Permalänk
Medlem

17 tums gaminglaptop (tyst)

Okej jag har en 17 tums Nitro 5. Funkar bra i7 9th gen och Rtx 2060. Jag är nöjd med prestanda men den låter ju så jäkla högt. Jag kör ändå kylplatta under men går på högvarv ändå. Har funderat på att byta kylplasta och se om det bli bättre men har ingen lust att bryta upp hela då den inte ens är ett år gammal.
Jag letar liknande laptop i storlek och prestanda (kan så klart vara bättre) men en som är så tyst det bara går. Vet att det är svårt att hitta gaminglaptops som är tysta men tänkte göra ett försök. Att den är stor gör inget då den endast står på bordet i vardagsrummet och flyttas nästan aldrig. Pris kanske +- 15000kr
Så vad har ni för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Okej jag har en 17 tums Nitro 5. Funkar bra i7 9th gen och Rtx 2060. Jag är nöjd med prestanda men den låter ju så jäkla högt. Jag kör ändå kylplatta under men går på högvarv ändå. Har funderat på att byta kylplasta och se om det bli bättre men har ingen lust att bryta upp hela då den inte ens är ett år gammal.
Jag letar liknande laptop i storlek och prestanda (kan så klart vara bättre) men en som är så tyst det bara går. Vet att det är svårt att hitta gaminglaptops som är tysta men tänkte göra ett försök. Att den är stor gör inget då den endast står på bordet i vardagsrummet och flyttas nästan aldrig. Pris kanske +- 15000kr
Så vad har ni för tips!

Så varför är det så viktigt med en laptop när den oftast bara skall stå på bordet och storleken inte har någon betydelse. Sälj laptopen du har nu och köp en tyst stationär dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Så varför är det så viktigt med en laptop när den oftast bara skall stå på bordet och storleken inte har någon betydelse. Sälj laptopen du har nu och köp en tyst stationär dator istället.

Det var inte så mycket hjälp.
Tack ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericb:

Så vad har ni för tips!

Har du testat med att undervolta eller underklocka processor och grafikkort som steg ett? Förmodligen finns det inte jättemycket att tjäna på det eftersom komponenter för bärbara datorer redan från början är valda för att vara strömsnåla, men kan ju vara värt ett försök. Normalt sett finns en punkt där strömförbrukningen (dvs värmeutvecklingen) stiger mycket snabbare än prestandan, och hålla sig precis under den punkten kan hjälpa.

https://forums.tomshardware.com/threads/higher-clock-speed-vs...

Permalänk

som sagt kolla på att underklocka iaf cpu´n min upplevelse med intel cpu är att i många fall matas de med betydligt mer spänning än de verkligen behöver speciellt i stockhastigheterna.

T.ex. min 4790k matades med 1.4V i stock och kunde överklocka den till 4.7Ghz all core och 1.3V och stock kunde jag köra den på 1.25V

Visserligen stationär men kan tänka mig att vill du inte överklocka så har du säkerligen iaf ett par mV du kan plocka av då jag kan tänka mig att inte forskar fram en bra spänning som passar alla kisel i familjen oavsett tillverkningskvalitet så många av dem går på aningen överspänning från fabrik för att garanterat fungera.

brukar även i många fall gå att dra ner spänningen på GPU lite men oftast tappar de en del turbohastighet om man gör det.

men om du kör med helt olåst FPS testa att sätta ett FPS lås på en för dig lagom FPS så att grafikkortet inte arbetar mer än det behöver personligen brukar jag köra låst till 141Hz (144hz skärm).
I spel som Skyrim eller Fallout4 där AI osv är syncat med din FPS och inte gjort för att spela utan V-sync, 60Hz annars kör all AI med Speedhack och blir i stort sett omöjligt att spela när allt kommer emot en i typ 100km/h.

FPS lås kan du ställa in i Nvidia kontrollpanelen.

att inte försöka pumpa ut 999fps brukar dessutom även sänka cpu lasten lite då den inte längre behöver lägga energi på onödig data till ditt grafikkort som din skärm ändå aldrig kommer att visa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack! Testar undervolta och låsa fps. 😊