Därför är elektronikhyllorna tomma – kretsbristen förklarad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vadå borde vara i händerna på gamers? Massa gamers som idag betalar av sina kort med mining. Dessutom är gaming ingen livsnödvändighet, krypto kan komma att bli de i framtiden.

Dra den om vargen och Rödluvan också när du ändå är igång. Krypto en livsnödvändighet? Och sedan att gamers skulle betala av sina kort med mining? Man får ändå anta att är man en gamer så har man köpt sitt kort för att spela med, och att då förkorta livslängden avsevärt genom att mina med det är extremt kontraproduktivt.

Sen är det också så att stater runt om i världen gillar det etablerade bankväsendet, och upplever de att Krypto börjar bli ett för stort problem så har de lagstiftning och polisväsende till sitt förfogande så det där är inget annat än rosa drömmar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det kommer nog att bli en katt och råtta-lek på den fronten.

Ja det är väl rimligt att anta. Men nvidia hinner ändra modellnamn och få ut drivrutiner snabbare än en ny valuta hinner vinna stöd så jag är inte allt för orolig.

Men mest av allt hoppas jag att proof of work på GPU eller andra komponenter som konkurrerar med gamers försvinner helt, så att även konflikten försvinner. Men som jag nämnt innan så känns det som om de som sysslar med mining ser det här att jävlas med vanligt hederligt folk som en del av tjusningen, så jag är inte allt för hoppfull på den punkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/stora-stroemavbrot... Frågan är om detta kommer påverka produktionen eller om det bara är bostäder som blir av med strömmen.

Permalänk
Inaktiv

Man kan ju resonera att gamers använder sitt kort många timmar per dag, medan en miner använder kortet 24/7. Öka produktionen av kortet och Nvidia har fortfarande miners att tacka för att de gör rekordvinster. Utan mining hade Nvidia fått hälften för kretsar, men @Ozzed tror Nvidia är guds gåva till människan för att de nu ska segmentera marknaden med cmpkort. Dimridåer!

Att vara emot mining så hårt känns bara märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Vad har du för konstig syn på mobiler? Min förra telefon kostade ca 2500 kr ny och den hade jag i tre år utan att egentligen behöva byta den ens då. USB-C, NFC, bättre kamera och snabbare processor var det som gjorde att jag bytte nyligen.
Det finns nog ingen som byter mobil varje halvår oavsett pris.

Apples support på fem år ger jag inte mycket för. Efter fem år är den så omodern att det knappt går att köra något nyare system i den. Apples medvetna prestandasänkning (pga dåliga batterier), deras "trendsettande" inbyggda batterier, ej utbyggbara lagringsminne, mm bevisar att de fullständigt skiter i hållbarhet och bara eftersträvar att kunderna köper nya produkter så ofta som möjligt. För att inte tala om deras korkade "utstickande" displayer som spricker bara man tittar på dem. Nä, Apple och hållbarhet är raka motsatser.

Min 2 år gamla Moto G7 har USB-C och NFC. Den får bara uppdateringar var tredje månad nu, men det håller lätt tills man blir sugen på något annat. När jag ersatt den kommer jag inte ha bytt batteri, skärm, eller något annat som ofta blir gjort om du ska behålla telefonen 4-5 år. Betalade nästan 2000 kr jämt, subtrahera 10 kr så får du vad jag betalade.

Väntar nog på att lämplig 5G-modell får en kampanj. Hade jag suttit och spelat på mobilen hade jag nog bytt nu, men jag gör inget som kräver mer prestanda än jag har. Billigare telefoner är inte slit och släng. Köper jag en ny telefon i samma prisklass får jag 2 års garanti och prestandan samt uppdateringarna gör att den klarar den tiden utan problem. Är man oförsiktig spelar det ingen roll vad man köper, är inget försäkringsbolag som har vettig drulle längre så det blir ett par lappar oavsett.

Samsung har börjat med säkerhetsuppdateringar i fyra år nu, och det gäller flera av deras billigare telefoner med. Tillverkarna får gärna utöka det, men bara en mindre andel av telefonerna kommer vara i fint skick med originaldelar efter 4-5 år så det hänger inte bara på programvaran.

Sen är det lite skillnad när det gäller appstöd, hos iOS/tvOS/iPad tenderar utvecklarna att inte stödja OS:et/enheten om det inte är senaste varianten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Dra den om vargen och Rödluvan också när du ändå är igång. Krypto en livsnödvändighet? Och sedan att gamers skulle betala av sina kort med mining? Man får ändå anta att är man en gamer så har man köpt sitt kort för att spela med, och att då förkorta livslängden avsevärt genom att mina med det är extremt kontraproduktivt.

Sen är det också så att stater runt om i världen gillar det etablerade bankväsendet, och upplever de att Krypto börjar bli ett för stort problem så har de lagstiftning och polisväsende till sitt förfogande så det där är inget annat än rosa drömmar.

Gillar man att bli övervakad så kör man ju givetvis via banksystemet. Krypto är ju ett stort pekfinger mot etablissemanget. Men vissa gillar att bli styrda av staten och tror att staten är guds gåva till människan, genomgod. Historien har ju visat det. Tänk om guld och andra råvaror förbjöds och man bara fick använda fiatvalutor. Plötsligt fördubblas penningmängden och du kan ju läsa på lite hur vissa länder gör. Befolkningen blir utfattiga. Nä @Ozzed din teori duger inte. ”Gamers borde plugga istället för att spela spel och bli till nytta för samhället. Vem vinner på att curlade ungar sitter hemma och lirar fortnite istället för att vara produktiva. ”

Så här resonerar du om miners. Jävligt tråkigt att läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Gillar man att bli övervakad så kör man ju givetvis via banksystemet. Krypto är ju ett stort pekfinger mot etablissemanget. Men vissa gillar att bli styrda av staten och tror att staten är guds gåva till människan, genomgod. Historien har ju visat det. Tänk om guld och andra råvaror förbjöds och man bara fick använda fiatvalutor. Plötsligt fördubblas penningmängden och du kan ju läsa på lite hur vissa länder gör. Befolkningen blir utfattiga. Nä @Ozzed din teori duger inte. ”Gamers borde plugga istället för att spela spel och bli till nytta för samhället. Vem vinner på att curlade ungar sitter hemma och lirar fortnite istället för att vara produktiva. ”

Så här resonerar du om miners. Jävligt tråkigt att läsa.

Ända till den dag du inte kan omvandla dina bitcoins till riktiga pengar utan att deklarera i 10 exemplar exakt hur du fick dem.

Konvertering av kryptovalutor till vanliga pengar är idag snarare en anledning att bli skärskådad extra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Ända till den dag du inte kan omvandla dina bitcoins till riktiga pengar utan att deklarera i 10 exemplar exakt hur du fick dem.

Konvertering av kryptovalutor till vanliga pengar är idag snarare en anledning att bli skärskådad extra.

Och vem har bestämt reglerna för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har redan besvarats mycket. Men för att sammanfatta kan man väl säga att ungefär allt och lite till pekar på att Nvidia har gamers som målgrupp. The way it's meant to be played, som sagt. När de lanserar ett nytt GeForce kort så talar de om prestanda i spel. Inte Hashrate. När korten recenseras tittar man på prestanda i spel, inte Hashrate. Och Nvidia själva har ju fått nog av att gamers inte får sina kort och stryper Hashrate på framtida kort, och bestraffar miners genom att mjölka dem med CMP-korten, kort som säkert duger till mining men är olämpliga för spel. De korten som blir CMP hade ändå aldrig blivit GeForce, så det drabbar inte gamers utan gynnar oss då vi småningom slipper konkurrens från miners. Sen tycker inte jag det är särskilt samhällsnyttigt att förstöra miljön för att generera hittepåpengar som om man ser till hela befolkningen väldigt få har nytta av eller ens förstår sig på. Men det är en annan diskussion.

Håller med dig i att mining är ett djäkla resursslöseri. Precis som gaming. Inget tillför samhället ngt, men slösar enorma resurser. Jag ser ingen skillnad på vilket hobbyverksamhet man sysslar med, gaming eller mining, allt är för nöjes skull och vem har rätt att avgöra vilket som ska sättas före det andra?

Nvidia kan säga vad fan de vill, vilket de bevisat många gånger utan att leva upp till det, men till sist och syvende så är det pengarna som räknas. De skiter i vad köparen ska ha kortet till, de vill kränga så många som möjligt. Vad har Nvidia gjort hitintills gällande denna serie kort för att stödja sin "målgrupp" Gamers???
De är medskyldiga till dagens situation på många vis. Nu när det börjar lukta fiasko för dem som företag, då kommer åtgärderna som skulle varit på plats redan när korten släpptes.

Du ser inte samhällsnyttan med mining och det är vi många som inte gör. Min fråga blir då: Vari i ligger samhällsnyttan med gamers? Det kostar också mycket resurser och miljö.. Och som de flesta andra hobbies tillfredsställer de bara utövarens egna behov...

Skrivet av anon134512:

För hela grundidén att mänskligheten just nu slösar(omvandlar) hysteriska mängder energi på miljöns bekostnad till data som sedan har ett påhittat värde är absurd.

Gaming är knappast miljövänligt heller, någon lär ju försöka hugga på det. Men där skapar man i alla fall någon form av gemenskap som inte tar hänsyn till nationsgränser, något för människor att sysselsätta sig med mer än hjärtlös kall girighet som mining kort och gott är.

Du säger det själv, mining eller gaming, båda kostar enorma mängder energi och ger stora miljöavtryck.
Men du anser att mining bara ger ett påhittat värde. Så vad ger gaming för värde tillbaks till samhället?

Gemenskap... Det kan man skapa på många sätt. Ett bra sätt är att lyfta röven från stolen och gå ut och umgås med folk. Lämna mobilen hemma och prata med en levande person som befinner sig i samma rum.

Du har gaming som hobby, vilket jag tycker är bra om du får ut ngt positivt av det. MEN, jag tycker det är lika positivt om den som minar får lov att må bra av att syssla med sina hobby. För som sagt, bådas hobby är ju totalt onyttig ur samhällets syn på det hela. Precis som de flesta hobbies är.

Men det jag ifrågasatte var varför vissa tror sig ha företräde till att köpa GPU, då den oavsett vem den hamnar hos, gamer eller miners, ska utnyttjas för egen vinning. Är det någon som gett er gamers löfte om att ni står först i kön vid ny lanseringar, eller anser ni er bara vara förmer än andra grupper som är ute efter ny hårdvara?

Frustration över att just ert behov inte kan täckas borde ni rikta mot dem som är skyldiga till att dagens brist uppstått, inte mot en annan grupp entusiaster, som antagligen har lika låga tankar om gamers som ni om dem, då de inte heller kan fylla sina behov. Fråga Nvidia hur det kommer sig at miners har så mkt lättare att lägga beslag på stora partier GPU, då de inte kan skicka ut till sina återförsäljare. Med bättre ordning i försäljningskanalerna så hade situationen varit ngt bättre, stoppa t ex möjligheten att en person kan lägga hur många orders som helst på "bristvaror".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orespray:

Du säger det själv, mining eller gaming, båda kostar enorma mängder energi och ger stora miljöavtryck.
Men du anser att mining bara ger ett påhittat värde. Så vad ger gaming för värde tillbaks till samhället?

Gemenskap... Det kan man skapa på många sätt. Ett bra sätt är att lyfta röven från stolen och gå ut och umgås med folk. Lämna mobilen hemma och prata med en levande person som befinner sig i samma rum.

Du har gaming som hobby, vilket jag tycker är bra om du får ut ngt positivt av det. MEN, jag tycker det är lika positivt om den som minar får lov att må bra av att syssla med sina hobby. För som sagt, bådas hobby är ju totalt onyttig ur samhällets syn på det hela. Precis som de flesta hobbies är.

Men det jag ifrågasatte var varför vissa tror sig ha företräde till att köpa GPU, då den oavsett vem den hamnar hos, gamer eller miners, ska utnyttjas för egen vinning. Är det någon som gett er gamers löfte om att ni står först i kön vid ny lanseringar, eller anser ni er bara vara förmer än andra grupper som är ute efter ny hårdvara?

Frustration över att just ert behov inte kan täckas borde ni rikta mot dem som är skyldiga till att dagens brist uppstått, inte mot en annan grupp entusiaster, som antagligen har lika låga tankar om gamers som ni om dem, då de inte heller kan fylla sina behov. Fråga Nvidia hur det kommer sig at miners har så mkt lättare att lägga beslag på stora partier GPU, då de inte kan skicka ut till sina återförsäljare. Med bättre ordning i försäljningskanalerna så hade situationen varit ngt bättre, stoppa t ex möjligheten att en person kan lägga hur många orders som helst på "bristvaror".

Menar du att mining inte har ett påhittat värde, var finns samhällsnyttan? Vad bidrar mining med?

Resten av det du säger har jag egentligen redan svarat på i det du citerat, det känns som du argumenterar mot ingenting. Ja, jag anser att gaming och gamers ska ha mer rätt till hårdvara än en resursslukande kryptovalutor med påhittat värde.

Hur dagens brist har uppstått rör mig inte det minsta, om det hade producerats dubbelt så mycket GPU:er så hade miners stått för du dubbelt så mycket resursslöseri istället, dåligt argument.

Ja, jag tycker att gamers ska ha företräde till GPU, vilket uppenbarligen är en åsikt Nvidia delar också eftersom de sätter in spärrar mot just mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar som det kommer ta ett tag till innan det blir några kort:
NVIDIA Hash-Rate Limited GeForce RTX 3060 Graphics Cards Being Shipped To e-Cafes in China Instead of Gamers
https://wccftech.com/nvidia-hash-rate-limited-geforce-rtx-306...

Läser man lite längre ned:

Citat:

We have previously seen gaming and internet cafes being converted to cryptocurrency mining farms with several NVIDIA GeForce RTX graphics cards installed. NVIDIA will have the new mining hash rate limiter on the RTX 3060 graphics card but if miners are able to bypass it once again, then there's no stopping the same cafes from taking advantage of the situation and once again use the cards for mining purposes considering it lets them earn bigger profits.

Så lite extra mining-inkomster vid sidan om för e-Cafeerna då och tydligen har man redan kommit förbi spärren:
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-cryptocurrency-mining...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Diskussioner om kryptovalutor hör hemma i trådar avsedda för kryptovalutor!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

”Kan komma att bli en livsnödvändighet”, det diskuteras på EU nivå om att ta fram krypto för unionen, Island har minat krypto i flera år nu.
Det är ju såklart bankerna som har lite panik att krypto innebär mindre makt för de.
Men tro fan inte nån bryr sig om du måste vänta några månader extra för att spela red dead i 4K.
Ja, om en gamer idag betalar dagens överpriser så me all rätt har den rätt att mina och få tillbaka lite av dens investering. Priserna gick även upp utan mining.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Verkar som det kommer ta ett tag till innan det blir några kort:
NVIDIA Hash-Rate Limited GeForce RTX 3060 Graphics Cards Being Shipped To e-Cafes in China Instead of Gamers
https://wccftech.com/nvidia-hash-rate-limited-geforce-rtx-306...

Läser man lite längre ned:
Så lite extra mining-inkomster vid sidan om för e-Cafeerna då och tydligen har man redan kommit förbi spärren:
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-cryptocurrency-mining...

Fast den spärren är ju just för 3060. Frågan är hur den nya spärren ska fungera utan att hårdvarumässigt halvera bandbredden till minnena.

Permalänk

Fanns det några techaktörer som var snabba på bollen och rekommenderade folk att köpa innan bristen hunnit komma? Jag minns inte riktigt/hade inte riktigt koll.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Det här med återvinning är det inte många som satsar på runt om jordklotet eller?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med elektronikutveckling, och nu börjar det bli kämpigt att få tag i komponenter. Det är inte bara med produkter till slutanvändare som vissa parter köper upp allt, utan även med komponenter.
Till exempel kostar en mikrokontroller som jag nu använder i ett projekt normalt cirka 18 SEK, men för att nu få tag i den måste vi punga ut med 35 USD till en broker. Priset kan mycket väl ha gått upp nu då detta var en vecka sedan. Sätt det i volym så blir det ganska snabbt ett rejält påslag på produkten. Kortet i fråga består ju inte bara av denna kontroller utan även ett par hundra andra komponenter, varav ett tiotal börjar bli kämpiga att få tag på i rimliga priser.

Vi såg att leverantörernas lager började sina i december. Då köpte vi på oss en del kritiska komponenter. I efterhand så inser vi att vi skulle behövt köpa mer, och av fler kategorier, men i en tid av små lager, samt mindre företag, så kan det vara svårare att övertala de som sitter på pengarna att göra det. "Just nu går det ju att få tag på dem, varför skall vi köpa fler än vi behöver nu?".

Det är inte heller så enkelt att byta komponenter mot något som i dagsläget finns i lager. I vissa fall är det en kritisk komponent som inte kan bytas hur som helst, i andra fall måste kortet ritas om då en ersättare inte har samma kapsel eller pinout. Än värre är det om produkten redan är godkänd i tester och allt omkring. Ett komponentbyte kan då kräva dyra omtestningar, både i tid och pengar. Om inte ersättaren köps in tidigt så riskeras dessutom att ersättaren också tagit slut när det väl är dags att börja producera.

Som liten aktör kan det bli jobbigt framöver då de med störst inflytande/ekonomiska muskler tränger sig före i köerna. Till exempel biltillverkarna. Som tur är har vi andra produkter som inte kräver elektronik som vi kan producera och sälja, men som elektronikutvecklare undrar man ju såklart vad det innebär för mig, i ett litet företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Menar du att mining inte har ett påhittat värde, var finns samhällsnyttan? Vad bidrar mining med?

Resten av det du säger har jag egentligen redan svarat på i det du citerat, det känns som du argumenterar mot ingenting. Ja, jag anser att gaming och gamers ska ha mer rätt till hårdvara än en resursslukande kryptovalutor med påhittat värde.

Hur dagens brist har uppstått rör mig inte det minsta, om det hade producerats dubbelt så mycket GPU:er så hade miners stått för du dubbelt så mycket resursslöseri istället, dåligt argument.

Ja, jag tycker att gamers ska ha företräde till GPU, vilket uppenbarligen är en åsikt Nvidia delar också eftersom de sätter in spärrar mot just mining.

DU anser att gamers ska ha företräde till GPU...
Tydligt att varken tillverkare eller återförsäljare delar den uppfattningen...

Finns det ngt uttalat löfte till dig och andra gamers att ni, och endast ni, har rätt att köpa nya gpu?
Var hamnar i så fall jag, som varken gamar eller minar? Vilka komponenter skulle jag ha rätt att byta i min dator?

Du klankar ner på en verksamhet samtidigt som du själv sysslar med en som är precis lika samhällsonyttig och värdelös för alla som inte sysslar med den. Vilken samhällsnytta har gaming? Mår andra människor bättre för att du gamar? Ger det oss ett bättre samhälle?

Om du utgår från min grundfråga istället för att gnälla om onyttan med mining och miners uppköp av GPU så motivera varför du som gamers anser dig ha större rättighet att köpa en produkt än ngn annan. DET var min undran, inte vad skitsnack Nvidia och andra lurar i hjärndöda småttingar som tror allt de hör/läser. Exakt vad har Nvidia gjort för att du som gamers ska kunna köpa ny GPU nu? Snacka skit kan vi alla göra, liksom ge tomma löften. Efter ohört mkt kritik och påtryckningar vidtar de NU åtgärder de borde vidtagit redan när nya generationen släpptes. Allt i panik för att försöka återvinna lite förtroende från kunderna.

Du lever i ett land där alla har lika värde och rättigheter, det innebär också att miners har exakt samma rätt som gamers att köpa vad de vill i den mängd de kan. Du kan omöjligt vara så dum att du tror att ett affärsdrivande företag som Nvidia bryr sig var pengarna ramlar in ifrån.
Efter alla turer med denna generation GPU så är det skrattretande att ngn överhuvudtaget tar deras uttalanden på allvar.

Dags för dig att inse att verkligheten ger fan i både dig och dina åsikter i frågan. I verkliga livet har du ingen fördel av att vara gamers. Men det hade likväl varit roligt att veta vad du grundar din tanke på, att bara gamers ska få köpa GPU. Följfråga på det blir då: är det ngn särskild kategori spel man måste spela eller räcker det med MS patient?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orespray:

DU anser att gamers ska ha företräde till GPU...
Tydligt att varken tillverkare eller återförsäljare delar den uppfattningen...

Finns det ngt uttalat löfte till dig och andra gamers att ni, och endast ni, har rätt att köpa nya gpu?
Var hamnar i så fall jag, som varken gamar eller minar? Vilka komponenter skulle jag ha rätt att byta i min dator?

Du klankar ner på en verksamhet samtidigt som du själv sysslar med en som är precis lika samhällsonyttig och värdelös för alla som inte sysslar med den. Vilken samhällsnytta har gaming? Mår andra människor bättre för att du gamar? Ger det oss ett bättre samhälle?

Om du utgår från min grundfråga istället för att gnälla om onyttan med mining och miners uppköp av GPU så motivera varför du som gamers anser dig ha större rättighet att köpa en produkt än ngn annan. DET var min undran, inte vad skitsnack Nvidia och andra lurar i hjärndöda småttingar som tror allt de hör/läser. Exakt vad har Nvidia gjort för att du som gamers ska kunna köpa ny GPU nu? Snacka skit kan vi alla göra, liksom ge tomma löften. Efter ohört mkt kritik och påtryckningar vidtar de NU åtgärder de borde vidtagit redan när nya generationen släpptes. Allt i panik för att försöka återvinna lite förtroende från kunderna.

Du lever i ett land där alla har lika värde och rättigheter, det innebär också att miners har exakt samma rätt som gamers att köpa vad de vill i den mängd de kan. Du kan omöjligt vara så dum att du tror att ett affärsdrivande företag som Nvidia bryr sig var pengarna ramlar in ifrån.
Efter alla turer med denna generation GPU så är det skrattretande att ngn överhuvudtaget tar deras uttalanden på allvar.

Dags för dig att inse att verkligheten ger fan i både dig och dina åsikter i frågan. I verkliga livet har du ingen fördel av att vara gamers. Men det hade likväl varit roligt att veta vad du grundar din tanke på, att bara gamers ska få köpa GPU. Följfråga på det blir då: är det ngn särskild kategori spel man måste spela eller räcker det med MS patient?

Om nvidia uppenbarligen inte tycker att gamers ska ha företräde, varför bygger man då in limiters just nu för att begränsa just miners?

Nej, det finns inget uttalat löfte. Så dumma är de inte, agerandet från dom är tillräckligt.

Jag har redan förklarat exakt varför jag anser att gamers har större rättighet till produkten än miners, jag vet inte i vilken form du vill ha det mer? En ABC-bok för 3 åringar?

Ja, jag lever i ett land där alla har samma värde och rättigheter, typ. Det innefattar knappast vem som har rätt att köpa vilken produkt, i slutändan bestämmer företaget som tillverkar produkten vad den är till för, och vad den är ämnad till. Inte du, inte jag, inte landet. Vad gaggar du om egentligen?

Nej, jag förstår exakt att Nvidia bara vill att pengarna ska håvas in, det är ju just därför de skapat en specifik miningserie och sätter limiters på 3xxx-serien. För att kunna mjölka av så mycket de kan från konsumenterna.

Nej, jag tycker inte att någon särskild kategori spel ska ha någon prio alls, det fungerade bra innan miners kom in i bilden med sin kåthet. Men nu rör vi oss just dit, med införandet av 2 separata serier. Dock vore det bättre för världen om mining försvann helt från kryptovalutor, eller i alla fall energikonsumtionen. Det är ingenting som 2 separata serier löser, snarare så gör en bättre tillgången den frågan viktigare.

Konstigt att det här är så känsligt för dig.

Permalänk
Inaktiv

Det här påminner när det räckte att flytta på ett par resistorer på ett geforcekort för att få ett quadro med upplåsta begränsningar. Risken är dock stor att priset består. Vi gamers får alltså en sämre produkt, med färre funktioner och en mer riktad användningsområde. På samma sätt är 3090 ett Geforcekort trots att det är konfigurerat som ett Titan. Men det är väl vissa laster som den är sämre än Titan baserad på förra generationens kretsar. Jag är tudelad kring detta. Samtidigt som jag vill få tag på ett 3080Ti/3090 så vill jag inte ha sämre prestanda på mining trots att jag inte mine:ar.

Permalänk
Medlem

Intressant kuriosa, jag köpte en ny hybridcykel åt sonen då berättade cykelhandlaren att det var lika galen brist på cykeldelar. Hela cyklar går fortfarande att köpa, men han hade en kund med ett trasigt baknav där Shimano hade meddelat restock till 2023 ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Snusfri

Besviken på ingen Noot Noot tröja Cobben

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag fick inget grafikkort nu. Hjalp!

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det blir fart på fler fabriker i USA och Europa, vi måste bli av med beroendet av Asien och få fler fabriker! Det känns som andra tider nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Så låt oss börja med priset..
Är vi beredda på att betala premium för kretsar tillberkad utanför Asien?

Miljö som andra vinkeln...
Är det inte dax att inse att slit och släng/ måste ha det senaste inte är hållbart i längden?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att vi gärna tar emot rättelser när det gäller ex. grammatikfel, men då bör man använda funktionen för att skicka in rättelser till redaktionen istället för att bidra till att tråden spårar ur. Tillbaka till topic!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Läge att stoppa försäljning av telefoner som kostar 100-200 euro som folk ersätter varje halvår.
Elektronik ska vara hållbart. Heja Apple som håller support för sina telefoner 5 år fram och mer.

Hm really, A som artificiellt dödar telefonen för att man ska köpa nya , gör densämre etc.

Bra med patchar dock

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@Ozzed Måste bara säga det är bra att det finns folk som dig som kan ta de här diskussionerna på ett moget sätt. Jag har i stort sett samma åsikter som dig kring crypto, men när jag väl börjar diskutera det tappar jag lätt kontrollen, devolverar, och börjar kalla folk för själviska sociopatjävlar, och det är ju inte ett särskilt bra argument (även om det är sant 😊) Ska man ha en chans att övertyga någon att de är inne på fel spår måste man tyvärr ha en ängels tålamod och inte förringa dem som personer.

Det blir slitsamt att försöka prata med nihilister som tror att det för sent att göra något med klimatet, och/eller att det viktigaste är att se efter sig själv och sin allra närmaste familj och skiter i resten av mänskligheten.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hm really, A som artificiellt dödar telefonen för att man ska köpa nya , gör densämre etc.

Bra med patchar dock

De görs inte, varför ljuger du? Processorn klockas ner för att batteriet åldras. De har aldrig uppdaterat en telefon för att sabba tidigare telefoner. Spara daddy science till matbordet med familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De görs inte, varför ljuger du? Processorn klockas ner för att batteriet åldras. De har aldrig uppdaterat en telefon för att sabba tidigare telefoner. Spara daddy science till matbordet med familjen.

Tycker båda är lite fel ute här, Apple har erkänt att de införde nerklockningen för att vissa hade problem med att telefonerna stängde av sig, men uppdateringen kan vi nog dra slutsatsen att den även drabbade andra som inte hade problem.