HP Omen 30L GT13-0155no – NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en 30L med 3090 grafik och I-9 processor.
Det ska bli intressant att se vad den presterar och hur det är med kylningen. Ljudnivån spelar inte så stor roll för mig som kör med lurar 90% av tiden.

Imponerande spec är det ju för priset. Jag kunde inte plocka ihop något liknande för det priset i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Jag har också beställt en 30L med 3090 grafik och I-9 processor.
Det ska bli intressant att se vad den presterar och hur det är med kylningen. Ljudnivån spelar inte så stor roll för mig som kör med lurar 90% av tiden.

Imponerande spec är det ju för priset. Jag kunde inte plocka ihop något liknande för det priset i alla fall

Har du fått datorn? Vad får du för temps?

Permalänk
Medlem

Jag får burken 7-8/4 och återkommer då såklart med temperatur

Permalänk
Medlem

Nu har burken kommit och jag har installerat alla program jag ville ha och två spel.
Gillar verkligen datorn. Det är något högljudd men annars helt ok. Värmen blir inte heller så farlig utan det ligger runt 50 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Nu har burken kommit och jag har installerat alla program jag ville ha och två spel.
Gillar verkligen datorn. Det är något högljudd men annars helt ok. Värmen blir inte heller så farlig utan det ligger runt 50 grader.

https://forumbilder.com/images/2021/04/06/VarmeOmen30L.jpg

https://forumbilder.com/images/2021/04/06/NyOMEN30L.jpg

Finns det någon plats för en 240 AIO i toppen (ser nästan ut som det)? Eller plats för fler fläktar i fronten om man plockar bort hårddiskracket?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | NVIDIA RTX 5080

Permalänk
Medlem

Det ser ut att finnas lite plats, inte mycket iofs

Permalänk
Skrivet av waconda:

Viken temp ligger runt 50? Gpu eller CPU? Även när du game:ar?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört lite WOW bla i ca två timmar och jag låg mellan 55 och 62 grader på CPU och några grader lägre hela tiden på GPU.

När jag sedan stängde ner spelen så gick tempen ner till runt 48-50 grader på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Prova ladda ner cinebench från microsoft store och se var temperaturen hamnar

Permalänk
Medlem

Då ska jag såklart ladda ner det programmet när jag kommer hem. Kan ju vara Omens egen lilla glädjemätare det där. Har också sett att det skiljer rejält mellan CPU temp och GPU temp. I början var det lite men nu är det inte så ofta GPU kommer upp i typ 30 grader medans CPU ligger runt 50 för det mesta enligt Omens egna mätare.

Permalänk
Medlem

Skum test. Kul att kolla i tio minuter på hur ett kök renderas typ

Jag fick strax under 15000 i score och Omens tempmätare kom upp i 65 grader som mest. I ca två minuter gick fläktarna som tusan också och det lät en hel del men både temperatur och fläktarna gick ner sedan.

Min burk är inte det minsta överklockad eller så och det väntar jag nog med oavsett. Jag funderar på att köpa 3D mark och testa men är osäker på om det är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Jag fick strax under 15000 i score och Omens tempmätare kom upp i 65 grader som mest. I ca två minuter gick fläktarna som tusan också och det lät en hel del men både temperatur och fläktarna gick ner sedan.

Min burk är inte det minsta överklockad eller så och det väntar jag nog med oavsett. Jag funderar på att köpa 3D mark och testa men är osäker på om det är värt det

Oj det var ju imponerande resultat. Prova använd hwinfo64 med för att få bättre information om temps,volt,klockning osv. Ja min fläkt låter som ett jetplan när man kör cinebench testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waconda:

Finns gratis demo version av 3DMark på steam som fungerar gott nog.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Jag fick max 54 grader i hwinfo64 gällande CPU så det känns bra. Ett bra litet program det där.

När jag surfar så är datorn nästan helt tyst men i vissa testprogram och när jag kör spel låter fläkten en del men det är ok ändå.

Permalänk
Medlem

Är inte delarna i 3090-datorn typ värda mer begagnade än HPs Benify-pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psicotec:

Är inte delarna i 3090-datorn typ värda mer begagnade än HPs Benify-pris?

Detsamma gäller ju deras med 3080 för 20k =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kom i alla fall inte i närheten av att få ihop en burk med den specen jag har på min HP i alla fall. Det närmaste jag kom var typ 41-42000:- med leveranstid på grafikkortet

Permalänk
Medlem

3080 i 30L ser ut att vara bra, skulle någon kunna fota och lägga upp en lite bättre bild på kylaren?

Edit: nvm, hittade här https://www.youtube.com/watch?v=T1JMHZE26A4

Permalänk
Medlem

Började leka runt lite med undervoltning av mitt 3080 idag. Kan rekommendera detta till alla med HP Omen som ändå har höga temps.

Gjorde jämförelsen via att mäta FPS, fläkthastighet och temps när jag körde COD: Warzone.

Med originalsettings:
AVG fps: 112.2
Temp: 71 grader
Fläkt: 52%

Undervoltning ca 0.890V som max @ 1860 MHz (ungefär org. klockhastighet, men med betydligt lägre volt)

AVG fps: 113.7
Temp: 61 grader
Fläkt: 39%

Så 10 grader kallare trots att fläkten går betydligt tystare och ingen tappad FPS.
Kommer testa fler inställningar och återkomma.

Här är videon jag följde för er som är intresserade:
https://www.youtube.com/watch?v=-4mnDo11xhU&feature=emb_rel_p...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gryyyyymt.
Undervolt äger.

Sitter faktiskt och gör precis samma grej på min laptop nu, men bara CPU än så länge. Tar timmar att testa CPU för stabilitet.. 😂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har ni problem med att updatera vbios för rtx 3080? När jag startar programmet som admin så dyker cmd upp ”nvidia firmware update” sen står det något som jag inte hinner att läsa. Skärmen släcks ner sen startar upp igen men thats it. Ingenting händer, kollade gpuz och har fortfarande gamla versionen. Detta är HPs egna vbios så nej det är inte därför det krånglar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hejsan tänkte bara flänga in här lite, har nämligen beställt en OMEN by HP 30L GT13 - 1076no min fråga är, går det att flytta över moderkortet till en annan burk eller måste jag köpa ett nytt ifall jag vill byta chassi med tanke på att jag hört mycket om att det blir varmt i dom?:) tack på förhand!