Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jämfört med börsen i övrigt och de tusentals andra bolag som finns att köpa anser jag inte att det är värt tiden ÖHT, finns så många andra fall som är långt mer intressanta både i närtid och framtid.

Jag hade aldrig köpt SAS idag.

Mvh

Han överväger ju att korta dem, inte köpa

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jämfört med börsen i övrigt och de tusentals andra bolag som finns att köpa anser jag inte att det är värt tiden ÖHT, finns så många andra fall som är långt mer intressanta både i närtid och framtid.

Jag hade aldrig köpt SAS idag.

Mvh

Där håller jag helt och hållet med dig. Min avsikt är att inneha ett bearcertifikat eller en säljoption med kort (eller lång) löptid. Jag har mycket svårt att finna någonting som kommer att driva upp kursen i delårsrapporten, men ser potentiellt stor nedsida. Detta kan m.a.o vara en god möjlighet, med relativt låg risk enligt mig, att få god avkastning på kort tid. Ser ett best case som 30 % vinst över en handelsdag.

Skrivet av Galming:

Nu har jag väldigt lite koll men alla miljarder? De har lånat? Av staten ska väl betalas tillbaka också . Jag hade undvikit SAS/Norwegian/Finnair osv

Rekapitaliseringsplanens syfte var naturligtvis att säkra finanserna. Det får man ju säga att de lyckats med (rekapitaliseringsplanen är i sin helhet komplicerad, men den viktigaste aspekten i den är omvandlingen av lån till aktier). Däremot är det värderingen på bolaget jag vänder mig mot. Enligt mig en synnerligen övervärderad aktie. Men, t.ex. har vissa banker en riktkurs på ca 1.70, och jag har för egen del väldigt svårt att finna motiven till detta, men det gör mig lite osäker när det kommer till att satsa på att aktien ska gå ned

språk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Rickard Gustafson är VD som lämnar
Men jag hade inte gått in i SAS i nuläget. När trenden vänder dock tror jag SAS har stor uppsida med potentiellt uppköp av Lufthansa.

Haha helt korrekt, Gustafson och ingen annan.

Avseende förvärv, dvs att Lufthansa förvärvar SAS, så skulle det vara en jättefin affär, det håller jag helt med om. Men, jag finner den tyvärr osannolik. Men, det är värt att beakta för långvariga kortpositioner. Om inga konkreta fakta skulle framgå av delårsrapporten avseende förvärv ser jag dock inte att det påverkar kursen kortsiktigt.

Permalänk
Medlem

tipsar om Angler Gaming som har rapport på torsdag.
läs föregående rapporter så ser ni att de varit urstarka och med tanke på rapporter som kommit från kindred mfl tror jag på en riktigt bra rapport och höjd utdelning i Angler.

vill även påtala att jag äger aktier och sitter lång sedan 6,5kr så ingen köprek utan gör er egna analys..

vill man skicka in en trisslott har Arcane Crypto gått riktigt starkt senaste tiden, tror den kan gasa mer på crypto hypen vi ser just nu men vem vet

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Han överväger ju att korta dem, inte köpa

Jag missade det, isåfall så kan det vara en god idé då SAS på intet sätt är en bra investering i dagsläget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hej igen! Tog längre tid än planerat, typ all ledig tid har lagts på främst två saker, Ghosts of Tsushima på PS5 och Valheim på PC. Först nu jag kunnat slita mig tillräckligt.

Ifall det inspirerar någon så kommer min (möjliga virriga) uppfattning nedan:

Normalt brukar jag avsky måndagen, och även söndagen då den angränsar till söndagen, all härlig ledig tid är slut och man ska göra sig redo för ny arbetsvecka. Måndagen första arbetsdagen förstås. Men sedan jag tog steget in på börsen för nästan två år sedan så har den avskyn bytts ut mot förväntan, när jag gör mig redo för jobbveckan funderar jag på vad för spännande som kan hända redan på måndagen och hur det kan utvecklas över veckan. Kanske kikar på något intressant case jag snubblat över.

2021 har inte gått jättebra för mig dock, och mestadels pga att jag varit in och petat för mycket. Försöker hålla mig till 80-90% fonder men i dagsläget är jag nog nere på 60%, aktierna har dragit iväg en hel del (främst Tesla men även Embracer och andra spelbolag för att nämna någon).

Aktierna tyckte jag nog var som roligast i nedgången denna tid förra året, i princip daytradade på väg ner vilket gick rätt bra. Lämnade aldrig marknaden men investerade både ner och upp, bryr mig inte speciellt mycket om nedgångar då jag investerar mestadels väldigt långsiktigt. Mitt sparande började som insats för husköp men har nog mer gått över till någon variant av FIRE, fast i mitt fall att lämna det ordinarie arbetslivet tidigare, helst innan 50. Vid 40 hoppas jag kunna gå ner till 80%, förutsatt att jag lägger "ledig" tid på något på sidan som kan utvecklas till något intressant. Kommer alltid vilja jobba, så länge jag kan och orkar men att ha ett 40-timmarsjobb tills pensionen eller vad som existerar då är jag tveksam till. Corona har tydligt visat för alla att arbete kan utföras utanför arbetsplatsen för de av oss med lämpliga jobb.

Sparmål främst att bli ekonomiskt oberoende, sekundärt hus (insatsen ingår numera i det ordinarie fondinvesterandet) och har lite andra mål också. Drömmål i dagsläget är herrgård eller allmänt något lite lyxigare och är ganska svag för Porsche 911, så varför inte en GT3, eller vad ersättaren lär bli. Flygcert, gillar förstås också flyg.

Jag investerar i regel halva lönen varje månad, beroende på buffertar så behöver dessa också tankas på. Har rätt slimmat mina utgifter rätt väl och det fungerar bra.

Nog pladdrat om mig!

Som någon nämnde innan, investera inte pengar du behöver och är rädd att förlora. Kan man sova gott med vetskapen att allt kan bli rött i portföljen? Hur reagerar man på en nedgång? Den förra året rekylerade ganska fort, men när (inte om) det blir en ny finanskris, hur reagerar man då? Kan man hålla innehavet utan att ta ut/sälja till förlust? Är ekonomin i övrigt säkrad så långt det går, man har vettiga buffertar som täcker alla rimliga och rent av orimliga problem som händer? Kyl och frys och värmesystem ger upp samtidigt exempelvis.

Jag tycker personligen fortfarande detta är kul, röda siffror ser jag oftast som rea även om man nödvändigtvis bör se det så. Är du nyfiken på att prova, gör ett försök med en summa du är beredd att satsa och sedan avsätta ett belopp varje månad. Jag är ingen finansiell rådgivare förstås. Men med ett ISK-konto är det enkelt att börja. Önskade själv jag insåg hur smidigt det var långt tidigare, men är mest glad att det inte tog än längre tid än det gjorde.

Cryptovalutor har jag personligen inte testat investera i alls, körde lite bitcoin-mining 2011-2012 eller vad det var när man kunde plocka nästan en bitcoin om dagen med ett HD5850. Försöker att inte tänka på vad det blir i dagens värderingar alltför ofta, speciellt då mina är borta.
Courtage på aktieköp normalt sett, beroende på nätbank, vilken nivå man investerar i eller tillfällen utan courtage. Avgifterna varierar men man ser, iallafall på Avanza, vad courtaget blir innan lagd köporder.

Och förstås, är det segt på jobbet och man behöver en micropaus uppskattar iallafall jag en titt på hur mina pengar jobbar. För det mesta är det någon av oss som arbetar i rätt riktning.

Hoppas det inte blev för rörigt och snurrigt, blev både längre och skrivit senare än tänkt.

Tack för ett utförligt svar! Det viktigaste här kändes som "ISK-konto", då det verkar vara en vettig väg in. Det är där jag har fastnat.

Det jag är rädd för, märker jag är din entusiasm. Jag är främst rädd för att förlora tiden för annat, kanske inte pengarna. Tänk om jag blir intressserad?! Jag har egentligen inga särskilda mål att spara till just nu. Jag bor bra och vet inte riktigt vad mer jag behöver. Min drömbil kostar mer i drift och underhåll än jag vågar tänka på, därför ligger jag lågt där...

Hmmm... Men, ett ISK-konto verkar vara nästa steg. Tack!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sAAb:

Tack för ett utförligt svar! Det viktigaste här kändes som "ISK-konto", då det verkar vara en vettig väg in. Det är där jag har fastnat.

Det jag är rädd för, märker jag är din entusiasm. Jag är främst rädd för att förlora tiden för annat, kanske inte pengarna. Tänk om jag blir intressserad?! Jag har egentligen inga särskilda mål att spara till just nu. Jag bor bra och vet inte riktigt vad mer jag behöver. Min drömbil kostar mer i drift och underhåll än jag vågar tänka på, därför ligger jag lågt där...

Hmmm... Men, ett ISK-konto verkar vara nästa steg. Tack!

AF-konto (Aktie/Fond-konto) vill du nog helst undvika och det är det rådet jag själv också fått. Den är bra för vissa sparare, en del här kör det och kan bättre förklara för och nackdelar med dessa, men i princip slipper du schablonskatten ISK har men måste istället lägga ner mer jobb på att rapportera in försäljning. Antar att någon bank hjälper till med informationen för deklarationen men för mig så är, iallafall i dagsläget, denna kontoform inte aktuell, då jag går från långsiktigt köp till att i princip daytrada. Försöker hålla olika konton för att separera aktier jag håller kort tid från de jag vill behålla länge.

Jag trodde själv aldrig att jag skulle fastna så pass som jag gjorde, men det tog också lite tid. När man börjar se investeringen öka i värde var nog då jag svalde kroken helt. Har förändrat mer än jag trodde det skulle göra så finns en viss risk.
Mitt intresse kommer troligen minska med tiden och jag kommer fokusera mer på fonder framöver. Vill gärna få mer tid för annat, halva poängen för mig med mitt sparande är att få mer tid över och framförallt mer kontroll över min tid.

För mig var det också då när jag började att jag redan köpt allt jag ville ha, hade jag pengar på kontot så är risken större att de användes på något kortsiktigt och dumt, istället för att sparas tilll något vettigt. "Gamla" jag hade köpt ett RTX 3090 för 25-30k men dagens jag vill fortfarande ha kortet men vill gärna använda pengarna där de gör mer nytta, i buffert primärt och sekundärt investerat i något intressant. Hus var och är jag fortfarande på jakt efter, men fick tag i en bra lägenhet så har lagt det på hyllan. Där jag själv bor har prisutvecklingen dragit iväg rejält även under pandemin, känns inte fördelaktigt att köpa nu när många hus känns för högt värderade.

Sedan förstås det ganska trista faktum att vi inte har bankkonton med någon vettig ränta längre. Uppåt 1% går att få men mitt första egna bankkonto jag hade låg nog procentsatsen på runt 10% om jag inte minns helt fel.

Nice! Men inget som hindrar att faktiskt köpa en. Såg dock fel på priset först, läste det so 6 000 000 dollar. Doug DeMuro gillas också, följt honom en tid med.

Om du börjar så börja smått och känn efter om det är något för dig. Har diskuterats många gånger i tråden hur man bör sätta in pengar på ett ISK-konto i och med schablonskatten. Sedan att täcka uppgångar och nergångar på börsen och liknande. Vem vet, kanske startas en ny färsk diskussion om detta nu.

Äsch, nu pladdrar jag på igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AF-konto (Aktie/Fond-konto) vill du nog helst undvika och det är det rådet jag själv också fått. Den är bra för vissa sparare, en del här kör det och kan bättre förklara för och nackdelar med dessa, men i princip slipper du schablonskatten ISK har men måste istället lägga ner mer jobb på att rapportera in försäljning. Antar att någon bank hjälper till med informationen för deklarationen men för mig så är, iallafall i dagsläget, denna kontoform inte aktuell, då jag går från långsiktigt köp till att i princip daytrada. Försöker hålla olika konton för att separera aktier jag håller kort tid från de jag vill behålla länge.

Jag trodde själv aldrig att jag skulle fastna så pass som jag gjorde, men det tog också lite tid. När man börjar se investeringen öka i värde var nog då jag svalde kroken helt. Har förändrat mer än jag trodde det skulle göra så finns en viss risk.
Mitt intresse kommer troligen minska med tiden och jag kommer fokusera mer på fonder framöver. Vill gärna få mer tid för annat, halva poängen för mig med mitt sparande är att få mer tid över och framförallt mer kontroll över min tid.

För mig var det också då när jag började att jag redan köpt allt jag ville ha, hade jag pengar på kontot så är risken större att de användes på något kortsiktigt och dumt, istället för att sparas tilll något vettigt. "Gamla" jag hade köpt ett RTX 3090 för 25-30k men dagens jag vill fortfarande ha kortet men vill gärna använda pengarna där de gör mer nytta, i buffert primärt och sekundärt investerat i något intressant. Hus var och är jag fortfarande på jakt efter, men fick tag i en bra lägenhet så har lagt det på hyllan. Där jag själv bor har prisutvecklingen dragit iväg rejält även under pandemin, känns inte fördelaktigt att köpa nu när många hus känns för högt värderade.

Sedan förstås det ganska trista faktum att vi inte har bankkonton med någon vettig ränta längre. Uppåt 1% går att få men mitt första egna bankkonto jag hade låg nog procentsatsen på runt 10% om jag inte minns helt fel.

Nice! Men inget som hindrar att faktiskt köpa en. Såg dock fel på priset först, läste det so 6 000 000 dollar. Doug DeMuro gillas också, följt honom en tid med.

Om du börjar så börja smått och känn efter om det är något för dig. Har diskuterats många gånger i tråden hur man bör sätta in pengar på ett ISK-konto i och med schablonskatten. Sedan att täcka uppgångar och nergångar på börsen och liknande. Vem vet, kanske startas en ny färsk diskussion om detta nu.

Äsch, nu pladdrar jag på igen.

Fördelen med AF är ju just vid trading då du kan kvitta vinster och förluster (även om många som tradar sällan erkänner att inte varje trade går +). Jag kör mina ”trisslotter” i AF och långliggare/fonder i ISK/KF. för långsiktigt sparande förordar jag ISK och KF för utländska utdelare då det blir lättare med källskatten då.

AF kontot kan du köpa en tjänst på Avanza för nån hundring så att de fyller i K4 blanketten åt dig. Då behöver du ”bara” kontrollera att uppgifterna stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fördelen med AF är ju just vid trading då du kan kvitta vinster och förluster (även om många som tradar sällan erkänner att inte varje trade går +). Jag kör mina ”trisslotter” i AF och långliggare/fonder i ISK/KF.

Jag håller inte med dig. Varför skulle ett vanligt aktiekonto vara bättre än ett ISK vid trading? Jag är med på att du kan kvitta förluster och vinster men på ett ISK betalar du skatt på behållningen på kontot (plus insättningar) så indirekt sker det en kvittning där med. Ett vanligt konto är såklart bättre om du konstant gör förluster på dina affärer.

Ett vanligt aktiekonto kan däremot vara bättre i de fall där du har haft riktigt bra utveckling på ditt innehav och att du därmed kan schablonbeskatta vinsten och där du har haft innehavet länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller inte med dig. Varför skulle ett vanligt aktiekonto vara bättre än ett ISK vid trading? Jag är med på att du kan kvitta förluster och vinster men på ett ISK betalar du skatt på behållningen på kontot (plus insättningar) så indirekt sker det en kvittning där med. Ett vanligt konto är såklart bättre om du konstant gör förluster på dina affärer.

Ett vanligt aktiekonto kan däremot vara bättre i de fall där du har haft riktigt bra utveckling på ditt innehav och att du därmed kan schablonbeskatta vinsten och där du har haft innehavet länge.

Nja jag får nog revidera lite, går du in i många högriskpapper anser jag att AF är bättre just för att du kan kvitta vinst och förlust samt att du kan sitta med torrt krut utan att det kostar pengar som det gör i ISK. Men för sparande långsiktigt absolut ISK/KF

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Nja jag får nog revidera lite, går du in i många högriskpapper anser jag att AF är bättre just för att du kan kvitta vinst och förlust samt att du kan sitta med torrt krut utan att det kostar pengar som det gör i ISK. Men för sparande långsiktigt absolut ISK/KF

AF konto är som du säger bra om man förväntar sig förlora en del, men för att det skall vara bättre krävs ju att dina förluster blir relativt stora i förhållande till vinsterna (även om de är mindre). Om jag förväntade mig det förhållandet så skulle jag inte investera pengarna till att börja med utan byta strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

AF-konto (Aktie/Fond-konto) vill du nog helst undvika och det är det rådet jag själv också fått. Den är bra för vissa sparare, en del här kör det och kan bättre förklara för och nackdelar med dessa, men i princip slipper du schablonskatten ISK har men måste istället lägga ner mer jobb på att rapportera in försäljning. Antar att någon bank hjälper till med informationen för deklarationen men för mig så är, iallafall i dagsläget, denna kontoform inte aktuell, då jag går från långsiktigt köp till att i princip daytrada.

Kör mycket i AF-konto själv, men som du säger det är till för köp nu, låt ligga för att i någon framtid sälja. I mitt fall är det mest ett politiskt ställningstagande. Att skatta för att jag har pengar på ett ISK konto är den nya förmögenhetsskatten i mina ögon. Man skattar schablonränta på hela sparbeloppet oberoende av om det går uppåt eller nedåt. Med AF skattar man 30% av eventuell vinst den dag man säljer (och då kan man ju hoppas att någon annan styr landet och att kapitalbeskattningen är en lägre % den dagen man tänker sälja! ) Deklarationen är inga problem, från banken får man ut anskaffningsvärdet. Banken rapporterar in försäljningsbeloppet när man säljer, så det enda man gör när man deklarerar är att man skriver in vad man köpte värdepapprena för (så räknas vinsten ut som ska tas upp till kapitalbeskattning). Ytterligare en fördel med AF är att man får kvitta förluster mot vinster, så man skattar enbart på den faktiska vinsten man gör. I jämförelse betalar man schablonskatten på ISK även om man förlorar pengar på sin handel.

Men ISK är med historisk avkastning, om man håller sig borta från att göra större förluster och tänker ha lite mer aktivitet på sina värdepapper ett bättre val. (jag har även ISK/KF konton för min mer lekbetonade handel )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det just högriskpapper som ISK är bättre för, för man avser ju inte förlora massa pengar utan snabbt få stor utveckling, skatta lite schablon och lika snabbt ta ut vinsten från ISKn istället för att kapitalbeskatta hela vinsten! Att låta pengarna ligga på ISK och skatta schablon år efter år på hela beloppet blir ju tokigt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

AF är väl ändå bara bättre än ISK om du planerar att gå i förlust, eller ha väldigt liten utveckling över åren, så skatten blir lägre än schablonskatten på ISKn?

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

AF är väl ändå bara bättre än ISK om du planerar att gå i förlust, eller ha väldigt liten utveckling över åren, så skatten blir lägre än schablonskatten på ISKn?

Låter som en dålig plan, att gå med förlust.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ja, precis

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

Fördelen med AF är ju just vid trading då du kan kvitta vinster och förluster (även om många som tradar sällan erkänner att inte varje trade går +). Jag kör mina ”trisslotter” i AF och långliggare/fonder i ISK/KF. för långsiktigt sparande förordar jag ISK och KF för utländska utdelare då det blir lättare med källskatten då.

AF kontot kan du köpa en tjänst på Avanza för nån hundring så att de fyller i K4 blanketten åt dig. Då behöver du ”bara” kontrollera att uppgifterna stämmer.

Skrivet av Mindfighter:

Kör mycket i AF-konto själv, men som du säger det är till för köp nu, låt ligga för att i någon framtid sälja. I mitt fall är det mest ett politiskt ställningstagande. Att skatta för att jag har pengar på ett ISK konto är den nya förmögenhetsskatten i mina ögon. Man skattar schablonränta på hela sparbeloppet oberoende av om det går uppåt eller nedåt. Med AF skattar man 30% av eventuell vinst den dag man säljer (och då kan man ju hoppas att någon annan styr landet och att kapitalbeskattningen är en lägre % den dagen man tänker sälja! ) Deklarationen är inga problem, från banken får man ut anskaffningsvärdet. Banken rapporterar in försäljningsbeloppet när man säljer, så det enda man gör när man deklarerar är att man skriver in vad man köpte värdepapprena för (så räknas vinsten ut som ska tas upp till kapitalbeskattning). Ytterligare en fördel med AF är att man får kvitta förluster mot vinster, så man skattar enbart på den faktiska vinsten man gör. I jämförelse betalar man schablonskatten på ISK även om man förlorar pengar på sin handel.

Men ISK är med historisk avkastning, om man håller sig borta från att göra större förluster och tänker ha lite mer aktivitet på sina värdepapper ett bättre val. (jag har även ISK/KF konton för min mer lekbetonade handel )

Tack, bra info från er båda!

Skrivet av NisseG91:

Kanske finns någon ny trend vi missat iofs, att ha så röda siffror som möjligt i depån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

AF konto är som du säger bra om man förväntar sig förlora en del, men för att det skall vara bättre krävs ju att dina förluster blir relativt stora i förhållande till vinsterna (även om de är mindre). Om jag förväntade mig det förhållandet så skulle jag inte investera pengarna till att börja med utan byta strategi.

Skrivet av Mindfighter:

Det just högriskpapper som ISK är bättre för, för man avser ju inte förlora massa pengar utan snabbt få stor utveckling, skatta lite schablon och lika snabbt ta ut vinsten från ISKn istället för att kapitalbeskatta hela vinsten! Att låta pengarna ligga på ISK och skatta schablon år efter år på hela beloppet blir ju tokigt.

Skrivet av Nioreh83:

tycker det beror på vad man menar med högriskpapper, finns defintivt gånger jag ångrat att jag satt vissa papper i AF, nu senast arcane crypto som jag tipsade om i förrgår här i tråden. Där har jag 440% vinst just nu och den ligger i AF.
Andra gånger har det gått åt andra hållet med förluster på 50% eller mer och då är det rätt skönt att veta att en stor del av förlusten kan kvittas bort.
det är min syn på det och fungerar för mig då jag slagit index ganska kraftigt varje år sedan 2017. sen respekterar jag att ni resonerar annorlunda.

med det sagt så ligger jag med mindre än 10% av min portfölj i AF då jag framförallt investerar för "buy and hold" snarare än jagar snabba vinster, och då är det en nobrainer att lägga det i ISK/KF så länge skatten är så låg som den är nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

AF är väl bäst för saker som man dels ska ha liggandes en väldigt lång tid, och som gärna samtidigt inte förväntas röra på sig mycket. Den enda anledningen till att vilja ha något som inte förväntas ge avkastning är om man istället vill ha låg risk. Dvs. AF är typiskt bra för investeringar som närmar sig att ha dem på bankkonto med ränta, t.ex. obligationer, och speciellt om man ska ha dem länge utan att sälja.

Det du beskriver verkar vara det precis motsatta i avseende till risk, vidare under förutsättningen att du faktiskt också förväntar dig att du inte kommer gå plus mycket (och då pratar vi endast om avkastning om drygt någon procent över ett år). Så visst, man kan nog säga att AF kan passa sådana investeringar, frågan är som flera redan skrivit varför man skulle optimera sitt konto för låg avkastning och hög risk, då det är ganska precis de sämsta typen av investeringar man kan hålla på med...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

med det sagt så ligger jag med mindre än 10% av min portfölj i AF då jag framförallt investerar för "buy and hold" snarare än jagar snabba vinster, och då är det en nobrainer att lägga det i ISK/KF så länge skatten är så låg som den är nu.

Ja, skatten är låg men du betalar skatt varje år på hela summen, så om du har aktier i en ISK i 30-40 år så blir det pengar som runnit ut över åren som ska ställas mot kapitalbeskattning (just nu 30%, men man kan ju drömma att kapitalbeskattningen sänks i framtiden, får man signaler om att den ska höjas får man ju realisera vinsten innan! ) av vinsten som ska betalas om 30-40 år.

Därav att jag har mentalt svårt personligen för ISK för långsiktigt sparande, tycker AF är bättre då. Snabba vinster som man tänker ta hem i närtid tycker jag förstås ISK är bättre, då att betala 1-2 års schablonbeskattning på en investering med stor vinst är förstås bättre än 30% kapitalskatt på vinsten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av htbtoma:

Skrivet av Mindfighter:

Ja, skatten är låg men du betalar skatt varje år på hela summen, så om du har aktier i en ISK i 30-40 år så blir det pengar som runnit ut över åren som ska ställas mot kapitalbeskattning (just nu 30%, men man kan ju drömma att kapitalbeskattningen sänks i framtiden, får man signaler om att den ska höjas får man ju realisera vinsten innan! ) av vinsten som ska betalas om 30-40 år.

Därav att jag har mentalt svårt personligen för ISK för långsiktigt sparande, tycker AF är bättre då. Snabba vinster som man tänker ta hem i närtid tycker jag förstås ISK är bättre, då att betala 1-2 års schablonbeskattning på en investering med stor vinst är förstås bättre än 30% kapitalskatt på vinsten.

Fast det är ju enkelt att räkna på om det lönar sig eller inte med ISK. Å du behöver verkligen inte ha särskilt stor avkastning för att det ska löna sig med ISK av skattetekniska skäl. I rådande ränteläge på statslåneräntan (som ligger till grund för skatten på ISK) så räcker det med att du har en avkastning som överstiger 1,27% /år i genomsnitt för att du ska förlora på att ha innehaven på en vanlig AF.

Här finns det en bra förklaring på hur man kan räkna ut brytpunkten själv:
https://rikatillsammans.se/berakning-av-brytpunkten-for-skatt...

Det ända som därmed är värt att ha på AF hittills är räntepapper och liknande med väldig låg avkastning. Sen spelar det ju ingen roll vad folk tycker eller känner - det är ett matematiskt faktum.

Tillägg: Självklart ska man inte ha en massa likvida medel på en ISK däremot - kontanter har ju negativ avkastning i realiteten på grund av inflationen. Men man kan väldigt enkelt ha dem liggande på vanligt sparkonto och bara sätta in dem när de behövs, med bara några minuters fördröjning. Så "torrt krut" argumentet faller också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det ända som därmed är värt att ha på ISK hittills är räntepapper och liknande med väldig låg avkastning. Sen spelar det ju ingen roll vad folk tycker eller känner - det är ett matematiskt faktum.

Missade du ett "inte" någonstans? Räntepapper är kanske inte det optimala att ha på ett ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det är ju enkelt att räkna på om det lönar sig eller inte med ISK. Å du behöver verkligen inte ha särskilt stor avkastning för att det ska löna sig med ISK av skattetekniska skäl. I rådande ränteläge på statslåneräntan (som ligger till grund för skatten på ISK) så räcker det med att du har en avkastning som överstiger 1,27% /år i genomsnitt för att du ska förlora på att ha innehaven på en vanlig AF.

Som jag skriver, mest ett politiskt ställningstagande i mitt fall: "Betala inte skatt bara för att jag råkar ha pengar varje år, men acceptera att betala skatt om jag tjänar pengar."

Jag lägger utifrån det mesta av pengarna i AF, samtidigt som jag försöker ta de snabba vinsterna i ISK och tar sen ut vinsterna eftersom jag ryser vid tanken på att betala skatt vartenda år bara för att jag råkar ha pengar på ett konto. Det är lika sjukt som förmögenhetsskatten eller den gamla fastighetsskatten var, så det får vi arbeta för att ta bort samtidigt som vi sänker kapitalbeskattningen ordentligt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av joakim99:

Missade du ett "inte" någonstans? Räntepapper är kanske inte det optimala att ha på ett ISK.

Helt rätt! Korrigerar det nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

I mitt fall är det mest ett politiskt ställningstagande. Att skatta för att jag har pengar på ett ISK konto är den nya förmögenhetsskatten i mina ögon. Man skattar schablonränta på hela sparbeloppet oberoende av om det går uppåt eller nedåt.

Hoppas du skämtar. ISK innebär rena skatteparadiset för (rika) investerare jämfört med de flesta andra länder. Att kalla det för någon slags förmögenhetsskatt (även om mekaniken är liknande) är verkligen att inte se skogen för alla träd.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Som jag skriver, mest ett politiskt ställningstagande i mitt fall: "Betala inte skatt bara för att jag råkar ha pengar varje år, men acceptera att betala skatt om jag tjänar pengar."

Jag lägger utifrån det mesta av pengarna i AF, samtidigt som jag försöker ta de snabba vinsterna i ISK och tar sen ut vinsterna eftersom jag ryser vid tanken på att betala skatt vartenda år bara för att jag råkar ha pengar på ett konto. Det är lika sjukt som förmögenhetsskatten eller den gamla fastighetsskatten var, så det får vi arbeta för att ta bort samtidigt som vi sänker kapitalbeskattningen ordentligt.

Du förlorar ju mer på att ha pengarna på ett AF-konto än ett ISK.

Skrivet av Xyborg:

Här finns det en bra förklaring på hur man kan räkna ut brytpunkten själv:
https://rikatillsammans.se/berakning-av-brytpunkten-for-skatt...

Det ända som därmed är värt att ha på AF hittills är räntepapper och liknande med väldig låg avkastning. Sen spelar det ju ingen roll vad folk tycker eller känner - det är ett matematiskt faktum.

Tillägg: Självklart ska man inte ha en massa likvida medel på en ISK däremot - kontanter har ju negativ avkastning i realiteten på grund av inflationen. Men man kan väldigt enkelt ha dem liggande på vanligt sparkonto och bara sätta in dem när de behövs, med bara några minuters fördröjning. Så "torrt krut" argumentet faller också.

Du ska aldrig vara fullt investerad. Du ska alltid ha 20% likvid för att köpa till sig i nedgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hoppas du skämtar. ISK innebär rena skatteparadiset för (rika) investerare jämfört med de flesta andra länder. Att kalla det för någon slags förmögenhetsskatt (även om mekaniken är liknande) är verkligen att inte se skogen för alla träd.

Använder som sagt ISK också för att minimera skatt på de snabbare vinsterna (d.v.s. närmsta åren). Det som sparas till "framtiden" skattar jag på sen när jag väl vill realisera vinsten, men jag vill inte hålla på att betala skatt löpande på dessa pengar under tiden. Vi har ju ingen aning om vad för förändringar av skattelagstiftningen som kommer under vår livstid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du förlorar ju mer på att ha pengarna på ett AF-konto än ett ISK.

Förlorar inte en spänn så länge jag inte realiserar någon vinst.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Förlorar inte en spänn så länge jag inte realiserar någon vinst.

Nä nä så tänkte jag med men du kommer ändå betala 30% av vinsterna när du realiserar dem oavsett. Faktum är att du förlorar mer ju längre du har dem där och går med vinst. Vilket av dessa betalar du helst? 30% av en vinst på 100kr eller 30% av en vinst på 10 000kr? Den enda fördelen med AF är att du kan kvitta dem om du gått förlust.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Du ska aldrig vara fullt investerad. Du ska alltid ha 20% likvid för att köpa till sig i nedgångar.

Det har jag inte pratat om alls - citerar du fel person nu eller missförstår jag dig?

Skrivet av Mindfighter:

Använder som sagt ISK också för att minimera skatt på de snabbare vinsterna (d.v.s. närmsta åren). Det som sparas till "framtiden" skattar jag på sen när jag väl vill realisera vinsten, men jag vill inte hålla på att betala skatt löpande på dessa pengar under tiden. Vi har ju ingen aning om vad för förändringar av skattelagstiftningen som kommer under vår livstid.

Alltså, förlåt. Men det är ju ett jättedumt argument. Den dagen skattelagstiftningen helt görs om så kan det kanske bli tal om något annat. Men då kan du ju enkelt sälja av innehavet på ISK och flytta det till annan kontoform inför att det faktiskt sker. Som det är nu så väljer du den objektivt de facto dyrare lösningen för någon flummig känsla om att det verkar orättvist att betala löpande för ett innehav?

Visa signatur