade inte av de kraftiga temperaturskillnaderna under kort period som blev (serverrum, med ac).

För mycket strul för att vara enterprise. Seg kommunikation med supporten, som inte riktigt kan engelska på andra sidan jordklotet.

Gör inte om mitt misstag. Detta var ett TS-12**U-RP om jag inte missminner mig.

EDIT: En 2U server från Dell med FreeNAS (nu TrueNAS) hade varit bättre alla dagar i veckan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ja jag tog bara länken från truemas hemsida.

Säger det igen ta en snabbtitt på en sådan maskin eller någon av deras andra. Hade varit sjukt intressant.

Själv kör jag mitt system i 24 disk racklåda med blixten Intel core 2duo vid rodret 16 GB i ram. Spolar lätt 2 gigabit plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

ZFS är väl opensource? Hur kan det bli så dyrt?

Många mjukvaror där ute är "open source" men det betyder ju inte att det är gratis bara för det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Trevlig guide! Bra info om ZFS! Man kan få gjort en hel del utan en dyr QNAS eller Synology om man orkar/har tid med att sätta upp en egen lösning med Ubuntu, ZFS 0.8.3, rsync (eller fpsync för stora dataset), ett par SSD och några roterande diskar. Alla avancerade funktioner finns, utan GUI. Det sker nämligen mycket inom ZFS på sistone så viktigt att hålla det uppdaterat. Det kommer nya features!

Anledningen jag säger Ubuntu är att det är en av få distros (en annan Proxmox) som inkluderar ZFS-kärnmodulen i sin mainline kernel, vilket gör uppgraderingsprocessen väldig smidig, och har en modern version som stödjer speciala metadata enhetsklasser som bara lagrar metadata. Detta är starkt rekommenderat då det ökar prestanda för rsync och liknande filsync/kopiering/läsningsprogram avsevärt då de ofta är läs-intensiva, särskilt om man blandat flash och roterande diskar i sin pool. Hur mycket lagringsplats som din metadata enhet behöver beror på hur dina datasets ser ut. Wendel@Level1Tech har skrivit en bra guide här:
https://forum.level1techs.com/t/zfs-metadata-special-device-z...

Vill man ha schemalagda jobb som backar upp data som är OS-agnostiskt kan man installera något som Ansible (gratis och öppet) och skriva enkla playbooks för sina Linux/Windows/Mac maskiner i hushållet. Ansible ansluter från din NAS till din enhet och utför ett (eller flera) jobb, tex backa upp dina projekt/dokument osv till ett filsystem, uppdatera ditt OS, osv.

Ja, det är en del att göra, men tycker man det är kul så

Om någon vill gå den här vägen så finns https://github.com/davestephens/ansible-nas för att sätta upp systemet(Förrutom ZFS) med många olika "bas" program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag har en QNAP och en sak är säker, vilka jävla skitappar för synkning man får till. Trodde att det skulle fungera bättre nuförtiden, men gjort är gjort. Får bli en synology nästa gång.

Hade velat kunna synka alla mina foton från alla devicer på ett vettigt sätt med apparna, men fan alltså. Man får göra någon egen lösning med OwnCloud eller nått annat.

japp, rsync heter det. grsync om man vill använda GUI.

Skrivet av KroesusSork:

Efter att Synology kom på marknaden och körde om QNap har de väl aldrig riktigt tagit igen "glappet", konstaterar med denna artikel att det inte verkar finnas någon anledning att köpa QNap jämfört med Synology nu heller.

En av anledningarna här är väl att du snarare "växt ifrån" behovet helt enkelt. En sak jag upptäckte var allt som oftast att NAS:en kostade mer än diskarna man skulle sätta in, eller åtminstone blev en extrakostnad, eftersom diskarna alltid var separata. En annan sak var begränsningen på 4TB (förhoppningsvis ändrat nu) samt den klena processor som satt i.

Resultatet av detta var att det alltid var billigare att bygga själv samt mycket längre up-to-date på systemet.

Enda fördelen för en NAS vad jag kunde se var att den var färdiginstallerad och mer fysiskt kompakt.
Men så fort något behöver ändras förutom diskar så är ett datorchassi en dröm i jämförelse.

Skrivet av Zyphoon:

QNAP till hemmet går väl an om man har backup. Men köp inte deras NAS-lösningar till företaget.

Har dålig erfarenhet där cron-job hängt sig, snapshots upphört att gå utan förvarning/anledning som gått att logga.
Volymer i diskpoolen var blivit korrupta i tystnad ("metadata corruption") = skräckscenario då detta sedan backats upp.
Volymen som det var fel på var man tvungen att radera efter att QNAP's tagit bort viss metadata. Det hela upptäcktes när NAS'en kerneldumpade när ett reclaim-jobb gick på de tunna volymerna (whitespace)

Sen rök diskar på löpande band, tydligen så drog fläktarna upp från 40% till 70% först när hårddiskarna blivit heta av belastning. De klarade inte av de kraftiga temperaturskillnaderna under kort period som blev (serverrum, med ac).

För mycket strul för att vara enterprise. Seg kommunikation med supporten, som inte riktigt kan engelska på andra sidan jordklotet.

Gör inte om mitt misstag. Detta var ett TS-12**U-RP om jag inte missminner mig.

EDIT: En 2U server från Dell med FreeNAS (nu TrueNAS) hade varit bättre alla dagar i veckan.

Alla former av NAS har sina begränsningar någonstans, oavsett märke. Just för att det är proprietär vara som används. Även om alla delar är byggda av lösa delar du kan handla på Inet eller Webbhallen så har du inte byggt systemet själv och du har därför inte vetskap om hela uppsättningen och vad program / hårdvara gör mot varandra.

Du behöver inte vara nörd+++++ för att klara av att skapa ett sådant system själv heller. Kan du montera en dator och skriva några rader text så har du satt upp en egen server som agerar NAS, speciellt med "server optimerade" Linux-system.

Det du måste kunna, oavsett om det är en hemmabyggd eller köpt NAS är att hantera felen när dom kommer. Med ett hemmabyggt system så har du full koll på vad du bygger och hur det fungerar. Vissa saker kan gå fortare för att det är optimerat i någon programvara. Att exempelvis ändra storlekar på partitioner eller strukturera om utrymme kan vara rena dödsstöten om det går fel, speciellt om felet dröjer några månader eller år, på grund av att felet inte är stort nog.

Det som dom stora företagen som DELL, Red Hat etc. kan skryta med är deras 24/7 - service med en tekniker på plats inom 24 timmar, alternativt en serverhall där man hyr utrymme.

Det som en NAS för hemmet kan skryta med är deras kompakta utrymme. Men med allt roligare datorlådor och grafikkortet som det i min server som presterar bättre än det i min WS, är fläktlöst och kostade ca 1000 kr. Vilket gör att min server är ljudlös, även när man redigerar video.

Med ett moderkort och chassi mer anpassat för en "NAS form-faktor" och utan behov av 24/7 support så skulle den NAS vi har i nyheten bara vara intressant för den som inte vill eller kan bygga själv.

Den server jag har har agerat flera olika servrar flera gånger och samtidigt med virtuella system då det varit väldigt lätt att separera systemet och privata filer från varandra så ominstallationer / omstruktureringar vid behov för att hitta bästa layouten har gått snabbt och smärtfritt, samt att man vet vad som kan och vart det kan försvinna vid en ominstallation.

Vill man vara lat i Linux och slippa skriva kommandon man behöver vid en ominstallation så skriver man dom rad för rad i en textfil där första raden är

#!/bin/bash

och filen sedan blir körbar med kommandot

sudo chmod 755 filnamn

Se till att du eller root äger filen. Om du inte vill att andra än du eller root ska kunna köra filen så se till att använda 700 i stället för 755.

sudo chmod 700 filnamn

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Den här guiden fokuserar ju på QNAP:s NAS-enheter för enterprise och prosumernivå, och det är lite utanför scopet att göra jämförelser med andra produkters mjukvarumiljöer. Men det är ett uppslag till en framtida artikel om hur de olika NAS-miljöerna står sig mot varandra, och vad man själv kan koka ihop med egenkomponerad hårdvara och mjukvara.

Det är väl just detta som är nackdelen med sponsrade (betalda) recensioner, även om jag förstår erat ekonomiska syfte med det. Ni är inte fria att skriva om vilka produkter och lösningar ni vill. Men jag förstår förutsättningarna, och varför ni gör så (även om jag inte är så förtjust i att man medvetet suddar ut gränsen mellan reklam och journalistiska artiklar, så är ni inte ensamma om det).

Om vi dock lämnar den diskussionen (tror att den kommer återkomma); jag gillar ditt förslag ovan. Jag hade gärna sett en artikel där ni bygger ihop en egen hemmaserver med FreeNAS (och eventuellt andra alternativ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Resultatet av detta var att det alltid var billigare att bygga själv samt mycket längre up-to-date på systemet.

Enda fördelen för en NAS vad jag kunde se var att den var färdiginstallerad och mer fysiskt kompakt.
Men så fort något behöver ändras förutom diskar så är ett datorchassi en dröm i jämförelse.

Det du måste kunna, oavsett om det är en hemmabyggd eller köpt NAS är att hantera felen när dom kommer. Med ett hemmabyggt system så har du full koll på vad du bygger och hur det fungerar. Vissa saker kan gå fortare för att det är optimerat i någon programvara. Att exempelvis ändra storlekar på partitioner eller strukturera om utrymme kan vara rena dödsstöten om det går fel, speciellt om felet dröjer några månader eller år, på grund av att felet inte är stort nog.

Det som dom stora företagen som DELL, Red Hat etc. kan skryta med är deras 24/7 - service med en tekniker på plats inom 24 timmar, alternativt en serverhall där man hyr utrymme.

Det som en NAS för hemmet kan skryta med är deras kompakta utrymme. Men med allt roligare datorlådor och grafikkortet som det i min server som presterar bättre än det i min WS, är fläktlöst och kostade ca 1000 kr. Vilket gör att min server är ljudlös, även när man redigerar video.

Med ett moderkort och chassi mer anpassat för en "NAS form-faktor" och utan behov av 24/7 support så skulle den NAS vi har i nyheten bara vara intressant för den som inte vill eller kan bygga själv.

Finns även mellantingen mellan en helt färdiguppsatt NAS från Qnap/Synology, och att köpa lösa komponenter.

Finns ju många billiga och smidiga små servrar som denna som man kan installera valfritt OS och mjukvara på:

Här finns en hel SweC-tråd om bara denna lilla smidiga servern:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1212554-nya-hp-microse...

Finns även många liknande små mikorservrar (som tar liten plats i hemmen), från HPE, Dell, mflr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/