PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Skrivet av Crewious:

Ja det vore intressant att höra från fler som fick igår från NoN om det verkar vara knutet till batch på någe vis.

Har googlat på det ett tag nu och tycker det ser rätt mörkt ut... vet inte om jag vågar skapa ett garantiärende utifall de inte lyckas fixa problemet det eller att man får en likadan i utbyte... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra just nu. En del av mig funderar på att lämna tillbaks den på öppet köp och avvakta några månader i hopp om att de kanske löser problemet i sin produktion (vilket ju inte ens är säkert att de kommer göra). Lite ljud klarar man ju av, men när det är så pass att det skär igenom trots att man har volymen så högt som man är bekväm med så är det ju ett faktiskt problem. Rejält antiklimax efter att äntligen fått tag på en...

Och det gör ju också att man undrar kring alla som kommer ut på blocket och liknande, om det är scalpers alla gånger eller exemplar med coil whine.

Mitt kommer ikväll. Jag hoppas att jag hinner packa upp det och testa det då...
Jag vet väldigt lite om detta, men antar att det blir högre om man stressar systemet? typ spelar ett krävande spel eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewious:

Ja det vore intressant att höra från fler som fick igår från NoN om det verkar vara knutet till batch på någe vis.

Har googlat på det ett tag nu och tycker det ser rätt mörkt ut... vet inte om jag vågar skapa ett garantiärende utifall de inte lyckas fixa problemet det eller att man får en likadan i utbyte... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra just nu. En del av mig funderar på att lämna tillbaks den på öppet köp och avvakta några månader i hopp om att de kanske löser problemet i sin produktion (vilket ju inte ens är säkert att de kommer göra). Lite ljud klarar man ju av, men när det är så pass att det skär igenom trots att man har volymen så högt som man är bekväm med så är det ju ett faktiskt problem. Rejält antiklimax efter att äntligen fått tag på en...

Och det gör ju också att man undrar kring alla som kommer ut på blocket och liknande, om det är scalpers alla gånger eller exemplar med coil whine.

Det var väl problem med PS4 också för många? Sony verkar inte särskilt villiga att fixa det på garantin har jag förstått det som.

Min från CDON är tyst tack och lov.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tronglonok:

Mitt kommer ikväll. Jag hoppas att jag hinner packa upp det och testa det då...
Jag vet väldigt lite om detta, men antar att det blir högre om man stressar systemet? typ spelar ett krävande spel eller så?

Precis, ljudet är knutet till hur mycket ström den drar, så om man hoppar mellan ett spel och huvudmenyn/home screen så togglar det ljudet av och på. Håller tummarna för att du får ett bra exemplar!

Permalänk
Skrivet av fismoln:

"Valde" postnord ombud express för 99kr.

Det gjorde jag med. När jag beställde från NetonNet den 22 februari. Var jätteglad att ha fått tag i en enhet. Äntligen! Följde paketet i postnordappen och den hade lämnat Borås, borde vara här imorgon (23 feb) tänkte jag. När jag vaknade på morgonen och kollade appen så stod det att mitt paket var i Norge. Och jag var så innihelvete förbannad. Efter lite snack med både PostNord och NetonNet så skriver Netonnet tillbaka till mig att IOM att paketet är i Norge och att de har andra tullregler där så skriver de paketet som saknat och skickar ett nytt till mig.. när dom får in nästa leverans. Inte ett ord om att de skickat paketet på fel sätt (enligt PostNord så skickades det inte med express, och det vägrar de också nämna i skrift). Jag har fått som svar att de ska ”hålla tummarna” på att det kommer in något snart för det har de inte en susning om själva.

Så jag har betalat för 6089:- (inkl) frakt och fått en ny order beställning på min nya enhet på 5990:-. De ska dessutom blåsa mig på expressfrakten jag betalade.

Fuck NetonNet. De kan dra åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingdiamond:

Det gjorde jag med. När jag beställde från NetonNet den 22 februari. Var jätteglad att ha fått tag i en enhet. Äntligen! Följde paketet i postnordappen och den hade lämnat Borås, borde vara här imorgon (23 feb) tänkte jag. När jag vaknade på morgonen och kollade appen så stod det att mitt paket var i Norge. Och jag var så innihelvete förbannad. Efter lite snack med både PostNord och NetonNet så skriver Netonnet tillbaka till mig att IOM att paketet är i Norge och att de har andra tullregler där så skriver de paketet som saknat och skickar ett nytt till mig.. när dom får in nästa leverans. Inte ett ord om att de skickat paketet på fel sätt (enligt PostNord så skickades det inte med express, och det vägrar de också nämna i skrift). Jag har fått som svar att de ska ”hålla tummarna” på att det kommer in något snart för det har de inte en susning om själva.

Så jag har betalat för 6089:- (inkl) frakt och fått en ny order beställning på min nya enhet på 5990:-. De ska dessutom blåsa mig på expressfrakten jag betalade.

Fuck NetonNet. De kan dra åt helvete.

Dame haha

Permalänk
Medlem

Är det någon som har beställt och fått leverans från TechInn? Där är det möjligt att lägga beställning (av båda varianterna) för beräknad leverans i mitten av april.

Permalänk
Skrivet av Aneda:

Är det någon som har beställt och fått leverans från TechInn? Där är det möjligt att lägga beställning (av båda varianterna) för beräknad leverans i mitten av april.

Hehe ja priset går inte att klaga på där iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewious:

Hämtade min på lunchen idag som jag beställde från Netonnet igår.
Nu är det mest sonen som hunnit spela medan jag jobbat, men har inte hört några störande ljud än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fismoln:

Nu är det mest sonen som hunnit spela medan jag jobbat, men har inte hört några störande ljud än så länge.

Beställde från Netonnet igår? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aneda:

Jag hade inte beställt därifrån.
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jup3ls/is_techinn_legit...

Enligt någon annan här i tråden så verkar de flytta fram datum också när leverans ska ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Beställde från Netonnet igår? Vad har jag missat?

NetOnNet hade släpp på DE igår vid 14 tiden

Permalänk

Har inte lyckats kunna förboka på något ställe

Permalänk

Vad händer på Elgiganten då? De skulle informera på livestream om ps5 kl 18-ish såg jag på insta.

Permalänk
Medlem

Elgiganten

Skrivet av Dijonsenap:

Vad händer på Elgiganten då? De skulle informera på livestream om ps5 kl 18-ish såg jag på insta.

Anmälning tisdag-onsdag och utlottning torsdag nästa vecka. SE versionen, enligt Stream flera tusen enheter!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Oheman:

Anmälning tisdag-onsdag och utlottning torsdag nästa vecka. SE versionen, enligt Stream flera tusen enheter!

Mvh

Flera tusen enheter? Så minst 2000 enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tronglonok:

Fy vad tråkigt... lämnar man in den då? Eller hur far man då?

Och tror ni flera i samma batch har samma problem då?

Vi får se, jag får min från NoN imorgon. Jag känner mig inte jätteorolig för coil whine ändå. Mitt day one ps4 är inte direkt tyst 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Flera tusen enheter? Så minst 2000 enheter?

Ja så sa han ”flera tusen”...

Permalänk
Avstängd

"Det är inte hundratals, utan det är tusentals", spolade tillbaka liven på Youtube och exakt så sa han

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewious:

Jag lyckades knipa en vid NoN-släppet igår och var precis och hämtade den på posten och håller på att testa den. Dessvärre har den pissmycket coil whine så nu känner man sig mest deppig :/

Skrivet av Tronglonok:

Fy vad tråkigt... lämnar man in den då? Eller hur far man då?

Och tror ni flera i samma batch har samma problem då?

Skrivet av fismoln:

Skrivet av nnevynn:

Vi får se, jag får min från NoN imorgon. Jag känner mig inte jätteorolig för coil whine ändå. Mitt day one ps4 är inte direkt tyst 😂

Skönt att höra att det verkar vara sällsynt ändå! Uppdatering från min sida: Det slutar med att jag kommer returnera konsolen tyvärr, orkar inte våga mig på hel garanti-ärende-snurra i nuläget, men jag har en bokning hos Komplett (som nog är långt bak i kön dock), som jag ju nu är glad att jag inte makulerade.

Sen har jag gjort lite mer research på coil whine problemet och jag tror att exemplaret jag fick idag måste varit något av ett extremfall, det gick att höra coil whinet på 12 meters avstånd, och det var bara utifrån start-screenen i Astro's Playroom, det blev ännu värre vid mer grafikkrävande situationer. Jag har lite coil whine både i min PS4 och min PC och det som min PS5 hade var något bisarrt i jämförelse. Så det var inte min mening att skrämma upp någon, min slutsats nu är att jag nog bara hade maximal otur med ett riktigt måndagex helt enkelt. Men nu kan jag säga att jag varit PS5-ägare i några timmar i alla fall! Back to the waiting game!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewious:

Skönt att höra att det verkar vara sällsynt ändå! Uppdatering från min sida: Det slutar med att jag kommer returnera konsolen tyvärr, orkar inte våga mig på hel garanti-ärende-snurra i nuläget, men jag har en bokning hos Komplett (som nog är långt bak i kön dock), som jag ju nu är glad att jag inte makulerade.

Sen har jag gjort lite mer research på coil whine problemet och jag tror att exemplaret jag fick idag måste varit något av ett extremfall, det gick att höra coil whinet på 12 meters avstånd, och det var bara utifrån start-screenen i Astro's Playroom, det blev ännu värre vid mer grafikkrävande situationer. Jag har lite coil whine både i min PS4 och min PC och det som min PS5 hade var något bisarrt i jämförelse. Så det var inte min mening att skrämma upp någon, min slutsats nu är att jag nog bara hade maximal otur med ett riktigt måndagex helt enkelt. Men nu kan jag säga att jag varit PS5-ägare i några timmar i alla fall! Back to the waiting game!

Jag fick också ett exemplar med en del coil-whine, som jag sålde vidare istället. Så får hoppas på ett utan fel nästa gång man får tag på ett 😔

Permalänk

Hur stora har tidigare släpp varit på Elgiganten? Känns som att börjar röra på sig ordentligt nu.

Permalänk

Det är en del coilwhine i mitt med , men när man sitter och spelar med normalt ljud på så är det inget som man märker utav, bara om man stänger av allt ljud runtomkring . Sen är det mer coilwhine när jag spelar Maneater än när jag spelar Maquette och Crash Bandicoot som exempel.

Permalänk

En till vecka som gått & inte ett jäkla ljud från Amazon. Får hoppas på en gigantisk batch till dem under nästa vecka och att man lyckas vara tillräckligt långt fram i kön för att få sig en konsol.

Off topic :
Köpte mig ett Series X vid jul då nämnda Amazon & Dustin inte såg ut att kunna leverera före mars(fick rätt i spaningen). Dock har det, bortsett från första kvällarna, stått i princip orört. Bra köp- nej 😎

Permalänk
Medlem

Elgiganten lagade min enhet som hade coil whine Så det finns hopp !

Permalänk
Medlem

Noterar många blocket annonser med DE version efter Netonnets senaste släpp... fick och packade upp min igår! Stor pjäs är det 🙄

Permalänk
Skrivet av Crewious:

Har inte hunnit med (pga gravid fru och barn som behöver tas om hand om ) att testa mitt...

Men hoppas kunna göra det ikväll i alla fall, annars får det bli i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Elgiganten lagade min enhet som hade coil whine Så det finns hopp !

Inga problem med detta alltså?
Just Elgiganten har jag haft problem med tidigare vid reklamationer har det gjorts tydligt att de inte tar något som helst ansvar och om reparationsverkstaden ej "godkänner" att det är tillverkningsfel så står man själv med kostnad för frakt och reparation.

Denna praxi gör att jag inte brukar handla där längre...
Å andra sidan om de har PS5 liggandes på hyllan så kanske man får ompröva detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m.opdeweegh:

Det är en del coilwhine i mitt med , men när man sitter och spelar med normalt ljud på så är det inget som man märker utav, bara om man stänger av allt ljud runtomkring . Sen är det mer coilwhine när jag spelar Maneater än när jag spelar Maquette och Crash Bandicoot som exempel.

Har just kört igång min maskin nu. Lirat lite astro och sätter man örat intill så hör man lite brummande i botten på PS5an (sett att den ska stå vertikalt) som varierar i ton om man hoppar in och ut ur spelet. Må så vara antar jag. Sitter jag i soffan 3m bort så hörs det absolut inte. Inte ens när jag kör mute på tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woolandy:

Inga problem med detta alltså?
Just Elgiganten har jag haft problem med tidigare vid reklamationer har det gjorts tydligt att de inte tar något som helst ansvar och om reparationsverkstaden ej "godkänner" att det är tillverkningsfel så står man själv med kostnad för frakt och reparation.

Denna praxi gör att jag inte brukar handla där längre...
Å andra sidan om de har PS5 liggandes på hyllan så kanske man får ompröva detta.

Nej inga problem alls utan tyckte det fungerade mycket bra med elgiganten.

Doch är den praxisen lite oroväckande ja men har dock alltid upplevt det fungerar bra med elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Nej inga problem alls utan tyckte det fungerade mycket bra med elgiganten.

Doch är den praxisen lite oroväckande ja men har dock alltid upplevt det fungerar bra med elgiganten.

Det har väl webhallen mfl också? Att om man inte accepterar deras kostnadsförslag eller inte garanti tar det så betalar man en"undersökningsavgift".