Nvidia lanserar bärbara Geforce RTX 3060 – i elva olika prestandaklasser

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar bärbara Geforce RTX 3060 – i elva olika prestandaklasser

Konsten att dribbla bort konsumenter dras till sin spets när Nvidia lanserar hela elva modeller av en krets under samma namn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man inte vet vilken modell mna köper.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid finnas exempel där de sämsta varianterna i ett välkylt chassi slår det bästa som blir överhettat.

Permalänk
Medlem

Varför blir det såhär?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Ungefär som att en Core i7 alltid är en Core i7

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Älskar att det finns 3060ti som är snabbare än ett 3080. Inte alls förvirrande för oinsatta. Ser inte fram emot att förklara TDP/TBP osv. för vänner som säger "jag vill ha många FPS i COD, men 3060ti är ju ett lägre nummer än 3080".

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gambit_2K:

Älskar att det finns 3060ti som är snabbare än ett 3080. Inte alls förvirrande för oinsatta. Ser inte fram emot att förklara TDP/TBP osv. för vänner som säger "jag vill ha många FPS i COD, men 3060ti är ju ett lägre nummer än 3080".

Jag har löst det där i vissa av mina kretsar;
Jag börjar med att säga "köp X", när dom ifrågasätter varför så bombar jag på med med tekniska specifikationer och staplar, sedan köper dom bara det jag rekommenderar rent generellt utan att ifrågasätta igen - Och dom blir nöjda

---------

OT: Det är helt sjukt hur många nya trådar vi kommer få se både här på Sweclockers, Reddit och diverse andra forum där folk kommer klaga på prestandan på sin nya ultraslimmad "gaming dator"..
"varför får jag bara 80 fps i Witcher 3 eller 45 fps i CP77, jag betalade ju över 35 000kr för datorn!!"
*sitter på ett baslåst Max-Q 3080..*

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Sötast

How to screw your customers

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla soppa. Hur kan de själva tycka det här känns vettigt?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Föredetting
Skrivet av the squonk:

Ungefär som att en Core i7 alltid är en Core i7

Fast i fallet CPU:er har du alltid en rad siffror och en bokstav att gå efter. Det saknas här, förutom Max-Q.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Vilken jäkla soppa. Hur kan de själva tycka det här känns vettigt?

"Vettigt" ingår inte i ordet "Utdelning"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag skrev för någon månad sedan att jag var på god väg att lämna denna hobby efter närmare 30 år, och detta är spiken i den kistan. Min dator kommer framöver endast vara en surf och photoshop maskin, så det blir konsoll framöver, när nu de kommer vara tillgängliga för köp....

Permalänk
Medlem

Nvidia: Har kungen nånsin vetat vilken GPU i bärbara RTX 3000-serien som presterar bäst av de olika modellerna?

H.M. Konung Carl XVI Gustaf: Näääe, jag tror faktiskt inte det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag skrev för någon månad sedan att jag var på god väg att lämna denna hobby efter närmare 30 år, och detta är spiken i den kistan. Min dator kommer framöver endast vara en surf och photoshop maskin, så det blir konsoll framöver, när nu de kommer vara tillgängliga för köp....

Samma här. Skaffade ett Stadia som placeholder tills PS5 och XSX finns i lager. Har haft gamingdator hela livet och alltid varit lite PC-master-race (och av lathet vägrat lära mig spela på handkontroll). Men konsoler är bara så extremt mycket enklare och prisvärdheten är EXTREM jämfört mot en speldator.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Lär ju vara lagomt kul att göra reviews på dom där
" Här har vi gpu 3060 som presterar sämre än en 3060, och här har vi en 3060 som presterar bättre än en 3080"

Jösses

Permalänk
Medlem

Känns väl som att liknande nästan alltid varit fallet? En överklockad Celeron (läs hög TDP men sämre specs i övrigt) kan ju slå en Pentium 4 på sin tid. Eller om man vill vara modernare kan man jämföra i5H med i7U eller Y. Visst ’syns’ det lite där, men många vet nog inte det

Allting avgörs av kylaren i laptopen, så har det varit länge.

Borde ju dock gå att märka upp tydligare, men alla processorer med 5 siffror i namnen och cTDP som tillverkaren kan välja är ju minst lika missvisande.

Summan är väl att inte tillräckligt många bryr sig, och inte heller kräver tydlighet. Prestandan räcker väl för de flesta, och de som bryr sig mer kan lägga mer energi på efterforskningar.

Alla 3060 klarar ju av att spela på, och 30% skillnad i FPS är inte hela välden för många. Dessutom lär det ju skilja bra mycket mer än 30% i pris. Tråkigt såklart för de som köper dyra datorer med sämsta varianten i, men så är det alltid, kolla bara i köprekommendationerna här i forumet. Många lägger mer än lägstapris för prestanda (dock mer medvetet i vissa fall)

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Samma här. Skaffade ett Stadia som placeholder tills PS5 och XSX finns i lager. Har haft gamingdator hela livet och alltid varit lite PC-master-race (och av lathet vägrat lära mig spela på handkontroll). Men konsoler är bara så extremt mycket enklare och prisvärdheten är EXTREM jämfört mot en speldator.

Finns väldigt många spel som inte görs bra till konsol tex strategispel där man behöver precision. Att spela strategispel kommer aldrig göras bra till konsoll inte heller simulatorer eller fps spel för den delen. Om inte konsol hade funnits så hade vi haft extremt bra pc-spel idag. Se bara på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vara på plats med krav på förväntad prestanda i 5-10 populära titlar i olika upplösning (med inställningar bestämda från någon branschorganisation) hos spellaptops, detta då både CPU och nu mer än någonsin GPU presterar så olika i olika laptops med skiljande ström- och kylningsbudget.
Skulle personligen inte orka sätta mig in tillräckligt för att kunna ha kunskap nog för ett bra köp, detta trots att jag är intresserad av och följer nyheter om nya GPUer och CPUer. Och om jag som intresserad känner så, hur svårt är det att köpa "rätt" som medelsvensson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns väldigt många spel som inte görs bra till konsol tex strategispel där man behöver precision. Att spela strategispel kommer aldrig göras bra till konsoll inte heller simulatorer eller fps spel för den delen. Om inte konsol hade funnits så hade vi haft extremt bra pc-spel idag. Se bara på 90-talet.

Det tror jag inte alls. 90-talet kom det ju fruktansvärda mänger bra spel men inte bara PC-spel (detta sagt av en hemdatorsamlare).
Men om ej spelkonsoler/arkadspel dykt upp på 70 och 80 talet och visat att spel inte endast är för barn och att det säljer så hade nog klimatet/utvecklingen faktiskt påverkats negativt på datorfronten. Hemdatorers utveckling drevs ju även frammåt av spelkonsolerna och dem hjälpte även spel att nå ut till en bredare massa.

Tror båda gynnat varandra på olika vis från begynnelsen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Laptops överlag är ju giftiga. Fina specs på pappret behöver inte betyda nånting då tillverkaren plötsligt vill skydda sitt klena moderkort med power limits och thermal throttle långt under vad Intel och AMD rekommenderar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om inte konsol hade funnits så hade vi haft extremt bra pc-spel idag. Se bara på 90-talet.

Konstigaste och mest felaktiga slutsatsen jag någonsin hört tror jag.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Konstigaste och mest felaktiga slutsatsen jag någonsin hört tror jag.

Jag syftar på senare konsoller. PS2 och Xbox 1 var de som verkligen gjorde spelen sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ungefär som att en Core i7 alltid är en Core i7

Om det står "Core i7" i annonsen så är det skäl att höja ögonbrynen. Den som sysslar med sådan typ av marknadsföring säljer inte många datorer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Det behövs ett nytt namnschema för att klargöra, med tanke på vidden du kan få ut från kretsarna och att chips i "lägre" segment slår de i högre så borde namn på serier baserad på chippet skrotas. Att förtydliga vore väl snarare att basera namnen på prestandan oavsett vilket chipp det kommer från och sedan göra likt Intel m.fl att "k" märka eller liknande när det finns utrymme för sådan. Men det känns smått otroligt att något sådant ska ske.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Jag syftar på senare konsoller. PS2 och Xbox 1 var de som verkligen gjorde spelen sämre.

Hur? Var specifik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hur? Var specifik.

Skulle gissa på att det var där någonstans fokus mer hamnade på grafik än spelmekanik och innehåll. Eller så känner många i alla fall.

N64/PS1 så öppnades en helt ny värld iom 3D, inte lika många revolutionerande har hänt sedan dess, och innan man kunde lägga extrem tid på det grafiska fick man lägga energin på annat.

Sen tillkommer såklart retrofaktorn med att allt var bättre förr och just det man själv växte upp med alltid är bäst.

Jag kan dock tycka att det ligger något i ett sånt uttalande, men inte som att det är någon extrem skillnad just på den generationen