Nvidia listar spelmöss som stöder latensmätning med Reflex

Permalänk
Melding Plague

Nvidia listar spelmöss som stöder latensmätning med Reflex

Den som vill kombinera tillbehör med skärm och grafikkort för lägsta möjliga latens får nu en lista över kompatibla spelmöss.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Under eventet presenterade Nvidia ett gäng skärmar också. Någon som vet vad som hände med dem? Hur ser lansering ut? 2560x1440p 240hz skärmar med Gsync.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Först måste man ha Nvidia för att ens kunna dra nytta av sin skärm, nu måste man även ha Nvidia kort för att kunna dra nytta av sin mus.

Så nu kommer vi får se mus för över 1500 kr.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Först måste man ha Nvidia för att ens kunna dra nytta av sin skärm, nu måste man även ha Nvidia kort för att kunna dra nytta av sin mus.

Så nu kommer vi får se mus för över 1500 kr.

Den enda logitech-musen på listan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5638909 (1590kr)

Personligen klarar jag mig utan latenstestning... Sedan jag skaffade min skärm 2015 så har jag inte märkt av någon, ghosting, delay, eller något sånt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Proprietär standard som kräver specifikt stöd från grafikkort, mus, skärm, OS och spel?

Intressant teknik men lär nog aldrig använda iom ovanstående. Är det bara analyseringen eller hela reflex som kräver allt det? Är det bara mätning så är hårdvaran ett mindre problem då det blir snarare ett utvecklingsverktyg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vi sänker latensen, men bara vi kan mäta att det fungerar... vi lovar!

Bättre att köra kamera och räkna bildrutor tycker jag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den enda logitech-musen på listan.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5638909 (1590kr)

Personligen klarar jag mig utan latenstestning... Sedan jag skaffade min skärm 2015 så har jag inte märkt av någon, ghosting, delay, eller något sånt.

haha, då gissar jag ändå rätt.

Får en känsla av att dom kommer göra så att G-sync för att kunna funka bra så måste man ha en mus som stöder deras latens.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi sänker latensen, men bara vi kan mäta att det fungerar... vi lovar!

Bättre att köra kamera och räkna bildrutor tycker jag...

Blir svårt att få en kamera att skicka input till datorn när den ska rendera en ruta. Nvidia Reflex är ju så mycket mer än att bara mäta latensen.

Sen måste ju så klart tekniken verifieras av utomstående med att just filma och räkna bildrutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Blir svårt att få en kamera att skicka input till datorn när den ska rendera en ruta. Nvidia Reflex är ju så mycket mer än att bara mäta latensen.

Sen måste ju så klart tekniken verifieras av utomstående med att just filma och räkna bildrutor.

Bara att filma ett objekt som slår till musen/knappen samtidigt som skärmen. Räkna antalet bildrutor (gärna slow motion) mellan träff och skillnad på skärmen. Inget komplicerat faktiskt, och helt oberoende av vilken teknik som används

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är så få skärmar listade. Behövs ny gsync modul även i skärmen?
Alltså 3000 eller senare gpu, ny mus samt ny gsync modul? Låter helt bisarrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara att filma ett objekt som slår till musen/knappen samtidigt som skärmen. Räkna antalet bildrutor (gärna slow motion) mellan träff och skillnad på skärmen. Inget komplicerat faktiskt, och helt oberoende av vilken teknik som används

Mäta är så klart inget problem, men som jag sa Nvidia reflex gör mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Förstår inte varför det är så få skärmar listade. Behövs ny gsync modul även i skärmen?
Alltså 3000 eller senare gpu, ny mus samt ny gsync modul? Låter helt bisarrt

Det är för att mäta latensen det behövs ny gsync modul. Har jag förstått det rätt ska det docj räcka med de gamla för att verkligen sänka latensen, vilket bör vara det intressanta för de flesta.

Edit: Här är lite mer info om Nvidia reflex och Nvidia reflex latency analyzer https://www.techspot.com/article/2123-nvidia-reflex-rtx/

Det kräver ett GTX 900 eller nyare

Permalänk
Medlem

Tror nog latensen jag upplever beror mer på min ålder än på grund av utrustningen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Mäta är så klart inget problem, men som jag sa Nvidia reflex gör mer än så.

Med eller utan reflex vill man ju kunna mäta oberoende av att Nvidia mäter själva. Absolut kan reflex göra mer än bara latens, men den biten vill man ju kunna mäta oberoende. Inte sagt att du har fel, bara förtydligade vad jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är för att mäta latensen det behövs ny gsync modul. Har jag förstått det rätt ska det docj räcka med de gamla för att verkligen sänka latensen, vilket bör vara det intressanta för de flesta.

Edit: Här är lite mer info om Nvidia reflex och Nvidia reflex latency analyzer https://www.techspot.com/article/2123-nvidia-reflex-rtx/

Det kräver ett GTX 900 eller nyare

En vanlig skärmkoppling rapporterar ju inte tillbaka när pixlarna börjar visas på skärmen, därför behövs nog gsync-modulen skulle jag gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi sänker latensen, men bara vi kan mäta att det fungerar... vi lovar!

Bättre att köra kamera och räkna bildrutor tycker jag...

Precis
Om man vill jämföra med low latency mode så handlade ju den implementeringen mest om saker vi slarvigt sett och hört rekommenderas ute på nätet i åratal och knappast något som Nvidia och andra verkligen visat prov på att dem fixade.

Tillika togs ju inställningen för Pre-rendered frames bort, vilket säkert har irriterat många.

Permalänk
Medlem

hmmm
Att kunna mäta latens är ju bra, men Nvidias teknik känns lite,, irrelevant?
Om det nu krävs speciella möss och skärmar för att kunna mäta, så är det ju egentligen lite blaha, för då har man ju bra grejor redan från början så att säga. Det är ju ingen tillverkare som kommer sätta detta i "slöa" produkter.

Jag kanske är helt ointresserad bara för att man inte kan mäta latens på tangentbord, vilket är vad jag är intresserad av, men det känns lite onödigt för en konsument liksom.

För en testare så kan det ju vara guld värt att ha ett verktyg för att testa latens i olika spel, tex Swec skulle kunna testa latens i olika spel i en lista. Och det kan ju vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

hmmm
Att kunna mäta latens är ju bra, men Nvidias teknik känns lite,, irrelevant?
Om det nu krävs speciella möss och skärmar för att kunna mäta, så är det ju egentligen lite blaha, för då har man ju bra grejor redan från början så att säga. Det är ju ingen tillverkare som kommer sätta detta i "slöa" produkter.

Jag kanske är helt ointresserad bara för att man inte kan mäta latens på tangentbord, vilket är vad jag är intresserad av, men det känns lite onödigt för en konsument liksom.

För en testare så kan det ju vara guld värt att ha ett verktyg för att testa latens i olika spel, tex Swec skulle kunna testa latens i olika spel i en lista. Och det kan ju vara av intresse.

Vad menar du med latens i ett tangentbord? Blåtand? Borde ju gå att med din telefon filma i högfrekvens och räkna bildrutor. Öppna notepad och kör loss

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Bara att filma ett objekt som slår till musen/knappen samtidigt som skärmen. Räkna antalet bildrutor (gärna slow motion) mellan träff och skillnad på skärmen. Inget komplicerat faktiskt, och helt oberoende av vilken teknik som används

LTT har redan mätt. Det är ingen skillnad på moderna trådlösa möss och trådade såna.
Trådade grejer har inga fördelar idag. Musen är lika snabba, tangentborden pollar 1000hz, och hörlurar överför ljud lossless. Men bara om man kör på tillverkarnas proprietära protokoll, bluetooth är fortfarande långsamt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

LTT har redan mätt. Det är ingen skillnad på moderna trådlösa möss och trådade såna.
Trådade grejer har inga fördelar idag. Musen är lika snabba, tangentborden pollar 1000hz, och hörlurar överför ljud lossless. Men bara om man kör på tillverkarnas proprietära protokoll, bluetooth är fortfarande långsamt.

https://www.youtube.com/watch?v=orhb7Njj3h8

Men Nvidias teknik ska ju göra skillnad genom att påverka spelet och ändra renderingspipeline etc. Man kan ju definitivt jämföra med dessa tekniker på och av och se om det blir skillnad. Kanske skärmar och möss etc påverkar också?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Men Nvidias teknik ska ju göra skillnad genom att påverka spelet och ändra renderingspipeline etc. Man kan ju definitivt jämföra med dessa tekniker på och av och se om det blir skillnad. Kanske skärmar och möss etc påverkar också?

Jag är för dåligt påläst om nvidias nya tekniker faktiskt, jag har inte läst på mest för att det låter ganska gimmickigt just nu, jag väntar nog tills marknaden mättats lite med prylar, men framför allt intressanta titlar. Jag spelar liksom inte fortnite på proffsnivå, eller några av de andra titlarna heller för den delen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag är för dåligt påläst om nvidias nya tekniker faktiskt, jag har inte läst på mest för att det låter ganska gimmickigt just nu, jag väntar nog tills marknaden mättats lite med prylar, men framför allt intressanta titlar. Jag spelar liksom inte fortnite på proffsnivå, eller några av de andra titlarna heller för den delen

Poängen är som sagt att påverka renderingen så sent som möjligt. En game-loop gör ju massa saker för att få fram nästa bildruta.

Det Nvidia säger sig göra med Reflex är att se till att spelet gör alla saker orelaterade till spelarens input först innan de läser vad användaren gjort. Alltså till exempel flytta på alla objekt i rörelse beräkna kollisioner, etc. Sedan (så sent som möjligt) läses användarens knapptryckningar in och musens position. Sen renderas själva bilden på grafikkortet och bilden visas. På så sätt ska latensen mellan input och bildruta på skärmen minimeras.

Kanske kan de till och med hoppa in på grafikkortet och ändra saker medan bilden renderas? Vem vet, men det borde gå att testa ganska enkelt utan att behöva specialhårdvara som gsync. Nyheten handlar om att om man har all denna hårdvara kan mäta latensen automatiskt helt i mjukvara. Det är enda skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med eller utan reflex vill man ju kunna mäta oberoende av att Nvidia mäter själva. Absolut kan reflex göra mer än bara latens, men den biten vill man ju kunna mäta oberoende. Inte sagt att du har fel, bara förtydligade vad jag menade

Kan man göra, du kan också programmera ditt egna 3dmark för att göra en oberoende kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kan man göra, du kan också programmera ditt egna 3dmark för att göra en oberoende kontroll?

Vad har 3d mark med latens att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad har 3d mark med latens att göra?

Jag var ironisk..lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med latens i ett tangentbord? Blåtand? Borde ju gå att med din telefon filma i högfrekvens och räkna bildrutor. Öppna notepad och kör loss

Har ingen telefon som kan filma i 1000ms, vilket är vad som behövs för att mäta med någelunda noggrannhet. Jag är ju mest intresserad av keyb som jag använder mycket när jag spelar, av personliga skäl,, men även andra borde ju ha ett intresse. I wasd + mus så är ju musen inte den enda inmatningen så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Har ingen telefon som kan filma i 1000ms, vilket är vad som behövs för att mäta med någelunda noggrannhet. Jag är ju mest intresserad av keyb som jag använder mycket när jag spelar, av personliga skäl,, men även andra borde ju ha ett intresse. I wasd + mus så är ju musen inte den enda inmatningen så att säga.

240FPS räcker långt om man filmar mer än en gång och räknar ut ett snitt. 1000ms, dvs en sekund, tror jag alla mobiler klarar, men jag tolkar det som att du menar 1000fps/1ms. Även om filmen är i ett glesare intervall än så kan man se mycket, och ingen kedja från input till frame kommer ligga ens nära 4ms som 240fps räcker till

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

240FPS räcker långt om man filmar mer än en gång och räknar ut ett snitt. 1000ms, dvs en sekund, tror jag alla mobiler klarar, men jag tolkar det som att du menar 1000fps/1ms. Även om filmen är i ett glesare intervall än så kan man se mycket, och ingen kedja från input till frame kommer ligga ens nära 4ms som 240fps räcker till

Sen finns det väl en sorts inbyggd tröghet i alla tangentbord, dvs hur långt du måste trycka ned tangenten innan den aktiveras, sen därtill har man hur många gram man måste trycka på tangenten också, jag tror inte någon människa kan avgöra inputlag på ett tangentbord så som man kan märka det på en mus. En mus rörselse är ju mer omedelbar tänker jag.

Ska man göra samma test som LTT gjorde på mössen så måste man ju ta av keycaps och aktivera switcharna med en svinsnabb pendel, lär bli mycket krångligare

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Sen finns det väl en sorts inbyggd tröghet i alla tangentbord, dvs hur långt du måste trycka ned tangenten innan den aktiveras, sen därtill har man hur många gram man måste trycka på tangenten också, jag tror inte någon människa kan avgöra inputlag på ett tangentbord så som man kan märka det på en mus. En mus rörselse är ju mer omedelbar tänker jag.

Ska man göra samma test som LTT gjorde på mössen så måste man ju ta av keycaps och aktivera switcharna med en svinsnabb pendel, lär bli mycket krångligare

Men det är ju inte av intresse, ditt finger måste ju fysiskt trycka på knappen, så starten av rörelsen är starten på input lag. Skiljer ju mellan olika switchar med just det du säger med aktiveringsavstånd och fjäderstyrka. Det påverkar, och det ska det göra

Annars kan man ju löda på två sladdar man slår ihop istället för knappar?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Men det är ju inte av intresse, ditt finger måste ju fysiskt trycka på knappen, så starten av rörelsen är starten på input lag. Skiljer ju mellan olika switchar med just det du säger med aktiveringsavstånd och fjäderstyrka. Det påverkar, och det ska det göra

Annars kan man ju löda på två sladdar man slår ihop istället för knappar?

Exakt, det var hela min poäng, jag tror inte man behöver jobba på latensen på tangentbord eftersom det finns så mycket latens i själva människan och den fysiska switchen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com