Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsaaKeN:

Bara nyfiken eftersom du inte tycker sousvide är bra till kött, vad har du för favoritrecept?

Favoriten är nog rikligt med flingsalt, pensla med talg, låt stå ~45 minuter innan köttet åker in i ungen (gärna med lite extra talg så det får gosa in sig i fettet ordentligt) på ~100 grader tills den är kanske 5 grader ifrån önskad temperatur. Därefter är det bara lägga den på en bädd av glödande kol. På med lite färskmalen svartpeppar efteråt.

Här får man laborera lite med innertempen så man får den som man vill. Jag vill ha köttet med ordentlig yta, lite grått och sen ganska jämnt rosa/rött inuti. Optimalt temp beror en del på köttet också (fetare och mer marmoreade bitar kan t.ex. få lägre innertemp).

Nu har man kanske alltid lust eller möjlighet att fixa en glödbädd och då funkar det bra med en gjutjärnspanna som fått stå på full värme i 30-40 minuter (säkert kortare tid om man har en såndär modern hittepåspis). Hett tips är dock att hålla god uppsikt då det kan börja brinna (fuktig kökshandduk är bra att ha i närheten). Caveman style blir dock godare.

Permalänk
Medlem

Till er som köpte Anovan. Gummibandet på min har gått av över natten och flugit all världens väg. Har ni någon aning om man bör skaffa en ny eller är det bara att köra på?

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Till er som köpte Anovan. Gummibandet på min har gått av över natten och flugit all världens väg. Har ni någon aning om man bör skaffa en ny eller är det bara att köra på?

Den gör inget mer än att skydda glaset om du skulle tappa den. Typ som ett gummiskal på mobilen.

Iaf så har den inget med funktionen att göra. Min sitter på men skulle inte bry mig om den försvann.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Lidls vakuumförpackare är något att ha?
De säljer en silver crest vacuum sealer (deras egna märke?) för 299 kr. Är det något att köpa när den börjar säljas imorgon?

De har även billiga rullar. 2 st 28x300 cm för 60kr eller 3 st 20x300m även de för 60 kr.

Eller bör man vänta på något bra paketpris på sous vide och vakuumförpackare från annat märke? Än så länge har jag bara lånat polarens saker men vill skaffa eget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Någon som vet om Lidls vakuumförpackare är något att ha?
De säljer en silver crest vacuum sealer (deras egna märke?) för 299 kr. Är det något att köpa när den börjar säljas imorgon?

De har även billiga rullar. 2 st 28x300 cm för 60kr eller 3 st 20x300m även de för 60 kr.

Eller bör man vänta på något bra paketpris på sous vide och vakuumförpackare från annat märke? Än så länge har jag bara lånat polarens saker men vill skaffa eget.

Ingen aning, men ska förbi min lokala lidlbutik imorn och se om det finns rullar tillgängligt.
Tror dock att den bör fungera, inte särskilt pålitlig kanske och du får nog bekräfta svetsningen.

Har en riktigt bra lidlbutik men åker aldrig dit, blir väl att köpa nåt random ur importdisken och sen culineas nuggets (bästa frysta nuggets du kan hitta).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Någon som vet om Lidls vakuumförpackare är något att ha?
De säljer en silver crest vacuum sealer (deras egna märke?) för 299 kr. Är det något att köpa när den börjar säljas imorgon?

De har även billiga rullar. 2 st 28x300 cm för 60kr eller 3 st 20x300m även de för 60 kr.

Eller bör man vänta på något bra paketpris på sous vide och vakuumförpackare från annat märke? Än så länge har jag bara lånat polarens saker men vill skaffa eget.

Funkar för mig. Man får med (eller jag fick iaf) en hel hög med slangar och adaptrar som passar min vakuum-burk, så jag kan marinera i den utan att behöva pumpa vakuum manuellt.

Plasten har jag inte hittat nåt problem med, även om jag kör med Biltemas som är lite tjockare.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Någon som vet om Lidls vakuumförpackare är något att ha?
De säljer en silver crest vacuum sealer (deras egna märke?) för 299 kr. Är det något att köpa när den börjar säljas imorgon?

De har även billiga rullar. 2 st 28x300 cm för 60kr eller 3 st 20x300m även de för 60 kr.

Eller bör man vänta på något bra paketpris på sous vide och vakuumförpackare från annat märke? Än så länge har jag bara lånat polarens saker men vill skaffa eget.

Hos mig var den slut. Även om jag mer var intresserad av påsarna som det blev några paket av. De klarar bara upp till 70⁰ dock står det. Kan vara bra att ha i åtanke vid potatis eller rotfrukter som kräver lite mera temp.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hos mig var den slut. Även om jag mer var intresserad av påsarna som det blev några paket av. De klarar bara upp till 70⁰ dock står det. Kan vara bra att ha i åtanke vid potatis eller rotfrukter som kräver lite mera temp.

Märkligt, jag köpte påsar på Lidl för några månader sen (silver crest) och de klarar 110 grader. Det står dock 70 grader om man kör i mikro men 110 för sous vide.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Märkligt, jag köpte påsar på Lidl för några månader sen (silver crest) och de klarar 110 grader. Det står dock 70 grader om man kör i mikro men 110 för sous vide.

Jag kan bara se micro och 70⁰ inget om sous viden...
Säkert helt ok vid gögre temp.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Har köpt plastrullar från Lidl nu men struntade i vakuumförpackaren.

Har istället hittat 2 olika paket från Champion. Har ni nån åsikt om dessa? Vågar man köpa från Ellos, verkar lite sisådär enligt recensioner. Men det kanske bara är de missnöjda som hörs..
Kan man köpa en "slim" vakuumförpackare eller kan det vara värt med lite större som har lite mer värme samt troligt bättre kylning? Kanske köpa lösa enheter istället för paket?

Ellos - 1439 kr:
https://www.ellos.se/champion/sous-vide-paket/1542732?extcmp=...

Kithentime - 1797 kr:
https://www.kitchentime.se/p/sous-vide-paket?gclid=Cj0KCQjw3d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ingen aning, men ska förbi min lokala lidlbutik imorn och se om det finns rullar tillgängligt.
Tror dock att den bör fungera, inte särskilt pålitlig kanske och du får nog bekräfta svetsningen.

Har en riktigt bra lidlbutik men åker aldrig dit, blir väl att köpa nåt random ur importdisken och sen culineas nuggets (bästa frysta nuggets du kan hitta).

Fick bli medlem på Lidl men köpte 4 stycken rullar (12 meter totalt).
Gjorde Picanha igår, 58C i 2.5h. Otroligt gott stycke. Extrem smak, väldigt annorlunda mot en del av de mer normala stycken.
Med detta blev resultatet ROSA men inte blodigt. För de som vill ha något mer medium rare så kan man gå på 54c i ungefär samma tid för bra resultat enligt recept.
Till det blev det vanligt potatismos av King Edwards och sen kantarellsås.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Har köpt plastrullar från Lidl nu men struntade i vakuumförpackaren.

Har istället hittat 2 olika paket från Champion. Har ni nån åsikt om dessa? Vågar man köpa från Ellos, verkar lite sisådär enligt recensioner. Men det kanske bara är de missnöjda som hörs..
Kan man köpa en "slim" vakuumförpackare eller kan det vara värt med lite större som har lite mer värme samt troligt bättre kylning? Kanske köpa lösa enheter istället för paket?

Ellos - 1439 kr:
https://www.ellos.se/champion/sous-vide-paket/1542732?extcmp=...

Kithentime - 1797 kr:
https://www.kitchentime.se/p/sous-vide-paket?gclid=Cj0KCQjw3d...

Paketen skiljer sig en del, de den ena innehåller burkar osv. Jag ancänder mina byrkar dagligen nu. Smidigt med grönsaker och sallad som ser fräsch ut längre. Champion ska funka. Har köpt andra saker från dem när jag velat testa och bytt upp mig senare. Helt ok budgetmärke. Har dock inte testat dessa.

En slim maskin funkar, man får försegla en extra gång. Jag kör "större" då den har bättre drag och resultatet blir bättre. Men det är ju baserat på att jag använder min dagligen.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Till er som köpte Anova Precision Vacuum Sealer Pro, behöver ni stänga av manuellt när maskinen förseglar? Enligt Anova ska jag dra ur sladden efter varje gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Till er som köpte Anova Precision Vacuum Sealer Pro, behöver ni stänga av manuellt när maskinen förseglar? Enligt Anova ska jag dra ur sladden efter varje gång...

Nä, när Sealknappen slutar lysa är den klar för mig.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fick bli medlem på Lidl men köpte 4 stycken rullar (12 meter totalt).
Gjorde Picanha igår, 58C i 2.5h. Otroligt gott stycke. Extrem smak, väldigt annorlunda mot en del av de mer normala stycken.
Med detta blev resultatet ROSA men inte blodigt. För de som vill ha något mer medium rare så kan man gå på 54c i ungefär samma tid för bra resultat enligt recept.
Till det blev det vanligt potatismos av King Edwards och sen kantarellsås.

Har kört picanha ett par gånger i 54C 5-6h, rött men färdigt. Körde någon skiva ett par sekunder på var sida för barnen
annars bara efterbränning runtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Har kört picanha ett par gånger i 54C 5-6h, rött men färdigt. Körde någon skiva ett par sekunder på var sida för barnen
annars bara efterbränning runtom.

Kikade på flera recept och det är allt från 2 - 6 timmar så det är upp till var och en. Viktigaste är tjocklek och temperatur för minimumtid. Se guide för enkelt svar. https://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html#Beef
Styckade min Picanha i ca 30mm tjocka bitar och vakumförpackade dem 3 och 3. På 58c blir det då 2h medan på 54c 3h.
Ju mer tid ju mer mört såklart.

Jag kör alltid med ett väldigt varmt gjutjärn och kör 20-30 sec per sida för att få en fin yta. Brukar även köra kanterna beroende på tjocklek av bit.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nä, när Sealknappen slutar lysa är den klar för mig.

Hur lång tid innan den slocknar? Min lyser fortfarande efter 25 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Hur lång tid innan den slocknar? Min lyser fortfarande efter 25 sekunder.

Låter länge, brukar vara 10-15 sekunder för mig.

Om man kör Vaccum and seal brukar det ta längre tid. Då börjar ju vakummotorn köra och efter det är ett vakum så tänds seal och sen släcks allt när den är klar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Låter länge, brukar vara 10-15 sekunder för mig.

Om man kör Vaccum and seal brukar det ta längre tid. Då börjar ju vakummotorn köra och efter det är ett vakum så tänds seal och sen släcks allt när den är klar.

Bra info, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Enligt Anova ska jag dra ur sladden efter varje gång...

Sa dom verkligen så?
Det är uppenbarligen fel på din, reklamera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Sa dom verkligen så?
Det är uppenbarligen fel på din, reklamera!

Kan bara tolkas så.

Mar 23, 2021, 10:07 AM PDT

So i need to pull out the cord every time i use it?

Mar 24, 2021, 5:12 AM PDT

Hi,

Yes- you will have to manually unplug the unit after every use.

Thank you and have a great day!

All the Best,

Anova Culinary Support Team
http://anovaculinary.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Kan bara tolkas så.

Mar 23, 2021, 10:07 AM PDT

So i need to pull out the cord every time i use it?

Mar 24, 2021, 5:12 AM PDT

Hi,

Yes- you will have to manually unplug the unit after every use.

Thank you and have a great day!

All the Best,

Anova Culinary Support Team
http://anovaculinary.com

Tolkar det mer att du skall dra ur kontakten efter du är klar med maskinen, men det gör väl alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tolkar det mer att du skall dra ur kontakten efter du är klar med maskinen, men det gör väl alla?

Nej, frågan till dom var varför förseglingen inte stänger av automatiskt när den är klar,
som det är nu smälter den igenom plasten om jag inte manuellt avbryter.
Har ett par andra maskiner och alla dom stänger av automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Nej, frågan till dom var varför förseglingen inte stänger av automatiskt när den är klar,
som det är nu smälter den igenom plasten om jag inte manuellt avbryter.
Har ett par andra maskiner och alla dom stänger av automatiskt.

Precis, och då är något fel. Maila tillbaka och be om reklamation / en utbytesenhet. Du kan(ska) inte veta exakt tid för när du ska dra ut strömpluggen för att förseglingen är färdig eller övergjord.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Nej, frågan till dom var varför förseglingen inte stänger av automatiskt när den är klar,
som det är nu smälter den igenom plasten om jag inte manuellt avbryter.
Har ett par andra maskiner och alla dom stänger av automatiskt.

Jag förstår det.
Nu skall man inte dra all kundtjänst över en kam, men! De läser ofta inte ärendet utan går som det också verkar i detta fall - på din senaste fråga.

Men det är solklart fel på din maskin och skall reklameras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Tolkar det mer att du skall dra ur kontakten efter du är klar med maskinen, men det gör väl alla?

Jag låter min stå lite halvöppen. Använder maskinen dagligen känns det om nu, och rycka sladdar i onödan känns dumt.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Jag låter min stå lite halvöppen. Använder maskinen dagligen känns det om nu, och rycka sladdar i onödan känns dumt.

Jag får inte ha den framme, den skall in i ett skåp direkt efter användning - order från högre ort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag får inte ha den framme, den skall in i ett skåp direkt efter användning - order från högre ort!

Både jag och sambon håller med om detta. Både sous vide och vakumförpackaren har en plats. In direkt efter användning.
Dock använder vi inte mer än då och då när vi vill ha kött samt har tid(vi är kassa på planering).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag får inte ha den framme, den skall in i ett skåp direkt efter användning - order från högre ort!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Både jag och sambon håller med om detta. Både sous vide och vakumförpackaren har en plats. In direkt efter användning.
Dock använder vi inte mer än då och då när vi vill ha kött samt har tid(vi är kassa på planering).

Både sous vide och vaccuum är framme permanent. Det är en kompromiss mot antal växter här hemma. (Vi har dessutom ingen plats för dem i förrådet pga all annan apparatur för köket.)

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Kycklingfiléer blir det idag, det är första gången jag viddar det.
Några heta tips på kryddning eller så?

Tänkte köra på 65 grader i ca 1,5 timme

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?