Permalänk
Medlem

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Snyggt! Har du plastidippat loggan? Eller går den köpa i svart någonstans?

Jag tog bort och plastidippade både fram och bak, klarade inte av chromet

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

I 99% av fallen nej. När jag provkört senare generationer av Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass inför köp så har kombi och sedan känts extremt lika. Till vardags skulle en "vanlig" bilist nog inte märka någon som helst skillnad på väguppträdande. Läser man lite tester så verkar den åsikten vara ganska generell bland professionella recensenter också.

Visst om du ska ut och leka på bana kan säkert vikt och tyngdpunkt göra skillnad. Men med tanke på att du pratar om hundburar så tvivlar jag att det är banracing du tänkt ha bilen till

Jag föredrar ändå oftast sedaner i slutändan. Men det är bara för att jag tycker dem är snyggare, och jag har varken barn eller hund.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

Det kommer bli mörkt för hunden i en sedan😂 En kombikupe (hur fan stavas det egentligen) kanske kan vara en lösning. Att ha hunden fastspänd i baksätet tycker inte jag är så smidigt men en godkänd lösning.
Allt beror också på hur stor hund du har.

Själv förstod jag aldrig behovet av en kombi tills jag skaffade sambo och hund. Med tanke på hennes packning så får vi aldrig plats i en sedan igen även om hunden inte ska med. Prylar till den förbannelse även om man bara ska bort till släkt över en helg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Bakluckan på bilden längst ner såg ju inte så rolig ut.

Nej, de är väl vad man får för 29kr tvättar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sommarskor och nytvättad

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nej, de är väl vad man får för 29kr tvättar.

Speciellt vid en vanlig handtvätt, som ungefär 9 av 10 gör.

Man får absolut inte röra bilen med tvättsvamp eller tvätthandske innan den värsta smutsen är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

Jag har suttit bakom en hel del kombin och sedaner och helt ärligt så är det väldigt minimal skillnad.
Det är nog svårt med en sedan då de saknar fönster och det blir för mörkt för hunden men däremot är en Audi A5a en hybrid på ditt problem då får du en ish sedan/kombi? haha men luckan har fönster och går upp helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

Nej, märker ingen skillnad alls. Provkörde 3-serien i bägge utförandena innan jag valde sedanen. Men om jag hade haft hund eller av annan anledning ska lasta mycket hade jag valt kombin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Tycker ni att ni märker stor skillnad på köregenskaperna mellan en sedan eller kombi?
Jag är lite nyfiken på att fixa sedan men är rädd att det blir svårt med hundbur!

Jag har aldrig märkt någon skillnad i köregenskaper men däremot kommer en kombi alltid att vara bullrigare.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag har aldrig märkt någon skillnad i köregenskaper men däremot kommer en kombi alltid att vara bullrigare.

Det finns modeller där det varit andra upphängningar bak och kombin gått sämre i "älgtest" än sedanen. Har för mig att någon eller några äldre 5-serier var så.

Permalänk
Medlem

Storleken har betydelse

Skrivet av Stefflo:

Det kommer bli mörkt för hunden i en sedan😂 En kombikupe (hur fan stavas det egentligen) kanske kan vara en lösning. Att ha hunden fastspänd i baksätet tycker inte jag är så smidigt men en godkänd lösning.
Allt beror också på hur stor hund du har.

Själv förstod jag aldrig behovet av en kombi tills jag skaffade sambo och hund. Med tanke på hennes packning så får vi aldrig plats i en sedan igen även om hunden inte ska med. Prylar till den förbannelse även om man bara ska bort till släkt över en helg.

Har en X1 och ställer hundburen i baksätet för det är enklare än i bakluckan. Mörkt blir det inte men däremot svalt och skönt utan direktljus. Men så har vi bara en Mops som är tacksam och lätt att bolla omkring med. Hade vi en mastiff hade jag nog skaffat släp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Kombi är nog bäst för mig, men min hund är rätt så liten ändå, kanske mellanstor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Kör ni era bilar till en helrekond för 1500kr? De är ju sjukt billigt, mina medel/material för den utvändiga rekonden kostar mera än vad de ger för en helrekond.
https://i.imgur.com/U21kVOl.jpg

https://i.imgur.com/ypCwGzH.jpg

För övrigt så har min bil aldrig blivit maskintvättad eller tvättad av någon annan förutom mig sen jag köpte den.

Skulle aldrig få för mig att lämna in min bil för något sånt.
Tvätt, polering och dylikt gör jag själv, för då vet jag att det blir riktigt gjort

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Helt rätt fälgar till helt rätt bil, stiligt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Skulle aldrig få för mig att lämna in min bil för något sånt.
Tvätt, polering och dylikt gör jag själv, för då vet jag att det blir riktigt gjort

Exakt.

När jag jobbade som mekaniker delade firman lokal med en biltvättare. Jag har sett, och även filmat, en del rent horribla saker han utsatte bilarna för. Nu hoppas jag inte att han är representativ för rekondfirmorna men jag tror inte han är ensam om att göra som han gjorde.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Exakt.

När jag jobbade som mekaniker delade firman lokal med en biltvättare. Jag har sett, och även filmat, en del rent horribla saker han utsatte bilarna för. Nu hoppas jag inte att han är representativ för rekondfirmorna men jag tror inte han är ensam om att göra som han gjorde.

En bra rekond (vilket jag tvivlar på att man får för 1509Kr) kräver både kunskap och bra maskiner för att göra själv. Sen finns såklart dåliga rekondare och det gör man bäst i att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En bra rekond (vilket jag tvivlar på att man får för 1509Kr) kräver både kunskap och bra maskiner för att göra själv. Sen finns såklart dåliga rekondare och det gör man bäst i att undvika.

Det jag menar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En ny version av den i stil med MX-5 RF hade nog inte varit så dumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

En bra rekond (vilket jag tvivlar på att man får för 1509Kr) kräver både kunskap och bra maskiner för att göra själv. Sen finns såklart dåliga rekondare och det gör man bäst i att undvika.

En BRA rekondare gör jobbet för en räkmacka och lite fika. 😁

Känner ett par på Mr CAP och BVS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

En BRA rekondare gör jobbet för en räkmacka och lite fika. 😁

Känner ett par på Mr CAP och BVS.

Så det är därför det är så dyrt för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Skulle aldrig få för mig att lämna in min bil för något sånt.
Tvätt, polering och dylikt gör jag själv, för då vet jag att det blir riktigt gjort

Samma här!
Kör med angelwax produkter.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Jag tog bort och plastidippade både fram och bak, klarade inte av chromet

Kul! Det måste jag prova med, stör mig också på chromet

Permalänk
Medlem

Skaffade bättre begagnad Golf till tanten idag.
2018 års modell
1,5 liter TSI
Keyless
Dynaudio paket
Sportstolar¨
Drag
Frän grön metallic

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tar mig för närvarande fram på vägarna med hjälp av en trogen E91a BMW 325D. Köpt när miltalet låg på cirka 11k och har snart glidit 10k själv sedan hösten -17. Planerar att byta in den mot en 5-serie framöver.

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Kul! Det måste jag prova med, stör mig också på chromet

Kör hårt!
Jag köpte mitt plastspray från Biltema och det har suttit fint ett bra tag nu.
Gör sig faktiskt ännu bättre på baksidan av bilen än fram.

Finns det bilder på din tidigare i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Kör hårt!
Jag köpte mitt plastspray från Biltema och det har suttit fint ett bra tag nu.
Gör sig faktiskt ännu bättre på baksidan av bilen än fram.

Finns det bilder på din tidigare i tråden?

Inte ännu men tar några bilder sen när jag dippat min också!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Hiawatha:

Kör hårt!
Jag köpte mitt plastspray från Biltema och det har suttit fint ett bra tag nu.
Gör sig faktiskt ännu bättre på baksidan av bilen än fram.

Finns det bilder på din tidigare i tråden?

Det här är jag intresserad av att göra med emblemet på min kommande bil! Är det svårt att göra själv om man är helt ohändig i övrigt? 😅

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A