Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Skrivet av Rostjocke:

Om man HAR laddat ner en film då? Ska man ändå skita i det och kasta papperna?

Om du har laddat ner en film ska du betala skälig ersättning till upphovsrättsinnehavaren enligt 54 § upphovsrättslagen.

Tänk på att det är oklart hur mycket det är skäligt att du betalar. Skälig ersättning kan till exempel vara lägre än det belopp som advokatbyrån kräver dig på.

Om det inte går att bevisa att du laddat ner filmen, behöver du inte betala något. Förslagsvis kontaktar du inte advokatbyrån alls innan en jurist har tittat på ärendet och föreslagit hur du gör. En del som svarar direkt kanske erkänner att de laddat ner filmen och då har advokatbyrån förstås tillräckligt med bevis.

Permalänk

Hej!
Blev det något?
Fick sådant brev jag med, idag...

Skrivet av Amiroo:

Ja, fick även den påminnelsen som handla om 80.000 kr i rättegång om jag inte betalar för cirka 1 vecka sedan. Raka vägen ner i återvinningskorgen för papper.

Jag tror på motsatsen att dom kan trycka hårdare i och med att materialet är "känsligt" så fler betalar direkt för att undvika rättegång och bli "outade".

Men ja, dom kan ju lyckas försöka vinna i en rättegång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av líliaboo:

Hej!
Blev det något?
Fick sådant brev jag med, idag...

Du hade garanterat hört i pressen om något fall någonsin tagits till rätten och speciellt om det förlorats.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kört PrivateVPN via Telia men ändå fått kravbrev. Fungerar inte VPN tjänster med Telia?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Kört PrivateVPN via Telia men ändå fått kravbrev. Fungerar inte VPN tjänster med Telia?

Jo, en VPN funktion är inte beroende på din ISP. Din ISP (Telia i det här fallet) kan oftast se att du använder en VPN och den IP som du ansluter dig till. Därefter blir det tomt, så de kan som mest se ATT du använder en VPN men har ingen aning att se vad du sen gör.

Permalänk
Medlem

Fick ett brev idag från Serce & Partners eller något sådant om att jag ska ha laddat ner en film som heter Total Action. Det finns för helvete ingen film med den titeln, haha. De kräver att jag betalar 7000kr.

Jag slängde brevet i papperskorgen. Är det lagligt att försöka lura folk på pengar på det här viset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodd0:

Fick ett brev idag från Serce & Partners eller något sådant om att jag ska ha laddat ner en film som heter Total Action. Det finns för helvete ingen film med den titeln, haha. De kräver att jag betalar 7000kr.

Jag slängde brevet i papperskorgen. Är det lagligt att försöka lura folk på pengar på det här viset?

Kanske man avsåg denna film: https://www.imdb.com/title/tt5477214/?ref_=fn_al_tt_2

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodd0:

Fick ett brev idag från Serce & Partners eller något sådant om att jag ska ha laddat ner en film som heter Total Action. Det finns för helvete ingen film med den titeln, haha. De kräver att jag betalar 7000kr.

Jag slängde brevet i papperskorgen. Är det lagligt att försöka lura folk på pengar på det här viset?

Vilken PMÄ handlar det om? Fullständiga filnamnet står där. PMÄ (mål-nr) bör stå i brevet från din internetleverantör om inte i utpressningsbrevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Minns inte att jag sett den någon gång.

Skrivet av Petterk:

Vilken PMÄ handlar det om? Fullständiga filnamnet står där. PMÄ (mål-nr) bör stå i brevet från din internetleverantör om inte i utpressningsbrevet.

Rev sönder pappren och kastade dem så nu vet jag inte det. Läste att ingen som fått denna sortens brev blivit dragen till domstol hittills så jag känner inte att jag behöver bry mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodd0:

Minns inte att jag sett den någon gång.

Rev sönder pappren och kastade dem så nu vet jag inte det. Läste att ingen som fått denna sortens brev blivit dragen till domstol hittills så jag känner inte att jag behöver bry mig.

Vad har du för internetleverantör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har du för internetleverantör?

Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodd0:

Fick ett brev idag från Serce & Partners eller något sådant om att jag ska ha laddat ner en film som heter Total Action. Det finns för helvete ingen film med den titeln, haha. De kräver att jag betalar 7000kr.

Jag slängde brevet i papperskorgen. Är det lagligt att försöka lura folk på pengar på det här viset?

Skrivet av whisky:
Skrivet av Petterk:

Vilken PMÄ handlar det om? Fullständiga filnamnet står där. PMÄ (mål-nr) bör stå i brevet från din internetleverantör om inte i utpressningsbrevet.

Skrivet av zodd0:

Minns inte att jag sett den någon gång.

Rev sönder pappren och kastade dem så nu vet jag inte det. Läste att ingen som fått denna sortens brev blivit dragen till domstol hittills så jag känner inte att jag behöver bry mig.

Skrivet av Petterk:

Vad har du för internetleverantör?

Skrivet av zodd0:

Då kan vi ta några slutsatser.

Du har Telia, filmen är troligen Total action från 2000 som är en fransk film som Horse Creek Entertainment har/hade distributionsrättigheterna för. Det hjälpte dock inte för att jag skulle hitta mål-nr på utpressningskollen.se. Riktiga titeln är Total Western.

Permalänk
Medlem

Telia lämnade ut uppgifter i oktober till Njord som sedan använt Serce och Partners för att kräva oss på drygt 20 000.

Då är ju frågan den, varför har inte Telia noterat oss inom 3 månader som lagen kräver?
Källa: https://lagen.nu/1960:729#P53fS2

"Den som tillhandahåller en elektronisk kommunikationstjänst och som till följd av ett informationsföreläggande har lämnat ut information som avses i 6 kap. 20 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska sända en skriftlig underrättelse om detta till den som uppgifterna gäller tidigast efter en månad och senast efter tre månader från det att informationen lämnades ut. Kostnaden för underrättelsen ersätts enligt första stycket. Lag (2009:109)."

Ringde Telia och frågade och personen hade aldrig hört talas om att de lämnat ut uppgifter om IP-adresser.
Fick man prata med praktikanten på helpdesk eller råder det genomgående inkompetens bland de anställda?

Permalänk
Skrivet av Gran88:

Telia lämnade ut uppgifter i oktober till Njord som sedan använt Serce och Partners för att kräva oss på drygt 20 000.

Då är ju frågan den, varför har inte Telia noterat oss inom 3 månader som lagen kräver?
Källa: https://lagen.nu/1960:729#P53fS2

"Den som tillhandahåller en elektronisk kommunikationstjänst och som till följd av ett informationsföreläggande har lämnat ut information som avses i 6 kap. 20 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska sända en skriftlig underrättelse om detta till den som uppgifterna gäller tidigast efter en månad och senast efter tre månader från det att informationen lämnades ut. Kostnaden för underrättelsen ersätts enligt första stycket. Lag (2009:109)."

Ringde Telia och frågade och personen hade aldrig hört talas om att de lämnat ut uppgifter om IP-adresser.
Fick man prata med praktikanten på helpdesk eller råder det genomgående inkompetens bland de anställda?

Begär ett GDPR-registerutdrag från Telia. Där framgår det säkert om Telia lämnat ut dina uppgifter i oktober eller inte. Det hjälper nog inte att begära ut domen om informationsföreläggandet från domstolen; där finns det nog bara på sin höjd en lista på IP-adresser och klockslag.

Permalänk

I received letter today from Serce och Partners for 7000SEK for movie https://www.imdb.com/title/tt8784956/
Provider: Telia
Did any one else received it?

Permalänk

Fick ett brev idag den 15e Februari 2021 från Advokat firman SERCE&PARTNERS. På uppdrag av Strike 3 Hildings LLC och ombud NJORD Law Firm. Om att jag har fildelat och skall betala 14,000kr om jag inte gör det innan den 3e mars 2021 så driver dom målet vidare om jag betalar läggs det ner ’ säger dom ”

Dom har på begäran av patent och marknadsdomstolen ålagt Telia att lämna ut min IP adress under hot om vite på 200.000kr hela faderullan är på 12 sidor. Med protokoll från Stockholms tingsrätt. Dock har jag inte blivit informerad av Telia om något. ” vet ej om dom behöver informera mig?”

Jag är pensionär av hälsoskäl så pengar har jag inte gott om. IP adressen dom fått ut från Telia är min adress det har jag kollat.

Jag ser att dom flesta säger att man skall bara skita i det men min fråga är har någon blivit kallad till rätten och blivit dömd? Enligt vad dom skriver så har jag vid datumet 23.09.2020 kl 13.39.29 tillgjort filmen dom säger att jag laddat ner.

Skall jag bara skita i detta och se vad som händer? 1400kr är vad dom ” kräver ” och det är inbakat med bankgiro och ärendenummer mitt i en mening.

Ge mig gärna lite hjälp på hur ni har gjort även om jag sett att många skrivit att man bara skall skita i det.

Jag hittade den här länken till protokollet för målet. Tydligen offentlig handling 😕

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...

Det är en massa IP adresser i den inte bara min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjörnenSover:

Fick ett brev idag den 15e Februari 2021 från Advokat firman SERCE&PARTNERS. På uppdrag av Strike 3 Hildings LLC och ombud NJORD Law Firm. Om att jag har fildelat och skall betala 14,000kr om jag inte gör det innan den 3e mars 2021 så driver dom målet vidare om jag betalar läggs det ner ’ säger dom ”

Dom har på begäran av patent och marknadsdomstolen ålagt Telia att lämna ut min IP adress under hot om vite på 200.000kr hela faderullan är på 12 sidor. Med protokoll från Stockholms tingsrätt. Dock har jag inte blivit informerad av Telia om något. ” vet ej om dom behöver informera mig?”

Jag är pensionär av hälsoskäl så pengar har jag inte gott om. IP adressen dom fått ut från Telia är min adress det har jag kollat.

Jag ser att dom flesta säger att man skall bara skita i det men min fråga är har någon blivit kallad till rätten och blivit dömd? Enligt vad dom skriver så har jag vid datumet 23.09.2020 kl 13.39.29 tillgjort filmen dom säger att jag laddat ner.

Skall jag bara skita i detta och se vad som händer? 1400kr är vad dom ” kräver ” och det är inbakat med bankgiro och ärendenummer mitt i en mening.

Ge mig gärna lite hjälp på hur ni har gjort även om jag sett att många skrivit att man bara skall skita i det.

Jag hittade den här länken till protokollet för målet. Tydligen offentlig handling 😕

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen...

Det är en massa IP adresser i den inte bara min.

Ingen som valt att inte betala har hamnat i domstol. Det är hot och utpressning de kör med, ingenting vettigt.

Släng pappret och gå vidare

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det känns som att de har tagit det steget längre nu och satsat på att folk ska skrämmas (skämmas?) till att betala då det verkar vara inriktat på filmer av "vuxenkaraktär". Riktigt fult alltså...

Tycker dock främst synd om den som får kravbrev för en textfil....

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Inaktiv

som sagts tidigare, släng i papperskorgen, betala INTE.

Permalänk
Medlem

Samma här.....

Skrivet av Gran88:

Telia lämnade ut uppgifter i oktober till Njord som sedan använt Serce och Partners för att kräva oss på drygt 20 000.

Då är ju frågan den, varför har inte Telia noterat oss inom 3 månader som lagen kräver?
Källa: https://lagen.nu/1960:729#P53fS2

"Den som tillhandahåller en elektronisk kommunikationstjänst och som till följd av ett informationsföreläggande har lämnat ut information som avses i 6 kap. 20 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation ska sända en skriftlig underrättelse om detta till den som uppgifterna gäller tidigast efter en månad och senast efter tre månader från det att informationen lämnades ut. Kostnaden för underrättelsen ersätts enligt första stycket. Lag (2009:109)."

Ringde Telia och frågade och personen hade aldrig hört talas om att de lämnat ut uppgifter om IP-adresser.
Fick man prata med praktikanten på helpdesk eller råder det genomgående inkompetens bland de anställda?

Jag fick också ett brev från Serce & Partners igår. Har inte fått något meddelande från Telia - som lagen föreskriver.

Permalänk
Medlem

Hur många är det som fått inkassokrav och/eller kronofogden på sig när ni nonchalerat deras hotbrev?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hoffa67:

Hur många är det som fått inkassokrav och/eller kronofogden på sig när ni nonchalerat deras hotbrev?

Det är ingen faktura som skickas ut även om de försöker få det att se så ut, så inkasso och KFM är inte intresserade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffa67:

Jag fick också ett brev från Serce & Partners igår. Har inte fått något meddelande från Telia - som lagen föreskriver.

Frågan är ju vad man kan göra om Telia inte har meddelat, kan man på något sätt anmäla dom eller ska man bara leva med att dom inte gjorde som dom skulle enligt lag?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ingen faktura som skickas ut även om de försöker få det att se så ut, så inkasso och KFM är inte intresserade.

Har inget med det att göra, upp till firman att ta det vidare. Innan dess är inte KFM intresserade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Frågan är ju vad man kan göra om Telia inte har meddelat, kan man på något sätt anmäla dom eller ska man bara leva med att dom inte gjorde som dom skulle enligt lag?

Eftersom de inte följer lagen så är det polisen man SKA höra av sig till så de får följa upp det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Valonen:

Har inget med det att göra, upp till firman att ta det vidare. Innan dess är inte KFM intresserade.

Vad menar du? Eftersom det inte är en faktura och inte finns någon skuld så skulle ett inkassobolag strida mot god inkassosed om de drev ett sådant ärende. Att brevet inte innehåller en faktura blir därmed helt avgörande för ett eventuellt inkassoärende.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad menar du? Eftersom det inte är en faktura och inte finns någon skuld så skulle ett inkassobolag strida mot god inkassosed om de drev ett sådant ärende. Att brevet inte innehåller en faktura blir därmed helt avgörande för ett eventuellt inkassoärende.

De kan ha ett krav men är det inte fastställt så har inte inkasso eller KFM något att göra. Vill man fastställa kravet så får firman gå vidare, det var det jag menade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Hoffa67:

Jag fick också ett brev från Serce & Partners igår. Har inte fått något meddelande från Telia - som lagen föreskriver.

Ja för som jag skrev har Telia inte meddelat mig någonting heller eller skickat något brev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Samma sak som VAD är ju frågan. Alltså, vad i avtalet ger då Njord rätten till detta?

Inte mycket och det är väl därför de anklagas för grovt bedrägeri i Danmark och man inte hör så mycket om dem nu för tiden utan det verkar vara mest mindre firmor (om jag tolkar det rätt) som fortsätter skicka ut dessa brev.

https://bahnhof.se/press/press-releases/2021/01/29/danska-myn...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Inte mycket och det är väl därför de anklagas för grovt bedrägeri i Danmark och man inte hör så mycket om dem nu för tiden utan det verkar vara mest mindre firmor (om jag tolkar det rätt) som fortsätter skicka ut dessa brev.

https://bahnhof.se/press/press-releases/2021/01/29/danska-myn...

Nej, det är inte därför. De har krävt folk på pengar för filmer de inte haft uphovsrätt till också.

"NJORD Law Firm är en av jättarna, som utöver Sverige även varit verksamma i Danmark där de har stämt tusentals personer för illegal filmnedladdning, men en närmare granskning har visat att NJORD och deras klienter MIRCOM och CMS i många fall har saknat upphovsrätt till filmerna de begärt betalt för. "

Visa signatur

Mr. Scriptman