Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i9-11900K får flådig förpackning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Sminkad gris.

Små barn brukar tycka om snygga paket, men ofta börjar de gråta när de inser vad som är i paketet..
Ärligt talat, kunde inte intel fixa något bättre?
Jag snackar alltså inte om paketet nu, jag snackar om innehållet. Färre kärnor än föregående generation, och samma obsoleta 14-nanometer??

Sminkad gris som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcry:

Hmm... Det förklarar prislappen...

Kull att just du vet vad den ska kosta? sluta lägg ner eller visa vad du går för?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Kakburken räddade inte Buldozer.

Fast den va ganska fin..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nu är det ju dock en viss skillnad mellan en funktionell, men estetiskt fin front på en produkt vs emballage till en produkt.

Jag tänker spontant 2 saker när jag ser detta:

I en tid när minskad klimatpåverkan är ett hett ämne och många företag går mot mindre flådiga emballage med mindre plaster så känns det här lite sisådär. Jag är helt ok med att företag vill lyfta sina halo-produkter från resten nör de står där i hyllan men då ska vi prata skillnaden mellan Ryzen och Threadripper, inte 200mhz högre klockfrekvens än den andra, i övrigt identiska produkten.

Stora och otympliga emballage kostar mycket pengar i alla led och det är kunden som får ta smällen. Företag investerar stora pengar i att designa frakteffektiva emballage som ändå drar ögonen från kunder.
Men en sån här kartong kan absolut vara skillnaden mellan att (siffror tagna från ingenstans) Intel kan skeppa 1000 enheter i en container ner till 400 om man bara använd en mer traditionell design. Så inte nog mer ökade kostnader för frakt från fabrik, det tar också upp mer värdefull lageryta hos distributörer som kostar och till sist lageryta och hyllyta hos ÅF.

Allt det kostar pengar och det är kunden som får ta smällen.

Unika, nytänkande produkter som behöver en boost i igenkänning så kan det vara en värdefull investering men för år 2021s XX900K-produkt ser det bara larvigt ut.

Jag kan hålla med om att det vore bra med alternativ där processor utan kylare går att köpa för kanske 150-200kr mindre. Men varför har folk på entusiastforum alltid så svårt att inse att vi är i en extrem minoritet? Den andel som bara slänger medföljande kylare vs den andel som använder är minimal

Helt ärligt fick jag bara ont i magen utav alla gnällinlägg, så försökte komma med något positivt. Jag gillar designen. Blir en ytterligare paus från forumet, så man inte behöver känna sig som något offer bara för man gillar Intels produkter.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar design på lådor, det gör saken lite roligare när de kommer hem!
Sen om det är nödvändigt eller inte, är ganska whatever. Det ger en lite mums när man väl får hem det.

SEN är det bevisat att man är försiktigare då man öppnar saker som ser snygga ut än de som kommer i typ en fyrkantig låda. Man tar bort plasten, drar ut "innehållet" lite försiktigt sen tittar man lite på produkten innan man använder den.

Så att skapa en snygg design skapar försiktigare användare med nya produkter också. Ungefär som öppna en iPhone förpackning. Stressa man på och rykte så for telefonen åt helvete, gjorde man de lugnt och sansat låg den fint i sin vita säng.

Miljön, hur många helt ärligt tänker på miljön då man köper saker på internet? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis & där ska vara med ett klistermärke, vem sätter ett klistermärke på sitt chassi?

Jag gör och mååååånga andra.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

OK. Då tolkade jag dig nog fel. Jag trodde du kommenterade förpackningen som nämns i artikeln.

Trodde först det var en ny arkitektur, svårt att hålla reda på alla namn hela tiden.

Skrivet av Dinoman:

Du tänker på Alder Lake antar jag. Som är planerad för senare delen av 2021.

Börja blir svårt att komma ihåg alla namn, ena dagen läser om en arkitektur och nästa gång en annan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Trodde först det var en ny arkitektur, svårt att hålla reda på alla namn hela tiden.

Börja blir svårt att komma ihåg alla namn, ena dagen läser om en arkitektur och nästa gång en annan.

Helt riktigt. Det är en gammal arkitektur på en ännu äldre nod. Jämfört med Skylake är den ju nyare men är ändå inte det senaste de har att komma med. Plus att antalet kärnor för toppmodellen är färre än 10900K, så detta känns mer som en nödlösning i väntan på Alder Lake. Men bara den slår AMD i spel då håller de nog sina investerare nöjda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Helt riktigt. Det är en gammal arkitektur på en ännu äldre nod. Jämfört med Skylake är den ju nyare men är ändå inte det senaste de har att komma med. Plus att antalet kärnor för toppmodellen är färre än 10900K, så detta känns mer som en nödlösning i väntan på Alder Lake. Men bara den slår AMD i spel då håller de nog sina investerare nöjda.

Kommer kännas skönt när dom lämnar Skylake bakom sig, har tröttat på alla Skylake+++++++++ skämten och vore bra att gå vidare.

Sen så får man hoppas att det går bättre för dom när det kommer till GPU delen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Helt riktigt. Det är en gammal arkitektur på en ännu äldre nod. Jämfört med Skylake är den ju nyare men är ändå inte det senaste de har att komma med. Plus att antalet kärnor för toppmodellen är färre än 10900K, så detta känns mer som en nödlösning i väntan på Alder Lake. Men bara den slår AMD i spel då håller de nog sina investerare nöjda.

Om de läckta resultaten stämmer är det nog mer än bara spel som Rocket Lake S kommer vara snabbare på. Ställer man 5950X* mot 11900K är den senare rätt mycket snabbare räknat per kärna, den verkar bli först att bräcka 1900 poäng för ST i GB5.

Värt att notera när man ställer den mot 5950X är att Intel primärt presterar bättre i heltal, d.v.s. man kan inte vifta bort den ledningen med "AVX-512" då inget av heltalstesterna i GB5 använder sig av AVX/AVX-512 (två av flyttalstesterna använder däremot AVX-512 om stöd finns).

Om dessa siffror stämmer betyder högsta prestanda per kärna i heltal ihop med 8C/16T att Rocket Lake S i praktiken kommer vara den snabbaste desktop CPU man kan köpa för ~90 % av det folk faktiskt gör på desktop. Å ena sidan imponerade, å andra sidan rejält deprimerande just då det handlar om en 6 år gammal nod och en snart 2 år gammal mikroarkitektur. Är inte så mycket att livsstilsföretaget från Cupertino som överpresterar (Apples "Firestorm" utför rätt exakt dubbelt så mycket per CPU-cykel jämfört med Skylake/Zen2), det är Intel som underpresterar något kopiöst de senaste åren.

Det positiva ur Intels synvinkel är att de rimligen fortsatt att jobbat på nya mikroarkitekturer, så om de bara lyckas tillverka dem på någonstans lär vi nog se en rätt strid ström av nya mikroarkitekturer. Sunny Cove och även Willow Cove är äldre än man kan tro, de har varit klara ett bra tag men inte kunna lanserats p.g.a. 10nm debaclet.

* 5950X har inte bara 16 kärnor, det är också den AMD CPU med högst enkeltrådprestanda och även högst x86_64 enkeltrådprestanda som kan köpas just nu. Det senare gjorde den till en självklart val för egen del så köpt en sådan, tyvärr är det inte lika lätt att få den hemlevererad, har väntat >månad nu och preliminär leverans är mitten av mars
Kan bara Intel leverera Rocket Lake S i vettiga volymer lär det bli en framgång, ur den aspekten kan mycket väl den övermogna 14 nm processen vara en fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om de läckta resultaten stämmer är det nog mer än bara spel som Rocket Lake S kommer vara snabbare på. Ställer man 5950X* mot 11900K är den senare rätt mycket snabbare räknat per kärna, den verkar bli först att bräcka 1900 poäng för ST i GB5.

Värt att notera när man ställer den mot 5950X är att Intel primärt presterar bättre i heltal, d.v.s. man kan inte vifta bort den ledningen med "AVX-512" då inget av heltalstesterna i GB5 använder sig av AVX/AVX-512 (två av flyttalstesterna använder däremot AVX-512 om stöd finns).

Om dessa siffror stämmer betyder högsta prestanda per kärna i heltal ihop med 8C/16T att Rocket Lake S i praktiken kommer vara den snabbaste desktop CPU man kan köpa för ~90 % av det folk faktiskt gör på desktop. Å ena sidan imponerade, å andra sidan rejält deprimerande just då det handlar om en 6 år gammal nod och en snart 2 år gammal mikroarkitektur. Är inte så mycket att livsstilsföretaget från Cupertino som överpresterar (Apples "Firestorm" utför rätt exakt dubbelt så mycket per CPU-cykel jämfört med Skylake/Zen2), det är Intel som underpresterar något kopiöst de senaste åren.

Det positiva ur Intels synvinkel är att de rimligen fortsatt att jobbat på nya mikroarkitekturer, så om de bara lyckas tillverka dem på någonstans lär vi nog se en rätt strid ström av nya mikroarkitekturer. Sunny Cove och även Willow Cove är äldre än man kan tro, de har varit klara ett bra tag men inte kunna lanserats p.g.a. 10nm debaclet.

* 5950X har inte bara 16 kärnor, det är också den AMD CPU med högst enkeltrådprestanda och även högst x86_64 enkeltrådprestanda som kan köpas just nu. Det senare gjorde den till en självklart val för egen del så köpt en sådan, tyvärr är det inte lika lätt att få den hemlevererad, har väntat >månad nu och preliminär leverans är mitten av mars
Kan bara Intel leverera Rocket Lake S i vettiga volymer lär det bli en framgång, ur den aspekten kan mycket väl den övermogna 14 nm processen vara en fördel.

Ja I dessa dagar när "slut i lager" är mer regel än undantag så blir det inte bara en fråga om ren prestandan utan "den finns att få tag på" blir en hett eftertraktad feature. Om Intel med sina egna fabriker kan se till att folk faktiskt kan köpa rocket lake så är det lite skit samma hur Zen 3 presterar. Allt pekar väl på att AMD får se sig slagna i spel och annat fåtrådat, men om varken AMD eller Intel kan få ordning på tillgången så spelar det ju ingen roll vad man bör välja för sitt use case.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av superegg:

Trodde först det var en ny arkitektur, svårt att hålla reda på alla namn hela tiden.

Börja blir svårt att komma ihåg alla namn, ena dagen läser om en arkitektur och nästa gång en annan.

Sen har du namnen på arkitekturerna, Willow Cove, Golden Cove med mera

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

Sen har du namnen på arkitekturerna, Willow Cove, Golden Cove med mera

Sen är frågan vilken man ser mest framemot.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av superegg:

Sen är frågan vilken man ser mest framemot.

Ja. Kommande Rocket Lake känns ju mest som mer av samma och kommer säkert stå bra på egna ben mot Zen 3 men noden är uråldig och effektiviteten helt kass.

Jag ser mest fram emot Alder Lake, det är något nytt för en gångs skull och Intel och AMD går lite olika vägar nu. AMD tror på legotänket med mindre processorkluster som du skalar upp med hjälp av kommunikationslagret Infinity fabric.

Intel tror mer på ARM's big.LITTLE idé. Så Alder Lake är ju då åtta Golden Cove-kärnor (högpresterande) samt åtta Gracemont-kärnor (energieffektiva). Här tror jag det kommer handla väldigt mycket om hur väl detta kommer lira med Windows och om mjukvaruutvecklarna kan börja dra nytta av det. Jag tycker mig se att Apple har bevisat dess förträfflighet med deras M1-processor som är extremt effektiv men det måste har mycket att göra med mjukvarumagi också och inte enbart hårdvaran i sig.

Jag misstänker att Alder Lake kommer bli lite hit & miss beroende på användningsområde.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Trams. Bemödar mig inte mer.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om de läckta resultaten stämmer är det nog mer än bara spel som Rocket Lake S kommer vara snabbare på. Ställer man 5950X* mot 11900K är den senare rätt mycket snabbare räknat per kärna, den verkar bli först att bräcka 1900 poäng för ST i GB5.

Jag får konsekvent 1758-1759 GB5 5.3.2 med min 5900X, så det är 8% långsammare, ingen superskillnad för dom flesta. Och så är klockfrekvensen 6% lägre, så egentligen är skillnaden ännu mindre(2% IPC?). Men så har jag 50% fler kärnor när mer skall göras så det känns inte så surt. Och jag drar som mest ut 170W ur dessa 12 kärnor med CB23, medans 11900K har pl 2 på 250W vilket verkar behövas för bara 8 kärnor.

5900X kommer att vara ett förbaskat bra köp även efter Rocket Lake har släppts, problemet är snarare vilken av dom som kommer att finnas i lager.

GB5 1758/15550 testat just nu

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/6622318

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||