3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att Webhallen har närvaro här på forumet är föredömligt.

Mitt Asus 3080 icke-OC lär dröja bra många månader så i detta nu lade jag faktiskt även en beställning på ett MSI 3080 Ventus från Webhallen, vi får väl se vilket som dyker upp först.

Skrivet av Webhallen:

Tror den är på håret ifrån, då det är postorder borde det ha skickats ut nu isåfall. Blev precis utslängd ur systemet = stäng jobb, öppna steam

Men fret not! har på RTX 3080 30x TUF OC och 30x TUF bekräftade som bör komma nästa vecka. Men återkommer där med mer detaljer när jag får lite mer tid över.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

@Webhallen
Skickade ett mail till webhallen om min köposition men fick svar att de inte lämnar ut det
Har ju getts ut här tidigare

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

@Webhallen
Skickade ett mail till webhallen om min köposition men fick svar att de inte lämnar ut det
Har ju getts ut här tidigare

Låter som du blandar ihop Webhallen med Inet, annars har du tolkat vad "ge ut köplats" betyder.

Permalänk

Fick svar på köplats på 3080 Strix OC från Inets kundsupport iaf när man frågade lite snällt.

Status 2020-10-11: plats 95
Status 2021-01-05: plats 72

Sen hur mycket som har ändrats på avbeställningar och inte är en annan sak. Men det går inte snabbt 🙈

Beställd 2020-09-20.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på detta kortet i jämförelse mot ROG strix?
Det är ju 1845 vs 1905mhz men tänker mest om det är bättre eller sämre minnen eller så vidare?
Väntar på ett Rog strix OC som jag ska sätta på ett vattenblock men blev helt klart sugen på detta kort för att slippa sätta på blocket själv.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Det är ju 1845 vs 1905mhz men tänker mest om det är bättre eller sämre minnen eller så vidare?
Väntar på ett Rog strix OC som jag ska sätta på ett vattenblock men blev helt klart sugen på detta kort för att slippa sätta på blocket själv.

De har bara 2st 8-pin, kan vara värt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Xtreme har fått bra i reviews.
Har själv xtreme och är nöjd med kortet.
mitt boostar upp till 2070Mhz men ligger konstant mellan 1905 och 2070Mhz i spel.
Minnena har dom fått upp i 21Ghz enligt en recension.

Men jag ser ingen mening att överklocka då det skulle ge så lite vinst.

Permalänk

Min häst och vagn för hämtning från The Wall in the north (eller söder) är nu på väg, snart är my watch over. Postnord har fått hämtat ett paket på 2,5 kg från Webhallen, Mitt Asus RTX3080 TUF OC, beställt 19/9 klockan 07.30 är på väg, 4 dagar räknar Postnord för att det ska komma till utlämningsstället. Hoppas ni andra också får era beställningar snart.
Att det står: Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324062 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Bryr jag mig faktiskt inte om då Postnord registrerat och hämtat paketet och det har en försändelse nummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Då kan kortet dra maximalt 375W (12V) samt 9,9W (3,3V)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Bra noterat!

Skrivet av B. Ulván:

Har inte tänkt att överklocka så då borde det inte vara några problem med bara 2x8?

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obalaan:

Har inte tänkt att överklocka så då borde det inte vara några problem med bara 2x8?

Nä, då är det helt lugnt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Det stämmer inte. Kortet kan dra mer än PCIe-specifikationerna (som för övrigt är 150W per 8-pins kontakt och 75W från moderkortet). Du kan få mycket mer effekt än så om nätaggregatet och kablar samt kontakter klarar det.

Permalänk
Medlem

@webhallen Får jag reda på min köplats om man frågar jättesnällt? *puppy eyes* Ordernummer 13****23.

Permalänk

Inte längre :'(. Grattis till alla som norpade ett, och tack för länken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bratfalken:

Min häst och vagn för hämtning från The Wall in the north (eller söder) är nu på väg, snart är my watch over. Postnord har fått hämtat ett paket på 2,5 kg från Webhallen, Mitt Asus RTX3080 TUF OC, beställt 19/9 klockan 07.30 är på väg, 4 dagar räknar Postnord för att det ska komma till utlämningsstället. Hoppas ni andra också får era beställningar snart.
Att det står: Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324062 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.
Bryr jag mig faktiskt inte om då Postnord registrerat och hämtat paketet och det har en försändelse nummer!

Nä man behöver inte bry sig om det. Står fortfarande så på min order hos Webhallen trots att jag fick mitt kort för 3 månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Inte längre :'(. Grattis till alla som norpade ett, och tack för länken

1 kvar

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Skrivet av MarkusL:

@webhallen Får jag reda på min köplats om man frågar jättesnällt? *puppy eyes* Ordernummer *******

Riktigt dumt att skicka ditt ordernummer i ett forum, vemsomhelst kan avbryta din order med ditt ordernummer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det stämmer inte. Kortet kan dra mer än PCIe-specifikationerna (som för övrigt är 150W per 8-pins kontakt och 75W från moderkortet). Du kan få mycket mer effekt än så om nätaggregatet och kablar samt kontakter klarar det.

That is not true. Card actually CAN NOT pull more then 375 and will do even less. Because manufacturer locked it on 370. And without severe modifications this card will never pull more then 370.
Gigabyte marketing did a shitty job naming this card Extreme- I believe it is Master under waterblock. Anyway it is better then what ASUS did with EKWB (where it is IMO just TUF).
If one were able to get TUF close to MSRP -> + ~1400-2000 ( depends on which WB you prefer Bykski/Barrow or EK) = 10k SEK. And EKWB is 11k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

That is not true. Card actually CAN NOT pull more then 375 and will do even less. Because manufacturer locked it on 370. And without severe modifications this card will never pull more then 370.
Gigabyte marketing did a shitty job naming this card Extreme- I believe it is Master under waterblock. Anyway it is better then what ASUS did with EKWB (where it is IMO just TUF).
If one were able to get TUF close to MSRP -> + ~1400-2000 ( depends on which WB you prefer Bykski/Barrow or EK) = 10k SEK. And EKWB is 11k.

My guess is that he was talking about 6-8 pin and the pcie slot on the motherboard can handle more than that they are rated for in general. That Gigabyte locked it at 370w max power consumption is another question and not dependent on its connectors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkan123:

Riktigt dumt att skicka ditt ordernummer i ett forum, vemsomhelst kan avbryta din order med ditt ordernummer.

Hade ingen aning om att det var så skört. Har du möjlighet att göra en edit och ta bort mitt ordernummer som du fint citerat, så vore det guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackmeizter:

Verkar dock vara väääääldigt dålig leverans till Sverige av palit. Väntat länge utan att höra något om leveranser nu... Gäller dock OC varianten jag väntar på.

Mycket möjligt att det är segt att få hem dessa, eller så är de svenska återförsäljarna fega när det gäller denna modell vilket är konstigt då allt som kommer hem försvinner direkt.
Jag lyckades få tag i mitt Non-OC via Elgiganten. Märkliga var att efter att jag beställde mitt ex så försvann det från deras hemsida...

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk

Är det någon som fått leverans av Gigabyte GeForce RTX 3080 GAMING som beställt i oktober eller senare?

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

ASUS EK 3080 doesn't have a TUF PCB, it's just a reference PCB, so probably a 320-335w powerlimit.
Modifying a TUF will void the warrenty on the card, that's the issue for me putting a block on many brands..

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-TroNiC:

ASUS EK 3080 doesn't have a TUF PCB, it's just a reference PCB, so probably a 320-335w powerlimit.
Modifying a TUF will void the warrenty on the card, that's the issue for me putting a block on many brands..

Oh reference... it makes things even worse.
Warranty is up to personal preference of course. But in my 22 years of building PC I’ve never had a computer device (with exception of HDDs) which died in 3+ months. It GPU, CPU, memory etc. works fine 1-2 months - 99.9% it is not going to die following years.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackPH:

While that may be true it's not a limitation due to the number of PCIe connectors, but a firmware limitation. Here's a demonstrations of what the GPU really needs:
https://youtu.be/fRVSGFjKf4E

Obviously if there's a firmware limitation you'll need new firmware or a shunt mod to bypass the power limit, but that's not due to the PCIe connectors.

Permalänk

@webhallen Vi hoppas på några trevliga nyheter idag!

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av YazorBlaZZ:

Fick svar på köplats på 3080 Strix OC från Inets kundsupport iaf när man frågade lite snällt.

Status 2020-10-11: plats 95
Status 2021-01-05: plats 72

Sen hur mycket som har ändrats på avbeställningar och inte är en annan sak. Men det går inte snabbt 🙈

Beställd 2020-09-20.

Ser att du sitter i samma kö som mig, det rör inte mycket på sig!

2020-11-25: 142 köplats,
2021-01-05: 114 köplats.

28 kort på 6 veckor... ok... många röda dagar visserligen

Jag beställde 2020-09-28.. får vi korten lagom till nästa jul kanske?

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått ett mail om att mitt Asus TUF 3080 OC finns att hämta i butik! Beställt 18/9 09:47.