Därför är elektronikhyllorna tomma – kretsbristen förklarad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu är det inte lätt att veta om man inte följer allt jag skriver i varenda tråd, men jag har tidigare sagt att mitt största problem inte är krypto som fenomen, utan just proof of work med komponenter som inte behövs till just det och konkurrerar med övriga marknaden. Är det nu så viktigt I låglöneländer och man vill använda det som argument, så är det I så fall rent ut sagt jävligt ironiskt att valutorna i fråga genererar högst inkomster på svindyr hårdvara. Så om tanken var att rädda fattiga länder från instabila valutor och korrupta banker så känns det som någon inte riktigt tänkt klart.

Dessutom så verkar det ju som folk tänker överge Ethereum och hoppa på något annat om den valutan övergår till proof of stake, så många verkar ändå föredra proof of work, vilket känns som det på sikt begränsar tillgängligheten och gör de rika rikare och de fattiga fattigare. Precis som med Fiat-valutor, så har man då egentligen löst något av problemen?

Nej, det är ingen retorisk fråga och jag försöker inte vara dryg. Jag är bara nyfiken då du faktiskt gav mig en ny infallsvinkel viket tyvärr är sällsynt i diskussioner om polariserade ämnen.

Det räddar redan instabila och fattiga länder, gör lite research så ser du vad som händer under ytan. Jag håller med om att de största PoW kedjorna idag är ineffektiva och "onödiga", det pågår mycket forskning inom blockchain och tredje generationens PoW kommer lösa många problem vi ser idag med bl.a. Bitcoin. Problemet är att PoW inte är optimalt för små masstransaktioner, PoW bör fungera som den säkra "side-chainen" till en PoS blockkedja. PoW behövs eftersom det är den enda bevisade säkra metoden för att validera data och framtiden är att dessa två system kan arbeta i symbios. Ta en titt på hur Cardano fungerar och hur Charles Hoskinson vill använda Ergo (3e gen PoW) som ett komplement till deras blockkedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Här är en intressant artikel som talar om vikten av krypto för många Venezuelaner,
https://www.dw.com/en/venezuelans-try-to-beat-hyperinflation-...

Men larv är larv. T.o.m. statliga banker låter dig öppna konto i USD – så besparingar är i USD. Går du till en butik eller marknad och handlar använder du kort eller USD i Venezuela. Hur kan folk klara sig när de har löner motsvarande några dollar? Subventionerade varor är svaret där. Både den mat den lilla staten distribuerar och som finns att köpa i butikerna till fullt pris är till stor del importerad och kräver tillgång till utländsk valuta och det är detta som gjorde att krisen kunde bli så akut. Samtidigt är det svårt även när du har pengar om du är helt eller delvis separerad från det internationella finansiella systemet och flera grannländer är fientligt inställda.

Permalänk

Jag tror mining är huvudproblemet sett ur en som vill köpa ett GPU för gaming, och är beredd att anstränga sig lite för att få tag i ett. Kretsbrist osv visst, men utan miners tror jag att man bara behövt ligga i lite extra för att få tag i ett GPU. (DVS många som hänger här). En gamer vill ju normalt ha ETT kort, så slogs man mot andra gamers hade det ju räckt att använda taktiker som att söka brett bland obskyra butiker, köa i fysiska butiker, f5 butiker osv. Man hade ju bara behövt vara lite ihärdigare, tålmodigare än alla andra gamers.

Miners å andra sidan, vill tvärtom ha tag i så många kort som möjligt för att få stordriftsfördel. För dem blir ju nyttokalkylen av att sätta upp köpbottar, göra shady deals med grossister, eller hur de nu gör för att sno åt sig alla kort, betydligt bättre. Sånt som liksom 99.9999% av gamers inte skulle få för sig för att få tag i sitt ETT kort. Så gamers har liksom inte en chans med för de realistiska metoder. Sen gällande skaplers, tror endast en minoritet gamers är beredda att bara gå loss med bigga pengar och betala överpris, och som dessutom inte redan köpte ett 3090, de hade liksom inte haft en grogrund utan miners.

Om jag försöker sätta mig in i miners huvud just nu: Payback tiden på att köpa kort, även till sjuka 2-3x överpriser, mäts ju i storleksordningen 1-3 månader just nu. Med den takten kan man ju dubbla sitt kapital flera gånger per år. Inte många business opportunities som är så bra, och ett relativt enkelt copy paste koncept dessutom. Risk att marknaden dyker, men de har ju backup planen att få igen förluster med att sälja korten till alla desperata gamers... (Därav tror jag inte så mycket på miner only kort, ett kort som går att dumpa på gamer marknaden kommer va mer attraktivt för miners även om de är mindre pris/prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men larv är larv. T.o.m. statliga banker låter dig öppna konto i USD – så besparingar är i USD. Går du till en butik eller marknad och handlar använder du kort eller USD i Venezuela. Hur kan folk klara sig när de har löner motsvarande några dollar? Subventionerade varor är svaret där. Både den mat den lilla staten distribuerar och som finns att köpa i butikerna till fullt pris är till stor del importerad och kräver tillgång till utländsk valuta och det är detta som gjorde att krisen kunde bli så akut. Samtidigt är det svårt även när du har pengar om du är helt eller delvis separerad från det internationella finansiella systemet och flera grannländer är fientligt inställda.

Du kan använda kort med krypto lika enkelt som vilket annat kort. T.ex. har Binance ett eget Visa Debit kort som möjliggör köp med alla krypto eller direktkonvertering till valfri FIAT/stablecoin. Om du har källor som motsäger det jag har presenterat kör på, annars kan vi utgå från att journalisten har bättre koll än dig, larv är förblindad övertro till sin egna verklighetsbild utan underliggande källor.

Faktum är att Venezuela inte tillåter vanliga medborgare att öppna konton i USD än. Vissa banker har precis börjat med USD konton för speciella klienter och grossister. Regeringen har inte heller några planer för total "dollarization". Man ska komma ihåg att dollar handel i Venezuela har varit strikt begränsat av regeringen under 15 års tid.

Citat:

Venezuelan banks still only offer dollar accounts to a select group of clients, in part to ensure they do not accept funds associated with officials or business people who are sanctioned by the United States for ties to Maduro.

https://www.reuters.com/article/venezuela-economy-idUSL1N2K11...

Venezuela bland många länder är väldigt korrupt, finanssystemet är instabilt och opålitligt. Krypto är en säker plats där människor kan förvara sina tillgångar säkert. Det är enkelt som svensk att vara naiv och underskatta de utmaningar korrupta u-länder står inför när det kommer till monetära/finansiella system. Krypto skapar säkerhet och fundament för att bygga ett stabilt system, med det sagt tror jag aldrig att krypto kommer ersätta FIAT i väst om vi inte går in i hyperinflation och global finansiell kris. Krypto är en parallellekonomi, en s.k. "plan b" i fall att systemet havererar, även för oss västerlänningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Du kan använda kort med krypto lika enkelt som vilket annat kort. T.ex. har Binance ett eget Visa Debit kort som möjliggör köp med alla krypto eller direktkonvertering till valfri FIAT/stablecoin. Om du har källor som motsäger det jag har presenterat kör på, annars kan vi utgå från att journalisten har bättre koll än dig, larv är förblindad övertro till sin egna verklighetsbild utan underliggande källor.

Faktum är att Venezuela inte tillåter vanliga medborgare att öppna konton i USD än. Vissa banker har precis börjat med USD konton för speciella klienter och grossister. Regeringen har inte heller några planer för total "dollarization". Man ska komma ihåg att dollar handel i Venezuela har varit strikt begränsat av regeringen under 15 års tid.

https://www.reuters.com/article/venezuela-economy-idUSL1N2K11...

Venezuela bland många länder är väldigt korrupt, finanssystemet är instabilt och opålitligt. Krypto är en säker plats där människor kan förvara sina tillgångar säkert. Det är enkelt som svensk att vara naiv och underskatta de utmaningar korrupta u-länder står inför när det kommer till monetära/finansiella system. Krypto skapar säkerhet och fundament för att bygga ett stabilt system, med det sagt tror jag aldrig att krypto kommer ersätta FIAT i väst om vi inte går in i hyperinflation och global finansiell kris. Krypto är en parallellekonomi, en s.k. "plan b" i fall att systemet havererar, även för oss västerlänningar.

Flera banker har öppnat upp konton för fler grupper, flera förändringar har skett i år och det är redan en realitet att besparingar är i USD. Olika typer av konton har olika krav, men nytt är bland annat att de tillåter USD även på bankkort. Binance har inget med Venezuela att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Flera banker har öppnat upp konton för fler grupper, flera förändringar har skett i år och det är redan en realitet att besparingar är i USD. Olika typer av konton har olika krav, men nytt är bland annat att de tillåter USD även på bankkort. Binance har inget med Venezuela att göra.

Förändringar har skett men Venezuela är långt ifrån total "dollarization" och även dessa USD konton konverteras till lokal valuta vid handel.

Sen som sagt, det är ännu ingen realitet att besparingar är i USD eftersom folket inte har tillgång till USD konton, kanske blir snart, men krypto har varit ett safespace för många Venezuelaner under denna tid.

Binance har absolut med Venezuela att göra eftersom Binance är världens största handelsplats för krypto och sannolikt sparar Venezuelaner sina pengar där. Binance erbjuder möjligheten att handla med FIAT eller krypto via VISA, något som storbankerna i Venezuela precis har börjat med.

Nu är det väldigt off-topic men för att summera så är detta bara ett användningsområde för blockkedjor, ta en titt på Cardanos samarbete med Etiopien där man tänker använda blockkedjor för att lagra data för studentmeriter. Syftet är här att skapa ett transparent och säkert system för att dokumentera, något som västvärlden har tillgång till men många u-länder ligger långt efter. Hur bevisar man att man äger ett hus i ett u-land som inte dokumenterar ägarskap?

Citat:

According to the minister, 5 million students will receive Cardano blockchain-based IDs, which will allow the authorities to track every student’s academic performance. Also, 750,000 teachers will get access to the system. According to the minister, the Ethiopian government struck a deal with an undisclosed Chinese manufacturer to provide enough tablets for the project to happen.

https://www.coindesk.com/from-paper-to-cardano-blockchain-ioh...

Permalänk
Medlem

@borggren4: Fast vad pratar du egentligen om? USD är det som används och det som pengar sparas i, det går inte att komma ifrån att det är så mycket mer utbrett än kryptovalutor. Både via lagliga institutioner och svarta marknaden är USD så mycket mer utbrett att krypto är betydelselös. Nej det finns kort som inte konverteras, även fast den officiella linjen är att den egna valutan ska användas vid transaktioner.

Företagare har alltid kunnat ha valutakonton om de haft en orsak till detta.

Sanktionerna slår långt hårdare mot krypto än mot USD och andra internationellt gångbara valutor för övrigt. Har du ett Visa/Mastercard/American Express i USD kan du köpa varor precis som resten av världen, men du får inte använda de för att köpa krypto eftersom Venezuelanerna är portade från de flesta plattformarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@borggren4: Fast vad pratar du egentligen om? USD är det som används och det som pengar sparas i, det går inte att komma ifrån att det är så mycket mer utbrett än kryptovalutor. Både via lagliga institutioner och svarta marknaden är USD så mycket mer utbrett att krypto är betydelselös. Nej det finns kort som inte konverteras, även fast den officiella linjen är att den egna valutan ska användas vid transaktioner.

Företagare har alltid kunnat ha valutakonton om de haft en orsak till detta.

Sanktionerna slår långt hårdare mot krypto än mot USD och andra internationellt gångbara valutor för övrigt. Har du ett Visa/Mastercard/American Express i USD kan du köpa varor precis som resten av världen, men du får inte använda de för att köpa krypto eftersom Venezuelanerna är portade från de flesta plattformarna.

Vad pratar du om egentligen? Jag har precis presenterat källor som påvisar att vanliga Venezuelanska medborgare inte får använda USD konton, varför är det så svårt att ta in? Givetvis är USD, som är världens största valuta, mer använt, ingen har sagt något annat. Jag säger att många använder krypto, 15% av allt bränsle betalas med krypto. Krypto är definitivt inte betydelselöst, det tjänar ett väldigt bra syfte som ett alternativ till illegalt USD användande och en hedge mot hyperinflation, även för den Venezuelanska regeringen, varför tror du man införde Petro?

Citat:

Sanktionerna slår långt hårdare mot krypto än mot USD

Förklara gärna varför.

Citat:

Har du ett Visa/Mastercard/American Express i USD kan du köpa varor precis som resten av världen, men du får inte använda de för att köpa krypto eftersom Venezuelanerna är portade från de flesta plattformarna.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Vad pratar du om egentligen? Jag har precis presenterat källor som påvisar att vanliga Venezuelanska medborgare inte får använda USD konton, varför är det så svårt att ta in? Givetvis är USD, som är världens största valuta, mer använt, ingen har sagt något annat. Jag säger att många använder krypto, 15% av allt bränsle betalas med krypto. Krypto är definitivt inte betydelselöst, det tjänar ett väldigt bra syfte som ett alternativ till illegalt USD användande och en hedge mot hyperinflation, även för den Venezuelanska regeringen, varför tror du man införde Petro?

Förklara gärna varför.

Källa?

Ingen använder Petro.

Vadå källor? Du pratade om att företagare inte får använda USD, företagare har givetvis importerat och exporterat med hjälp av valutakonton så länge det funnits banker. Vanliga privatpersoner får använda USD officiellt, inte bara företag utan privatpersoner får öppna kort i USD, sparkonton i USD har bankerna haft en längre tid, och inofficiellt har de även konton i andra länder samt 2-3 miljarder USD i kontanter som cirkulerar. Och ja krypto är betydelselöst hur många artiklar du än läser om dash och liknande, väldigt få handlare tar krypto och väldigt få av allmänheten använder krypto. De använder inte krypto till att köpa mat hur många artiklar du än läser om hur de testat att remittera pengar med krypto, användningen har minskat och är för de fattiga betydelselös.

Permalänk
Medlem

Varför det är brist på elektronik just nu så som jag förstått det :

200mm är den vanliga storleken på kisel vid tillverkning av vanlig elektronik. Denna förutspåddes att fasas ut till fördel av tex 450mm wafers istället.
Nu hände detta aldrig, utan det som har hänt är att fler kunder vill ha sina kretsar tillverkade på 200mm, just för att den teknologin är väldigt mogen och ger bra resultat.
Dock så finns inte kapaciteten där vilket leder till kretsbrist.

iOT, nätverkskort, bluetooth, wifi, kamerasensorer m.m. har ökat i demand, samtidigt som tillverkas på just 200mm wafers.

Sedan en vanlig bil idag har ju kameror och sensorer, wifi, bluetooth, sedan har vi alla smarta hem samtidigt som ökar.. så vet inte om vi alltid ska skylla på mining

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Varför det är brist på elektronik just nu så som jag förstått det :

200mm är den vanliga storleken på kisel vid tillverkning av vanlig elektronik. Denna förutspåddes att fasas ut till fördel av tex 450mm wafers istället.
Nu hände detta aldrig, utan det som har hänt är att fler kunder vill ha sina kretsar tillverkade på 200mm, just för att den teknologin är väldigt mogen och ger bra resultat.
Dock så finns inte kapaciteten där vilket leder till kretsbrist.

iOT, nätverkskort, bluetooth, wifi, kamerasensorer m.m. har ökat i demand, samtidigt som tillverkas på just 200mm wafers.

Sedan en vanlig bil idag har ju kameror och sensorer, wifi, bluetooth, sedan har vi alla smarta hem samtidigt som ökar.. så vet inte om vi alltid ska skylla på mining

Är det som konsument just nu några som helst problem att få tag i sådana produkter annat än grafikkort då? Man kan ju nu relativt enkelt hitta bra priser och tillgänglighet på alla andra delar för att bygga en dator.

Mining som en brutal efterfrågedrivare är ju det som skiljer ut just grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Är det som konsument just nu några som helst problem att få tag i sådana produkter annat än grafikkort då? Man kan ju nu relativt enkelt hitta bra priser och tillgänglighet på alla andra delar för att bygga en dator.

Mining som en brutal efterfrågedrivare är ju det som skiljer ut just grafikkort.

Nu hittar jag på siffror men säg att du får ut 10st gpu kretsar mot 100st wifi kretsar på samma kiselplatta.
Då tar givetvis gpun slut snabbare om det är en gpu och en wifikrets per laptop tex.

Läste att man hade en kapacitet på 6.4miljoner wafers per månad på vår jord nu med denna storlek.

Men det borde ju gå att lösa genom att göra om till 450mm kisel som var tanken från början.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borggren4:

Säg det till alla Venezuelaner som använder krypto för att köpa mat till sina barn, där har vi ett praktbevis på vikten av krypto. Förstår att många inte besitter fantasin att tänka sig en värld där västvärldens monetära system havererar och hyperinflateras, inte som vi har sett det tidigare i historien eller? *host* Tyskland 1923, Kina 1930-40, Grekland 1941-45, Ungern 1945, Argentina/Brasilien 1980-90, Jugoslavien 93, Zimbabwe 08 *host*

https://i.insider.com/5057996aeab8ead83b000000?width=1000&for...

För den som vill se en längre lista, tyvärr är inte hela listan med på bilden men tycker det talar sitt klara språk om vikten av decentraliserade valutor.

Så ja krypto är livsnödvändigt för vissa länder, och det kan bli även för oss. Faktum är att krypto inte meningslösa "hittapå" pengar, krypto är en monetär revolution. Första gången i historien kan vi ha en riktig global decentraliserad valuta, en valuta kontrollerad av folket. Det är inte bara viktigt som parallellekonomi för att bekämpa hyperinflation och finanskris men också ett verktyg för att förstärka demokrati.

Guldrushar har det funnits många i historien, krypto har blivit en modern sådan, men bortse från alla drömmar om rikedom och se helheten, blockchain är en fantastisk teknologi som kommer revolutionera världen.

@Ozzed ser ju bara hur det funkar i Sverige. Han slår dövörat till varje gång jag påtalar att krypto har en plats i samhället. Att fiatekonomin där riksbanken köper upp bostadsobligationer för nytryckta pengar flödar marknaden med nytryckta pengar utan att produktiviteten ökat.

Jag kanske har fel, men jag tolkar att @Ozzed syn på miners, krypto är att det är onda ting för att gamers inte får tag på grafikkort. Jag hoppas jag har fel, men man måste förstå att alla stater ska hata krypto. Det är materia de inte har kontroll över.

Sen såg jag kommenteraren att ”om alla mine:ar krypto så vem ska jobba då”. Man tar sig för pannan… snarare är varför är folk fattiga även om de jobbar och gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

@Ozzed ser ju bara hur det funkar i Sverige. Han slår dövörat till varje gång jag påtalar att krypto har en plats i samhället. Att fiatekonomin där riksbanken köper upp bostadsobligationer för nytryckta pengar flödar marknaden med nytryckta pengar utan att produktiviteten ökat.

Jag kanske har fel, men jag tolkar att @Ozzed syn på miners, krypto är att det är onda ting för att gamers inte får tag på grafikkort. Jag hoppas jag har fel, men man måste förstå att alla stater ska hata krypto. Det är materia de inte har kontroll över.

Sen såg jag kommenteraren att ”om alla mine:ar krypto så vem ska jobba då”. Man tar sig för pannan… snarare är varför är folk fattiga även om de jobbar och gör rätt för sig.

Som jag sagt innan så nej, jag har inget emot kryptovaluta som fenomen. Det är det att det konkurrerar med gamers som stör mig och i förlängningen gör att det är svårt att vara positivt eller ens neutralt inställd.

På tal om att slå dövörat till så hade jag en rad frågor rörande kryptovalutors struktur och ironin i hur det fungerar med tanke på att det tydligen ska vara bra för fattiga länder men tycker inte jag fick något svar där. Antingen missade du mina utläggningar helt, eller så är det pinsamt att jag har rätt i att krypto egentligen inte alls är någon räddare i nöden, utan ytterligare ett redskap för att koncentrera rikedomar i världen till ett fåtal personer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Som jag sagt innan så nej, jag har inget emot kryptovaluta som fenomen. Det är det att det konkurrerar med gamers som stör mig och i förlängningen gör att det är svårt att vara positivt eller ens neutralt inställd.

På tal om att slå dövörat till så hade jag en rad frågor rörande kryptovalutors struktur och ironin i hur det fungerar med tanke på att det tydligen ska vara bra för fattiga länder men tycker inte jag fick något svar där. Antingen missade du mina utläggningar helt, eller så är det pinsamt att jag har rätt i att krypto egentligen inte alls är någon räddare i nöden, utan ytterligare ett redskap för att koncentrera rikedomar i världen till ett fåtal personer.

Så innerst inne så är det gamers behov som ska så före andra. En decentraliserad valuta (man kan tvista om krypto är en valuta eller inte) där det inte är staten som har kontroll får ju ses som en fördel. Det är ju betydligt fler människor som kan bryta krypto än trycka upp egna sedlar.. nu får du ju ge dig där.

@borggren4 har ju redan tagit upp det där med fattiga länder och krypto. Han har ju till och med exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så innerst inne så är det gamers behov som ska så före andra. En decentraliserad valuta (man kan tvista om krypto är en valuta eller inte) där det inte är staten som har kontroll får ju ses som en fördel. Det är ju betydligt fler människor som kan bryta krypto än trycka upp egna sedlar.. nu får du ju ge dig där.

@borggren4 har ju redan tagit upp det där med fattiga länder och krypto. Han har ju till och med exempel.

Varför skulle jag ge mig när konceptet uppenbarligen inte kräver PoW i den skala det är idag men ändå är det det som körs med? Det går säkert utmärkt att rädda världen från alla onda banker och stater utan att förstöra nöjet för vanligt folk som inte knarkar konspirationsteorier hela dagarna och inte ser staten eller fiatvalutor dom samhällets fiende nummer ett.

Ett grovt fel som begås är att de som pekar på mining av ideologiska själ antingen utgår från att alla köper deras narrativ eller antar att folk är för dumma och inte vet sitt eget bästa. Den attityden kommer aldrig göra att krypto uppskattas eller ens accepteras av den breda massan. Men största problemet har som sagt varit att miners tränger ut gamers från sin egen marknad. Nu håller Nvidia på att försöka fixa det men då ska det gnällas istället. Vore mycket vettigare om de som no bränner hjärnceller på att knäcka spärren istället lägger sin tid och energi på att helt komma bort från GPU som verktyg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Varför skulle jag ge mig när konceptet uppenbarligen inte kräver PoW i den skala det är idag men ändå är det det som körs med? Det går säkert utmärkt att rädda världen från alla onda banker och stater utan att förstöra nöjet för vanligt folk som inte knarkar konspirationsteorier hela dagarna och inte ser staten eller fiatvalutor dom samhällets fiende nummer ett.

Ett grovt fel som begås är att de som pekar på mining av ideologiska själ antingen utgår från att alla köper deras narrativ eller antar att folk är för dumma och inte vet sitt eget bästa. Den attityden kommer aldrig göra att krypto uppskattas eller ens accepteras av den breda massan. Men största problemet har som sagt varit att miners tränger ut gamers från sin egen marknad. Nu håller Nvidia på att försöka fixa det men då ska det gnällas istället. Vore mycket vettigare om de som no bränner hjärnceller på att knäcka spärren istället lägger sin tid och energi på att helt komma bort från GPU som verktyg.

Vem är du att bestämma hur miners ska agera med grafikkort som de har köpt? Är du också anhängare av att man inte ska få göra vad man vill med hårdvaran man har köpt? Nvidia fixar ingenting. De kan bara lösa problemet på riktigt genom ökad produktion. Jag upplever att det är snarare din attityd som leder till ett ovanligt högt tonläge här på Sweclockers. Det är inte en mänsklig rättighet att ha en GPU. Chilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen använder Petro.

Vadå källor? Du pratade om att företagare inte får använda USD, företagare har givetvis importerat och exporterat med hjälp av valutakonton så länge det funnits banker. Vanliga privatpersoner får använda USD officiellt, inte bara företag utan privatpersoner får öppna kort i USD, sparkonton i USD har bankerna haft en längre tid, och inofficiellt har de även konton i andra länder samt 2-3 miljarder USD i kontanter som cirkulerar. Och ja krypto är betydelselöst hur många artiklar du än läser om dash och liknande, väldigt få handlare tar krypto och väldigt få av allmänheten använder krypto. De använder inte krypto till att köpa mat hur många artiklar du än läser om hur de testat att remittera pengar med krypto, användningen har minskat och är för de fattiga betydelselös.

Ja källor, du kommer med en massa påståenden utan att belägga dem med källor. Jag hänvisade till två artiklar som motsäger mycket av det du påstår. Ska man ta dina påståenden seriöst får du belägga dem med källor. Lägger ner diskussionen här eftersom du insisterar på att du har rätt med 0 belägg, 15% av allt bränsle handlas med Petro enligt artikeln jag hänvisade till. Vanliga medborgare har inte tillgång till USS konton, endast vissa företagskunder till banken, vissa banker har börjat tillåta USD kreditkort till vanligt folk vilket inte var fallet tidigare. USD har varit kraftigt begränsad under 15 års tid, begränsad betyder alltså inte förbjuden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det viktiga att komma ihåg är att när vi diskuterar brist på GPUer till gamers som följd av mining, det är inte hobbyminers som är problemet, det är miningföretagen med enorma hallar fulla med GPUer. Dem går också emot vad krypto fundamentalt står för, dvs. decentralisering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Vad har mining med värdet att göra?

Vad har mining med stater att göra?

Vad har mining egentligen att göra med att överföra symboliska värden mellan folk? Finns inte konceptet elektroniska pengar som du kan ansöka om tillstånd från FI för som faktiskt ses som ett betalmedel? Finns inte andra värdepapper du kan byta?

Skrivet av borggren4:

Ja källor, du kommer med en massa påståenden utan att belägga dem med källor. Jag hänvisade till två artiklar som motsäger mycket av det du påstår. Ska man ta dina påståenden seriöst får du belägga dem med källor. Lägger ner diskussionen här eftersom du insisterar på att du har rätt med 0 belägg, 15% av allt bränsle handlas med Petro enligt artikeln jag hänvisade till. Vanliga medborgare har inte tillgång till USS konton, endast vissa företagskunder till banken, vissa banker har börjat tillåta USD kreditkort till vanligt folk vilket inte var fallet tidigare. USD har varit kraftigt begränsad under 15 års tid, begränsad betyder alltså inte förbjuden.

Lägg ner är att diskutera?

Det är bara att läsa på bankernas hemsidor vad som krävs för att öppna USD/EUR-konton.

Du har inget belägg för att Petro används, kolla i medier så ser du att alla övergav det. Ryssarna betalar i rubel, Kina betalar i RMB. Statliga företag har gjort försök med bitcoin vid handel, men ingen accepterar Petro. Du får skilja på önskemål och praktik.

Det finns nyare artiklar om bankkorten och ändringarna är utrullade sedan januari. Bland bankerna som erbjuder betalkort i USD tänkta för vanliga medborgare i Venezuela är en statlig bank som Maduro välsignat personligen utöver att andra statliga institutioner öppnat upp för olika typer av konton. I februari pratade de om att man kan öppna konton genom att sätta in så lite som 100 USD, privata banker kan ha andra regler. Du pratar om en artikel innan reglerna och lagarna fanns på plats, de finns på plats nu. Det handlar inte om vissa banker och det är inte längre lika begränsat utan det är officiellt tillåtet utan större begränsningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad har mining egentligen att göra med att överföra symboliska värden mellan folk? Finns inte konceptet elektroniska pengar som du kan ansöka om tillstånd från FI för som faktiskt ses som ett betalmedel? Finns inte andra värdepapper du kan byta?

Det är bara att läsa på bankernas hemsidor vad som krävs för att öppna USD/EUR-konton.

Du har inget belägg för att Petro används, kolla i medier så ser du att alla övergav det. Ryssarna betalar i rubel, Kina betalar i RMB. Statliga företag har gjort försök med bitcoin vid handel, men ingen accepterar Petro. Du får skilja på önskemål och praktik.

Det finns nyare artiklar om bankkorten och ändringarna är utrullade sedan januari. Bland bankerna som erbjuder betalkort i USD tänkta för vanliga medborgare i Venezuela är en statlig bank som Maduro välsignat personligen utöver att andra statliga institutioner öppnat upp för olika typer av konton. I februari pratade de om att man kan öppna konton genom att sätta in så lite som 100 USD, privata banker kan ha andra regler. Du pratar om en artikel innan reglerna och lagarna fanns på plats, de finns på plats nu. Det handlar inte om vissa banker och det är inte längre lika begränsat utan det är officiellt tillåtet utan större begränsningar.

Lägg ned @Petterk om du bara har en massa frågor så får du söka svaret själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Lägg ned @Petterk om du bara har en massa frågor så får du söka svaret själv.

Jag har inga frågor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Jag har inga frågor.

Så varför citerar du mitt inlägg och ställer en massa frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Så varför citerar du mitt inlägg och ställer en massa frågor?

Retoriska frågor är inte frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag skrev i en tidigare post, vilket också nämndes i artikeln jag länkade, att man höll på att övergå/acceptera USD. Ganska kort efter den artikeln infördes USD konton för vanliga medborgare men min poäng från hela början handlade om hur det har sett ut historiskt och hur krypto har hjälp många medborgare under den övergångsperioden där man hade hyperinflation och finansiell kris, det är ett faktum även om det bara gällde ens 10% av befolkningen. Detta är nya politiska direktiv som infördes först i mars, men under 2018 försökte man gå åt andra hållet och bekämpa "dollarization" och USD har som sagt varit kraftigt begränsad i 15 år.

Citat:

The government's drive to promote the usage of its digital token seems to be bearing fruit. Gas station operators reported in mid-2020 that about 15% of all fuel payments were made with the Petro.

Här ser du själv att 15% av alla bränslebetalningar skedde via Petro enligt bensinstationerna, inte så konstigt eftersom man införde Petro och uppmuntrade befolkningen att köpa.

Citat:

Mining är nödvändigt för att etablera ett decentraliserat monetärt system. Risken med att vara helt beroende av FIAT oavsett om det gäller värdepapper, ren likviditet eller andra valutor/e-valutor, är att hyperinflation är en reell risk. Som penningpolitiken ser ut i världen idag, med QE och andra stimulanser, riskerar samtliga FIAT valutor att hyperinflateras, vi ser redan tecken på detta genom den kraftiga tillgångsinflation som råder i världen, bl.a. pumpade aktiemarknader, dyra bostadspriser och dyra råvaror. Jag säger inte att det nödvändigtvis kommer hända, men OM det gör det, vad vänder vi oss till då som betalningsmedel? Ska vi betala med guldmynt eller vad är din plan? Krypto erbjuder en parallellekonomi som fungerar som en hedge och försäkring, en global valuta där ingen stat eller centralbank erhåller makten.

Vidare för att förstå varför mining är nödvändigt måste man kolla på den underliggande teknologin, funktionen av mining är att validera data. Alternativet du föreslog, alltså att man bara "printade" mer FIAT i digital form, har flera brister.
1. Makten ligger totalt i händerna på utgivaren, dvs. centralbanken. Hur kommer man överens med övriga världen om vad som är rättvist? Idag sker detta på automatik där värdet på den egna valutan minskar relativt till andra valutor om man printar för mycket. Trots det erhåller USA enorm makt när det kommer till penningpolitik globalt då deras valuta används världen över och är dessutom kraftigt belånade vilket medför en lose-lose situation om deras valuta devalveras. Nu föreställer jag mig en framtida värld där samtliga länder har kommit överens om en global valuta, ett rättvist monetärt system där världsherraväldet inte har den makt USA har idag och där man inte kan manipulera sin valuta för att erhålla ekonomiska fördelar, likt hur Kina gör.

2. Värdet går inte säkerställas, vad menar jag med det? Jo, dina "digitala" pengar som du ser när du loggar in på bankkontot är helt beroende av bankens servrar/databas, skulle bankens servar äventrys av hackers försvinner dina pengar. Alltså en central server som lagrar info vilket representerar dina pengar. Med blockchain kan man inte påverka datan, den är låst i blockkedjan, transparent och tillgänglig hela tiden. Skulle man zooma ut lite så förstår man att världens alla pengar idag är data lagrade på bankers servrar världen över. Det är i sig en stor säkerhetsbrist och skulle denna data äventyras blir valutan värdelös.

3. Blockkedjan är betydligt mycket snabbare än banköverförningar, tar 24h att föra över pengar från konto till konto och för att göra detta snabbare lånas pengar idag som säkerhet för ett köp. Med blockkedjan går detta på några minuter och den blir hela tiden snabbare i takt med teknologins framfart.

Detta är några anledningar till varför blockkedjor är en överlägsen teknologi när det kommer till monetära system, vilket också är anledning till att staterna själva planerar att använda sig av teknologin, t.ex. "e-krona".

Men mer viktigt är vilka möjligheter som erbjuds med blockkedjor utöver monetära system, vi kan lagra data globalt, transparent och säkert inom alla områden. Det kanske inte är "nödvändigt" i ett utvecklat land som Sverige där all data är dokumenterad och "säkrad", men halva världen har inte kommit lika långt som väst. Sån enkel sak som betygssystem/utbildningsmeriter kan i ett u-land inte säkerställas, där kommer Cardano in i bilden i bl.a. Etiopen som jag nämnt tidigare i tråden och erbjuder en möjlighet att dokumentera.

Sen är det frågan om PoW och PoS, där PoW är minade blockkedjor. PoS är en ny teknologi som ännu inte är bevisat säker på samma sätt som PoW, man börjar inse att PoW inte är den ultimata lösningen när det kommer till mindre transaktioner och massdata eftersom det är ineffektivt och mer långsamt. PoW kommer i en framtida PoS kedja fungera som en "side-chain" där den viktigaste informationen lagras och säkras och där små masstransaktioner går via PoS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Retoriska frågor är inte frågor.

Ironi lyser inte igenom så tydligt i textform, men eftersom du engagerade dig i tråden så kanske du kan förklara dina retorisk frågor på ett tydligare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Jag skrev i en tidigare post, vilket också nämndes i artikeln jag länkade, att man höll på att övergå/acceptera USD. Ganska kort efter den artikeln infördes USD konton för vanliga medborgare men min poäng från hela början handlade om hur det har sett ut historiskt och hur krypto har hjälp många medborgare under den övergångsperioden där man hade hyperinflation och finansiell kris, det är ett faktum även om det bara gällde ens 10% av befolkningen. Detta är nya politiska direktiv som infördes först i mars, men under 2018 försökte man gå åt andra hållet och bekämpa "dollarization" och USD har som sagt varit kraftigt begränsad i 15 år.

Här ser du själv att 15% av alla bränslebetalningar skedde via Petro enligt bensinstationerna, inte så konstigt eftersom man införde Petro och uppmuntrade befolkningen att köpa.

Inofficiellt har USD använts hela tiden även av de som inte är företagare och skulle fått ett nej av bankerna innan. 10 % är en siffra du hittar på. Bra många fler har konton i andra länder än att de skulle spara eller göra transaktioner i bitcoin för basförnödigheter.

15 % är ingen siffra som stämmer och artikeln tar upp att Petro är ett misslyckande. I praktiken betalar ingen för bensin från bensinstationerna även om den formellt kostar några cent, den säljs vidare på svarta marknaden mot kontanter och det finns mer USD i landet än någon annan valuta.

Skrivet av anon333222:

Ironi lyser inte igenom så tydligt i textform, men eftersom du engagerade dig i tråden så kanske du kan förklara dina retorisk frågor på ett tydligare sätt.

Retoriska frågor är inte ironi. Av sammanhanget borde också @borggren4 förstått att det handlar om PoW där arbetet i sig blir en stor del av det hela inte om blockchain.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Inofficiellt har USD använts hela tiden även av de som inte är företagare och skulle fått ett nej av bankerna innan. 10 % är en siffra du hittar på. Bra många fler har konton i andra länder än att de skulle spara eller göra transaktioner i bitcoin för basförnödigheter.

15 % är ingen siffra som stämmer och artikeln tar upp att Petro är ett misslyckande. I praktiken betalar ingen för bensin från bensinstationerna även om den formellt kostar några cent, den säljs vidare på svarta marknaden mot kontanter och det finns mer USD i landet än någon annan valuta.

Retoriska frågor är inte ironi. Av sammanhanget borde också @borggren4 förstått att det handlar om PoW där arbetet i sig blir en stor del av det hela inte om blockchain.

Får tacka för visat intresse @Petterk

Permalänk
Medlem

Bankgirots BiR tar för övrigt sekunder på sin höjd. Där handlar det inte ens om elektroniska pengar enligt FIs definition utan direkt från bank till bank.

När det gäller internationella system så finns det inte riktigt något alternativ till Swift även om Ryssland med flera försöker. För vanlig konsumtion är det dock ointressant då kortbetalningar går omgående och det finns betaltjänster (som inte kräver kort) som accepteras i flertalet länder.

Men jag har som sagt inte efterfrågat något svar. Konton i EU har insättningsgaranti om du inte försöker använda någon mysko produkt för övrigt och det är inga problem att hålla andra valutor än vår egna. Vid kriser är det intressanta hur ekonomin utvecklas inte om hur vida valutan stärks eller försvagas. Valutor påverkas av bra mycket mer än hur mycket pengar som finns i cirkulation/lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte vi vet några siffror på kryptoanvändandet, därav en hypotetisk siffra, om du läser igen skriver jag om det användes av 10% så hade det ansetts som relevant, jag skulle tippa på att 5-10% I Venezuela använde krypto i någon utsträckning innan USD konton var tillgängliga för vanliga medborgare och säkert mycket mer än så om man inkluderar Petro.

Citat:

15 % är ingen siffra som stämmer

Jag hänvisar till en källa, du får gärna hänvisa till en annan.
Vi kommer ingenvart, här är en intressant analys om hur krypto kan hjälpa Venezuelaner, mycket av det som nämns är sådant jag redan tagit upp.
https://www.csis.org/analysis/how-open-and-public-cryptocurre...

Citat:

Varför skulle jag förstå det? Du har inte visat några tecken på att förstå blockkedjor och dess användningsområde överhuvudtaget, ska jag anta att du ens vet vad PoW är?
Men visst, det finns uppenbara problem med de etablerade PoW blockkedjorna, främst i gen 1 och 2 PoW. Jag är mer intresserad av gen 3 PoW och förstår också att PoS är en riskabel och oprövad teknologi som behöver underliggande säkerhet i form av PoW. Många kryptoinnovatörer diskuterar hur PoS och PoW kommer arbeta i symbios, där som sagt PoW blir en sidokedja till PoS. Bl.a. Charles Hoskinson (medgrundare till Etherum och grundare av Cardano) pratar om hur Ergo (gen 3 PoW) kommer fungera ihop med Cardanos (PoS) blockkedja. Detta är vägen framåt där PoW blir mer miljövänligt, mer effektivt och snabbare, samt att man har eliminerat tidigare problem med PoW. Man ska också förstå att all teknologi kräver energi, i debatten hör man ofta allt gnäll om att krypto kostar energi, men varje google sökning, varje klipp, varje spel/server kostar energi. Ska vi nå en grön tillväxtekonomi så kan vi inte strypa vårt energibehov, det kommer öka exponentiellt, grön energi är den enda lösning på problemet snarare än att sluta använda innovativ teknologi.