RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

https://i.imgur.com/PeKIOdL.jpg

Gillar utseendet. Tyst kort men coil whine finns :/ Ska vänta och se om det kommer att sjunka under gräns nivån.

Skrivet av HerrGw:

Det blir bättre! Mitt har lugnat sig efter 3 månader. Kör underklockat 1100 mV också.

Jag upplevde också att mitt 6800 med referensdesign hade lite "coil-wine skrammel" i början, men nu hör jag ingenting. Kör på manuell undervolt på 980 mV.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför köper ni kort som ligger tretusen över normalpriset? Ni tipser om ett RX 6800 kort som kostar 9999kr när det egentligen ska kosta 7500kr eller mindre. Hur kan man vara så desperat?

Normalpris? Du menar allt ljug och markadsföringsknep? Om du sitter och väntar på ett kort för 7500kr eller mindre så lär du få vänta länge.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing
Alla av oss är inte desperata utan har, som i mitt fall råd då det inte är blodigt kostsamt att betala vad priset i dagsläget är, sen håller jag med om att det sett till priset är överprisat pga bristen av chip, tillgång/efterfrågan styr priset, tyvärr.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

@Dinkefing
Alla av oss är inte desperata utan har, som i mitt fall råd då det inte är blodigt kostsamt att betala vad priset i dagsläget är, sen håller jag med om att det sett till priset är överprisat pga bristen av chip, tillgång/efterfrågan styr priset, tyvärr.

Egentligen borde inte korten kosta mer än 7500 eller runt däromkring. Mycket bortslängda pengar på överprisade kort och det tycker jag irrelevant oavsett hur mycket pengar man har.

Skulle man vara lite smart skulle man kunna vänta till sommaren där folk rör sig ute mer än att sitta hemma och gejma denna årstid, förhoppningsvis normaliseras priserna något då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Även 6800 för 8490:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Normalpris? Du menar allt ljug och markadsföringsknep? Om du sitter och väntar på ett kort för 7500kr eller mindre så lär du få vänta länge.

Det kommer inte hända, lanseringspriset var en bait and switch från nvidia och en rak lögn från AMD.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Det kommer inte hända, lanseringspriset var en bait and switch från nvidia och en rak lögn från AMD.

Jag tänkte att priserna kommer inte landa där föräns nästa gen kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Jag tänkte att priserna kommer inte landa där föräns nästa gen kommit.

Klart priserna kommer "landa" precis som de gjorde för RDNA t.ex men knappast vid MSRP som har visat sig vara orealistiskt för tredjepartstillverkare att kunna sälja till vinst. Eller så tar det mer än tre år för världen att bli någorlunda normal igen och jag har helt fel men det finns ju mer som tyder på annat.

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk

Ja vad ska jag säga, vi verkar väl ha varit överens hela tiden.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing Jo jag ser vad du skriver/menar, men jag svarade i huvudsak på ditt argument att man är desperat, vilket i mitt och andras fall (jag förmodar inte alla över en kam nu) inte är fallet då kostnaden icke är för överprisat.

Mitt kort (signatur), hos inet t.ex, kostar 9999kr, jag gav smått mer vilket jag i detta fall är helt okej då det inte gör att jag behöver äta nudlar, havregrynsgröt eller leva på vatten ett tag framöver, det hade kunnat kosta bra mycket mer och saken hade varit densamma, pengarna i detta fall är inte en stor utgift och är inte därav desperat heller.

Jag ville ha ett nytt kort, jag betalade, inte för att jag är desperat, jag har kortet.

Sen är det regelrätt sett, som du beskriver helt fel då återförsäljarnas riktpris satts högre än tillverkarens rekomendationer, det är en annan sak.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Fragilehands:

Verkar vara slut nu. Vet någon om dom uppdaterar lagerstatus omgående eller om det är fördröjning. La min beställning vid 11:30 och undrar om det betyder att jag fick ett eller inte.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

XT slut men de har RX.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag anser fortfarande att resonemanget kring s.k MSRP är fördummande och snudd på infantilt. i en marknadsekonomi och någorlunda fri marknad är den grundläggande tesen utbud och efterfrågan, detta är inget nytt och priserna går således upp och ner beroende på hur många som vill köpa en produkt. Ingen klagar när butiker kör reor på oönskade produkter (ni borde höja så ni ej gör förlust) men när motsatsen sker då blir alla helt plötsligt naiva, ovetandes och hänvisar till någon form av rekommenderat pris som sattes vid lansering för flera månader sen.

Mycket har hänt sedan dess, vi lever i en dynamisk värld. Vi har en pandemi som aldrig tar slut, bränder i fabriker, nya konsoler, digitala valutor som skenar och många fler faktorer, givetvis påverkar detta priserna precis som med vilken vara som helst.

JAg kan knappast tänka mig att folk är så korkade att de inte förstår detta, då spelar de istället naiva / ovetandes, "bUt MuH mSrP!!1".

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izenoz:

XT slut men de har RX.

XT-M finns.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/g...

Permalänk

Den som nämnde att Dustin ljög om sina leveransdatum hade VÄLDIGT rätt!!! Lita inte på vad som står om ni beställer därifrån.

Permalänk
Medlem

Köpte den och fått orderbekräftelse men innan den är packad och på väg så håller jag inte andan...

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Köpte den och fått orderbekräftelse men innan den är packad och på väg så håller jag inte andan...

Lyckades du får en bekräftelse så är det nog ingen fara, netonnet brukar alltid leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Hoppas du får den snarast.

Riktig best till kort!!

2640-2680mhz stabilt under ca 2h COD.

Ska prova lite olika stresstest till helgen och se om den pallar det.

Nu rullar det på fint här hemma också!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Lyckades du får en bekräftelse så är det nog ingen fara, netonnet brukar alltid leverera.

Hoppas även kortet gör det

Har inte kört AMD på lääänge nu, allt från 680-970-980-Quadro P4000-1080 och nu AMD. Hoppas inte drivarna spökar som många pratade om "förr i tiden".

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag anser fortfarande att resonemanget kring s.k MSRP är fördummande och snudd på infantilt. i en marknadsekonomi och någorlunda fri marknad är den grundläggande tesen utbud och efterfrågan, detta är inget nytt och priserna går således upp och ner beroende på hur många som vill köpa en produkt. Ingen klagar när butiker kör reor på oönskade produkter (ni borde höja så ni ej gör förlust) men när motsatsen sker då blir alla helt plötsligt naiva, ovetandes och hänvisar till någon form av rekommenderat pris som sattes vid lansering för flera månader sen.

Mycket har hänt sedan dess, vi lever i en dynamisk värld. Vi har en pandemi som aldrig tar slut, bränder i fabriker, nya konsoler, digitala valutor som skenar och många fler faktorer, givetvis påverkar detta priserna precis som med vilken vara som helst.

JAg kan knappast tänka mig att folk är så korkade att de inte förstår detta, då spelar de istället naiva / ovetandes, "bUt MuH mSrP!!1".

Mvh

Jag köpte ett XFX RX6800 för 9490:- väl medveten om att jag egentligen tyckte att det var ett litet överpris på 1500:- men mitt materiella habegär behövde stillas. Men jag var även ute efter ett som hade en bra kylarelösning vilket detta verkar ha.
https://www.xfxforce.com/shop/xfx-speedster-merc319-amd-radeo...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag köpte ett XFX RX6800 för 9490:- väl medveten om att jag egentligen tyckte att det var ett litet överpris på 1500:- men mitt materiella habegär behövde stillas. Men jag var även ute efter ett som hade en bra kylarelösning vilket detta verkar ha.

Bara att gratulera, det är ett grymt bra kort. Överklockar du det så närmar du dig ett 6800 XT i prestanda

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Synd att du misssade när Komplett fick in 100+ av 6800 XT Merc 319 korten häromdagen för 9.990 eller vad det var. Jag satt och tvekade för länge på att det var AMD kort men nu slantade jag mer för ett Gigabyte AORUS 6800 XT MASTER än det. Surt men man får kalla det läropengar...

BTW: Det är ett SJUKT cleant kort det där. Jag hatar bling bling och har ett stängt chassi så kan inte bry mig mindre om RGB.

Tankevurpa
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lyckades också trycka hem ett Gigabyte AORUS 6800 XT Master innan idag, lite mer än vad man hade tänkt sig betala för ett grafikkort men man ska va glad att man fick tag på ett!

Permalänk
Medlem

@webhallen har inte sett att du har uppgraderat din lista på ett tag, finns det några uppdateringa på vad som finns inne?
nån ide angående denna:
https://www.webhallen.com/se/product/328838-Sapphire-PULSE-AM...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Bara att gratulera, det är ett grymt bra kort. Överklockar du det så närmar du dig ett 6800 XT i prestanda

Mvh

Ja kortet verkar vara bra, kortet väger in på ~1620gr tror att XT varianten har lite kraftigare kylare då den väger in på ~1800gr tror jag det var!

Skrivet av P-son78:

Synd att du misssade när Komplett fick in 100+ av 6800 XT Merc 319 korten häromdagen för 9.990 eller vad det var. Jag satt och tvekade för länge på att det var AMD kort men nu slantade jag mer för ett Gigabyte AORUS 6800 XT MASTER än det. Surt men man får kalla det läropengar...

BTW: Det är ett SJUKT cleant kort det där. Jag hatar bling bling och har ett stängt chassi så kan inte bry mig mindre om RGB.

Jag beställde mitt den 2/2 vid 11-tiden, men primärt var jag ute efter ett icke XT kort då jag inbillar mig att dom går "svalare" än XT korten inbillning kanske men men..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

https://www.amazon.se/Radeon-Master-Express-2310MHz-16000MHz/...

Amazon tar emot orders på Aorus Master 6800 XT för priset 8 987,22 kr

Edit: nu går det inte att köpa den längre. Tog ca 10min innan möjligheten försvann.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Har du fått ditt kort skickat än? Det stod att det skulle levereras nu på onsdag när jag beställde det i fredags men stor fortfarande som mottaget bara på min order, börjar misstänka att det inte kommer skickas i tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tongy12:

Har du fått ditt kort skickat än? Det stod att det skulle levereras nu på onsdag när jag beställde det i fredags men stor fortfarande som mottaget bara på min order, börjar misstänka att det inte kommer skickas i tid

Yes fick det igår faktiskt. Ett ENORMT kort!

Bildpaj
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Yes fick det igår faktiskt. Ett ENORMT kort!

https://imgur.com/a/m8GLa08

Vad gör jag för fel med dessa bilder?

https://imgur.com/AePk4FA

https://imgur.com/lsH03es

Najs! haha ja inget litet kort de inte. Lycka till med bygget

Får hoppas mitt kommer snart då!