6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ber om ursäkt att jag länkar en bild men jag känner mig helt vilsen över vilken data jag ska trycka in. I övrigt finns även CPU-usage med alla kärnor och trådar. Hittar ingenting med performancelimit på något av GPU eller CPU

Efter att ha bytt från 2700x till 5600x idag kan jag säga att det blev en rejäl skillnad. Nu ligger GPU på 95-97% när det behövs och allt flyter extremt mycket bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@wessmen Hur har det gått? Lite nyfiken. Provade du att avinstallera afterburner? Vad händer om du bara har din main skärm inkopplad?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

@wessmen Hur har det gått? Lite nyfiken. Provade du att avinstallera afterburner? Vad händer om du bara har din main skärm inkopplad?

Ja, men det gör ingen skillnad.

Så länge jag inte klonar någon display så funkar det som det ska. Tur att jag har skaffat mig en htpc för ett tag sedan annars hade jag fått ett riktigt utbrott på det här.

Nu är det bara irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ja, men det gör ingen skillnad.

Så länge jag inte klonar någon display så funkar det som det ska. Tur att jag har skaffat mig en htpc för ett tag sedan annars hade jag fått ett riktigt utbrott på det här.

Nu är det bara irriterande.

Så grafikkortet beter sig normalt nu?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Så grafikkortet beter sig normalt nu?

Jag antar det, har ingen referans men får väl utgå från det.

Att ominstallera rubbet gjorde att jag fick högre fps och mer stabila frekvenser. Nu har det visserligen släppts två nya drivrutiner sedan dess också men istället så fick jag det här med skärmarna.

Klonar jag någon, oavsett vilken, så låser fpsen sig till 60 tills jag alt-tabbar och har spelet i ”bakgrunden”/ur fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ja, men det gör ingen skillnad.

Så länge jag inte klonar någon display så funkar det som det ska. Tur att jag har skaffat mig en htpc för ett tag sedan annars hade jag fått ett riktigt utbrott på det här.

Nu är det bara irriterande.

Du har säkert kollat detta redan. Men tuffar kortet i rätt PCI hastighet?
Jag hade extremt mycket problem med mitt 1080Ti där det presterade långt under vad det bör. Visade sig att kortet låg i 4x läge. Lite smuts/damm lurar PCI-slotten lätt.

Lyckades hjälpa en annan snubbe med fps strul i denna tråd. #18557863

Kanske något?

Redigering:
Du verkar ha löst ditt strul. Lämnar inlägget ifall att.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

@wessmen Varför vill du klona någon skärm? Låter som att du har en för mycket i så fall haha

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

@wessmen Varför vill du klona någon skärm? Låter som att du har en för mycket i så fall haha

För att jag har hdmi kopplad till förstärkaren/projektorn.

Nu har jag skaffat htpc så det är ett mindre problem, men ändå störigt när det fungerande hur bra som helst med nvidia drivrutiner/grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

För att jag har hdmi kopplad till förstärkaren/projektorn.

Nu har jag skaffat htpc så det är ett mindre problem, men ändå störigt när det fungerande hur bra som helst med nvidia drivrutiner/grafikkort.

Här har en person väldigt liknande problem och ser en del folk prata om att läsa det genom att aktivera gpu scaling: ett två.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Jag måste passa på och kapa tråden lite då jag sitter i samma båt. En disclaimer innan är att jag är total nybörjare på allt vad datorer heter och gick nyligen över från PS4 till PC, så ni får gärna förklara som om ni skulle förklara för en 5 åring. Egentligen så har jag två problem, men vi börjar med det första.

Problem 1:
Efter att ha läst igenom tråden då jag upplevt liknande problem så skulle jag behöva lite vägledning till hur jag förbättrar prestandan alt. vad det är som är tokigt. Just nu sitter jag på ett 5700xt och en ryzen 5 2600 överklockad till 4 ghz och 16GB 3200Mhz ram. I Warzone så ligger jag på average 100 fps med 1440p, detta med alla settings på low.. Är det en rimlig fps för min setup? Har försökt kika lite på youtube videos, bl.a. denna https://www.youtube.com/watch?v=SLka8SQ1Og0 där han verkar ligga på ca 150 average fps på low, dock med en 3700x processor.

Jag har försökt att optimera inställningar både i windows och ingame utefter diverse guides på youtube och har även testat runt med corecount och memory count utan framgång. Finns det något smidigt program att använda sig av för att se om det är något som flaskar? Hur vet jag om mitt kort "presterar" på max av sin kapacitet? Upplever även stundtals att jag får microsutters in game, dessa brukar dock dyka upp efter någon timmes spelande. Kan detta ha något med saken att göra?

Fråga 2:
Innan jag köpte mitt 5700xt så köpte jag en ny skärm här på forumet, en Acer XB270HU. Då hade jag ett 1070 strix kort och jag kunde köra skärmen på 144hz i 1440p utan problem. Efter att ha bytt till mitt nya grafikkort så är skärmen låst till 120hz och jag kan för mitt liv inte få upp den till 144hz. 144hz finns inte ens med i rull listan under "advanced display settings". Kan det ha och göra med att skärmen är en g-sync skärm och jag nu har ett AMD kort? Har sett vissa förslag på att göra en custom resolution med 2560x1440 144hz men känns lite läskigt då jag inte vet vad jag sysslar med.. Är det så enkelt att jag missat någon inställning i samband med att jag bytte grafikkort?

Oerhört tacksam för svar och ber om ursäkt om något är otydligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Jag måste passa på och kapa tråden lite då jag sitter i samma båt. En disclaimer innan är att jag är total nybörjare på allt vad datorer heter och gick nyligen över från PS4 till PC, så ni får gärna förklara som om ni skulle förklara för en 5 åring. Egentligen så har jag två problem, men vi börjar med det första.

Problem 1:
Efter att ha läst igenom tråden då jag upplevt liknande problem så skulle jag behöva lite vägledning till hur jag förbättrar prestandan alt. vad det är som är tokigt. Just nu sitter jag på ett 5700xt och en ryzen 5 2600 överklockad till 4 ghz och 16GB 3200Mhz ram. I Warzone så ligger jag på average 100 fps med 1440p, detta med alla settings på low.. Är det en rimlig fps för min setup? Har försökt kika lite på youtube videos, bl.a. denna https://www.youtube.com/watch?v=SLka8SQ1Og0 där han verkar ligga på ca 150 average fps på low, dock med en 3700x processor.

Jag har försökt att optimera inställningar både i windows och ingame utefter diverse guides på youtube och har även testat runt med corecount och memory count utan framgång. Finns det något smidigt program att använda sig av för att se om det är något som flaskar? Hur vet jag om mitt kort "presterar" på max av sin kapacitet? Upplever även stundtals att jag får microsutters in game, dessa brukar dock dyka upp efter någon timmes spelande. Kan detta ha något med saken att göra?

Fråga 2:
Innan jag köpte mitt 5700xt så köpte jag en ny skärm här på forumet, en Acer XB270HU. Då hade jag ett 1070 strix kort och jag kunde köra skärmen på 144hz i 1440p utan problem. Efter att ha bytt till mitt nya grafikkort så är skärmen låst till 120hz och jag kan för mitt liv inte få upp den till 144hz. 144hz finns inte ens med i rull listan under "advanced display settings". Kan det ha och göra med att skärmen är en g-sync skärm och jag nu har ett AMD kort? Har sett vissa förslag på att göra en custom resolution med 2560x1440 144hz men känns lite läskigt då jag inte vet vad jag sysslar med.. Är det så enkelt att jag missat någon inställning i samband med att jag bytte grafikkort?

Oerhört tacksam för svar och ber om ursäkt om något är otydligt...

Du använder väl displayport kabeln? HDMI klarar inte 144 hz.
Det brukar vara vanligaste felet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du använder väl displayport kabeln? HDMI klarar inte 144 hz.
Det brukar vara vanligaste felet.

Yes, denna modell har nog några år på nacken så den har enbart 1 displayport och det är den jag använder. Även testat att köpa en ny sladd om det var något fel på den gamla men det gjorde inte heller någon skillnad tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Jag måste passa på och kapa tråden lite då jag sitter i samma båt. En disclaimer innan är att jag är total nybörjare på allt vad datorer heter och gick nyligen över från PS4 till PC, så ni får gärna förklara som om ni skulle förklara för en 5 åring. Egentligen så har jag två problem, men vi börjar med det första.

Problem 1:
Efter att ha läst igenom tråden då jag upplevt liknande problem så skulle jag behöva lite vägledning till hur jag förbättrar prestandan alt. vad det är som är tokigt. Just nu sitter jag på ett 5700xt och en ryzen 5 2600 överklockad till 4 ghz och 16GB 3200Mhz ram. I Warzone så ligger jag på average 100 fps med 1440p, detta med alla settings på low.. Är det en rimlig fps för min setup? Har försökt kika lite på youtube videos, bl.a. denna https://www.youtube.com/watch?v=SLka8SQ1Og0 där han verkar ligga på ca 150 average fps på low, dock med en 3700x processor.

Jag har försökt att optimera inställningar både i windows och ingame utefter diverse guides på youtube och har även testat runt med corecount och memory count utan framgång. Finns det något smidigt program att använda sig av för att se om det är något som flaskar? Hur vet jag om mitt kort "presterar" på max av sin kapacitet? Upplever även stundtals att jag får microsutters in game, dessa brukar dock dyka upp efter någon timmes spelande. Kan detta ha något med saken att göra?

Fråga 2:
Innan jag köpte mitt 5700xt så köpte jag en ny skärm här på forumet, en Acer XB270HU. Då hade jag ett 1070 strix kort och jag kunde köra skärmen på 144hz i 1440p utan problem. Efter att ha bytt till mitt nya grafikkort så är skärmen låst till 120hz och jag kan för mitt liv inte få upp den till 144hz. 144hz finns inte ens med i rull listan under "advanced display settings". Kan det ha och göra med att skärmen är en g-sync skärm och jag nu har ett AMD kort? Har sett vissa förslag på att göra en custom resolution med 2560x1440 144hz men känns lite läskigt då jag inte vet vad jag sysslar med.. Är det så enkelt att jag missat någon inställning i samband med att jag bytte grafikkort?

Oerhört tacksam för svar och ber om ursäkt om något är otydligt...

Din cpu är för dålig för att du ska lösa högre fps. Försök hitta en beggad 3600 eller dylikt istället.

Angående skärmen hade jag samma problem med min Asus pg278q, vilket är en g-sync skärm av första generationen och därför egentligen bara stödjer 144hz med nvidiakort. Jag löste det genom att ladda ner CRU Länk och skapa en custom resolution värden från följande tråd Länk.

Njuter nu av 1440p 144hz med mitt vega. Kanske är samma lösning för din skärm?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av erssn:

Din cpu är för dålig för att du ska lösa högre fps. Försök hitta en beggad 3600 eller dylikt istället.

Angående skärmen hade jag samma problem med min Asus pg278q, vilket är en g-sync skärm av första generationen och därför egentligen bara stödjer 144hz med nvidiakort. Jag löste det genom att ladda ner CRU Länk och skapa en custom resolution värden från följande tråd Länk.

Njuter nu av 1440p 144hz med mitt vega. Kanske är samma lösning för din skärm?

Tack! Jag såg den lösningen någonstans, jag ska ta och testa det. Just nu har det inte spelat så stor roll då min skärm varit cappad till 120hz. Om detta funkar kanske jag fått en anledning till att köpa en ny processor Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av MattyKCookie:

Har försökt kika lite på youtube videos, bl.a. denna https://www.youtube.com/watch?v=SLka8SQ1Og0 där han verkar ligga på ca 150 average fps på low, dock med en 3700x processor.

Har du provat din setup på den kartan? man har betydligt mycket bättre fps där än i Verdansk.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden med att jag troligtvis har något fel på grafikkortet trots allt.

Jag har kört uteslutningsmetoden med ett gäng komponenter och när jag bytte till ett 3070 så försvann det att datorn fryste helt vid spel. Kanske har detta ihop med mina tidigare problem där jag fick installera både windows och drivrutiner otaliga gånger innan fpsen lossnade, eller så gör det inte det.

Nu hoppas jag bara att återförsäljaren kan replikera problemet så jag slipper sitta med "skiten" igen.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig?

Jag har ett Asrock Phantom Gaming 6800 och det är alldeles för laggigt. Spelet flyter inte på alls som det gjorde med 3080.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

har inte läst tråden men testa dra upp dina inställningar till max på allt utom ray tracing.
Det är vad jag gör och får bättre fps än med lägre då mitt 3070 verkar vara bättre än min cpu just på CoD

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Hur har det gått för dig?

Jag har ett Asrock Phantom Gaming 6800 och det är alldeles för laggigt. Spelet flyter inte på alls som det gjorde med 3080.https://pbs.twimg.com/media/ExAu603WUAACEln?format=jpg&name=medium

Vad är det för test?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Vad är det för test?

Radeons eget program.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Tja!
Har läst igenom hela tråden.
Använder samma CPU 8700k, samt ett gigabyte gaming oc 6800xt och upplever samma i Warzone. Kör jag i 1440p har jag liknande fps, ökar jag till 4k behåller jag samma fps.
Hur har det gått för dig? Har du löst ditt problem? Och isåfall hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Hur har det gått för dig?

Jag har ett Asrock Phantom Gaming 6800 och det är alldeles för laggigt. Spelet flyter inte på alls som det gjorde med 3080.https://pbs.twimg.com/media/ExAu603WUAACEln?format=jpg&name=medium

Har du testat att ställa ned vram-användningen i config? I ~/Documents/Call of Duty Modern Warfare/players/adv_options.ini finns VideoMemoryScale. Jag satte ned den till 0.55 och nu flyter det på bra. Innan hade jag mycket stutter med min 6800XT.

Visa signatur