Analytiker: "Svalt mottagande stoppar Iphone 12 Mini-produktion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

” Den nya iPhone 12 ser lite mer ut som iPhone 4, förutom när det gäller färgerna: svart, vit, röd, grön och blå. Flärpen är smalare än tidigare och mobilen är totalt 11% tunntare, 15% smalare och 16% lättare än iPhone 11, utan att ha minskat ned på skärmstorleken.”

12 första raden
11 andra raden

Height
5.78 inches (146.7 mm)
Height
5.94 inches (150.9 mm)

Width
2.82 inches (71.5 mm)
Width
2.98 inches (75.7 mm)

Depth
0.29 inch (7.4 mm)
Depth
0.33 inch (8.3 mm)

Weight
5.78 ounces (164 grams)
Weight
6.84 ounces (194 grams)

Den är absolut inte 15% smalare, kanske 15% smalare kanter på skärmens sidor?

Tänk på vad du sprider för information

Permalänk
Medlem

Stod och velade mellan en Pixel 4a och Pixel 4 5G men valde 4a främst för den mindre skärmen. Priset var iofs en viktig del också men inte så tungt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

är det inte svalt mottagande av apples "nya" telefoner överlag? känns som de flesta fortfarande har kvar sina iPhone X eller iPhone 7/8.

Nu läser jag inte jättemånga recensioner om mobiler men de jag läst och sett har alla sagt att iPhone 12 är riktigt, riktigt bra.

I mina ögon är det inget konstigt om folk har kvar sina äldre iPhones. En iPhone sju fungerar mer än utmärkt för 90 % av befolkningen, en iPhone 8 fungerar för 99 %. Enda anledningen till att byta är för att man vill ha det senaste.

Själv sitter jag med en 6S som dessutom har dåligt batteri. Pga det dåliga batteriet är mobilen ganska seg men då skärmen har en stor spricka vågar jag inte byta batteriet ifall skärmen skulle gå sönder. Har lovat mig själv att hålla ut till iPhone 13 kommer men nu blir jag lite orolig, jag vill ju ha mini-modellen! En annan anledning till att jag vill vänta är för att jag hoppas på usb-c, men det kanske är att hoppas för mycket.

Skrivet av Kvicksilver:

Klart marknaden är kall när de nästan tar normal-priser (som även de är överprisade) för mini-varianten...

Det du och vissa andra verkar ha missat, trots att det nämnts flera gånger bara i den här tråden, är att det inte rör sig om en budgetmobil. Det är en mobil med samma prestanda som sina dyrare syskon men i ett mindre format. Då blir det väl ändå ganska uppenbart att de inte kan sälja den så väldigt mycket billigare när skillnaden i stort sett är en mindre skärm?

Vill man prompt ha en iPhone och en (relativt talat) budgetmodell så köper man iPhone SE. Även det har nämnts i tråden.

Men men, det är förstås lätt att missa. För inte är du väl en av dem som bufflar sig in i appletrådar och per automatik spyr galla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Jag har problem att få plats med min S20 i mina jeansfickor, den har åkt ut ett par gånger redan, så jag förstår inte riktigt var folk som har större mobiler ens har dem. Har alla skaffat cargo pants de senaste åren eller har de dem (hemska tanke) i backfickorna?

Storleksmässigt hade jag velat ha en S10e, som frun har, men när S20 gick ner i samma pris på Black Friday, kändes det så dumt att inte köpa den nyare.

Jag förstår trenden med att vilja ha större skärm och bra batteri när fler och fler lyssnar på musik och streamar video på sina mobiltelefoner, men för min del måste det finnas en gräns för hanterbarhet och den är när jag inte kan bära med mig mobilen i vanliga byxfickor.

Jag har inga problem med att ha telefonen (S10 nu dock så inte superstor) i fickan, eller inte med storleken i alla fall. Däremot är telefoner med glasbaksida, speciellt med böjda kanter på skärmen, väldigt hala och glider lätt ur fickan beroende på hur den är utformad, vinkel och så. Har jag jeans på mig så brukar det inte vara några problem men det senaste året har det blivit mycket mjukisbyxor och där glider den ur typ varje gång jag sätter mig ner. Skal motverkar ju detta en del förstås, men det

Jag körde tidigare på stora telefoner för de passade mina användningsområden bättre. Jag tittar inte mycket på video på telefonen men jag läser mycket, och på jobbet hanterar jag ju Teams, mail och liknande. När jag köpte min Galaxy Note (1) fick jag utstå en del hån för den var ju löjligt stor med sin 5,2-tumsskärm liksom. Dock hade den ju ett bättre format än dagens telefoner när man faktiskt använde den, inte så långsmal, vilket dock var sämre i fickan då den blev rätt bred speciellt med tanke på hur feta kanter telefonerna hade utanför skärmen då. Men dagens "normala" modeller tycker jag ändå är en rätt bra storlek. Runt 5,5 tum men kanterna är så smala att telefonen fysiskt inte är så stor. För läsning hade de gärna fått vara lite mindre långsmala men samtidigt är det ju trevligt att de inte är så breda i fickan.

En trend jag har kommit på att jag inte gillar är dock de böjda kanterna. När jag fick min S10 tyckte jag det var rätt trevligt, det gjorde att det kändes som skärmen tog upp mer av ytan och det gjorde den väl med, och det funkade bra mycket bättre än vad intrycket var från recensioner och så, men hållbarheten är ju katastrof.

Permalänk
Skrivet av snajk:

När jag köpte min Galaxy Note (1) fick jag utstå en del hån för den var ju löjligt stor med sin 5,2-tumsskärm liksom. Dock hade den ju ett bättre format än dagens telefoner när man faktiskt använde den

Laggers gonna hate. Jag minns mycket väl hur mycket folk drev med Galaxy Note, det fanns bilder som visade att de knappt fick plats i fickan. Men nu idag så har nästan alla en ännu större mobil, men vårt mobilanvändning har förändras.

En person på youtube har gjort ett bra klipp om området, där han nämner att små telefoner kommer tillbaka iform av vikbara telefoner: https://www.youtube.com/watch?v=X3E0kbSYd0k

Annars när det gäller teknik så är det svårt att få en stor försäljning av en dyr pryl som ser ut som en billig pryl. Detta påstående gäller generellt. Det finns olika sätt för tillverkarna att ändå göra så att deras produkt syns att den är dyr. Men att göra en 5,5" Android telefon med standardutseende och senaste hårdvaran, så att den kostar över 10 000kr som vissa på forumet vill ha. Så lär denna telefon inte precis bli någon säljsucce mer än bland en liten grupp nördar. Då telefonen för alla andra ser ut att vara någon billig enkel telefon.

Men när de små blir vikbara så blir detta genast så mycket enklare och jag tror att om Apple lyckas få till en Samsung Galaxy Z flip liknande mobil med bättre kvalite än nuvarande, så kan detta bli en riktig säljsucce.

Permalänk
Medlem

Bah inget mini över den telefonen. Använder fortfarande min iphone 5s som jag fick av jobbet en gång i tiden.

Börjar bli svårt att ens hitta telefoner under 6 tum numera känns det som.

När min Huawei P10 brakar ihop så får jag se vad marknaden har att erbjuda på andoid sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nu läser jag inte jättemånga recensioner om mobiler men de jag läst och sett har alla sagt att iPhone 12 är riktigt, riktigt bra.

I mina ögon är det inget konstigt om folk har kvar sina äldre iPhones. En iPhone sju fungerar mer än utmärkt för 90 % av befolkningen, en iPhone 8 fungerar för 99 %. Enda anledningen till att byta är för att man vill ha det senaste.

Själv sitter jag med en 6S som dessutom har dåligt batteri. Pga det dåliga batteriet är mobilen ganska seg men då skärmen har en stor spricka vågar jag inte byta batteriet ifall skärmen skulle gå sönder. Har lovat mig själv att hålla ut till iPhone 13 kommer men nu blir jag lite orolig, jag vill ju ha mini-modellen! En annan anledning till att jag vill vänta är för att jag hoppas på usb-c, men det kanske är att hoppas för mycket.

Det du och vissa andra verkar ha missat, trots att det nämnts flera gånger bara i den här tråden, är att det inte rör sig om en budgetmobil. Det är en mobil med samma prestanda som sina dyrare syskon men i ett mindre format. Då blir det väl ändå ganska uppenbart att de inte kan sälja den så väldigt mycket billigare när skillnaden i stort sett är en mindre skärm?

Vill man prompt ha en iPhone och en (relativt talat) budgetmodell så köper man iPhone SE. Även det har nämnts i tråden.

Men men, det är förstås lätt att missa. För inte är du väl en av dem som bufflar sig in i appletrådar och per automatik spyr galla?

Om de inte bytte till USB-C nu när de skippade laddaren (det hade faktiskt varit ett argument, för sådana laddare har nog många hemma) så räknar jag kallt med att lightning behålls till porten försvinner i 13/14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Bah inget mini över den telefonen. Använder fortfarande min iphone 5s som jag fick av jobbet en gång i tiden.

Börjar bli svårt att ens hitta telefoner under 6 tum numera känns det som.

När min Huawei P10 brakar ihop så får jag se vad marknaden har att erbjuda på andoid sidan.

Dimensioner:
Huawei P10: 145.3 x 69.3 x 6.98 mm
12 mini: 131.5 x 64.2 x 7.4 mm

Vet inte hur du menar men den är ju ganska mycket mindre än P10 (trots .3” större skärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men men, det är förstås lätt att missa. För inte är du väl en av dem som bufflar sig in i appletrådar och per automatik spyr galla?

Borde vara ett krav på att ägt minst tre iOS-enheter samt minst tre Android-enheter för att få kommentera i tråden

I annat fall först tankarna till ett stort land i väst, där den forne presidentens anhängarna skrek "Don't be a sheep!". Detta var i samband med att de själva vallades runt och enbart upprepade vad presidenten i fråga sagt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laggers gonna hate. Jag minns mycket väl hur mycket folk drev med Galaxy Note, det fanns bilder som visade att de knappt fick plats i fickan. Men nu idag så har nästan alla en ännu större mobil, men vårt mobilanvändning har förändras.

Jo, samtidigt jämför jag min Note 2 (orkar inte gräva fram ettan) med min S10 så är S10 lika lång men några mm tunnare och över en cm smalare. Trots att Note 2 har en 5,5-tums skärm och S10 6,1 tum. Det beror ju dels på att skärmen är en större del av framsidan men också förstås att långsmala skärmar ju har en mindre yta för samma diagonal. Så en tidig Note är ju mer otymplig än en standardmodell idag, men sannolikt inte "plus"-modellerna eller så. Men den bredare skärmen hade förstås sina fördelar.

Citat:

En person på youtube har gjort ett bra klipp om området, där han nämner att små telefoner kommer tillbaka iform av vikbara telefoner: https://www.youtube.com/watch?v=X3E0kbSYd0k

Jo, jag vet inte om vi kommer att få bra vikbara skärmar av den typen så snart dock. Jag vet inte varför de fokuserar så på skärmar som liksom viks som en bok för det är ju sjukt svårt att få en skärm att vikas platt och ändå kännas ok. Dessutom krävs det ju en skärm till på utsidan om man inte ska vika ut den vid varje användning. Det har ju kommit andra koncept som hanterar det på andra sätt, som den där skärmen är böjd längs utsidan av telefonen, mer som omslaget på en bok, eller LG's utdragbara "rull"-skärm. De tror jag mer på (eller inte just de, men den typen) då det är mycket lättare att få en hård glasliknande yta som kan böjas än en som kan vikas platt, även om böjningen är ganska kraftig.

Citat:

Annars när det gäller teknik så är det svårt att få en stor försäljning av en dyr pryl som ser ut som en billig pryl. Detta påstående gäller generellt. Det finns olika sätt för tillverkarna att ändå göra så att deras produkt syns att den är dyr. Men att göra en 5,5" Android telefon med standardutseende och senaste hårdvaran, så att den kostar över 10 000kr som vissa på forumet vill ha. Så lär denna telefon inte precis bli någon säljsucce mer än bland en liten grupp nördar. Då telefonen för alla andra ser ut att vara någon billig enkel telefon.

Jag vet inte riktigt om det stämmer. Fram till 2020 så var det ju "flaggskeppen" som dominerade Samsungs försäljning exempelvis. Att A-modellerna tog över under 2020 lär ju bero på bland annat att flaggskeppen gick upp ganska mycket i pris samtidigt som A-modellerna nådde upp till en bra medelnivå som duger för de flesta, inte så farligt budget som de var tidigare. Sen lär väl pandemin och den ekonomiska oron för det, parat med ett större intresse av mer stationära produkter då man spenderar så mycket tid hemma, spela in ganska mycket. Men nu med S21 så har de ju gått ner i pris igen så vi får väl se hur det går.

Å andra sidan verkar Google ha landat i mellanmodeller bara typ. Jag vet inte varför någon skulle betala "flaggskeppspengar" för en telefon alls dock, visst är det en pryl man använder mycket men, om man inte har väldigt specifika behov, typ tunga spel, så duger ju en mellanmodell väldigt långt. Marknaden har väl mognat rätt snabbt på sistone helt enkelt. Jämför med laptops, för länge sedan innebar ju en laptop ett väldigt högt pris både rent ekonomiskt men också stora kompromisser i prestanda och så. Idag är laptops helt dominerande och även om prestandan förstås är sämre än en stationär så duger den till vad de flesta använder en dator till, om man inte har ett särintresse som spel då förstås. Även jag som utvecklare har ju haft en laptop som "workstation" i många år nu.

För mig så spelar prestandan mindre roll, så länge det inte är en gammal telefon eller extremt budgetorienterad. Men det finns ju en del saker som är trevliga på flaggskeppen, bättre kamera exempelvis, men vattentäthet tycker jag också är trevligt med tanke på att jag har familj och så. Trådlös laddning är inte fel heller, men egentligen vet jag inte om jag hade betalat extra för den funktionen.

Citat:

Men när de små blir vikbara så blir detta genast så mycket enklare och jag tror att om Apple lyckas få till en Samsung Galaxy Z flip liknande mobil med bättre kvalite än nuvarande, så kan detta bli en riktig säljsucce.

Tja, man vet ju inte vilket håll Apple går åt. Men ska de behålla sin kvalitetskänsla så tror jag det kommer dröja innan de kommer med en vikbar modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dimensioner:
Huawei P10: 145.3 x 69.3 x 6.98 mm
12 mini: 131.5 x 64.2 x 7.4 mm

Vet inte hur du menar men den är ju ganska mycket mindre än P10 (trots .3” större skärm)

Jag menade mot min iphone 5s dvs min nuvarande jobb telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Jag menade mot min iphone 5s dvs min nuvarande jobb telefon.

Dimensioner:
iPhone 5S: 123.8 x 58.6 x 7.6 mm
12 mini: 131.5 x 64.2 x 7.4 mm

Skiljer alltså 7,7mm på höjden och 5,6mm på bredden. Visst är det inte noll, men mindre än många tror skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om de inte bytte till USB-C nu när de skippade laddaren (det hade faktiskt varit ett argument, för sådana laddare har nog många hemma) så räknar jag kallt med att lightning behålls till porten försvinner i 13/14

Jo, jag har den farhågan också. Men jag väljer att låtsas vara lyckligt ovetande om de tankarna.

Jag hade faktiskt inget emot att de tog bort hörlursutgången men en laddport vill jag ha kvar förbövelen!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till en iPhone 12 mini från en Pixel 2XL

Supernöjd med den mindre storleken! Vande mig med storleken efter knappt en dag, nu känns bara min gamla lur löjligt stor.
Batteriet som så många tar upp som nackdel har jag inte stört mig på. Klarar hur lätt som helst på det. Uppskattar att jag kan få ca 8h av screen on time, men snittar på ca 3h. Bränner alltså sällan ens förbi 50%.
Rekommenderar verkligen att hitta en fysisk butik och känna på storleken, bästa sättet att få en bra uppfattning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 ▪ ASUS B350-F ▪ Crucial 16GB 2666MHz ▪ Zotac GTX 1060 6GB ▪ Samsung 970 Evo Plus 1TB ▪ FD Define C TG ▪ be quiet! Straight Power 11 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Är inte iphone 12 i princip lika stor som XR och 11 (icke-pro)? Samma skärmstorlek i alla fall.

De har samma skärmstorlek, men det jag nämnde var vikt och bredd.

Både XR och 11 är 75,7 mm breda och väger 194 g. I jämförelse är 12:an 71,5 mm bred och väger 162 g.

Jag provade iPhone X när den släpptes som var 70,9 mm bred och vägde 174 g. Runt 70 mm bredd är min sweetspot och mer än så gör det svårt för mig att greppa telefonen ordentligt med en hand.

Nu är dessa dyrare modeller inte av intresse för mig ändå eftersom de är så hutlöst dyra. Behöver dock inte gnälla sedan Apple släppte iPhone SE som känns som en bra kompromiss, även om jag gärna hade sett en mindre version av XR/11 d.v.s. helskärm med lite tjockare kanter än de dyrare modellerna och gärna LCD. Föredrar dock fortfarande TouchID framför FaceID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dimensioner:
iPhone 5S: 123.8 x 58.6 x 7.6 mm
12 mini: 131.5 x 64.2 x 7.4 mm

Skiljer alltså 7,7mm på höjden och 5,6mm på bredden. Visst är det inte noll, men mindre än många tror skulle jag gissa.

Enligt mig så är iPhone 5/s (gamla SE) på millimetern så stor en telefon får vara.
Egentligen är den lite för stor men det är exakt så att den klarar sig om man kör utan skal.
12 mini känns tyvärr som en tegelsten i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Enligt mig så är iPhone 5/s (gamla SE) på millimetern så stor en telefon får vara.
Egentligen är den lite för stor men det är exakt så att den klarar sig om man kör utan skal.
12 mini känns tyvärr som en tegelsten i jämförelse

Det får du absolut tycka!

Jag bara visade hur lite det skiljer, sen vad man gör med den informationen får man välja själv.

Håller med att en ännu mindre hade varit relevant att prova, kanske 4-5” med ’heltäckande’ skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Enligt mig så är iPhone 5/s (gamla SE) på millimetern så stor en telefon får vara.
Egentligen är den lite för stor men det är exakt så att den klarar sig om man kör utan skal.
12 mini känns tyvärr som en tegelsten i jämförelse

Min iPhone 12 mini är en tegelsten! Använder fortfarande iPhone 5s ibland som mobilt wifi.

Tyckte faktiskt att iPhone 12 mini kändes lite väl smal utan skal, men med OtterBox så är den perfekt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Nej inte en iPhone (bytte från iPhone strax efter att de dumpade 3.5mm) men hade dock en Androidlur med notch ett väldigt kort tag och ja, det störde mig både funktionellt och inte minst estetiskt.

Tvivlar inte på att Apple gjort ett bra jobb att "gömma" den (genom att inte nyttja sidorna i helskärmsläge helt enkelt?) men förstår inte varför de ska envisas med att täcka så stor del av telefonens framsida som möjligt med skärmen för att sen trycka in en notch och behöva anpassa iOS efter den.

Då låter det som att du bara har en erfarenhet av att ha en Android med notch och automatiskt tänker att det är exakt likadant med iPhone.

Jag har i alla fall aldrig stört mig på notchen. Förutom vid ett tillfälle. När jag tänkte spela något mobilspel. Det var nog första gången på åtminstone något år som jag spelade ett mobilspel dock så det kan ju knappt räknas i mitt fall.

Till vänster om notchen har du klockan, till höger om notchen har du teckning och batteri. Under notchen är skärmen precis som på en "vanlig" skärm. Det är alltså bara den lilla raden längst upp med batteri, teckning och klockan som är påverkad av notchen vid normal användning.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Enligt mig så är iPhone 5/s (gamla SE) på millimetern så stor en telefon får vara.
Egentligen är den lite för stor men det är exakt så att den klarar sig om man kör utan skal.
12 mini känns tyvärr som en tegelsten i jämförelse

Vad trevligt med någon som tycker som jag. Har en iPhone SE (första) via jobbet som jag haft sedan hösten 2016 och är helnöjd. Min skärmtidrapport säger att jag använder den typ 2,5 timmar om dagen. Läser mest på olika forum men visst blir det nån youtube-video ibland. Nu verkar folk i den här tråden vara lite äldre om de har problem att se saker på mindre skärmar om jag skulle slänga iväg ett mail till IT skulle jag förmodligen få en ny iPhone utan diskussion men jag vill verkligen inte byta.

Nu är det ju 2021 så om man fick önska hade jag ju gärna haft exakt samma ”skal” men heltäckande skärm och ny kamera. Nuvarande skärm är väl inget jag stör mig på egentligen utan det är väl mer att den skulle se lite modernare ut, men kameran i den här mobilen är under all kritik. Eller som min sambo uttryckte det ”du slösar bort dina barns uppväxt på att ha en så dålig mobilkamera”.

Annars är de raka kanterna ett krav för mig så att den inte blir så hal (jag vägrar skal). Man ska kunna ledigt använda den med en hand om sonen vaknar och vill krypa upp och lägga sig på andra armen. När jag läser långa trådar brukar jag hålla i mobilen med tummen (ett av de nedre hörnen) och långfingret (motstående övre hörn) och bläddra med pekfingret. Känns lite skönare för tummen att inte vara böjd över skärmen hela tiden.

iPhone hade ju runda kanter först fram till och med 3G, sen fick de raka kanter under en glansperiod som varade till och med 5S/SE och nu är det runda kanter igen. Undrar om de nånsin kommer gå tillbaka till raka kanter så man slipper se ut som en seriefigur som försöker fånga en fisk med händerna varje gång man ska använda mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

iPhone hade ju runda kanter först fram till och med 3G, sen fick de raka kanter under en glansperiod som varade till och med 5S/SE och nu är det runda kanter igen. Undrar om de nånsin kommer gå tillbaka till raka kanter så man slipper se ut som en seriefigur som försöker fånga en fisk med händerna varje gång man ska använda mobilen.

iPhone 12-modellerna har väl raka kanter likt iPhone 4 - 5s?

Permalänk
Medlem

Jag (och min mor) hade önskat att våra Xperia 5or varit i iPhone 12 Mini storlek (och varit Xperia 5 IIor). Nu är vi dock allergiska mot iOS så det blev Xperia i stället. Lite synd att det inte finns motsvarande i android världen. Fast om detta är sant finns det väl snart inte heller i iOS världen. Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ca.agrell:

iPhone hade ju runda kanter först fram till och med 3G, sen fick de raka kanter under en glansperiod som varade till och med 5S/SE och nu är det runda kanter igen. Undrar om de nånsin kommer gå tillbaka till raka kanter så man slipper se ut som en seriefigur som försöker fånga en fisk med händerna varje gång man ska använda mobilen.

Grattis. Glansdagarna är tillbaka. Inte säker på att jag håller med dig om att det är önskvärt, men 12:orna är i varje fall raka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnmn:

Jag (och min mor) hade önskat att våra Xperia 5or varit i iPhone 12 Mini storlek (och varit Xperia 5 IIor). Nu är vi dock allergiska mot iOS så det blev Xperia i stället. Lite synd att det inte finns motsvarande i android världen. Fast om detta är sant finns det väl snart inte heller i iOS världen. Synd.

Har ju varit hur mycket rykten som helst om en ny Compact-modell.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31224-lacka-bekraftar-sonys...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tror många har svårt att fatta skillnaden mellan 12 mini och SE 2020. Mini känns mer som en SE+ tror jag.

Tragiskt, jag hade verkligen hoppats att den skulle sälja bra (så många högljudda röster som klagat på compact-klassen). Hade varit roligare med mer variation på marknaden. Nu kommer ingen annan heller våga satsa...

Jag håller med dig.
Dåligt namnval Inte många som vill ha en telefon som heter "mini"
Iphone 12 Normal - Hade nog gått bättre,

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

iPhone 12-modellerna har väl raka kanter likt iPhone 4 - 5s?

Skrivet av Napoleongl:

Grattis. Glansdagarna är tillbaka. Inte säker på att jag håller med dig om att det är önskvärt, men 12:orna är i varje fall raka.

Åhå, hade helt gett upp om att någonsin kunna köpa en ny telefon så har inte ens kollat in utbudet. Men då blev ju den här iPhone 12 Mini plötsligt ganska intressant. Får vi nästan hoppas att min nuvarande stridsvagn till telefon ger upp snart.

språkfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av gnmn:

Lite synd att det inte finns motsvarande i android världen.

Samsung S10e samt Google Pixel 4a är väl bra alternativ? Kommande Sony Xperia Compact verkar vara i samma storlek som dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har ju varit hur mycket rykten som helst om en ny Compact-modell.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31224-lacka-bekraftar-sonys...

Jo, redan när vi köpte våra var det sådana rykten. Men den kom inte och vi behövde köpa nya pga snabbt förfallande lurar och det är ej värt pengarna att köpa nya idag med tanke på hur, i min åsikt, ohygligt dyra våra nuvarande var. Compakt serien lär väl ha försvunnit igen till nästa gång vi behöver nya lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samsung S10e samt Google Pixel 4a är väl bra alternativ? Kommande Sony Xperia Compact verkar vara i samma storlek som dessa.

De är ungefär samma storlek som Xperia 5 men någon millimeter bredare. Måtten man, eller i alla fall vi, vill ner till är 130x63 mm vilket är väldigt nära vad iPhone 12 mini är. De du nämnde är 144x69.4 och 142.2x69.9 medan Xperia 5 är 158x68. Så, ja, bland dåliga alternativ är de väl helt okej val. Men när vi gjorde våra val tog vi även in annat i beräkningen som dålig erfarenhet med Samsung och deras påkomst med att installera spyware-liknande systemappar och att Google och deras oligopol inte är värda våra pengar. Om det inte varit för att dagens samhälle implicit tvingar än att använda appar från någon av de två hade jag stannat med Sailfish eller Ubports. Men nu halkar jag av ämnet här.

Det finns inga "mini" lurar idag. Till och med den kommande Compact modellen är inte kompakt nog. Med sina ryktade 140x68.9 kan man lika gärna köpa någon av de andra modellerna nämnda ovan.

Du får ursäkta ett något utsvävande svar. Mobilmarknaden är ett hett ämne inom familjen. Många hetlevrade diskussioner kring middagsbordet.

Permalänk
Medlem

Tror största problemet med Mini-modellen var att den kom så pass mycket senare än 12 och 12 Pro i detta fall. Dessutom kan det för gemene man vara svårt att motivera prisskillnaden mot SE 2020-modellen då de vid första ögonkast kan verka nästan likvärdiga. Jag hoppas verkligen inte de skippar mini-varianter framöver, hade oerhört mycket hellre haft den formfaktorn än 11 som jag sitter på nu, men gick från X som jag fullkomligt älskade storleken på (likvärdig 12 Mini). Men de får nästan skylla sig själva när de skjuter sig själva i foten med lanseringarna.