NZXT lanserar moderkortet N7 B550 – bolagets första för AMD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Men varför?
Har det Bluetooth 5.2? Varför används ordet "stöd" överhuvudtaget då?

Med stöd för stödhjul betyder att det går att sätta på stödhjul.
Har stödhjul betyder att det redan är stödhjul på.

Bluetooth 5.2 är inte en produkt, det är ett protokoll definierat i en specifikation. Eller har jag missat något?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av olga32:

Ordet används på det sättet. Är nog enklare att du vänjer dig än att försöka få alla andra att ändra på sig.

Personen försökte inte få någon att ändra sig— utan påpekade ett intressant sätt vi använder språk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Men varför?
Har det Bluetooth 5.2? Varför används ordet "stöd" överhuvudtaget då?

Med stöd för stödhjul betyder att det går att sätta på stödhjul.
Har stödhjul betyder att det redan är stödhjul på.

Gissar att det är en halvbra översättning från Engelskan, ordet "Support : one that supports —often used attributively (a support staff)"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon214822:

Bluetooth 5.2 är inte en produkt, det är ett protokoll definierat i en specifikation. Eller har jag missat något?

Hur uppstod BT— producerade någon det?

Permalänk
Medlem

Liten titt på N7 hos Wendell

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ungefär samma trend som man ser under motorhuven på bilar. Dölj alla spår av att det sitter något här som gör något.

En stor fördel är att det är lätt att bygga en kopia av detta moderkort i Lego

Jag har aldrig gillat den trenden hos bilar och gillar det inte hos datorkomponenter heller. Det är liksom bara yta utan att fylla någon funktion. Problemet är inte nödvändigtvis att det är fult, för det behöver det inte vara, utan snarare att det designmässigt ser ut som en medioker genväg. Det blir lite "vi orkade inte designa något snyggt så vi gömmer undan det bakom kåpor och paneler".

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som gillar utseendet av riktiga kretskort?

Skulle gärna se ett icke budgetkort i vintagegrönt med tydliga synliga komponenter. Som någon skrev, det där är lika osexigt som under huven på en modern bil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriksson850:

Är det bara jag som gillar utseendet av riktiga kretskort?

Skulle gärna se ett icke budgetkort i vintagegrönt med tydliga synliga komponenter. Som någon skrev, det där är lika osexigt som under huven på en modern bil.

Jag hade köpt det direkt. Kan tillochmed tänka mig att betala extra för att slippa rbg och annat som inte bidrar till en mer kvalitativ produkt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bolaget tar konceptet med väl dolt kretskort till sockel AM4 till det rekommenderade priset 2 749 kronor.

Läs hela artikeln här

NZXT tillverkar inga moderkort. De kan knappast ha "fixat egen fabrik mitt under Corona" där de tillverkar moderkortet.
OEM där tillverkaren i bästa fall är ASUS eller MSI. Eller möjligen Gigabyte.

Vilken tillverkare tillverkar moderkortet, som NZXT "badge-engineerar"? (Klistrar på sin "klisterlapp" på?)
Badge engineering.
Någon som vet?

Nästan tusen spänn billigare B550 som är bra, har ett själv! -Ett ASUS!

ASUS
Permalänk
Medlem

Ge mig liknande i mini itx. Tycker detta är snyggt!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ifall det sitter thermalpads mot plåten och den är i aluminium så kyler den väl snarare

Nja, det är inte så sannolikt att de använt överdrivet många thermalpads så nja, det är tveksamt. Metallen är också lackad så överföringen till luften (och eventuellt även mot eventuella thermalpads) är troligen inte fantastisk.

Skrivet av Meantek:

Det är inte plast, det är tunn plåt. Det enda som egentligen kräver kylning utöver processorns strömförsörjning är styrkretsen, och där är det perforerat.

NZXT:s tidigare moderkort har tillverkats av ECS.

Nja, det är knappast bättre att sätta en värmesköld över de andra komponenterna än att låta dem ta del av det befintliga luftflödet. Sedan betyder det inte att det innebär någon märkbar skillnad. Visst, de har perforerat plåten lite men då luftflödet mestadels kommer från framsidan av chassit och ut genom baksidan kräver deras lösning att luften svänger 90 grader för att träffa kylflänsen som döljer sig under höljet (och sedan hitta ut någonstans utan att motverka inflödet). Hålen är också ganska små och täcker ändå den mesta av ytan som man vill att luften ska komma åt. Känns spontant som en design som verkligen lever upp till uttrycket "form over function".

Ja, ECS och ASRock verkar det som.

Skrivet av Teddis:

Har för mig de först köpte moderkort från ECS och lade på sina "snygga" täckplåtar. Och deras designer är inte riktigt vad överklockare suktar efter utan ganska standard. Senare blev det ASRock vilket rimligtvis blev ett bättre val (fast i Anandtechs recension så nådde de ingen stabil OC öht). Återstår att se här vad det blev denna gång.

Klart står det att man behövt prioritera utseendet ganska högt för att NZXTs bidrag ska bli lockande.

Ja, det verkar stämma med det jag läste senare. ASRock är helt klart ett bättre val, även om jag kan tänka mig att det kommer snålas in mer på BIOS-utvecklingen för detta moderkort än ASRocks egna då marginalerna lär vara klart lägre, samtidigt som de troligen inte kommer sälja ens i närheten lika många. NZXT kanske säljer väldigt många av dessa in sina egna datorer dock så det kanske väger upp och gör att de är villiga att betala för fortsatt underhåll på samma nivå som för ASRocks egna moderkort.

Ja, din sista mening är en bra sammanfattning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Det uppenbara ingen verkar tänka på är att det finns en marknad för produkter att täcka över moderkortet med. Smal marknad, speciellt inledningsvis, men väljer man att supporta populärare och mer kompatibla moderkort och gör shrouds för dessa så går det nog att tjäna pengar på custom folket. Ha ett par standarddesugner, ju färre desto bättre men helvitt och helsvart förslagsvis. Erbjuda custom mot betalning. Vattenkylning marknaden med unika vatten lock för en specifik marknad är extremt smal förhållandevis.

Skrivet av ajp_anton:

Konstigt uttryckt:

"Moderkorten har inte varit några direkta storsäljare på den svenska marknaden, dels på grund av att bolaget hittills levererat produkter kompatibla med processorer från Intel"

Att leverera produkter kompatibla med processorer från Intel är väl ingen orsak till att inte vara storsäljare? Saknas kanske ett "endast" nånstans, men även då är ju Intel inte små trots Ryzen.

Räcker att kolla försäljningssiffror och vad folk bygger för datorer men också se diskussioner och köer för att se hur mycket större intresset är för AMDs produkter sedan Zen 2 och framförallt Zen 3. AMDs CPUer har nog aldrig varit populärare, syns överallt.

Finns nog goda möjligheter att denna kan sälja bättre då även riktiga entusiaster gått över till AMD.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom gjort ett bättre jobb med detta än sina rebadge ECS och Asrock moderkort för Z370, Z390 och Z490, som alla bara var dyra utan någon egentlig anledning därtill

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Moderkort börjar bli som moderna bilar. Allt täcks för så det ska bli så svårt som möjligt att komma åt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Moderkort börjar bli som moderna bilar. Allt täcks för så det ska bli så svårt som möjligt att komma åt.

På bilar täcks det ju mycket för att öka aerodynamiken, det är inte så att de sätter plast under bilen bara för att du ska få det jobbigare när du ska fixa bromsrör. De kunderna som gör sånt själva stoppas inte av en plastkåpa.
I motorutrymmet görs det mer av estetiska skäl som på moderkortet i denna nyheten. Men i vissa fall fungerar de även som en kudde för folk du kör på så att det inte är ett motorblock direkt under huven utan en mjukare kudde.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I motorutrymmet görs det mer av estetiska skäl som på moderkortet i denna nyheten. Men i vissa fall fungerar de även som en kudde för folk du kör på så att det inte är ett motorblock direkt under huven utan en mjukare kudde.

Det där är ju också ett jäkla otyg. Vill jag köra på någon så är det ju inte med en stor mjuk kudde. Hur ska de då lära sig veta hut?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det där är ju också ett jäkla otyg. Vill jag köra på någon så är det ju inte med en stor mjuk kudde. Hur ska de då lära sig veta hut?

Ska du leka carmageddon kan du ju modifiera bilen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du leka carmageddon kan du ju modifiera bilen.

Jag vill inte nödvändigtvis dräpa folk utan mest sätta ner foten väldigt bestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Menar ni inte 2000, 3000 och 5000?

Menas hollow lake i tic toc willow core med styrkretsen shallow point s refresh arkitekturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Menas hollow lake i tic toc willow core med styrkretsen shallow point s refresh arkitekturen?

Vad har detta med AMD att göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska du leka carmageddon kan du ju modifiera bilen.

Eller bara slänga upp dörren och fira med att snorta en lina kokain på ratten.