Xiaomi sjösätter Poco F3 – hög prestanda för 4 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi sjösätter Poco F3 – hög prestanda för 4 000 kronor

Systemkrets Snapdragon 870 5G paras med AMOLED-skärm om 6,67 tum med 120 Hz – tar sikte på "hardcore-gamers och techisar".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite klent batteri kanske men annars intressant om det är enkelt att lägga in rent android!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lite klent batteri kanske men annars intressant om det är enkelt att lägga in rent android!

När blev 4500mAh klent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När blev 4500mAh klent?

Själv har man 2800 mAh i sin Pixel 4. Det ÄR klent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När blev 4500mAh klent?

Skärmen är nästan 7” och processorn är en överklockad SD865+ som redan den var överklockad.

Gissar att denna går varm.

Dock trevlig i något energisparläge skulle jag gissa, men kameran är ju det som brukar fälla dessa billiga lurar. Undrar om den kan slå P20 Pro i alla fall?

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag är grymt nöjd med min första Poco F1 telefon som är rootad och kör LineageOS.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När blev 4500mAh klent?

Håller med. Knappast klent, men en bra bit från toppen som man snarare bör klassa som extrem med 6Ah.

Permalänk
Medlem

Bra pris på den luren

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

De ska också släppa Poco X3 Pro som ska ligga ännu lägre i pris med SD 860 som är typ 855 med en liten höjning av klockfrekvenser. €200-250 för 6 GB RAM och 128 lagring respektive 8 och 256, så en tusenlapp mindre än F3 ungefär. 120 Hz LCD skärm på 6,67 tum och 5160 mAh. https://www.theverge.com/2021/3/22/22344126/poco-f3-x3-pro-sn...

Permalänk

Grymt mer prisvärda mobiler behövs verkligen.
Det enda är egentligen batteriet som fler nämner, men man kan ej få allt. Detsamma gäller Android uppdateringar som förhoppningsvis blir tätare. Men en motsvarande Samsung kostar väl typ det dubbla, en iPhone som har samma flyt i skärmen kostar ännu mer och släpps först om runt 6 månader. (iPhone 13)
Så allt är en kompromiss och jag tror Poco F3 egentligen är en bra kompromiss för många, men den av olika anledningar ej blir populär i sverige. Jag vet inte varför Xiaomi har så svårt att ta stora marknadsandelar här.

*edit*
Jag personligen är lite rädd för att samma sak ska hända Xiaomi som Huawei med blockad. Men köper man en mobil för 4000kr så ser jag inte risken som så allvarlig. Skulle jag däremot gå i köptankar på en vikbar mobil för 25 000kr, så hade detta gjort mer betydligt mer tveksam.

Permalänk
Medlem

men det är ju kina?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Att helhjärtat kalla sig för "gamer" spelandes på en smartphone _tycker jag_ är samma som att köra epa-traktor och kalla sig för rallyförare. Känns som felvalt verktyg för ändamålet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Att helhjärtat kalla sig för "gamer" spelandes på en smartphone _tycker jag_ är samma som att köra epa-traktor och kalla sig för rallyförare. Känns som felvalt verktyg för ändamålet.

Nej jämförelsen haltar.
En bättre liknelse är om de gör en mobiltelefon för audiofiler och personer som vill ha bra ljud. Då säger någon att en audiofil endast lyssnar på musik ett ett specialbyggt rum med en riktigt hifi-anläggning.
Detta ljudrum gillar säkerligen audiofilerna, men folk sitter inte inne hela dagarna. Och då vill lyssna på musik när de är ute. Exakt samma sak gäller spel att folk vill spela ibland när de är ute. Detta har inget alls med att göra vad de har hemma.

Många personers vardag är så jäktad så sitta hemma och spela har de absolut inte tid med, däremot kan de spela ute när de väntar på något som bussen. Mobiltelefon är då ett bra redskap att spela på och beroende på spel så kan den ibland vara bekvämare än en dator.
*edit2*
Exakt samma sak är det med mobiltelefoner som har bra skärm för att spela upp filmer. De som verkligen älskar film, vad de nog kallas för sitter nog hellre i en riktigt rum med värsta tvn och ljudanläggningen till. Men i praktiken så kan man vara en riktig filmnörd och ändå se på film på sin mobil när man gör sina långa resor på bussen och tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vart drar man gränsen? När blir man en gamer? Förr skulle jag ha hållit med, men nu förtiden låter det lite föråldrat eller som en tvingad etikett. Finns ju AAA spel på mobilen nu.. pubg, cod osv om det är det man vill gå efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Om man jämför med Poco M3 som har 6000 mAh så kan man tycka de är lite mellan dom två modellerna. Annars så är det rätt standard man få omkring 4,500 mAh i de flesta topp mobiler typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

men det är ju kina?

Det mesta är väl från kina

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

"elektrisk ström"

Ja det var ju tur, man vill inte att laddaren ska föra andra typer av strömmar till mobilen, t.ex. vattenströmmar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När blev 4500mAh klent?

Jag läste nog lite snabbt innan, tyckte det stod 4050 nämligen.

4500mAh är helt ok.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Grymt mer prisvärda mobiler behövs verkligen.
Det enda är egentligen batteriet som fler nämner, men man kan ej få allt. Detsamma gäller Android uppdateringar som förhoppningsvis blir tätare. Men en motsvarande Samsung kostar väl typ det dubbla, en iPhone som har samma flyt i skärmen kostar ännu mer och släpps först om runt 6 månader. (iPhone 13)
Så allt är en kompromiss och jag tror Poco F3 egentligen är en bra kompromiss för många, men den av olika anledningar ej blir populär i sverige. Jag vet inte varför Xiaomi har så svårt att ta stora marknadsandelar här.

*edit*
Jag personligen är lite rädd för att samma sak ska hända Xiaomi som Huawei med blockad. Men köper man en mobil för 4000kr så ser jag inte risken som så allvarlig. Skulle jag däremot gå i köptankar på en vikbar mobil för 25 000kr, så hade detta gjort mer betydligt mer tveksam.

Xiaomi har redan blivit temporärt friade från blockaden/ban som usa gjorde.
https://www.gsmarena.com/xiaomi_granted_injunction_in_the_us-...

Men samtidigt så går det att flasha xiaomis lurar så skulle deras egna miui bli blockerade från play store mm så kan man lägga in lineage os mm och köra vidare
Så inte hela världen, speciellt som du säger med det priset.

Väntar själv på att redmi note 10 lurarna ska dyka upp i svenska butikerna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vet inte varför Xiaomi har så svårt att ta stora marknadsandelar här.

*edit*

När Huawei blev utestängda från Gplay gällde det enbart nya mobiltelefoner efter beslut tagits medan dom äldre modellerna som P30 fick behålla Google services.

Därför Xiaomi dessutom vann en rättegång nyligen att dom får fortsätta sälja till Amerikanska försvaret så känns risken väldigt låg i närtid att detta kommer hända.

Finns minst 5 sätt att installera Google services på Huawei telefoner idag så vill man använda det är det ändå inte ett problem.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Funderar på att köpa mobil från Xiaomi, men efter ha läst denna artikel och andra liknande blir jag tveksam.
Frågan är, försvinner problemet om man använder firefox eller liknande eller måst man roota den och installera Lineage, Evoltuion X, AOSP mfl för att vara 100% säker?
https://www.androidauthority.com/xiaomi-privacy-cheap-phone-1...

https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2020/04/30/exclus...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

men det är ju kina?

Kvittar, så länge man inte är låst till deras mjukvara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Funderar på att köpa mobil från Xiaomi, men efter ha läst denna artikel och andra liknande blir jag tveksam.
Frågan är, försvinner problemet om man använder firefox eller liknande eller måst man roota den och installera Lineage, Evoltuion X, AOSP mfl för att vara 100% säker?
https://www.androidauthority.com/xiaomi-privacy-cheap-phone-1...

https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2020/04/30/exclus...

Det är just detta Google Chrome också gör och håller på att bli dömd för att dom samlar in data i incognito läget.

Känns som Google tjänar aldeles för mkt på datainfomation & därför dom också vill ha egna kakor så man låser sig in i deras ekosystem.

Men oavsett om någon vill komma åt informationen från ens enheter så spelar inte ens en vpn eller krypterat nätverk någon roll finns alltid ett sätt att knäcka systemen utan blir bara svårare att komma åt informationen så enda lösningen är att helt sluta använda enheter som är uppkopplade.

Använder själv Firefox i incognito läget och litar inte alls på att jag är anonym på internet pga detta & har även Vpn som ett andra skydd men tar ändå inte för givet att jag är anonym pga dessa åtgärder.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kul att se konkurrens i pris. Visst är det också intressant med senaste iPhone eller Samsung, där trenderna sätts, men för de allra flesta är mycket av det onödiga saker som bara gör telefonen mer ömtålig (t.ex. välvda skärmar) eller dyrare.

Kör själv en poco f1 och den funkar hur bra som helst, även för en power user.

Permalänk
Medlem

Spännande! Har funderat på att uppdatera min nuvarande Huawei p20 pro.

Körde Xiaomi mi5s för några år sedan, väldigt välbyggd telefon. Köper gärna förra årets flagsskeppsprestanda till 1/3-1/4 del av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Spännande! Har funderat på att uppdatera min nuvarande Huawei p20 pro.

Körde Xiaomi mi5s för några år sedan, väldigt välbyggd telefon. Köper gärna förra årets flagsskeppsprestanda till 1/3-1/4 del av priset.

Huawei P40 PRO säljs för väldigt Bra pris begagnade & var så jag köpte min då många inte förstår hur dom installerar GMS om man vill ha det på telefon.

Men går enligt mig att hitta dom flesta apparna via Petal Search, ApkPure & Apkmonk.

Känns som många ändå valt Vmos Pro alt Gspace på Appgallery för Gms om man vill åt Play store.

Kameran är grymt bra på telefonen & Huawei P50 ska släppas mitten i maj så kanske droppar ännu mer på begagnat marknaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frugan har en Poco X3 NFC.
Bra telefon till pengarna, och Xiaomi debloater hjälpte på mycket.
Men MIUI med all bloat, reklamer och dataindsamling är hemskt.
Telefonen blev först bra med custom rom (LineageOS).
Tycker att F3 verkar intressant, men skulle aldrig köpa den innan fantastiska individer har släppt en custom rom till den.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Huawei P40 PRO säljs för väldigt Bra pris begagnade & var så jag köpte min då många inte förstår hur dom installerar GMS om man vill ha det på telefon.

Men går enligt mig att hitta dom flesta apparna via Petal Search, ApkPure & Apkmonk.

Känns som många ändå valt Vmos Pro alt Gspace på Appgallery för Gms om man vill åt Play store.

Kameran är grymt bra på telefonen & Huawei P50 ska släppas mitten i maj så kanske droppar ännu mer på begagnat marknaden.

Tack för tipset. Egentligen funkar min telefon bra till allt jag använder den till idag, men det är ju alltid kul med nytt.
Inväntar nog och ser hur Xiaomis modell verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Vart drar man gränsen? När blir man en gamer? Förr skulle jag ha hållit med, men nu förtiden låter det lite föråldrat eller som en tvingad etikett. Finns ju AAA spel på mobilen nu.. pubg, cod osv om det är det man vill gå efter...

Tycker vi drar gränsen vid PC, allt annat är hobby🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Tack för tipset. Egentligen funkar min telefon bra till allt jag använder den till idag, men det är ju alltid kul med nytt.
Inväntar nog och ser hur Xiaomis modell verkar.

Förstår dig nytt från butiken är alltid nytt vs begagnat.

Men kommer förvånansvärt många Huawei telefoner med Appgallery som folk missat att de inte är Play store & säljer dom oanvända på tradera vet inte hur det ser ut på blocket.

Visa signatur