Anmäl dig till Roborock Challenge!

NZXT lanserar moderkortet N7 B550 – bolagets första för AMD

Permalänk
Melding Plague

NZXT lanserar moderkortet N7 B550 – bolagets första för AMD

Bolaget tar konceptet med väl dolt kretskort till sockel AM4 till det rekommenderade priset 2 749 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara göra en skräddarsydd lösning i ett kompakt chassi.

Permalänk
Medlem

Snyggt, önskar mer moderkort hade mer täckande plåt, blir så stilrent!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pacc:

Varför inte bara göra en skräddarsydd lösning i ett kompakt chassi.

Känns brandfarligt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Känns brandfarligt.

Coola ner dig.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Snyggaste moderkortet jag sett på länge. Vilket spelar noll roll för mig, men ändå

Jag är nyfiken på språkbruket som används. "samt stöd för Bluetooth 5.2" Har det Bluetooth 5.2 så skriv det.
Tex "samt Bluetooth 5.2".

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket snygg moderkort!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SCORPIUS:

Snyggaste moderkortet jag sett på länge. Vilket spelar noll roll för mig, men ändå

Jag är nyfiken på språkbruket som används. "samt stöd för Bluetooth 5.2" Har det Bluetooth 5.2 så skriv det.
Tex "samt Bluetooth 5.2".

Det skulle snarare stå "med stöd för Bluetooth 5.2", vilket nu är åtgärdat.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man måste byta cmos-batteri.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett bra sätt att säkerställa att komponenter på moderkortet inte får ta del av något luftflöde och därmed stänga in all värme innanför täckplåten (skulle inte förvåna mig om det är plast). Chipset- och VRM-kylflänsarna verkar ha nått en ny nivå av dålig kylförmåga då även de ser ut att ha nästan obefintlig tillgång till luftflöde.

Har för mig att UEFI-gränssnittet på deras tidigare moderkort varit ganska spartanskt. Frågan är också hur stora resurser de lägger på att underhålla denna produkt med BIOS-uppdateringar etc. samt vilket bolag som ligger bakom själva kretskortsdesignen och tillverkningen. Har NZXT verkligen den kompetensen och kapaciteten in-house?

Rent visuellt får jag lite Portal-vibbar dock, vilket inte nödvändigtvis är fel.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ser ut som ett bra sätt att säkerställa att komponenter på moderkortet inte får ta del av något luftflöde och därmed stänga in all värme innanför täckplåten (skulle inte förvåna mig om det är plast). Chipset- och VRM-kylflänsarna verkar ha nått en ny nivå av dålig kylförmåga då även de ser ut att ha nästan obefintlig tillgång till luftflöde.

Har för mig att UEFI-gränssnittet på deras tidigare moderkort varit ganska spartanskt. Frågan är också hur stora resurser de lägger på att underhålla denna produkt med BIOS-uppdateringar etc. samt vilket bolag som ligger bakom själva kretskortsdesignen och tillverkningen. Har NZXT verkligen den kompetensen och kapaciteten in-house?

Rent visuellt får jag lite Portal-vibbar dock, vilket inte nödvändigtvis är fel.

Ifall det sitter thermalpads mot plåten och den är i aluminium så kyler den väl snarare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det skulle snarare stå "med stöd för Bluetooth 5.2", vilket nu är åtgärdat.

Men varför?
Har det Bluetooth 5.2? Varför används ordet "stöd" överhuvudtaget då?

Med stöd för stödhjul betyder att det går att sätta på stödhjul.
Har stödhjul betyder att det redan är stödhjul på.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av blunden:

Det är inte plast, det är tunn plåt. Det enda som egentligen kräver kylning utöver processorns strömförsörjning är styrkretsen, och där är det perforerat.

NZXT:s tidigare moderkort har tillverkats av ECS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Ungefär samma trend som man ser under motorhuven på bilar. Dölj alla spår av att det sitter något här som gör något.

En stor fördel är att det är lätt att bygga en kopia av detta moderkort i Lego

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har för mig de först köpte moderkort från ECS och lade på sina "snygga" täckplåtar. Och deras designer är inte riktigt vad överklockare suktar efter utan ganska standard. Senare blev det ASRock vilket rimligtvis blev ett bättre val (fast i Anandtechs recension så nådde de ingen stabil OC öht). Återstår att se här vad det blev denna gång.

Klart står det att man behövt prioritera utseendet ganska högt för att NZXTs bidrag ska bli lockande.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SCORPIUS:

Men varför?

Det stödjer funktionen Bluetooth 5.2. Du är inte tvungen att använda den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men varför?

Ordet används på det sättet. Är nog enklare att du vänjer dig än att försöka få alla andra att ändra på sig.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

"Som namnet antyder är styrkretsen AMD:s B550, och NZXT utlovar kompatibilitet med Ryzen-processorer ur serierna 3000, 4000 samt 5000."

Menar ni inte 2000, 3000 och 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men varför?

Skulle gissa på att det handlar om att "hårdvaran" har funktionaliteten, men att det även krävs mjukvarustöd med det valda os:et, vilket tillverkaren inte kan garantera, så därför skriver man stödjer, lite som en friskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nej, 2000 seriens processorer fungerar inte på B550 moderkort.
& 4000 serien finns men säljs primärt till OEM-tillverkare och jag tror samtliga är APU'er.
4650G

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nej, specifikt saknas stöd för 2000-serien med B550. 4000-är en begränsad APU-familj (renoir) som är exklusiv för OEM

Haha fenris blev före

Permalänk
Medlem

Konstigt uttryckt:

"Moderkorten har inte varit några direkta storsäljare på den svenska marknaden, dels på grund av att bolaget hittills levererat produkter kompatibla med processorer från Intel"

Att leverera produkter kompatibla med processorer från Intel är väl ingen orsak till att inte vara storsäljare? Saknas kanske ett "endast" nånstans, men även då är ju Intel inte små trots Ryzen.

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusigt moderkort. Ser nog extra snyggt ut i deras chassin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tycker det skulle kunna se passande ut i "öppna" chassin som saknar täckande plåtar.

Sitter det aktiva fläktar under gallren? Annars är det ju meningen att komponenter på moderkortet ska kylas av luft som blåser över komponenterna -- inte förbi dem.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Vad gör man med allt damm som hamnar bakom täckplåtarna? går det att ta loss dom enkelt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Varför inte X570 chipset?
Fördelar med B550?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej, specifikt saknas stöd för 2000-serien med B550. 4000-är en begränsad APU-familj (renoir) som är exklusiv för OEM

Haha fenris blev före

Se där, trodde 4000-serien enbart fanns till laptops. Man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Se där, trodde 4000-serien enbart fanns till laptops. Man lär sig något nytt varje dag.

Det är inte så långt från sanningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Varför inte X570 chipset?
Fördelar med B550?

Billigare, väldigt få har behov av x570 och kräver inte aktiv kylning på chipset

Permalänk
Medlem

Kunde de inte ha släppt det här moderkortet förra året när jag uppgraderade... Jag letade som en galning efter ett vitt moderkort.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.