Brexit - Vad tycker ni om brexit och brexitavtalet?

Permalänk
Medlem

Brexit - Vad tycker ni om brexit och brexitavtalet?

Själv är jag rätt less på att höra om Brexit och sista året, speciellt sen UK stiftade sin lag om att dom ensidigt kunde skita i det man redan kommit överens om, så har jag mest känt typ att "kan ni inte bara gå nu och stänga dörren efter er så vi slipper höra mer om skiten".

I grunden är jag positiv till EU och ett Brexitaval, men när jag läste i en artikel i DN att det färdiga avtalet nu innebär att den fria rörligheten sätts ur spel så var min reaktion; WTF!!! Varför ska då Norge t.ex. acceptera kravet på fri rörlighet i sitt avtal och varför ska vi i Sverige stanna kvar i EU? Vi kan ju göra som Storbritannien; vi kör en snabb Swexit och sen plockar vi russinen ur kakan!

Jag hoppas att EU-parlamentet underkänner avtalet, men tyvärr tror jag inte det kommer att ske.

Hur ser ni andra på detta Brexit och nuvarande Brexitavtal?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Är väl fortfarande ingen som har fått se hur avtalet egentligen ser ut? Så jag avvaktar nog med att komma med någon åsikt tills vi faktiskt vet vad det innebär. Har bara läst några sammanfattande punkter än så länge.

Men i grunden så tycker jag att EU är fullkomligt nödvändigt för att Sverige ska få en röst i omvärlden och för att skydda oss mot nationer som inte vill oss särskilt väl. Det behövs verkligen en stor demokratiskt makt som kan fungera som motvikt i tider när auktoritära ledare har vind i seglen.

Sen ställer jag mig tvekande till hur Boris faktiskt ska få detta att fungera. EU har slutit flest handelsavtal i världen och det är inte något som görs i en handvändning. Hur ska man kompensera detta? Dom kanske är helt oberoende av handel, men jag skulle gissa att så inte är fallet.

Det kanske löser sig och blir hur bra som helst med guld och gröna skogar. Ställer mig dock tvekande.

Edit: Kan tillägga att jag tycker att det i grund och botten är bra att dom lämnar. Det har varit tydligt i flera års tid att vi inte drar åt samma håll i många frågor och att då vara kvar "bara för att" känns helt fel. En stor del av deras befolkning var för ett utträde och då får man respektera det.

Permalänk
Avstängd

Det är en katastrof för UK rent ekonomiskt och asdumt respons som hänger ihop med 2008 års ekonomiska kris och den åtstramningspolitik som Tory partiet implementerade, som sedan vissa typer har utnyttjat och skyllt på EU.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Är väl fortfarande ingen som har fått se hur avtalet egentligen ser ut?

Jodå, det är offentliggjort och finns att läsa för den som orkar tränga in i det:
https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2020/EN/COM-20...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Edit: Kan tillägga att jag tycker att det i grund och botten är bra att dom lämnar. Det har varit tydligt i flera års tid att vi inte drar åt samma håll i många frågor och att då vara kvar "bara för att" känns helt fel. En stor del av deras befolkning var för ett utträde och då får man respektera det.

Att dra åt olika håll är väl EU i ett nötskal eller menar du att Sverige är likt och drar åt samma håll som flertalet lingonländer?

Droppen för alla borde vara när vi offrade de gamla för att rädda ekonomin i dessa Corona-tider, för att sedan skänka bort hundratals miljarder i stöd till andra EU-länder.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så man behöver inte betala tull och mom efter första Januari när man tar emot paket från UK?

Från tullverkets hemsida:

"Du får tull- och momsfritt ta emot en försändelse från en privatperson om värdet är högst 1 600 kronor och försändelsen inte består av alkohol, tobak eller parfym."

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Så man behöver inte betala tull och mom efter första Januari när man tar emot paket från UK?

Från tullverkets hemsida:

"Du får tull- och momsfritt ta emot en försändelse från en privatperson om värdet är högst 1 600 kronor och försändelsen inte består av alkohol, tobak eller parfym."

Nyckeln är nog "från en privatperson". Köper du grejer förstår jag det som att det INTE blir tullfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nyckeln är nog "från en privatperson". Köper du grejer förstår jag det som att det INTE blir tullfritt.

Jag glömde skriva att jag vill köpa grejer på ebay av privatpersoner och inte från amazon eller andra företag.

Det kanske gäller gåvor och inte köp från privatpersoner.

Edit: Har beställt idag, uppdaterar här sen hur det slutade.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Smått komiskt inslag från Holländsk TV.

Tydligen får man efter brexit inte längre ta med sig saker som frukt, kött och mejeriprodukter från UK in i EU, vilket denna förare fick erfara när polisen i Holland beslagtog hans mackor.

Se ca 1:05 in i denna video: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/naar-engeland-zo-gaat-het...

Välkommen till brexit hälsar den Holländska polisen

Visa signatur