Veckans fråga: Hur många timmar har du i det spel du spelat mest?

Permalänk
Samsung Sverige

Om jag minns rätt hade jag nog runt 5000 - 6000 timmar i Battlefield 2, men då spelade jag i en väldigt aktiv klan och vi snittade nog 6-8 timmar per dag och person.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du har hunnit spela minst 4 timmar/dag i 7 år alltså?

Hmmm, låter ju onekligen mycket, jag blandar antagligen in super street fighter IV i mixen också. Men som ungkarl var det inte ovanligt med 12-16h sessioner på lediga dagar. 😅

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Men som ungkarl var det inte ovanligt med 12-16h sessioner på lediga dagar. 😅

Låter bekant, jag gick ut gymnasiet samma år som WoW släpptes i EU. "The rest is history" som man säger.

Permalänk

Dark Souls 2 - 313h
Dark Souls 3 - 279h

Dark Souls 1 säkert dubbla de andra, men hade det på PS3 innan jag körde 60 fps patchade på PC så ingen aning hur mycket jag kört ettan, + alla timmar drinking souls på fester.

Permalänk
Medlem

World of Warcraft - runt 18 000 timmar och då har jag inte spelat mer än kanske 50h sen MoP

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

1821 timmar i Path of Exile~

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Omöjligt att räkna men, blev en hel del WoW förr i tiden. Skulle lätt säga 30.000+ timmar i det skiten.

Du har spelat ~5 timmar/dag, varje dag, sen det släpptes 2004?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Den/ni som svarat över 10k timmar. Vilket spel är det om man får fråga?

Utan tvekan WoW för min del. Spelade från 2005 till och med början av BfA ungefär, med ett avbrott för större delen av Legion, men annars har det varit ganska så konstant, bortsett från småpauser mot slutet av tiers, när man var klar med Mythic, eller Heroic som det hette på den tiden.

Har en bit över 400 dagar /played över samtliga gubbar.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RCA56:

När man gör något som inte skapar något eller utvecklar en som person i flera års tid då är det slöseri med tid. Död underhållning bara. Ett datorspel ger inte ens några värdefulla minnen att tänka tillbaks på.
Jag har gjort mycket som inte är slöseri med tid.

Jag har fått träffa brudar och fått ligga en hel del i ungdomen. Det fick nog inte dom som höll på med wow.
Jag har lärt mig hantverk, att bygga och att skapa saker i verkligheten.
Umgåtts med människor på riktigt och läst massor av böcker.
Rört på mig och tränat min kropp.

Jag har slösat en hel del tid på att lära mig onödigt mycket om datorer och en del tid på spel, men inte i närheten av dom som har år av speltid.

Du har nog svårt att hitta fler så sociala plattformar som WoW är. Och då spelar jag inte ens WoW själv.
Varför skulle träffa brudar och ligga vara bättre spenderad tid? Låter väldigt ytligt tycker jag. Skulle hellre skapa vänskapsband i WoW isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Kollar jag Diablo III så har jag över 7000 timmar där men dom första åren så räkna den inte ens timmarna så kan vara över 10k timmar på det.

Frågan är bara hur många timmar man har haft på Diablo II som man spelade massor.

Visst måste det vara så? Timmarna som stod i min stat sheet över mina klasser såg ut att sakna ett par tusen timmar, i alla fall som det känns. Var det först i RoS som den började summera allt därefter?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Everquest
Everquest 2
Dota 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Du har spelat ~5 timmar dag, varje dag, sen det släpptes 2004?

Japp. Och då räknar vi lågt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snorlena:

Japp. Och då räknar vi lågt.

Skeptisk till det.

Permalänk

Runescape - 12490h

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Många människor överskattar tiderna dom spelat ganska bra märker jag 😁

Du har alltså spelat mer än 6 timmar varje dag året om, om man går efter när Tibia lanserades 1997?

Det låter rimligt ja, senaste året har jag spelat nästan varje dag, samt att jag spelat mer under helger osv. 4k timmar i Wow gjordes innan 1 år hade gått, rust timmar drog jag igenom från mitten av förra året. så det är 6k timmar på 1 år, men wow gick ju även i bakgrunden samtidigt som man lirade rust, och rust gick ju samtidigt som jag lirade wow + hela nätter man vill ju inte bli offlinad samt att man var ständigt online på wow för att inte hamna i kö i 8h per dag, så då fick afk macro vara igång.. Sen med Covid så blev det ju ännu mer datatid

Edit : Bara under wow TBC/Wotlk blev det sjukt mycket tid nedlagt då man var med i en 7 dagar raid guild som var top 30 i världen där det spenderades minst 6h per dag i raid under progression weeks endast, samt att man pvpade och hade alts man lvlade gearade på sidanom. Tiden springer iväg när man har roligt

Permalänk
Medlem

Har spelat i särklass mest hearthstone, det räknar inte hur många timmar man spelat, bara antal vinster.
Om man räknar lika många förluster, och att en genomsnittlig runda tar 10 minuter så har jag spelat ca 3000 timmar

Nu har jag inte spelat vatken hearthstone eller något annat spel på över ett år

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

WoW 20k+
WoW Classic 4k+
WC3 8k+
D2/D3 8k+
Tibia 8k+
Rust 2k+
CSGO 1.5k+

snabb räkning så blir det ca 9h per dag i 15 år som låter ganska rimligt, men man ska ju tänka på att många spel gick ju i bakgrunden samtidigt som man spela nåt annat så då sticker det iväg fort. Har säkert glömt ett x antal spel man strö spelat här å där med några tusental timmar utöver dessa siffror...

Hur lyckades du räkna gametime i Tibia?? Jag har säkerligen fler timmar än i WoW där eftersom jag gjorde runor / tränade i tibia upptill WoW mellan åren 2001-2019 har ju typ 122/119 på min knight 😂

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

WoW sedan släpp. Går inte att räkna på ens. Men är nog sju till åtta timmar i veckan sedan släpp till nu, lirar det än..... Kan inte ens försöka räkna ut då jag drar blankt hur länge sen det var WoW släpptes.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

WoW utan tvekan. Bara min main char är över 10k timmar och sen har jag ett gäng alts så tillsammans blir det nog 15k timmar skulle jag gissa. Dock är detta givetvis mindre än hardcorespelare Men kan väl "stolt" säga att jag lirat sen vanilla (mer eller mindre).

Du har över 2.5 timmar i snitt per dag över en period på 16 år. Det skulle ta över 2,5 år att nå 15000 timmar om man spelar 16 timmar om dagen (räknar med 8 timmar sömn och resten av dygnet ägnas åt WoW). Om inte detta är hardcore vet jag inte vad som är det

Permalänk
Medlem

Räknade förut på hur mycket tid jag lagt på CS sen 1999 och det är enkelt runt 20k timmar. Under tonåren la jag heltidsarbetestimmar bara på CS när man räknade in klanträning med taktiker, aim-träning och matcher (övnings och turnering), utöver det spelade jag ju andra spel också såklart men CS drog mest tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erreb:

Du har över 2.5 timmar i snitt per dag över en period på 16 år. Det skulle ta över 2,5 år att nå 15000 timmar om man spelar 16 timmar om dagen (räknar med 8 timmar sömn och resten av dygnet ägnas åt WoW). Om inte detta är hardcore vet jag inte vad som är det

Spenderade all ledig tid efter jobb de första fyra expansionerna vilket nog räknas som hardcore men har spelat mindre resterande expansioner. Har också haft flera uppehåll och raderat någon/några chars så min /played är svår att fastställa exakt Men 14k-15k blir det nog med allt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Skeptisk till det.

Hade en tid i mitt liv då jag gick upp 9 på morgonen och spelade fram till sent på natten / tidig morgon.
Hade varken jobb eller flickvän att ta hänsyn till. Hela mitt liv gick ut på att spela WoW. Det var knappt så man hade tid att äta.
Du får tro vad du vill, men jag var sjukligt beroende av det där spelet under en lång tid av mitt liv.

Lyckligtvis har jag slutat spela nu och tagit tag i mitt liv.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skyrim + Skyrim SE: ~1400 timmar and counting
Fallout 4: ~1400 timmar

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Hade en tid i mitt liv då jag gick upp 9 på morgonen och spelade fram till sent på natten / tidig morgon.
Hade varken jobb eller flickvän att ta hänsyn till. Hela mitt liv gick ut på att spela WoW. Det var knappt så man hade tid att äta.
Du får tro vad du vill, men jag var sjukligt beroende av det där spelet under en lång tid av mitt liv.

Lyckligtvis har jag slutat spela nu och tagit tag i mitt liv.

Känner igen det där, jag har flera bekanta som suttit fast ruskigt hårt i WoW. Åtminstone en av dem gör fortfarande det, men som tur är inte lika mycket som förr.

Jag har totalt undvikit WoW för att inte riskera att hamna i liknande situation. Under flera år spelade nästan alla mina vänner, och många på jobbet också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Innan Xfire stängdes ned så hade jag runt 7500 timmar i Call of Duty 2 (2005)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Visst måste det vara så? Timmarna som stod i min stat sheet över mina klasser såg ut att sakna ett par tusen timmar, i alla fall som det känns. Var det först i RoS som den började summera allt därefter?

Det var någon gång vid ROS som dom börja med det kommer inte ihåg om det var innan eller efter.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

MapleStory över 15 år, antagligen sedan början av 2006.
Officiella GMS i över två år, en privatserver i över två år och två andra privatservrar i över 3 år var.
Skulle bli väldigt förvånad om totala tiden inte ligger på minst 20k timmar så mycket som jag har spelat och fortfarande spelar.
Och då försöker jag tänka timmar som jag faktiskt suttit vid spelet. Om vi ska inkludera timmar som spelet bara är i gång så är det mycket mer då datorn och spelet står igång 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hur lyckades du räkna gametime i Tibia?? Jag har säkerligen fler timmar än i WoW där eftersom jag gjorde runor / tränade i tibia upptill WoW mellan åren 2001-2019 har ju typ 122/119 på min knight 😂

Grov uppskattning bara förmodligen är det mkt mer än så. Tibia gick ju i bakgrunden mycket när man körde wow samt att man suttit alldeles för mycket på ot servers å online trainat där datorn får stå å gå flertalet dagar dygnet runt 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Grov uppskattning bara förmodligen är det mkt mer än så. Tibia gick ju i bakgrunden mycket när man körde wow samt att man suttit alldeles för mycket på ot servers å online trainat där datorn får stå å gå flertalet dagar dygnet runt 😂

har funderat på att testa retrocores när det kommer till OT annars var det nog 10+ år sen jag spelade någon typ av OT

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I den mån X-Plane klassas som ett spel, så är det spel nummer ett för mig. Det var nog 10-20 timmar per vecka oavbrutet mellan 2002 och 2011, men den absoluta majoriteten av tiden var i Plane-Maker och Airfoil-Maker, och resten i själva simulatordelen. Så 5000 till 10 000 timmar.

Kanske en dum fråga, men är du tillräckligt duktig för att flyga ett riktigt plan?