Permalänk
Vila i frid

Istället för att slå inlägg i huvudet på varandra kan man funderar lite på varför man inte gör större nyheter av de fakta som berättar att sars-cov-2 fanns spritt långt tidigare än man "officiellt" uppger. Det enda man vet med säkerhet är dess genom/dna, resten vet vi väldigt lite om - annat än att det är ett jämra gissel för många av jordens däggdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Istället för att slå inlägg i huvudet på varandra kan man funderar lite på varför man inte gör större nyheter av de fakta som berättar att sars-cov-2 fanns spritt långt tidigare än man "officiellt" uppger. Det enda man vet med säkerhet är dess genom/dna, resten vet vi väldigt lite om - annat än att det är ett jämra gissel för många av jordens däggdjur.

I höstas framkom det att man kan vara immun mot sars-cov-2 utan att ha varit utsatt för infektion av det. Vissa betacoronavirus verkar också ge immunitet mot sars-cov-2. Detta tog jag bl.a. upp i inlägg #18752387 och #18752942.

Mao kan man nog inte rakt av dra slutsatsen att man varit infekterad med sars-cov-2 bara för att man har antikroppar mot sars-cov-2. Jag antar att man i så fall specifikt måste kunna särskilja på antikroppar som kroppen utvecklat av en sars-cov-2 infektion och de som den utvecklat av en annan virusinfektion (t.ex. då sars-cov eller dessa betacoronavirus).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Istället för att slå inlägg i huvudet på varandra kan man funderar lite på varför man inte gör större nyheter av de fakta som berättar att sars-cov-2 fanns spritt långt tidigare än man "officiellt" uppger. Det enda man vet med säkerhet är dess genom/dna, resten vet vi väldigt lite om - annat än att det är ett jämra gissel för många av jordens däggdjur.

Vad jag förstår är det därför vi inte kan utrota det helt som med smittkoppor vilket bara överförs mellan människa och människa. Sarc-cov-2 tror jag kan föras över mellan människor och djur?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstår är det därför vi inte kan utrota det helt som med smittkoppor vilket bara överförs mellan människa och människa. Sarc-cov-2 tror jag kan föras över mellan människor och djur?

https://youtu.be/34oI0yd5YUc

Ja, det kan det. Katter och hundar kan få det, likaså tigrar och lejon.
https://tidningen.djurskyddet.se/2021/01/tiger-och-lejon-smit...

Permalänk
Medlem

Nu verkar det vara bekräftat det många befarat, att den brittiska varianten är mer dödlig. Det rapporteras runt om i olika media och här är en källa - https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brittiska-mutationen-dod.... Ett utdrag ur artikeln:

Citat:

Enligt en ny klinisk studie har den brittiska varianten gett en ökad dödlighet på 30 till 100 procent jämfört med det tidigare dominerande viruset. Man vet ännu inte varför man blir sjukare av den brittiska varianten. Studien, publicerad i British Medical Journal, är utförd på cirka 110 000 personer som testades positiva för covid-19 mellan 1 oktober 2020 och 12 februari i år. Smittade med den nya brittiska varianten (B.1.1.7) har jämförts med lika många infekterade med den tidigare dominerande varianten i Storbritannien och övriga Europa.

Jaha. Där ser man.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hahha! SVT = Stora rubriker? Tack för ett gott skratt.

Intressant att din senaste kommentar innan denna var i tråden Varför är så många otrevliga & dryga? där djärvt rycker ut till försvar för nättroll som konfronteras i programmet Trolljägarna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Istället för att slå inlägg i huvudet på varandra kan man funderar lite på varför man inte gör större nyheter av de fakta som berättar att sars-cov-2 fanns spritt långt tidigare än man "officiellt" uppger. Det enda man vet med säkerhet är dess genom/dna, resten vet vi väldigt lite om - annat än att det är ett jämra gissel för många av jordens däggdjur.

Jag tror att Covid spreds i Wuhan så tidigt som i oktober 2019 och man gjorde det offentligt när man var illa tvungna att göra en lockdown (för att skydda resten av landet) som man inte kan förklara för omvärlden utan att lägga korten på bordet.

Sägs även ha hittats 13 varianter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu verkar det vara bekräftat det många befarat, att den brittiska varianten är mer dödlig. Det rapporteras runt om i olika media och här är en källa - https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brittiska-mutationen-dod.... Ett utdrag ur artikeln:

Jaha. Där ser man.

Men tydligen är det stor skillnad för äldre, och nästan ingen skillnad för yngre, så med vaccineringen bör den förhöjda risken bli mindre märkbar nu eller inom kort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Intressant att din senaste kommentar innan denna var i tråden Varför är så många otrevliga & dryga? där djärvt rycker ut till försvar för nättroll som konfronteras i programmet Trolljägarna.

Vad har den för relevans i detta fallet? Om du tror att jag trollade så har du fel. Jag var ärlig i min kommentar men vi kan släppa detta nu, lika bra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En uppskattning är att ca 1 av 100 provsvar är falskt positivt. Och det har genomförts många miljoner tester i Sverige, så det bör vara vara en hel del i Sverige som tror att de har haft Covid-19 två gånger trots att de inte har haft det.

https://www.fokus.se/2020/11/falska-coronaprovsvar-upptacks-s...

Såna här uttalanden är så intressanta, har sett det från flera håll. Det stämmer ju inte överens med verkligheten. T.ex. Australien och NZ gör ju en mängd tester och får väldigt få positiva svar. Bl.a. hittade man ju 1 fall på över 60000 tester när man gjorde någon drive i Victoria. I nuläget ligger ju både Danmark och UK på 0,4% positiva provsvar, och då är det absolut inte enbart falska positiva svar, folk hamnar ju på sjukhus och dör.

Jag tror dels att testerna är mer exakta än så där, och 1% skulle ju dessutom gälla ett helt slumpat urval i befolkningen, men man testar ju inte slumpmässigt. Antalet falskt positiva verkar inte vara ett stort problem helt enkelt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Såna här uttalanden är så intressanta, har sett det från flera håll. Det stämmer ju inte överens med verkligheten. T.ex. Australien och NZ gör ju en mängd tester och får väldigt få positiva svar. Bl.a. hittade man ju 1 fall på över 60000 tester när man gjorde någon drive i Victoria. I nuläget ligger ju både Danmark och UK på 0,4% positiva provsvar, och då är det absolut inte enbart falska positiva svar, folk hamnar ju på sjukhus och dör.

Jag tror dels att testerna är mer exakta än så där, och 1% skulle ju dessutom gälla ett helt slumpat urval i befolkningen, men man testar ju inte slumpmässigt. Antalet falskt positiva verkar inte vara ett stort problem helt enkelt.

Om du läser artikeln jag länkade så ser du att orsaken till falsk positivt svar är kontaminering från andra prover. Och den risken är mkt liten i ett land som har mkt liten spridning av Covid-19.

Permalänk
Medlem

Om fyra veckor är det ett år sedan intervjun med Johan Giesecke av Freddie Sayers från UnHerd publicerades.

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

På deras webbsida så finns det en skriftlig sammanfattning i punktform skriven av Freddie Sayers 17 april 2020 vad Giesecke påstod under intervjun; här är de igen men numrerade:

  1. UK policy on lockdown and other European countries are not evidence-based

  2. The correct policy is to protect the old and the frail only

  3. This will eventually lead to herd immunity as a “by-product”

  4. The initial UK response, before the “180 degree U-turn”, was better

  5. The Imperial College paper was “not very good” and he has never seen an unpublished paper have so much policy impact

  6. The paper was very much too pessimistic

  7. Any such models are a dubious basis for public policy anyway

  8. The flattening of the curve is due to the most vulnerable dying first as much as the lockdown

  9. The results will eventually be similar for all countries

  10. Covid-19 is a “mild disease” and similar to the flu, and it was the novelty of the disease that scared people.

  11. The actual fatality rate of Covid-19 is the region of 0.1%

  12. At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available

Av dessa hade han uppenbart fel på nummer 12, om jag förstått det korrekt, medan de andra går att se som rimligt korrekta påståenden i april 2020.

Det skall blir spännande att se hur den utlovade uppföljande intervjun ett år senare kommer att se ut. Är det något som vet när den kommer mer specifikt?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Om fyra veckor är det ett år sedan intervjun med Johan Giesecke av Freddie Sayers från UnHerd publicerades.
https://youtu.be/bfN2JWifLCY

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY

På deras webbsida så finns det en skriftlig sammanfattning i punktform skriven av Freddie Sayers 17 april 2020 vad Giesecke påstod under intervjun; här är de igen men numrerade:

  1. UK policy on lockdown and other European countries are not evidence-based

  2. The correct policy is to protect the old and the frail only

  3. This will eventually lead to herd immunity as a “by-product”

  4. The initial UK response, before the “180 degree U-turn”, was better

  5. The Imperial College paper was “not very good” and he has never seen an unpublished paper have so much policy impact

  6. The paper was very much too pessimistic

  7. Any such models are a dubious basis for public policy anyway

  8. The flattening of the curve is due to the most vulnerable dying first as much as the lockdown

  9. The results will eventually be similar for all countries

  10. Covid-19 is a “mild disease” and similar to the flu, and it was the novelty of the disease that scared people.

  11. The actual fatality rate of Covid-19 is the region of 0.1%

  12. At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available

Av dessa hade han uppenbart fel på nummer 12, om jag förstått det korrekt, medan de andra går att se som rimligt korrekta påståenden i april 2020.

Det skall blir spännande att se hur den utlovade uppföljande intervjun ett år senare kommer att se ut. Är det något som vet när den kommer mer specifikt?

Det han inte visste då var att så många med ett milt sjukdomsförlopp skulle få långvariga eller bestående men, oavsett ålder. Vi ser det i allt från lågstadieålder till övre medelåldern. Av det skälet är det inte alls rimligt att bara skydda äldre, och hoppas på flockimmunitet, eftersom det kommer att leda till hundratusentals med långvarigt lidande och varierande grad av vårdbehov.

Jag hoppas verkligen att vi i Sverige inte tar efter Danmarks idiotiska plan på att öppna samhället helt när de över 50 är vaccinerade. Det kommer att göra att väldigt, väldigt många yngre kommer att få dessa långvariga besvär, och utan möjlighet att fortsätta skydda sig genom att jobba hemifrån, eftersom såna rekommendationer till arbetsgivare kommer att tas bort då. Jag vill se smittorisken sjunka till nära noll, OCH själv vara vaccinerad innan jag skulle ens överväga att sluta jobba hemifrån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För mig var det en "mild disease". 24 November. Var som en vanlig influensa. Snorig och irriterad i halsen. Feber i två dagar. Testade mig och det var positivt. Fick exakt samma symtom i Onsdags, ont i halsen och rinnsnuva, feber i 2 dagar. Men behövde inte göra ett PCR-test då det är mindre än 6 månader sedan man fick skiten. So who knows.

Permalänk

fortf Svenskarna som "lockdownat" bäst

källa
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Om du läser artikeln jag länkade så ser du att orsaken till falsk positivt svar är kontaminering från andra prover. Och den risken är mkt liten i ett land som har mkt liten spridning av Covid-19.

Alright, läste noggrannare och tänkte en vända till nu.

Har sett forskare som tror att de faktiska siffrona är rätt låga även i länder med högre smittspridning, se tillexempel denna: https://www.aap.com.au/covid-19-false-positives-dont-make-cas...

Gideon Meyerowitz-Katz tror att UK har en specificitet på minst 99,92% och ser sensitiviteten som ett större problem. Skulle gärna vilja se ett lite mer utvecklat svar kring det dock.

Men å andra sidan, om det är kontaminering som är problemet man brottas med spelar det ju ingen jätteroll, "Casedemic"-folket får fel ändå. Kontaminering skulle då ske vid stor smittspridning, och då är det ändå få falskt positiva som andel av antal positiva test. Vid låg smittspridning blir det få fall överhuvudtaget, vilket ju är vad vi ser i verkligheten.

Så kontentan blir väl att det nog kan finnas en ganska stor andel falskt positiva test utförda, men för helheten är det inget stort problem. Vilket var det jag egentligen ville komma fram till.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Av dessa hade han uppenbart fel på nummer 12, om jag förstått det korrekt, medan de andra går att se som rimligt korrekta påståenden i april 2020.

Nja. Mycket av det andra faller på att de hade så inihelvete fel på nummer 12. Det är för mig det kanske mest anmärningsvärda som skett på FoHM, att man bet sig fast i det så länge trots att välgjorda antikroppsstudier börjat ramla in från andra länder.
Man kan även påpeka att det redan i januari fanns uppskattningar på mortalitet i spannet 0,2-1% som ju i stort visat sig stämma. Gissningen på 0,1% vilade ju helt på antagandet om hög spridning, som de faktiskt inte hade några som helst belägg för.

Sen är verkligen inte "magkänsla" från människor med erfarenhet inom ett fält något att fnysa åt, men det måste vara en input i ett dynamiskt samtal där man vågar prova olika idéer mot varandra och stämma av mot de data som ligger på bordet. Där gick det väldigt snett i Sverige och måste verkligen åtgärdas till nästa kris.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Alright, läste noggrannare och tänkte en vända till nu.

Har sett forskare som tror att de faktiska siffrona är rätt låga även i länder med högre smittspridning, se tillexempel denna: https://www.aap.com.au/covid-19-false-positives-dont-make-cas...

Gideon Meyerowitz-Katz tror att UK har en specificitet på minst 99,92% och ser sensitiviteten som ett större problem. Skulle gärna vilja se ett lite mer utvecklat svar kring det dock.

Men å andra sidan, om det är kontaminering som är problemet man brottas med spelar det ju ingen jätteroll, "Casedemic"-folket får fel ändå. Kontaminering skulle då ske vid stor smittspridning, och då är det ändå få falskt positiva som andel av antal positiva test. Vid låg smittspridning blir det få fall överhuvudtaget, vilket ju är vad vi ser i verkligheten.

Så kontentan blir väl att det nog kan finnas en ganska stor andel falskt positiva test utförda, men för helheten är det inget stort problem. Vilket var det jag egentligen ville komma fram till.

Det är nog inget stort problem i de flesta fall. Men t ex så blir det svårt att veta hur många som får Covid flera gånger eftersom vi rätt säkert kommer få många sådana fall som beror på falskt positivt resultat.

Permalänk
Medlem

Nu kovänder FHM och Sverige pausar sina vaccineringar med Astra Zenecas vaccin tills EMAs utredning är klar.

Sverige sen på bollen som vanligt, samtidigt spelar det knappt någon roll då vi knappt (relativt sett) får något vaccin från Astra Zeneca framöver ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Hade det inte varit bättre för sverige att ha egen vaccintillverkning istället för massa elslukande datahallar? Hade det inte varit bättre att ha haft kvar våra mobförråd istället för att bränna och förstöra dessa?
Att stänga ner hela landet vet jag inte om det gjort någon skillnad förutom att det varit ännu lite tråkigare än vad det nu är. Just nu är det också väldigt svårt att veta vad som egentligen gäller då det kommer rekommendationer fram och tillbaka hela tiden istället för att ge klara direktiv.
Jag brukar inte gilla Lena Mellins kolumn på Aftonbladet men just denna gång så har hon faktiskt slagit huvudet på spiken och som fastställer att det bara inte är jag som förstår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Epz7aj/en-so...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Snabba ryck, igår var det ingen fara och nu stoppar även Sverige vaccinet från Astra Zeneca.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/16/vaccin-fhm-...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snabba ryck, igår var det ingen fara och nu stoppar även Sverige vaccinet från Astra Zeneca.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/03/16/vaccin-fhm-...

Det handlar tydligen om något helt annat än blodproppar:

Citat:

Anders Tegnell kommenterar nu varför man stoppar Astra Zenecas vaccin.

För TV4 berättar han om rapporter av en annan typ av symptom än blodproppar som dykt upp.

– Det handlar om ett fåtal fall av ganska allvarliga symtom i form av rubbningar, säger Anders Tegnell till tv-kanalen.

De första rapporterna dök upp i fredags, enligt Tegnell.

– Det är inte samma som de tidigare rapporterna om blodproppar. Det här är allvarligare.

Det handlar om andra sorters blodrelaterade biverkningar.

Vissa människor får proppar på olika ställen i kroppen, andra får små blödningar i huden.

Anders Tegnell säger att symptomen har dykt upp en till två veckor efter vaccinering.

– Det är en ganska allvarlig störning av systemet vi har i kroppen, säger Tegnell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andr3a$:

Det handlar tydligen om något helt annat än blodproppar:

Oj, se där ja.
Kanske tur att man inte fått något vaccin än då och absolut inte Astras.
Nu är det ju ett fåtal som dött av blodpropp så det känns som en rätt farlig biverkning det också, döden måste vara något av de värsta eller har jag fel?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hade det inte varit bättre för sverige att ha egen vaccintillverkning istället för massa elslukande datahallar?

Nog för att jag tycker att vi behöver egen vaccintillverkning, men jag förstår inte varför vi inte kan ha både egen vaccintillverkning och serverhallar. Varför tycker du att vi måste välja endera?

Skrivet av Stefflo:

Hade det inte varit bättre att ha haft kvar våra mobförråd istället för att bränna och förstöra dessa?

Jag tror det. Att avskaffa mobbföråden, privatiseringen, att sälja ut kommunala/statliga funktioner har till mångt och mycket lett till kortsiktiga vinster med förlorad samhällsservice och fördyringar.

Skrivet av Stefflo:

Att stänga ner hela landet vet jag inte om det gjort någon skillnad förutom att det varit ännu lite tråkigare än vad det nu är. Just nu är det också väldigt svårt att veta vad som egentligen gäller då det kommer rekommendationer fram och tillbaka hela tiden istället för att ge klara direktiv.

Jag tycker direktiven har varit rätt klara från första början. Det jag skulle vilja ha mer information om nu handlar mer om hur dom håller koll i på min plats i vaccinturordningen eftersom jag tillhör en riskgrupp.

Skrivet av Stefflo:

Jag brukar inte gilla Lena Mellins kolumn på Aftonbladet men just denna gång så har hon faktiskt slagit huvudet på spiken och som fastställer att det bara inte är jag som förstår.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Epz7aj/en-so...

Jag tycker mest hon gnäller och hon kanske skulle försöka reda ut saker istället och sen förtydliga för dom som har samma frågor som hon har.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är nog inget stort problem i de flesta fall. Men t ex så blir det svårt att veta hur många som får Covid flera gånger eftersom vi rätt säkert kommer få många sådana fall som beror på falskt positivt resultat.

Absolut. Det kommer kräva mer forskning framöver om vi bedömer det som väldigt intressant att veta mer exakt hur många som faktiskt råkar ut för det.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nog för att jag tycker att vi behöver egen vaccintillverkning, men jag förstår inte varför vi inte kan ha både egen vaccintillverkning och serverhallar. Varför tycker du att vi måste välja endera?

Jag tror det. Att avskaffa mobbföråden, privatiseringen, att sälja ut kommunala/statliga funktioner har till mångt och mycket lett till kortsiktiga vinster med förlorad samhällsservice och fördyringar.

Jag tycker direktiven har varit rätt klara från första början. Det jag skulle vilja ha mer information om nu handlar mer om hur dom håller koll i på min plats i vaccinturordningen eftersom jag tillhör en riskgrupp.

Jag tycker mest hon gnäller och hon kanske skulle försöka reda ut saker istället och sen förtydliga för dom som har samma frågor som hon har.

Absolut hade vi kunnat ha båda men just nu tycks all satsning i Sverige ha varit på serverhallar, batterifabriker och liknande. Allt är absolut bra men varför hade vi inte kunnat ha tillverkning av vaccin och skyddsutrustning också.

Att vi har sålt ut hela vården och skolan är absolut en stor fördyring och även att vi nu har en personalbrist som heter duga. Alla små vårdcentraler kräver givetvis administrativ personal och även olika typer av läkare och sköterskor. Att ha satsat på ett fåtal större vårdcentraler som varit statligt ägda hade krävt mycket mindre personal då man inte behöver ha x antal läkare på varje position. Samma sak gäller skolor där vi nu har skolor där det egentligen bara bedrivs ett fåtal utbildningar med ett fåtal elever istället för att se till att ha fler lärare och administrativ personal i en större lokal för att driva mer på samma ställe.

Jag samlar ihop mitt svar för de två sista.
Tycker du verkligen det? I ett köpcenter inomhus så krävs det att personer håller avstånd på ca 1,5-2m och man kan beräkna antalet kunder med ytan/10 m2 per person. Utomhus på exempelvis zoo där det plötsligt krävs 20 m2 per person. Man ska ha munskydd på sig när man åker kollektivtrafik och då står folk som packade sillar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nog för att jag tycker att vi behöver egen vaccintillverkning, men jag förstår inte varför vi inte kan ha både egen vaccintillverkning och serverhallar. Varför tycker du att vi måste välja endera?

Nej, de behöver nog inte ställas mot varandra.

Men här i Västerås är vi lite sura då vi fick en förfrågan om en Northvolt-fabrik med mängder av arbetstillfällen, men var tvungna att avböja p.g.a. kapacitetsbrist efter Amazon-hallen som ger i princip 0 arbetstillfällen.

Å andra sidan låg förfrågan först hos Malmö, som fick avböja av samma anledning. Så med ett helt fungerande elsystem hade vi ändå inte haft något Northvolt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Om ni har en timme över så kan jag rekommendera följande diskussion om medias roll i pandemin, arrangerad av publicistklubben. Jag tyckte särskilt Ulrika Björkstén gav insiktsfulla inlägg om problemet med att journalisters brist på kompetens leder till att de ställer fel frågor, att man friskt blandar faktabaserad kunskap med moraliska och etiska frågor ("tyckanden"): https://www.publicistklubben.se/2021/03/15/live-pk-debatt-15-3-virusets-villospar-vad-missade-medierna/

Skrivet av Stefflo:

Kanske tur att man inte fått något vaccin än då och absolut inte Astras. Nu är det ju ett fåtal som dött av blodpropp så det känns som en rätt farlig biverkning det också, döden måste vara något av de värsta eller har jag fel?

Det är bara en biverkning om det orsakas av vaccinet, vilket det inte verkar göra, bl.a. enligt EMA och AZ själva. När man vaccinerar tillräckligt många så är det självklart att folk dör av alla möjliga orsaker, den viktiga frågan är om det är en effekt av vaccinet eller ej. Folk skulle ju liksom dö av alla möjliga olika orsaker även utan vaccin. Det man får göra när man har tillräckligt stort underlag är att jämföra hur många som dött av en orsak (säg, blodpropp) av de som vaccinerats och jämföra hur många som har dött av samma orsak utan att ha vaccinerats. När man gör en sådan studie ser man att vaccinet inte har ökat risken för att drabbas av blodpropp.

Sen så får man förstås väga riskerna från sällsynta men farliga biverkningar mot skyddet vaccinet ger. Om det t.ex. är 1 på 100.000 som dör av en sällsynt biverkning, medan 1 på 1000 dör av sjukdomen man vaccineras mot, då är det ändå 100 ggr bättre att vaccineras. Om alla vaccineras i Sveirge kan man då räkna med att 100 dör av vaccinet, vilket ju är hemskt, men bättre än att 10000 dör av sjukdomen. Ok, detta var ett väldigt förenklat resonemang men du förstår principen.

Jag skulle gladeligen ta ett godkänt vaccin om det erbjöds idag. Det är så många miljoner som redan vaccinerats att allvarliga biverkningar måste vara otroligt ovanliga för att inte ha uppmärksammats i högre grad. Mer än själva skyddet för mig personligen ser jag fram emot ett samhälle där man kan umgås med familj och vänner som förr. Det är vaccinen som kommer ge oss det.

Skrivet av Stefflo:

I ett köpcenter inomhus så krävs det att personer håller avstånd på ca 1,5-2m och man kan beräkna antalet kunder med ytan/10 m2 per person. Utomhus på exempelvis zoo där det plötsligt krävs 20 m2 per person.

Det är nog svårt att ge detaljerade regler för hur man ska uppföra sig i varje situation, därför kan det bli ganska grovhugget, men man får förlita sig på att människor tillför lite eget sunt förnuft.

Det är inte fråga om att det är säkrare att vara inomhus än motsvarande yta utomhus, det är det förstås inte. Det är istället andra mekanismer som gör att man landar i de siffrorna. Som att man i medel är mindre jämnt utspridd utomhus på ett zoo än i ett köpcentrum. Man klumpar gärna ihop sig vid ut- och ingånger, vid attraktioner, souvenirshoppen etc. Det gör man också i köpcentra, men i mindre grad. Arenor är ett annat exempel där det finns gott om flaskhalsar som kan orsaka trängsel trots att arenorna är jättestora. Man måste ju ta sig dit och därifrån också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Oj, se där ja.
Kanske tur att man inte fått något vaccin än då och absolut inte Astras.
Nu är det ju ett fåtal som dött av blodpropp så det känns som en rätt farlig biverkning det också, döden måste vara något av de värsta eller har jag fel?

Just blodpropp är ju något som inträffar rätt ofta oavsett vaccinering. Läste någonstans att i Sverige så får i snitt en person varje timme blodpropp. Om man då slår ut det på en befolkning på 10 miljoner så ska alltså 24 personer om dagen få blodpropp. Om jag inte tänker helt fel så bär det innebära att om man vaccinerar 10 miljoner personer så bör 24 personer få blodpropp inom ett dygn utan att vaccinet är boven. Sedan finns det såklart en hel del saker som påverkar var/när/hur man får dessa proppar, men det är ändå intressant om man vill få lite perspektiv.

Läste i en artikel på DN att den nuvarande misstänkta bieffekten har en frekvens på ca 1/500000 vilket gör den extremt sällsynt. Man lär dagligen göra en hel del saker som är betydligt farligare utan att ens tänka på det. Inklusive att exempelvis ta helt vanliga värktabletter.

Permalänk
Medlem

Det alla verkar missa totalt i diskussionerna kring de här eventuella biverkningarna är tidsaspekten. När man säger att antalet som råkar ut för dessa allvarliga händelserna motsvarar det förväntade i hela befolkningen, så missar man tidskorrelationen. Om man har ett antal fall som tidsmässigt korrelerar väldigt väl med vaccinationstidpunkten (t ex alltid inträffar 10-15 dagar efteråt), då måste man räkna på hur sannolikt det är att det skulle hända, och inte enbart på hur sannolikt det är att det inträffar såna fall i stort.

Det faktum att det verkar finnas en viss tidsmässig koppling gör att man bör vara misstänksam och inte bara avfärda det som slump.

Det är lite som att missa att korrelera plats med trafikolyckor. Säg att man har en nybyggd korsning där det inträffar ett visst antal trafikolyckor under en period. Antalet olyckor överstiger inte det nationella snittet under året. Är det rimligt att ignorera det då, eller bör man kolla på hur sambandet kanske ser ut?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S