Nybygge med 3060ti där monitorn blinkar svart vid tunga spel

Permalänk
Medlem

Nybygge med 3060ti där monitorn blinkar svart vid tunga spel

Hej,
Jag har precis byggt en dator med ett horisontellt monterat grafikkort som fungerat felfritt tills dess att min huvudmonitor(som fungerat felfritt tidigare) som jag spelar på började blinka i svart ibland när jag kör tunga spel, har provat byta sladdar till monitorn, byta uttag på grafikkortet och stänga av freesync. Datorn är inte överclockad alls.

Skickar med länk till en video på vad som händer.
Video på problemet

Specs:
Zotac Rtx 3060ti Twin Edge
Cablemod Vertikalt PCIe fäste
Ryzen 3600
DeepCool Gammax 400 White
MSI B450M-A PRO MAX
Fractal Design Integra M 650W
NZXT 510
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
Monitor: ASUS TUF GAMING VG27VQ

Tack på förhand för hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort för felsökning? Testat olika drivrutiner m.m.

Det finns bara två sorters problem med datorer, software or hardwarefailure.

Försök att logiskt felsöka, har du nån till dator du kan testa grafikkortet i m.m.? Annat nätagg? Testa skärmen m.m.

Påverkas det på nåt sätt av att du ändrar inställningarna ?

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ta bort, och ladda ner de senaste drivrutinerna flera gånger, tyvärr har jag bara en dator att testa det i, men då skärmen funkat bra med tidigare datorer, och då problemet bara uppstår i tunga spel så antar jag att det inte är skärmen som är problemet.

Permalänk
Medlem

Laggar spelet eller blinkar det bara svart? Annars svårt att gissa på distans såhär. Får gpu´n ström ordentligt? Menar, kanske fel på PSU´t? För det låter som ett strömproblem. Går det prova utan ditt pci fäste? Satt dit strömkabeln ordentligt på grafikkortet?

Vad säger testscore om du kör div testprogram?

t.ex : https://www.userbenchmark.com/Software (posta gärna länken du får så vi får spana in vilka poäng du fick)

Så kan du jämnföra med andras datorer.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem

Testa att sätta GPU direkt i pcie porten eller ställ in så att den går i gen 3 i bios.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för tipsen, provar dessa saker!

Permalänk
Medlem

Har också märkt att skärmen blinkar ibland (inte särskilt ofta) för mig med mitt 3060TI. Har inte märkt att det gäller just vid tunga spel, det kan vara när jag tex. växlar till browser eller så, känns som det främst sker när jag växlar mellan program dock.

I mitt fall har jag aldrig märkt detta innan kortbytet och där har jag senaste drivrutinerna. Använder en splittad 2x 8 PCI-kabel. I userbenchmark verkar jag få normala poäng.

Följer denna tråd för tips!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CJ1337:

Hej,
Jag har precis byggt en dator med ett horisontellt monterat grafikkort som fungerat felfritt tills dess att min huvudmonitor(som fungerat felfritt tidigare) som jag spelar på började blinka i svart ibland när jag kör tunga spel, har provat byta sladdar till monitorn, byta uttag på grafikkortet och stänga av freesync. Datorn är inte överclockad alls.

Skickar med länk till en video på vad som händer.
Video på problemet

Specs:
Zotac Rtx 3060ti Twin Edge
Cablemod Vertikalt PCIe fäste
Ryzen 3600
DeepCool Gammax 400 White
MSI B450M-A PRO MAX
Fractal Design Integra M 650W
NZXT 510
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
Monitor: ASUS TUF GAMING VG27VQ

Tack på förhand för hjälp.

Så här kan G synk göra när den slår på och av. Har ingen erfarenhet av Freesynk. Men sen skrev du ju att du har stängt av Freesynk. Så då år det ju lite frågande. Men ville bara säga det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.